Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Van hoefijzers af, ervaringen gevraagd.

 
Profiel   

Ik denk erover om onze pony van zijn ijzers te gaan ontdoen maar nu wil ik graag wat informatie inwinnen bij mensen die dit al eerder gedaan hebben.

Hoe pakt je dat het beste aan? Onze pony heeft in het verleden een knieblessure gehad aan beide kanten waardoor ik het niet eerder durfde.
Wij hebben hem gekocht met ijzers en kennen hem ook niet anders.

Hoe ging het bij jullie?
Gaat er voorbereiding aan vooraf? Ivm lengte hoeven?

Heeft jullie paard er erg aan moeten wennen of viel het mee? Zo ja hoe lang duurde dat ongeveer?

Ik ga er vanuit dat de smid vaker moet komen om bij te houden in het begin, is dit dan voordeliger in de winter (als de hoeven wat minder snel groeien) of juist handiger in de zomer?

We hebben wel een nadeel dat, om naar buiten te kunnen gaan we wel over een soort van grindpad moeten.

Zijn er ook mensen die hebben ervaren dat paarden juist soepeler werden zonder ijzers?

Ik hoop jullie ervaringen te horen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 16:58 



 
Profiel   

Mijn rijpaarden gingen/gaan (heb er nu nog 1) elke winter van de ijzers af en elk voorjaar er weer onder, soms alleen voor, bij de huidige rondom.
Nooit ergens problemen mee, met de huidige moet ik wel opletten om niet te veel over de weg te draven omdat hij heel schuin afslijt, maar ijzers zijn niet echt een optie in de winter (krijgen dan uit hooinetten gevoerd en hij slaat mijn zijn voorbenen en zit dan met ijzers regelmatig vast in het net.. ook als hij hoog hangt).
Maar qua gevoeligheid merk ik er weinig van, HS zorgt wel dat ze iets langer zijn na het afhalen van de ijzers omdat ze veel op het beton staan in de winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 17:21 



 
Profiel   

Hallo.
Mijn voormalige arabier heb ik toen die gevoelig ging lopen op voorijzers gezet. Daar deed hij het heel goed op.

Toen heb ik hem toch onder advies van de hoefsmid er van af gezet in de winter (op ijzers gezet in het voorjaar) maar hij had echt een hele terugval.
Hij werd veel stijver en moest ook veel langer opwarmen en afkoelen anders liep hij de volgende dag echt slecht.

Dus toen het voorjaar erna weer op voorijzers gezet en toen was alles weer goed.
Hij stond 'snachts wel op stal en de bodem van de binnebak was best hard dus misschien speelt dat een extra rol.

Sorry mijn ervaring is dus niet zo positief.
Maar het is echt per paard verschillend, ooit een connemara gehad met super hoeven en nadat (door iemand anders) ze op ijzers gezet was kreeg ze echt heel erge brokkelhoeven dus voor haar was het niet goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 17:30 



 
Profiel   

Brainless schreef
Mijn rijpaarden gingen/gaan (heb er nu nog 1) elke winter van de ijzers af en elk voorjaar er weer onder, soms alleen voor, bij de huidige rondom.
Nooit ergens problemen mee, met de huidige moet ik wel opletten om niet te veel over de weg te draven omdat hij heel schuin afslijt, maar ijzers zijn niet echt een optie in de winter (krijgen dan uit hooinetten gevoerd en hij slaat mijn zijn voorbenen en zit dan met ijzers regelmatig vast in het net.. ook als hij hoog hangt).
Maar qua gevoeligheid merk ik er weinig van, HS zorgt wel dat ze iets langer zijn na het afhalen van de ijzers omdat ze veel op het beton staan in de winter.
idd dat doe ik ook zomer 4 kant op ijzers wintere er af idd hs Laat dan iets langer maar eigenlijk geen problemen 1 / 2 wat voorzichtig op steentjes dan gewoon weer vol gas

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 17:32 



 
Profiel   

Zou het een idee zijn om van ijzers naar hoefschoenen te gaan? Dan loopt je paard niet helemaal bloot voets maar wel zonder ijzers om te wennen.

Geen idee of dat werkt hoor maar ik weet dat hoefschoenen worden gebruikt als vervanging van hoefijzers

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 17:35 



 
Profiel   

Ik heb mijn merrie volledig van haar ijzers afgehaald en wil niet meer anders.

Toen wij haar kochten, stond ze rondom. In de zomer op het land trapte ze ze continue lelijk eronder vandaan, springschoenen verhielpen dit niet en ik kon mijn hoefsmid meermaals per maand laten komen. Ik ben toen overgestapt naar een andere hoefsmid en toen is ze er achter als eerste vanaf gegaan, dit gaf geen enkel probleem. Haar hoeven werden er alleen maar sterker van.

Op een gegeven moment toch ook de keuze gemaakt om ze er voor af te halen. Ik rij nooit over de weg, train in de bak of we pakken de trailer richting het bos. Het enige stukje “steen” wat de hoeven te lijden hebben is vaak een stukje op het erf.

Voor staat ze enigzinds plat, heeft een jaar geduurd voordat ze écht steviger werden en op de stenen niet meer gevoelig liep. Nu staat ze al een aantal jaar zonder en wat een verademing, haar hoeven zien er goed uit, heb bijna nooit problemen of aandoeningen, geen afgetrapte ijzers meer..

Als ik sommige stalgenoten zie struggelen met al die ijzer-problemen.. niet meer voor mij. Bij een volgend paard zou ik het zeker weer doen en ook eventjes doorzetten qua gevoelig lopen.

Je kan natuurlijk ook goede hoefschoenen aanschaffen en die dan aandoen als je toch over de weg wilt, of als het gevoelig lopen een issue is.

Moet er wel bijzeggen dat die van mij in de wei en op het zand normaal liep, dus ik heb gewoon doorgereden tijdens deze periode.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 17:36 



 
Profiel   

Ik denk dat het al veel uitmaakt hoe je paard nu op ijzers staat. Toen ik mijn paard kocht stond hij erbarmelijk op zijn ijzers en dat maakt de weg naar gezonde hoeven natuurlijk veel langer.

Ik zou het gewoon proberen en zorgen dat je een paar ideeën in je achterhoofd hebt voor als je paard even wat ondersteuning nodig heeft. Het ene paard wandelt zo weg, maar ik denk dat de meerderheid toch wel even moet wennen aan blootvoets. Je kan dan ondersteunen met hoefschoenen, een plakijzer, hoofarmor, ...
Of de smid vaker moet komen hangt volledig af van hoe de hoeven er nu uitzien en wat je met je paard doet. Als je paard nu redelijk goede hoeven heeft en jij gaat vaak op het verharde stappen zullen de hoeven mogelijks mooi slijten zodat je niet heel vaak een smid nodig hebt. Maar als er werk is aan de voeten en je paard verblijft altijd op zachte ondergrond dan kan het frequenter nodig zijn. Een goede smid/bekapper zal je hier wel het juiste advies geven.

Mijn paard is nu twee jaar van de ijzers af. Hij had hele slechte hoeven en valt nu in de categorie minder mooie hoeven. Hij heeft nog steeds ondergeschoven hielen en ik kan niet met hem buiten rijden zonder hoefschoenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 17:51 



 
Profiel   

Mijn pony heeft zeven jaar lang jaarrond vierkant op ijzers gestaan en sinds juli staat hij blootsvoets. Bij het eraf halen zijn de hoeven wat langer gelaten en bij de tweede bekapbeurt bleken zijn hoeven ook hard afgesleten. Toen heb ik Hoof Armor eronder gedaan en dat heeft goed geholpen. Hij is net voor de derde keer bekapt en er kon wederom niet heel veel vanaf, maar hij begint inmiddels heel mooie en gezonde voeten te krijgen. :j
Mijn pony heeft het echt heel goed opgepakt. Ik hield rekening met een half- tot heel jaar herstellen, maar hij heeft echt maar een week gevoelig gelopen op alle ondergronden en daarna volgens mij drie of vier weken op het harde (onregelmatige ondergronden vindt hij nog steeds wel onprettig). Daarna is de Hoof Armor eronder gegaan, dus ik denk dat dat ook geholpen heeft.
Ik zou sowieso aanraden om te kijken naar iets van hoefschoenen of Hoof Armor om de overgang wat makkelijker te maken voor jullie pony.
Vanuit mijn ervaring zou ik het blootsvoets zetten doen als de hoeven wat harder groeien, omdat mijn pony dus hard ging slijten, maar dat verschilt natuurlijk per pony. Misschien dat je smid daarin advies kan geven, die kent de hoeven van jullie pony en de groei daarvan. Ik moet wel zeggen dat mijn pony overdag op een verhard stuk kan staan, wat het afslijten kan versnellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 18:14 



