Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Kreupel door verkorte hoef

 
Profiel   

Hoihoi
Ik heb de laatste weken wat probleempjes gehad met de smid die niet kon komen. Hierdoor heeft mijn pony een aantal dagen zonder ijzer gelopen en waren haar tenen echt te lang. Hierdoor is haar hoef beginnen te brokkelen. Nu heeft een andere smid haar bekapt maar hij heeft haar echt kort moeten beslaan omdat haar hoef verbrokkeld was. Hierdoor liep ze ineens mank. De hoefsmid vond dit ook niet abnormaal omdat ze dus zo kort staat.
Nu zijn we de 4de dag na bekapping. Ze stapt terug normaal maar in draf zie ik dat ze nog wat trekt met haar been en dus kreupel loopt.
Zouden jullie hiervoor de dierenarts bellen? Of best nog even wachten?
Zou ik verder nog iets kunnen doen om haar te ondersteunen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 18:02 



 
Profiel   

De smid heeft haar waarschijnlijk gewoon vernageld. Dat heeft niets te maken met een korte hoef. Wel met vakmanschap. Dus ijzer eraf en opnieuw beslaan of andere smid bellen ( ik zou gezien zn reactie t laatste doen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 18:42 



 
Profiel   

Babootje schreef
De smid heeft haar waarschijnlijk gewoon vernageld. Dat heeft niets te maken met een korte hoef. Wel met vakmanschap. Dus ijzer eraf en opnieuw beslaan of andere smid bellen ( ik zou gezien zn reactie t laatste doen).


Ze liep al kreupel de dag voor dat hij kwam omdat haar hoef aan het slijten was dus denk dat het niet aan de smid ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 19:02 



 
Profiel   

ben wel benieuwd hoe die hoef er uitziet

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 19:53 



 
Profiel   

Na bekapping zeg je. Is er weer een ijzer onder gegaan, of staat ze nu zonder ijzers?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 19:54 



 
Profiel   

Als ze kreupelt zou ik wat dagen metacam geven want dit kan hartstikke pijn doen.
Is ze bekapt of beslagen?
Reken sowieso maar op dat het echt wel even kan duren voor de hoef weer lang genoeg is om echt niet meer gevoelig te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 20:02 



 
Profiel   

rien10 schreef
Na bekapping zeg je. Is er weer een ijzer onder gegaan, of staat ze nu zonder ijzers?


De smid heeft er terug een ijzer onder gekregen. Ik ben er wel zeker van dat hij zijn werk goed gedaan heeft. Hij heeft er echt zijn tijd voor genomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 20:06 



 
Profiel   

zodiacje schreef
Als ze kreupelt zou ik wat dagen metacam geven want dit kan hartstikke pijn doen.
Is ze bekapt of beslagen?
Reken sowieso maar op dat het echt wel even kan duren voor de hoef weer lang genoeg is om echt niet meer gevoelig te zijn.


Beslagen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 20:07 



 
Profiel   

Ik zou denk Ik Even aan kijken.. maar kijk na je paard hoe kreupel... stok of iets.... zachte ondergrond / harde kijk na je paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 20:29 



 
Profiel   

Ik zou het ook nog even de tijd geven, stel je eens voor dat je zelf met te korte nagels dingen beetpakt, da's ook geen pretje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 20:31 



 
Profiel   

Zeker tijd geven. Een maand kan je hier zo voor uittrekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 08:16 



 
Profiel   

Een paard een maand kreupel laten staan? Serieus?
De kans is gewoon groot dat het paard vernageld is. Kan heus iedere smid wel een keer overkomen. Dat doet een paard hartstikke pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-21 13:37 



 
Profiel   

Dat moet je natuurlijk eerst uitsluiten. Maar als de hoef te kort bekapt is, helpt alleen geduld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-21 17:44 



 
Profiel   

Ik zou de smid direct terug laten komen, wellicht is er toch iets niet goed gegaan met beslaan. Anders zou misschien een zooltje verlichting kunnen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 07:52 



 

te kort bekapt: geduld,
het heeft tijd nodig om te groeien tot de normale hoef, dat kost tijd, hoe meer je er aan gaat "sleutelen" hoe langer het duurt voordat de hoef weer normaal is

metacam zou prima zijn, voorkom je dat dat ze door de gevoeligheid ergens gaat compenseren

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 07:59 



 
Profiel   

Babootje schreef
Een paard een maand kreupel laten staan? Serieus?
De kans is gewoon groot dat het paard vernageld is. Kan heus iedere smid wel een keer overkomen. Dat doet een paard hartstikke pijn.


Soms heeft iets gewoon tijd nodig om beter te worden... Dat is serieus ja
TS kan wel aan pijnstilling doen, maar dat is ook een keuze

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 22:11 



 
Profiel   

Haar hoef ziet er op dit moment zo uit.
Ze krijgt nu een lichte pijnstiller en loopt ook weer normaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 18:45 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 18:47 



 
Profiel   

Ik zie niet waarom deze hoef tot kreupelheid zou moeten leiden. Er lijkt alleen wat hoefwand afgebrokkeld, maar verder weinig alarmerends.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 21:10 



 
Profiel   

Ze lijkt er wel aardig krap op te staan voor een pas beslagen hoef

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 21:26 



 
Profiel   

Nou, die is in ieder geval niet te kort. Er kunnen natuurlijk nog wel duizend andere redenen zijn waarom dit paard kreupel is, al dan niet afhankelijk van de bekapping of het beslag. Ik vind zelf de verdikking bij de kroonrand opvallen, alsof de hoef niet recht aan de voet zit, maar dat kan vertekenen.

Ik zou de hoefsmid terug laten komen en laten kijken wat er aan de hand is. Kan die het niet vinden, dan de DA bellen. Je moet weten wat er aan de hand is om te kunnen beslissen wat er moet gebeuren. Het kan van alles zijn. Wij kunnen dat van achter een beeldscherm niet beoordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 21:42 



 
Profiel   

Is er een reden dat ze op een ijzer met dubbele lippen staat?
Jaren geleden is een paard van mij eenmalig beslagen met dubbele lippen en promt liep ze kreupel. Die kon het niet hebben dat haar hoef zo ingeklemd was.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 21:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen