Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

enkel kreupel op wedstrijd

 
Profiel   

Ja ik weet het, de titel klinkt een beetje raar, maar het IS ook een beetje raar.

Ik ben nu twee keer als groom mee geweest op wedstrijd en twee keer liep het paard loepzuiver van tevoren. en dan gebeurt het: na een paar minuten losrijden gaat hij onregelmatig lopen.

De laatste keer hebben we hem eerst even gelongeerd op het losrijterrein om hem daarna onder het zadel nog wat los te rijden. Op dat moment liep hij prima, maar na een paar minuten onder het zadel ging hij rechtsachter ontzien.

Een tijdje terug was het losrijden op zand en de proef op gras, we dachten dat het misschien daarmee te maken had. Nu was zowel het losrijden als de proef op gras, maar we zijn niet eens gestart.

Dus paard weer opgeladen en naar huis gegaan. Thuis nog even op het gras aan de longe gezet, want dan konden we nog eens in alle rust kijken en wat denk je: Loep en loepzuiver... Nou ja, toch maar in de wei gezet en daar trekt meneer een sprintje samen met het veulen. Hij liep gewoon helemaal prima.

nu is mijn vraag: wie herkent dit? De osteopaat komt over een paar dagen. Maar ik was benieuwd of hier mensen zijn met een soortgelijke ervaring en wil heel graag weten waar jullie op uit kwamen.

Alvast enorm bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 09:26 



 
Profiel   

Ik kan maar maar aan een ding denken en dat is spanning en zenuwen. Bij de ruiter en/of het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 09:29 



 
Profiel   

Geen soortgelijke ervaring maar ik zou zelf ook aan spanning denken.

Is het niet zuiver of is het echt kreupel?
Loopt hij te sterrenkijken terwijl hij het doet of redelijk ontspannen?
Heeft hij eerder wel succesvol wedstrijden gestart zonder kreupel te zijn?
Hoelang is paard al bij de ruiter?

Ik ben benieuwd wat er bij de osteo uit komt. Wordt er weleens op onbekend terrein getraind, en zo ja gaat het dan wel goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 09:35 



 
Profiel   

En als je op een vreemd terrein gaat rijden, maar geen wedstrijdlocatie. (geen of minder stress bij de ruiter.)

Edit, degene boven mij heeft dit ook genoemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 09:48 



 

Geen ervaring mee maar het lijkt mij dat de ruiter door spanning gaat blokkeren waardoor het paard niet meer lekker door zijn lijf kan lopen.

Al eens geprobeerd om zonder wedstrijd stress eens op ander terrein te rijden? Loopt hij echt kreupel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 10:06 



 
Profiel   

Is er op wedstrijd ander tuig? Stiften in de ijzers? Andere wijzigingen?

En zo nee, dan misschien toch spanning van de ruiter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 10:09 



 
Profiel   

Heeft hij op wedstrijd toevallig springschoenen/bescherming aan die hij thuis niet om heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 11:54 



 
Profiel   

Ik denk op gras gelijk aan proppen waardoor het anders aanvoelt voor het paard. Gebruik je die? Verder kan spanning zeker invloed hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 12:14 



 
Profiel   

Kreupel door gewicht van ruiter? Thuis geen enkele last wanneer er gereden word? Meenemen naar ander terrein, eerst rijden zonder proppen en dan met? Genoeg om te proberen.
En thuis aan de longe zetten is iets anders dan belasten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 12:54 



 
Profiel   

Laten we voorop stellen dat alle bovenstaande suggesties mogelijk en realistisch zijn, maar ik stel de vraag toch:

Je weet zeker dat het paard je niet voor de gek houdt?
Kreupel lopen = stoppen met werk.

Een paard kan wel degelijk die associatie maken! Ik heb er eentje gehad die dat kunstje door kreeg......

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 13:31 



 
Profiel   

Ik ken die legende maar nog nooit meegemaakt. Paarden zijn daar echt te dom voor. Kreupel is altijd fysiek kreupel. Kan door spanning komen maar dat er niets is geloof ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 13:59 



 
Profiel   

poes schreef
Ik ken die legende maar nog nooit meegemaakt. Paarden zijn daar echt te dom voor. Kreupel is altijd fysiek kreupel. Kan door spanning komen maar dat er niets is geloof ik niet.

Teugelkreupel is nogal vaak de basis voor die legende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 14:13 



 
Profiel   

Eigenlijk zeg je dus vooral asl er een ruiter op gaat rijden, gaat hij kreupel lopen. Is dit thuis ook zo?
Kan maar zo bij de ruiter weg komen. Of zadel, met gewicht op het zadel = pijn bijvoorbeeld.
Of door de manier van rijden/zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 14:15 



 
Profiel   

Wil je op de wedstrijd te mooi rijden? Veel doorzitten, het paard in de krul en te weinig lange teugel en even ontspannen. Lijkt mij de meest voor de hand liggende verklaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 16:20 



 
Profiel   

Mijn pony ging soms al onregelmatig lopen als ik de dag ervoor ons wedstrijdritueel van wassen en vlechten in ging. Hij had een keer daardoor geen wedstrijd hoeven lopen. Slimmerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 16:30 



 
Profiel   

Zo'n grapjurk heb ik ook gehad.

Je zou ook nog eens naar de bodem kunnen kijken. Als je bijv. altijd in een zandbak rijdt en je komt ineens op bijv. rivierklei dan kunnen paarden daar soms wat gevoelig op lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 16:48 



 
Profiel   

bedankt voor jullie berichten.

Aan het harnachement verandert niets op wedstrijd. Het paard draagt geen ijzers en krijgt dus ook geen noppen in gedraaid. Ik vermoed zelf inderdaad ook dat het paard zich vastzet door spanning en daardoor loopt hij ja eigenlijk toch wel kreupel. Hij lijkt echt door een van zijn achterbenen te zakken. De ruiter geeft aan zelf geen spanning te hebben, maar merkt wel dat het paard gespannen raakt als het met andere paarden los rijdt.

We gaan binnenkort inderdaad even kijken hoe hij loopt op vreemd terrein zonder wedstrijdsetting. En deze combinatie zal binnenkort ook starten bij een rijvereniging en dan eenmaal per week in de groep gaan rijden. Ik ben heel benieuwd of daar deze spanning zich ook gaat uiten.

Allereerst wachten we voor alle zekerheid toch even de osteopaat af voor we gaan experimenteren.

Zou het echt werk ontwijkend gedrag kunnen zijn ja? Het paard heeft in die zin nooit een nare ervaring gehad in mijn beleving. De combinatie is vorig jaar een keer HC gestart en liep toen fantastisch. Ook bij vorige eigenaar is het paard meerdere keren gestart. De combinatie is nu zo'n 2 a 2,5 jaar samen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Nogmaals super bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 21:08 



 
Profiel   

fenijro_tani schreef
Geen soortgelijke ervaring maar ik zou zelf ook aan spanning denken.

Is het niet zuiver of is het echt kreupel?
Loopt hij te sterrenkijken terwijl hij het doet of redelijk ontspannen?
Heeft hij eerder wel succesvol wedstrijden gestart zonder kreupel te zijn?
Hoelang is paard al bij de ruiter?

Ik ben benieuwd wat er bij de osteo uit komt. Wordt er weleens op onbekend terrein getraind, en zo ja gaat het dan wel goed?




Het paard loopt dan inderdaad wel wat meer opgekropt voor in plaats van ontspannen en nageeflijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 21:09 



 
Profiel   

Cioccolato schreef
Eigenlijk zeg je dus vooral asl er een ruiter op gaat rijden, gaat hij kreupel lopen. Is dit thuis ook zo?
Kan maar zo bij de ruiter weg komen. Of zadel, met gewicht op het zadel = pijn bijvoorbeeld.
Of door de manier van rijden/zitten.



Thuis loopt hij altijd regelmatig. Het is echt alleen nu twee keer op rij geweest op wedstrijdterrein. Verder rijdt de combinatie enkele keren per week en dan is van kreupelheid/onregelmatigheid absoluut geen sprake, daarom vind ik het ook zo vreemd

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 21:10 



 
Profiel   

ikke schreef
Laten we voorop stellen dat alle bovenstaande suggesties mogelijk en realistisch zijn, maar ik stel de vraag toch:

Je weet zeker dat het paard je niet voor de gek houdt?
Kreupel lopen = stoppen met werk.

Een paard kan wel degelijk die associatie maken! Ik heb er eentje gehad die dat kunstje door kreeg......



Ik houd dit zeker in mijn achterhoofd, maar hoop van niet. Want een fysiek ongemak kunnen we met behandeling etc oplossen. Maar hoe los je dit soort gedrag op? Hoe heb jij dat opgelost bij jou paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 21:13 



 
Profiel   

Kreupel vanuit het achterbeen klinkt voor als een (spannings) blokkade in de rug of bekken.
Ik zou zeggen: met instructie op vreemde locatie gaan trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 21:13 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Kreupel vanuit het achterbeen klinkt voor als een (spannings) blokkade in de rug of bekken.
Ik zou zeggen: met instructie op vreemde locatie gaan trainen.



Bedankt voor je tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 21:16 



 
Profiel   

LvdO schreef
ikke schreef
Laten we voorop stellen dat alle bovenstaande suggesties mogelijk en realistisch zijn, maar ik stel de vraag toch:

Je weet zeker dat het paard je niet voor de gek houdt?
Kreupel lopen = stoppen met werk.

Een paard kan wel degelijk die associatie maken! Ik heb er eentje gehad die dat kunstje door kreeg......



Ik houd dit zeker in mijn achterhoofd, maar hoop van niet. Want een fysiek ongemak kunnen we met behandeling etc oplossen. Maar hoe los je dit soort gedrag op? Hoe heb jij dat opgelost bij jou paard?

Als je zeker weet dat er niks aan de hand is (heb ik ook laten checken door DA) dan los je het alleen maar op door het te negeren.

Kanttekening hierbij is dat het in mijn geval gewoon om rijden/les in de bak ging. Dit deden we beide. Er was in mijn geval dus geen verandering in omgeving of omstandigheden.

Het plan wat je nu hebt, klinkt verstandig. Voer dat gewoon uit. Als er iets niet klopt, komt dat eruit maar als ie een kunstje geleerd heeft, kom je daar ook achter. Blijf kritisch op wat je ziet en sluit niks op voorhand uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 21:23 



 
Profiel   

Zo een heb/had ik er hier staan. Die was 'kreupel' bij het losrijden in de bak met andere paarden. In de ring ging het na een paar rondjes beter. De veearts kwam toen inderdaad ook met de opmerking dat het kwam van spannings. Na heel veel km'ters in de bak met andere paarden ging het weg. Hoewel ze nog steeds geen fan is van andere paarden om d'r heen is veel spanning er af en liep ze op een gegeven punt beter. (Inmiddels is ze met actief pensioen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 22:14 



 
Profiel   

Als hij door zijn achterbenen lijkt te zakken zou ik hem vooral door een arts laten nakijken. Geen peuten/paten en weet ik veel wat. Dat paarden je voor de gek houden is echt een fabeltje. Ze zijn meesters in het maskeren van pijn, dus ik zou hem echt goed laten nakijken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 07:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen