Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wat te doen met de hoeven van mijn paard?

 
Profiel   

Mijn paard heeft 'dunne' zolen die snel slijten door de verharde ondergrond, maar de zolen worden niet dunner en ook niet dikker.

Ik heb twee adviezen gekregen van twee verschillende hoefsmeden, een is ijzers er onder en de ander is deze winter aankijken hoe het gaat.
Mijn paard loopt niet gevoelig, op grind lopen we niet/is hier niet en ik wandel wel met hem aan de hand over het harde maar niet onder het zadel.

Hij staat achter erg plat met zijn hielen, dit kan zijn voorkeur hebben zei de smid, ze gaf aan dat ik zijn hielen kan verhogen door ijzers maar dat hij die houding wellicht niet fijn vind.

Met de ijzers zou hij hoger komen te staan op zijn hielen, maar dat zijn zolen dan aansterken geloof ik niet zo? Heb altijd geleerd dat het hoefmechanisme stopt door ijzers? Tenzij orthopedisch, vermijd ik die toch liever.

swinters staat hij op verharding om te eten en kan hij ook op zand staan en gaat hij savonds op stal waar hij op rubberen matten en vlas staat.

Als ik met mijn duimen op de zool druk voel ik geen beweging maar smid 1 voelde dit wel rechts voor. Smid 2 zei dat dit alleen rechts voor zo was. De overige zolen zijn dus wel stevig.

Wat kan ik het best doen? Supplementen voor de hoef geloof ik niet zo in, ik heb keratex olie wat ik eventueel wel weer kan toepassen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 20:03 



 
Profiel   

Wat is precies het probleem?
Hij loopt niet gevoelig en de zolen worden ook niet dunner.
Ijzers zou ik dan niet doen, wellicht hoefschoenen als de hoeven te snel slijten of je paard gevoelig loopt op verschillende ondergronden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 20:05 



 
Profiel   

Niks tenzij hij echt kreupel of ongemakkelijk gaat lopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 20:18 



 
Profiel   

@snorkel1986 Hij heeft wel wat kort gelopen maar dat is nu al een tijd niet meer te zien of merken.

@biks2 Het probleem is dat iedere smid weer wat anders noemt en ik ga twijfelen! Hoefschoenen zouden zeker ook een optie zijn maar ik moet me dan verdiepen in op maat gemaakt omdat hij een ovale vorm achter heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 20:24 



 
Profiel   

Als hij nu goed loopt zou ik er niks aan doen. Zeker geen ijzers.

Er zijn ook consulten voor het passen van hoefschoenen, misschien is dat iets voor jullie.

Waarom heb je twee hoefsmeden? Ik kan me voorstellen dat ieder zijn eigen mening heeft, het ene niet per se goed en het ander niet per se fout.

Maar als je paard nu goed loopt zou ik niks veranderen in de manier waarop je paard nu gemanaged wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 20:27 



 
Profiel   

Biks2 schreef
Als hij nu goed loopt zou ik er niks aan doen. Zeker geen ijzers.

Er zijn ook consulten voor het passen van hoefschoenen, misschien is dat iets voor jullie.

Waarom heb je twee hoefsmeden? Ik kan me voorstellen dat ieder zijn eigen mening heeft, het ene niet per se goed en het ander niet per se fout.

Maar als je paard nu goed loopt zou ik niks veranderen in de manier waarop je paard nu gemanaged wordt.


Ik heb op het moment geen hoefsmid wegens een communicatieprobleem met mijn oude smid en het feit dat hij geen zweer wou proberen te vinden en mijn paard maar gewoon ergens anders last van had waardoor hij belastingskreupel was. Maar de zweer is er laatst toch uitgekomen :') had hem wel wat pijn gescheeld had deze smid kunnen snijden.

De twee hoefsmeden waar ik het nu over heb waren laatst op stal voor andere hun paard waardoor ik beide om advies had gevraagd. Die van de ijzers heeft nog plek maar de ander niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 21:13 



 
Profiel   

Maar momenteel heeft je paard er geen last van begrijp ik uit jou verhaal. Ik zeg dan maar zo een auto die niet kapot is laat ik niet maken zodra deze stotterd wel gelijk na de garage " Snap je wat ik bedoel"

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 21:42 



 
Profiel   

snorkel1986 schreef
Maar momenteel heeft je paard er geen last van begrijp ik uit jou verhaal. Ik zeg dan maar zo een auto die niet kapot is laat ik niet maken zodra deze stotterd wel gelijk na de garage " Snap je wat ik bedoel"


Ja en ben ik het ook mee eens :j Ik ben in ieder geval wijzer dus bedankt voor de reacties. Er mag in principe een slotje op

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 21:45 



 
Profiel   

Ik zou niets doen zolang je paard niet echt kreupelt of pijn vertoond.

Hoefschoenen kan je best een pasconsult voor nemen en best iemand die meerdere merken heeft. Het ene merk kan immers net wat beter passen dan het andere. Er zijn ook merken die zowel voor rondere als de ovalere hoef schoenen hebben.

Is de dunne hoef zool ook geconcludeerd dmv RX? Enkel een RX kan echt uitsluitsel geven over de dikte van de hoefzool, weet je ook ineens hoe dik die werkelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 21:53 



 
Profiel   

Mijn paard heeft vooraan goede voeten met goede zolen. Achteraan heeft ze echter dunne zolen en staat er ook wat ‘achterover’ op haar hielen, die zijn te laag. De smid heeft aangegeven dat het waarschijnlijk een gevolg is vab te veel op het harde te stappen, dat haar hoeven zover afgesleten zijn dat haar hielen lee zijn gaan slijten. Dat en ze plaats haar hoeven achteraan niet helemaal juist ivm chronische blessure. Hij heeft mij aangeraden om er hoefschoeneb onder te zetten als ik op het harde ga wandelen (vooraan heeft ze al een hele poos hoefschoenen), zodat het niet meer zo slijt, en dan te kijken of we het zo weer terug kunnen laten groeien. Ze loopt niet gevoelig op het harde, maar toch loopt ze vlotter met hoefschoenen. Ik vond het verschil verbazingwekkend, aangezien ik nooit wat gemerkt had.
Eventueel zou je dat eens kunnen proberen, hoefsxhoenen die je enkel aan als je op het harde komt en verder niet. Dan hoeven er niet 24/7 ijzers onder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 22:00 



 
Profiel   

Dat is nu precies het probleem wat ik altijd heb met het tegen ijzers zijn en nog weinig ervaring hebben met paarden. Het is ontzettend lastig om te zien of een paard op meerdere voeten niet goed loopt. Dunne zolen hoeven geen probleem te zijn, je moet ze enkel beter beschermen.
Ik ben het met beide smeden niet eens :+. Ten eerste hoort een goede smid te zien of je paard achter te plat staat voor zijn stand. Het verhaal dat dit zijn voorkeur kan hebben vind ik zwak. Je kunt zien of deze stand in lijn is met de voetas en of het paard er makkelijk bij beweegt. Anders ga je dus "gokken" dat een ijzer voor verbetering gaat zorgen en dat vind ik een aparte gedachtegang. Misschien heeft de smid het anders gezegd of bedacht, maar als je een ervaren smid hebt met een goed oog voor beweging dan weet jij in 1 minuut of deze stand al dan niet schadelijk is voor je paard. Is het paard niet gevoelig en past de stand bij dit paard, dan is er ook geen reden om iets te veranderen. Klopt het niet, zul je keuzes moeten maken. Dat een ijzer het hoefmechanisme stopt, klopt niet. Een goed! ondergeslagen ijzer belemmert het hoefmechanisme maar heel beperkt. De pompfunctie van de hoef zit vooral achterin. Het ijzer wordt juist meer aan de voorkant vastgezet, zodat het hoefmechanisme gewoon kan werken. Bij een paard wat gevoelig loopt of bijv verkeerd loopt doordat hij niet makkelijk af kan rollen zal het hoefmechanisme minder goed werken dan bij een paard op ijzers. Ik zou zeggen laat je goed informeren door een kundig en geschoolde smid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 09:47 



 
Profiel   

Ik heb, voor mijn paard met dunne zolen, een supplement gekocht met biotine en kruiden. Paard liep altijd erg gevoelig en heeft nu nergens meer last van. Ik gebruikte eerst hoefschoenen maar heb die nu dus niet meer nodig! Deze https://www.makana.eu/makana-hufkur-for ... mer?c=1289 Zijn hoefkwaliteit is aanzienlijk verbeterd en de hoeven groeien beter; hij heeft een beetje de neiging tot platvoetjes maar dat begint nu te veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 09:57 



 
Profiel   

wat ik geleerd heb is dat de hoeveelheid zool die aangemaakt wordt altijd dezelfde hoeveelheid is.
Word de hoef groter (bijvoorbeeld doordat hij wat platter staat) dan moet er dus hetzelfde materiaal verdeeld worden over een groter oppervlak en word je zool dus dunner.
Je kunt de voet dus rechterop zetten waardoor de zool dikker zal worden, echter moet je dan wel weten waarom je paard zo plat staat want als de spieren en pezen het vanbinnen niet kunnen hebben (zoiezo moet het altijd langzaam gaan) maar dan schiet je nog niets op.
Ijzers zullen het hoefmechanisme belemmeren en daardoor de doorbloeding weer stagneren wat inderdaad ook niet helpt. Daarom zou ik kijken of wellicht iets van hoefschoenen een oplossing kan zijn als het nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 09:58 



 
Profiel   

Een van onze paarden heeft een periode ook hele dunne zolen gehad, na een hoefzweer en een qua gezondheid wat mindere periode. Daardoor liep hij ook gevoelig, soms kreupel. Bij hem was het dus echt wel tijdelijk; hij heeft heel kort op een ijzertje gestaan en dat heeft hem wel geholpen en loopt nu weer blootsvoets en heeft nergens meer last van. Het kan dus zeker wel dat de zolen dikker/ minder gevoelig worden na verloop van tijd, hetzij door een ijzer waardoor de zool minder belast wordt, hetzij door een supplement.
Gekke was dat het andere paard dus ook met hoefschoenen gevoelig bleef lopen............en nu na het supplement is er niks meer aan de hand.
Zal ook per paard wisselen maar mogelijk heeft het ook met weerstand/ gezondheid te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 10:08 



 
Profiel   

@ElCid tuurlijk moet het paard gezond zijn en de leefomstandigheden goed. Maar omdat ts begon over een platte stand van de voet vond ik dat de eerste aandacht trekken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 10:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen