Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Opbouwen na 6 weken rust

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Mijn paard heeft ongeveer 6 weken geleden een beenwond opgelopen op zijn achterbeen (aan de bovenkant, onder de knie). De genezing duurde lang (de wond was niet erg groot), maar inmiddels is de wond voor zo'n 90% helemaal genezen. De eerste 3 a 4 weken heeft hij boxrust gehad, na een week of 2 mocht ik wel aan de hand 2x 15 minuten stappen. Nu staat hij al zo'n 2 weken gewoon weer de hele dag op de wei. Hij is niet kreupel geweest, en rent en doet gewoon in de wei. Mijn vraag is nu of iemand een idee heeft hoe ik hem het beste weer op kan bouwen met het rijden. Voordat het gebeurde reed ik hem om de dag, hij liep M1 dressuur en ik spring ook met hem.

Ik ben er zaterdag voor het eerst weer op gegaan, hij was super braaf. Ik heb toen een kwartiertje gestapt en op beide kanten een rondje gedraafd. Het been was daarna gewoon mooi dun en niet warm. De DA zei dat ik alleen op moest letten of het been warm werd, verder moest ik het op gevoel opbouwen. Nu rent en doet hij ook in de wei, dus ik heb het idee dat ik het wel sneller kan opbouwen. Hij heeft dus verder niks gehad aan pezen of wat dan ook, het enige was die wond, bovenaan op het achterbeen. Heeft iemand misschien ervaring hiermee / ideeën wat een handig schema is om het op te bouwen? De DA gaf aan dat het vooral gaat om spieropbouw, maar dat ik wel sneller kan gaan dan bij bijvoorbeeld een peesblessure.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:19 



 
Profiel   

Geeft je dierenarts helemaal geen advies verder hierin..?

Ik zou rustig met 2 min draven beginnen. En dat verder op gevoel uitbreiden. Na een week of 2/3 een keer een galopje en dagelijks de benen checken voor en na het rijden. Maar ik zou eigenlijk verwachten dat je dierenarts wel met een schema komt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:35 



 
Profiel   

Eve_16 schreef
Geeft je dierenarts helemaal geen advies verder hierin..?


Nee, de DA gaf aan dat het heel erg afhankelijk is van hoe het been reageert op de veranderingen. Ik moest op gevoel opbouwen en goed het been checken en koelen na rijden. Wanneer het been warm of dik was, dan had ik teveel gedaan en moest ik een stapje terug doen. Ze gaf wel aan dat ze weinig problemen verwachtte omdat hij nu ook weer in de wei staat en daar veel beweegt. Het been reageerde daar ook eigenlijk niet op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:43 



 
Profiel   

Ik heb vergelijkbaar advies gehad voor een peesblessure, maar dan dus omtrent de pees. Ik houd steeds stappen van 5 minuten aan en dat verhoog ik 2x per week. Dus de volgende stap is 20 minuten stappen, dan 25 minuten, dan 30 minuten. En als je op 30 minuten zit dan 5 minuten draf gaan toevoegen, dan 10. En dan galop gaan toevoegen en de gehele rit langer maken.

Jij zal de stappen sneller kunnen maken omdat de wond al genezen is en ik nog in het hersteltraject zit, maar ik hoop dat dit je een leidraad geeft hoe je het kunt opbouwen.

Als het been na afloop wel warm/dik wordt, dan heb je dus teveel gedaan. En let ook even op de ademhaling met draven. De conditie moet ook weer even op gaan bouwen.

Edit: Wil er wel aan toevoegen dat mijn paard geen boxrust heeft gehad dus in algehele conditie en lichamelijke belasting meer is blijven doen. Ik zou de stappen dus eigenlijk vergelijkbaar doen en het niet sneller opbouwen, zodat je het lichaam niet gaat overvragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 12:45 



 
Profiel   

Hangt er beetje vanaf wat de blessure was. Indien het gewoon een huidwond was, dan hoef je je geen zorgen te maken over de belasting, maw: je loopt geen risico of je nu 5 minuten draaft of 10 minuten draaft. De clue bij een huidwond is plotse bewegingen vermijden. Mij is gezegd dat het toch wel zeker 10-12 weken duurt voor de wond weer op volledige sterkte is, dus de komende 6 weken even wachten met springen, kort stoppen en draaien etc.
Maar nu kan het op zich geen kwaad om een halfuurtje gewoon te werken, mss de galop nog even een paar weekjes achterwege laten, maar voor de rest.

Indien er ook beschadigingen waren aan de spier/gewrichten/pezen moet je idd wel per 5 minuten gaan opbouwen zoals het schema hierboven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:39 



 
Profiel   

Mijn paard ging na de boxrust redelijk 'los' en heeft een paar dagen op vier dikke, warme benen gestaan + spierpijn :+ kon opzich geen kwaad, moest ze helaas gewoon doorheen. Ik heb haar daar gewoon de tijd voor gegund en haar met rust gelaten voor twee weken. Na alle gepruts en verbandwissels was ze er ook echt even klaar mee (wat ik snap).

Maar zij mocht daarvoor ook niet zoveel stappen als die van jou. Mel had de wond op de voorknie

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:30 



 
Profiel   

In dit geval vind ik 6 weken uit de running meevallen. Je paard zal waarschijnlijk weinig ingeleverd hebben aan conditie en spieren.

Ik zou de eerste week kalm aan doen. 20 minuten stappen, 10 minuten draven en als de wond goed blijft genezen en je paard fijn voelt, de 2e week een galopje erbij pakken en week 3 terug naar normaal qua training.

Ga lekker aan de slag en voel gewoon hoe je paard eronder is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:52 



 
Profiel   

Mijn advies zou ook zijn om het rustig op te bouwen en het goed in de gaten te houden. Liever wat te langzaam dan te snel, dan ben je straks weer bij af. Kijk ook goed naar de energie van je paard, als deze energie zich opbouwt en hij/zij er vrolijk is, dan kan je wellicht wat sneller opbouwen.

Je kan altijd wat sneller opbouwen, maar zorg er dan nog steeds voor dat het opbouwend is! Je kan bijv. ipv iedere week 5 minuten langer, ook iedere keer 10 minuten langer doen. Zo lang je niet opeens van 10 naar 30 naar 50 minuten gaat bij wijze van spreken. :)

Moeilijk dat hier geen concreet advies over te geven is, maar vooral goed blijven kijken :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 17:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen