Spieren opbouwen bij "gepensioneerde" pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_deB

Berichten: 8243
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Spieren opbouwen bij "gepensioneerde" pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 14:03

Korte situatieschets:

Mijn nu 18 jarige NRPS merrie is mei 2020 met pensioen gegaan (toen 17 jaar) ivm peesblessures.
Ze had een peesblessure links welke na bijna een jaar revalideren genezen was maar kort daarna bleek hij bij een controlescan toch weer aangedaan + flinke blessure rechts.
In overleg met de DA besloten haar met pensioen te doen.
Waar ik dacht dat ze er goed bij gedijen blijkt niets minder waar. Ik heb mijn merrie in een jaar tijd flink zien wegkwijnen, sip en chagerijnig (dwz nog chagerijniger dan normaal, het blijft een merrie he :D).
Een deel zal ook te maken hebben met mijn nieuwe ruin die ik sinds augustus 2020 heb. Het heeft bijna een jaar geduurd voordat er weer rust en stabiliteit in de kudde was (er staat ook nog een shet merrie bij).
Ze vindt het moeilijk dat de ruin aandacht krijgt en als ik les met hem staat ze echt aan de rand van de paddock te kijken en luisteren.

Ik snap dat een deel hiervan klinkt als vermenselijken van mijn paard :D
Punt is: ik ken mijn merrie en ze is niet happy.

Afgelopen juli DA laten komen om pezen nogmaals te scannen. Links helemaal genezen, rechts nog iets erger geworden.
Echter in goed overleg met de DA besloten haar toch weer 1-2x per week mee te nemen op stapritjes buiten/in het bos. Zoveel mogelijk rechte stukken en gelijke grond.
Kijken hoe de pezen dat houden en of madame haar humeur verbetert. Kleine stukken draf op geleide proberen.

Momenteel neem ik dr zo'n 1x per week mee, meestal aan de hand, soms erop. Ik heb geen passend zadel meer. Daar wil ik nu toch naar gaan kijken gezien ze best wiebelig kan zijn en ik haar draf iig niet kan uitzitten.

Maar goed, merrie heeft ruim een jaar stilgestaan dus er zit geen spier meer op.
Daarnaast te dik.
Snel dik is haar hele leven al maar was goed te doen toen ze in het werk stond.

Maar hoe bouw je nou weer spier op bij een wat ouder paard?
Longeren is geen optie ivm te eenzijdige belasting.

Iemand tips?

De merrie in kwestie:

Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:14

Mijn tip Karin, is ga gewoon af en toe rustig met haar naar buiten. Ik herken het wat je zegt, en als wij de paarden mee namen, dan liep ik naast de pony die problemen had met haar pezen, en als we dan kwamen op een stukje waar mijn man wilde draven, ging ik er eventjes op en draafde we zoals vanouds met zijn viertjes (2 paarden 2 mensen). Dat ging fantastisch. We deden het rustig aan, er werd vooral naast haar gelopen, en af en toe paar minuten in rechte lijn erop. Ons meisje straalde altijd als ik erop klom, nam gelijk haar plek voorop in (de baas op de rug) en ze was niet meer sjagerijnig.
Ik heb geen spieren opgebouwd want zo'n rustig ritje kan elk paard aan en ik zou ook niet meer spieren gaan opbouwen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-11-21 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Spieren opbouwen bij "gepensioneerde" pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:26

Waarom neem je haar niet mee als handpaard? Of ga je met lange lijnen het bos in? Dan loop je er dus achter. Dan blijft het koppie wel lekker fris

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 16:42

troi schreef:
Waarom neem je haar niet mee als handpaard?

Dit was ook mijn eerste gedachte. Onbelast bewegen, mét een maatje ernaast, kan niet beter zou ik zeggen.

Karin_deB

Berichten: 8243
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 22:59

Mijn ruin is nog niet braaf genoeg om dat te doen.
Daarnaast wilt ze ook nog wel eens uithalen naar de ruin dus dat wordt hem niet.

Lange lijnen zou wel nog een optie zijn.

Ik zat ook meer te denken aan het weer opbouwen van rugspieren e.d. om mijn gewicht icm zadel makkelijker te dragen.
Het is niet dat ik nu denk dat ze dat niet kan maar alles is natuurlijk wel wat zwakker geworden met de tijd.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Spieren opbouwen bij "gepensioneerde" pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 11:01

Ik zou me ook niet zo fixeren op spieren opbouwen hoor. Een stapritje van 1-2 uur kan elk paard aan die netjes op gewicht is, zelfs indien onbespierd (maar de jouwe is prima in vorm, er zitten geen ruggegraten uit te steken enzo.)

Zou er eerder voor zorgen dat ze ook buiten gewoon netjes over de rug loopt en niet rondtrippelt als een hert, maar zolang het lekker ontspannen is, komt dat wel goed.