 
Profiel   

Stap 1 vind ik dat je eerst in overleg gaat met je hoefsmid of je pony wel van de ijzers kan. Als je paard door ijzers gecorrigeerd wordt om bijv de knieen te ontlasten of rechter af te slijten, is het onverstandig om dit te proberen.
Als je smid akkoord is om te proberen, zal hij in beginsel de hoeven wat langer laten, zodat er ruimte is om wat te slijten. Je pony hoort daarna niet gevoelig te lopen, dan gaat er iets niet goed. Of er teveel slijtage optreedt, is iets wat je niet kunt voorspellen van tevoren. Dat ligt ook aan de ondergrond bijv.
Er zijn een aantal redenen te bedenken dat het niet werkt, bijv gevoeligheid, teveel slijtage of verkeerd slijten en daardoor overbelasten.
Een goed beslagen paard loopt normaal gewoon soepel. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard onbeslagen soepeler liep dan beslagen. Als je nu problemen ondervindt, zou ik eerst kijken of er geen onderliggende blessure opspeelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 18:40 



 
Profiel   

Bij mijn paard hebben we eerst de achterijzers af gehaald en beurt erna de voorijzers in het najaar, zodat de grond niet te droog was/hard was. Bij het er af halen alleen de randjes iets laten bijvijlen dus zeker niet te veel bekappen de eerste keer! Ook er op letten dat de zool niet wordt bijgesneden, of anders maar het hoog nodige. Bij paarden met ijzer wordt de zool vaak vrij fors weggesneden en kunnen daarom erg gevoelig zijn als de ijzers er af gaan. Eerste week was ons paard wat onwennig op het harde, daarna ging alles prima

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 18:41 



 
Profiel   

Even overleggen met de hoefsmid.
Ik heb mijn Engels volbloed van de ijzers gehaald, de achterijzers al achtergelaten bij de vorige plek en de voorijzers twee maanden later gedaan.
Ze moest wel echt wennen, en idd in het begin elke vier weken een beetje bijwerken. Bij mijn paard groeide de straal gigantisch snel, dat is pas na bijna een jaar genormaliseerd. En de hoefwand groeide heel traag. Overigens heeft mel nooit last gehad op asfalt ofzoiets. Wel een tijdje wat gevoelig in heel mul zand.

Ik heb hoefschoenen laten aanmeten, geweldige beslissing geweest! Inmiddels heeft ze die alleen nog nodig bij nat weer op puinpaden etc, en de eerste paar dagen na bekappen. We zijn nu 1,5 jaar verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 18:52 



 
Profiel   

Twee keer van dichtbij ervaring met het afhalen van ijzers bij paarden die al jaren op ijzers stonden en twee keer niet zo succesvol. Bij mijn eigen paard omdat die gewoon slechte hoeven heeft, dus eigenlijk was het wel te verwachten dat het niet ging lukken. Het paard van een vriendin bleef erg gevoelig lopen. Maandenlang aangekeken, bij de derde hoefzweer was ze er klaar mee en heeft ze er terug ijzers onder laten slaan, paard staat en loopt nu zonder problemen.

Nu ben ik er ook wel van overtuigd dat deze twee ervaringen niet lijnrecht door te trekken zijn naar alle paarden, maar het heeft me wel voorzichtiger gemaakt hierin. Uiteindelijk is het een kwestie van proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 18:54 



 
Profiel   

Hier eerst de achter ijzers er af gehaald, wel gelijk met hoefschoenen begonnen. Dat ging zo goed, dus ook van voren er af gehaald. Van achter liep ze maar een jaar op ijzers, van voren al heel wat jaar langer. Maar is beide goed gegaan. Van voren nog wel altijd hoefschoenen, van achter blote voeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 19:39 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor jullie reacties en ervaringen.

Natuurlijk gaat alles in overleg met mijn hoefsmid.

Hij had toen ik hem net had (nu bijna 4 jaar geleden) geen geweldige hoeven, dat is gelukkig al super verbeterd.

Harde ondergrond hebben we alleen op het buiten terrein bij concours en onderweg naar het bos.
Op mijn stal heb ik rubberen matten ook op mijn verharde paddock, die zijn zachter en veren ook wat mee, ideaal denk ik.

Ga het eens met mijn hoefsmid overleggen wat hij ervan vind. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 20:00 



 
Profiel   

Ik heb mijn merrie vorige maand van de ijzers gehaald. De hoeven wat langer gelaten ook. Ze liep gelijk prima, totaal niet gevoelig. En nog steeds niet. Ik ben echt heel benieuwd hoe ze er met de volgende bekapbeurt uitzien, maar tot nu ben ik heel tevreden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 20:26 



 
Profiel   

Toen ik mijn arabierig typje kocht, 3,5 jaar geleden, stond ze vierkant op ijzers met siliconenzooltjes. Ze ging op de weide dus de achterijzers moesten eraf. Een voorijzer had ze er zelf al afgehaald dus nr. 4 hebben we ook maar verwijderd. Ze liep als een krant en dat heeft wel een paar weken geduurd. Daarna is ze nooit meer beslagen en haar hoeven zijn heel erg verbeterd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 20:49 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Ik heb mijn merrie vorige maand van de ijzers gehaald. De hoeven wat langer gelaten ook. Ze liep gelijk prima, totaal niet gevoelig. En nog steeds niet. Ik ben echt heel benieuwd hoe ze er met de volgende bekapbeurt uitzien, maar tot nu ben ik heel tevreden.


Zo moet je het doen, inderdaad.
Verder zelf een vijl en renet kopen en regelmatig, bv om de 14 dagen, de randen wat afronden alsook de steunsels wat kort houden. Als het er niet meer goed uitziet, laat je de bekapper komen.
Door de natuurlijke slijtage zal je waarschijnlijk minder bekapper nodig hebben dan vroeger.

Als je pony vrij recht op zijn voeten staat, loopt het prima!

Ikzelf doe dit al heel veel jaren zo, met verschillende paarden en het liep tot nu toe altijd goed. Gek genoeg ben ik er noodgedwongen aan begonnen toen ik een Engelse volbloed had met "papieren voeten". Een heel dun hoornwandje dat de nagels maar moeilijk hield. Op de duur zat het vol nagelgaten.
Van miserie heb ik haar blootvoets gezet. De eerste dagen liep ze zelfs voorzichtig in de weide. Het heeft lang geduurd maar het ging steeds beter. Na een jaar waren we veel gemakkelijker dan vroeger.

Daarna had ik altijd warmbloeden met betere voeten, maar ik houd ze bijna altijd blootsvoets. Ik laat de voeten liefst net iets langer dan ze op "paard natuurlijk" promoten.
We rijden dressur en maken wekelijks minimum 1 buitenrit van 1 a 2 uur. Op straat enkel stap en we kiezen voor de berm waar mogelijk.

Enkel voor het springen op gras liet ik vroeger ijzers zetten, omdat je dan kalkoenen kan draaien. Ook voor dressuur op nat gras kan dat wel eens beter zijn.
Verder moet ik toegeven dat veel paarden net iets stoerder lopen met ijzers als de kleigrond keihard is uitgedroogd.

Maar alles bij elkaar vind ik de voordelen van blootsvoets groter dan de nadelen.


Heb je een paard met scheve voeten, of een oudje met weinig hoefgroei, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:03 



 
Profiel   

Ik heb een voorkeur voor blote voeten idd. Ik merk ook dat ze wat zekerder is met haar lopen nu. Ze heeft meer grip (logisch ook, want de ijzers waren heel glad geworden) en ik laat bewust de straal wat uitgroeien, zodat ze daarmee kan voelen waar ze haar voeten neerzet. Overigens is zij een warmbloed, en heeft van nature prachtige hoeven.

En ik hou het idd bij om de 2 weken of zo. Ik wil voor nu gewoon kijken wat haar hoeven doen. Achter wil de wand gelijk zijn aan de zool, anders krijg ik flares, voor gaat het voor nu prima zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:09 



 
Profiel   

Tja, ik kan ook echt niet zeggen dat ik geen problemen heb gehad met mel dr voeten, het is een hele zoektocht geweest.
Maar ijzers hadden niet geholpen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 23:55 



 
Profiel   

Ik vijl de rand inderdaad ook zelf regelmatig bij, dit voorkomt dat de hoefwand langer word en daardoor “omklapt”. Mijn hoefsmid komt denk ik eens in de 2 maanden, of als ik zie dat het nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 00:26 



 
Profiel   

Hoi!
Toen ik mijn paard vorig jaar kocht stond hij voor op ijzers. Ik vond dit niet nodig want ik reed eigenlijk nooit op steen. Dus in overleg met de hoefsmid ijzers eraf gehaald. Hij liep niet gevoelig en het leek een goede keuze. Dit hebben we 8 maanden geprobeerd maar toen bleek toch dat mijn paard scheef afslijt aan de voorkant en dus door het lopen zonder ijzers enorm vast kwam te zitten in zijn schouders. Ik ben zelf wel voorstander van blote voeten maar dit bleek voor mijn paard dus niet de juiste optie. Wel een paar jaar eerder mijn pony die vierkant op ijzers stond ivm mennen uiteindelijk van de achterijzers gehaald en dit ging wel zonder problemen. Ik heb dus zowel een positieve als negatieve ervaring. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je samen met de smid de hoeven in de gaten houd en het dan beoordeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 12:10 



 
Profiel   

Mijn vorige paard van de ijzers afgehaald. Heeft toch wel een jaar geduurd voor het allemaal weer soepel ging, hij liep op kiezels meestal wel gevoelig na het afhalen van de ijzers. Na een jaar was dat definitief over.

Bij het paard van een vriendin, duurde het ook een maand of 9 a 10 voor haar paard weer zonder problemen over kiezels kon.

Het is echt doorbijten, werken met hoefschoenen valt ook aan te raden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 12:24 



 
Profiel   

Op advies van mijn smid zijn de paarden van de hoefijzers af gegaan. Nooit geen dag spijt van gehad.
Wij zitten vlakbij het bos dus de afstand over de weg is goed te doen.
In het begin brokkelden de hoeven wel af, totdat we het punt van de nagelgaten voorbij waren door de uitgroei en het bekappen. Vanaf toen eigenlijk geen gedoe meer gehad. Soms iets een lipje wat omhoog staat en deze knip ik er vanaf met een knijptang om verder scheuren te voorkomen.
Overleg met je smid, hij kent de hoeven het beste en kan je daarin het beste advies geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 12:28 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Zou het een idee zijn om van ijzers naar hoefschoenen te gaan? Dan loopt je paard niet helemaal bloot voets maar wel zonder ijzers om te wennen.

Geen idee of dat werkt hoor maar ik weet dat hoefschoenen worden gebruikt als vervanging van hoefijzers


Hoefschoenen zijn echt top! Ze kosten wat maar ze gaan echt heeel lang mee. Je kan ze ook gwn alleen aandoen als je de weg opgaat. Als je op eigen terrein blijft of in de bak rijdt ofzo dan hoeven ze niet perse om. Is om het erge slijten of gevoeligheid voor grind tegen te gaan en ze glijden er ook niet mee uit zoals ze met ijzers doen..

Maar het beste is denk wel overleggen met je smid. Hij kent de hoeven van je paard het beste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 15:40 



 
Profiel   

Ik heb geen hoefschoenen nodig gehad. Mijn dame kwam van de ijzers af, heeft nooit een dag op eieren gelopen :D

ik denk dat de verhalen over hoe een drama het is om van de ijzers af te gaan, ook wat erger lijken dan het is. Je hoort ook vaak alleen de slechte verhalen, maar niet al die keren dat het goed gaat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 17:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen