Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Steunsels wat zijn dat nu eigenlijk

 
Profiel   

Hoihoi, ik heb nu een jaartje een eigen paard en dus via een vriendin met haar hoefsmid in contact gekomen die nu zijn hoefjes bekapt. Mijn paard heeft wat platte voorhoeven dus ik ben zelf wat onderzoek gaan doen etc, en na een jaar zijn ze al veel harder geworden en dus ook minder plat! Maar nu kwam ik op steunsels uit, deze zijn erg belangrijk en moesten zeker niet te lang zijn... Maar toen ik naar mijn paard zijn hoeven keek vond ik dat de steunsels eigenlijk erg lang leken? Mijn hoefsmid heeft deze ook nog nooit bijgesneden etc. Ik wil dit binnenkort aan hem vragen maar kom eerst even hier voor advies en misschien ervaringen? Ik las namelijk veel over "flare" hoeven die hierdoor kunnen worden veroorzaakt en die fotos komen mij erg bekend voor helaas...

Alvast bedankt!

Ik voeg een artikel bij

https://www.hoofwear.com/blog/post/steunsels/
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 17:44 



 
Profiel   

Hoe loopt je paard? Dat is uiteindelijk echt het aller aller belangrijkste

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 19:10 



 
Profiel   

Heb je foto's?
Ik heb geleerd van mijn bekapper dat ze gelijk moeten zijn met de zool, anders kan het pijnlijk zijn. Volgens mij zijn steunsels omgeklapte hoefwand.

Nu gaan de natuurlijk bekappers uit dat de hoefwand gelijk is aan de zool en dan lopen ze dus ook op de zool..met te lange steunsels kan dat pijnlijk zijn. Reguliere hoefsmeden laten vaak de hoefwand langer, dus dan hebben ze er misschien minder last van.

Ik doe zelf mijn paard een beetje bijhouden, dus ook regelmatig de steunsels weghalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 20:50 



 
Profiel   

De steunsels zijn het weefsel wat een bedje vormt voor de straal. Aan beide kanten van de straal aan de buitenkant van de straalgroeve zie je dus de uiteinden van de steunsels. In mijn optiek horen de steunsels zelf de slijten en hoef je die niet te kortwieken. Daarmee verzwak je namelijk dat bedje. Maar goed dat is mijn optiek en er zijn er die er heel anders over denken. Het is vaak lastig om uit te vinden wat er bij jouw en jouw paard past. Ik wens je daar veel succes mee, één tip... Wat je ook doet, doe het voor het paard en niet voor degene die je advies geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 22:29 



 
Profiel   

Al heel erg bedankt voor de info! Ik zal proberen om morgen een foto te maken :) de smid komt volgende week ook weer kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 02:37 



 
Profiel   

mrie schreef
De steunsels zijn het weefsel wat een bedje vormt voor de straal. Aan beide kanten van de straal aan de buitenkant van de straalgroeve zie je dus de uiteinden van de steunsels. In mijn optiek horen de steunsels zelf de slijten en hoef je die niet te kortwieken. Daarmee verzwak je namelijk dat bedje. Maar goed dat is mijn optiek en er zijn er die er heel anders over denken. Het is vaak lastig om uit te vinden wat er bij jouw en jouw paard past. Ik wens je daar veel succes mee, één tip... Wat je ook doet, doe het voor het paard en niet voor degene die je advies geeft.

In een ideale wereld slijt alles vanzelf en hoef je niets te kortwieken....
Ik kort de steunsels in wanneer nodig; als de hoefwand korter wordt gemaakt pas ik de steunsels daar op aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 02:52 



 
Profiel   

mrie schreef
De steunsels zijn het weefsel wat een bedje vormt voor de straal. Aan beide kanten van de straal aan de buitenkant van de straalgroeve zie je dus de uiteinden van de steunsels. In mijn optiek horen de steunsels zelf de slijten en hoef je die niet te kortwieken. Daarmee verzwak je namelijk dat bedje. Maar goed dat is mijn optiek en er zijn er die er heel anders over denken. Het is vaak lastig om uit te vinden wat er bij jouw en jouw paard past. Ik wens je daar veel succes mee, één tip... Wat je ook doet, doe het voor het paard en niet voor degene die je advies geeft.

Het probleem in Nederland is alleen dat veel paarden op zachte ondergrond (weiland) leven, waardoor het niet (of minimaal) zelf afslijt. Leeft een paard in een stenig gebied dan is het al heel anders, dan zou je de rest van de hoef ook veel minder hoeven te bekappen omdat het natuurlijk slijt. Bij mijn paard (en een ander paard van stal) waren de steunsels op een gegeven moment langer dan de hoefwand.. Steunsels waren dus het langste punt in de hoef. Dat is echt niet prettig voor het paard.

Er zijn behoorlijk veel meningen over steunsels, en over de rest van de hoef trouwens ook. Dat maakt het erg lastig.. Ik zou vooral veel kennis erover opdoen en op die manier zelf een mening/ visie vormen. Zo ben ik laatst begonnen met een training bij hoofnerd academy. Is ook echt een aanrader om meer te leren over hoeven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 11:18 



 
Profiel   

Hoefverzorging en principiële ideeën gaan soms niet echt samen is mijn ervaring. Het belangrijkste is dat je paard goed loopt en dat je zelf ook niet tegen voortdurende problemen aanstoot (rotstraal, te erg brokkelende hoeven, hoefzweren,...). Als dat goed zit, wordt je paard op de voor hem/haar correcte manier bekapt/beslagen.
Al kan je met vragen stellen aan je hoefsmid natuurlijk nooit kwaad doen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 11:29 



 
Profiel   

Steunsels en hoeven horen inderdaad zelf te slijten. Als je kijkt naar de oorspronkelijke leefomgevingen van paarden dan gebeurt dat idd. Paarden lopen een 30 km per dag op verschillende (en harde, stenige) ondergrond waardoor je idd een natuurlijke slijtage krijgt. Door een natuurlijke selectie blijven ook enkel de paarden met goede hoeven over (want die met zwakke hoeven worden kreupel en gaan dood), waardoor de hoeven netjes in model blijven.

De gedomesticeerde paarden worden echter niet meer persé op goede hoeven geselecteerd én lopen ook niet meer op verschillende ondergronden voor 30 km per dag. Die hoeven kunnen dus simpelweg niet correct slijten en die moeten wij dus een handje helpen door te bekappen.

Als je steunsels niet weghaalt dan groeien die vroeg of laat over de hele zool en kan de hoef inderdaad uit proportie geduwd worden.

Ik heb mijn eigen paarden op een bekapinterval van 4 weken staan, wekelijks haal ik even de steunsels en ev losse straal weg, om de 4 weken krijgen ze een volledig rondje bekappen.

Hier staat een mooie uitleg
https://www.hoofwear.com/blog/post/steunsels/

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 13:12 



 
Profiel   

Hier gaan de steunsels er rigoreus af van begin tot eind; elke 3 weken even met mijn Handige Harry er langs (rechte slijper met schuurhulsje korrel 60), ik neem ook vaak de punt van de straal even mee als die te dik geworden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 16:31 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Hier gaan de steunsels er rigoreus af van begin tot eind; elke 3 weken even met mijn Handige Harry er langs (rechte slijper met schuurhulsje korrel 60), ik neem ook vaak de punt van de straal even mee als die te dik geworden is.


Dat is denkik inderdaad ook iets waar ik aan ga beginnen, hij wordt om de 4 a 6 weken bekapt en heeft flare hoeven maar nu ik die artikelen bekijk zie ik echt de symptomen van lange steunsels terug.... Ik heb foto's gemaakt, ze zien er irl wel beter uit maar hier zijn ze modderig en slecht gefotografeerd maar je ziet zeker de lange steunsels en ook de flare van de hoefwand die eromheen is.... Ik baal er heel erg van dat ik dit niet eerder heb gemerkt
[ img ]
Rechts voor


[ img ]
Rechts achter

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 18:48 



 
Profiel   

Niet te hard balen. Je bent er nu achter, beter laat dan nooit.
Hij heeft inderdaad best wel aanwezige steunsels. Met scherpe hoefmesjes zijn deze ook goed bij te werken en bij te houden.
Houdt je ons op de hoogte van hoe het gaat?
Het lijkt me erg leuk om over een tijd foto's te zien van dezelfde hoeven, maar dan zonder flares en zulke aanwezige steunsels!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 19:35 



 
Profiel   

JudithO schreef
Niet te hard balen. Je bent er nu achter, beter laat dan nooit.
Hij heeft inderdaad best wel aanwezige steunsels. Met scherpe hoefmesjes zijn deze ook goed bij te werken en bij te houden.
Houdt je ons op de hoogte van hoe het gaat?
Het lijkt me erg leuk om over een tijd foto's te zien van dezelfde hoeven, maar dan zonder flares en zulke aanwezige steunsels!


Dat zal ik inderdaad doen! Ik bestel meteen een mesje en heb de hoefsmid ook geappt. Is inderdaad leuk als ik af en toe updates post! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 20:15 



 
Profiel   

Deze kan idd al weer een bekapbeurtje gebruiken.
Als je de steunsels weghaalt en zool wat opkuist.zal je zien dat er ook een behoorlijk deel vd wand weg kan. Bij het opvijlen zou ik de flares van bovenaf ook wat platvijlen waardoor er minder druk opkomt. Met korte intervallen zijn deze voeten binnen 3 a 6 maand een heel stuk beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 20:38 



 
Profiel   

Hoihoi, de smid is geweest en ik heb zelf ook wat dingen besteld. Hierbij een foto van zijn rechter voorhoef, hopelijk kan ik meer foto's maken maar 't was 'n klus xD
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 14:16 



 
Profiel   

Hoi hoi,

Erg benieuwd hoe het nu met de hoefjes gaat :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-22 21:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen