Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Scheve voorvoeten

 
Profiel   

Hoi hoi

Mijn paard heeft 2 scheve voorvoetjes (dus 1 wat steiler voetje en de ander is wat platter). Ze heeft er nu geen last van maar ze ‘kan’ er later last van gaan krijgen. Nu vroeg ik me af wat ik hieraan Kan doen. Ze is al 10. Ze staat voor ook al op ijzers. Ik dacht ook misschien met peeskappen of beenbeschermers rijden voor meer steun, maar ik weet natuurlijk niet of dit verstandig is.

Bedankt alvast :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 20:24 



 
Profiel   

Een goede hoefsmit hebben (die er niet aan gaat prutsen om ze recht en gelijk te krijgen) maar laten zoals ze al zijn. Je paard is 10 en dan kan je niet meer corrigeren.
Peeskappen oid hebben geen nut, alleen als je paard zichzelf aantikt of met springen een balk raakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 20:30 



 
Profiel   

[quote="Morganlefay"]

Bedankt! Is het eigenlijk ook nog verstandig om met het paard te springen? Of kan je dit maar beter achterwegen laten want er is dan natuurlijk wel meer kans op blessures en haar wat steilere voetje is natuurlijk minder “sterk”

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 09:57 



 
Profiel   

Goede smid zet hem zo dat hij er geen last van heeft zonder er 'mooie' voeten van te willen maken.
Natuurlijk zullen gelijke voeten altijd beter zijn, maar als ze er mee geboren zijn en goed bekapt kan je er al veel aan winnen. (opeens in een andere houding zetten is schadelijker).

Ik ken er toevallig 3 van 14+ leeftijd op GP niveau met exact de voeten zoals jij ze omschrijft en alleen nooit last daar van gehad. (toevallig ook bijna allemaal dezelfde smid :') )

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 10:15 



 
Profiel   

Brvb schreef
Hoi hoi

Mijn paard heeft 2 scheve voorvoetjes (dus 1 wat steiler voetje en de ander is wat platter). Ze heeft er nu geen last van maar ze ‘kan’ er later last van gaan krijgen. Nu vroeg ik me af wat ik hieraan Kan doen. Ze is al 10. Ze staat voor ook al op ijzers. Ik dacht ook misschien met peeskappen of beenbeschermers rijden voor meer steun, maar ik weet natuurlijk niet of dit verstandig is.

Bedankt alvast :)


Is het paard rontgenologisch goed? wat ik zou doen is de ijzers er onder uit als het niet perse nodig is (belemmerd het hoefmechanisme) en de smid strikt om de zes weken laten komen zodat het verschil niet te groot wordt. Daarnaast kan er positief resultaat gehaald worden met rechtrichten zodat beide voorbenen evenveel belast gaan worden.

Ik zou er zelf niet mee gaan springen, misschien 1/2 keer in het jaar voorzichtig iets maar beter niet te fanatiek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 10:28 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Brvb schreef
Hoi hoi

Mijn paard heeft 2 scheve voorvoetjes (dus 1 wat steiler voetje en de ander is wat platter). Ze heeft er nu geen last van maar ze ‘kan’ er later last van gaan krijgen. Nu vroeg ik me af wat ik hieraan Kan doen. Ze is al 10. Ze staat voor ook al op ijzers. Ik dacht ook misschien met peeskappen of beenbeschermers rijden voor meer steun, maar ik weet natuurlijk niet of dit verstandig is.

Bedankt alvast :)


Is het paard rontgenologisch goed? wat ik zou doen is de ijzers er onder uit als het niet perse nodig is (belemmerd het hoefmechanisme) en de smid strikt om de zes weken laten komen zodat het verschil niet te groot wordt. Daarnaast kan er positief resultaat gehaald worden met rechtrichten zodat beide voorbenen evenveel belast gaan worden.

Ik zou er zelf niet mee gaan springen, misschien 1/2 keer in het jaar voorzichtig iets maar beter niet te fanatiek.





Ik wilde hem klinisch en röntgenologisch laten keuren, helaas is hij bij de klinische ronden al afgekeurd. De dierenarts heeft toen besloten geen foto’s meer te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 11:58 



 
Profiel   

Klinisch afgekeurd op scheve voeten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 12:06 



 
Profiel   

Popstra schreef
Klinisch afgekeurd op scheve voeten?

Ja… ze liep op de grote volte op de harde grond niet helemaal goed. Door haar voetjes viel ze een beetje naar buiten aangezien haar rechter voetje wat kleiner was. Verder liep ze overal goed en ze had verder geen pijn ofzoiets, maar toch is ze afgekeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 12:13 



 
Profiel   

Dan zou ik er helemaal niet meer op rijden totdat ze herkeurd is, scheve voorvoeten kunnen ook ontstaan door problemen in het HKO gebied. Maar zolang je niet verder kijkt weet je niet wat er aan de hand is. Ik zou echt met klem willen aanraden om foto's te laten maken van de voorvoeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 14:41 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Dan zou ik er helemaal niet meer op rijden totdat ze herkeurd is, scheve voorvoeten kunnen ook ontstaan door problemen in het HKO gebied. Maar zolang je niet verder kijkt weet je niet wat er aan de hand is. Ik zou echt met klem willen aanraden om foto's te laten maken van de voorvoeten.

:j

Een steiler voetje kan betekenen dat het HoefKatrol gebied aantast is (geen O )
Zeker bij klinisch niet goed. Dat is niet zomaar en dan zou ik dus een duidelijk kreupelheidsonderzoek met verdoving en rontgen willen.

Want je schrijft hij heeft er geen last van, maar waarom heeft de dierenarts hem dan klinisch niet goed bevonden?

Voor alle paarden goed,maar extra voor paarden met die voetjes.
Recht richten rechtrichten en rechtrichten.
Zodat hij in balans gaat lopen en zeker ook minder op de voorhand.
Daarnaast veel buiten met andere paarden zodat hij daar zelf kan bewegen. Dus zeker 8 uur per dag op een grote ruimte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 14:49 



 
Profiel   

Je hebt gelijk, de O hoort er hier niet bij. ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 14:52 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Elisa2 schreef
Dan zou ik er helemaal niet meer op rijden totdat ze herkeurd is, scheve voorvoeten kunnen ook ontstaan door problemen in het HKO gebied. Maar zolang je niet verder kijkt weet je niet wat er aan de hand is. Ik zou echt met klem willen aanraden om foto's te laten maken van de voorvoeten.

:j

Een steiler voetje kan betekenen dat het HoefKatrol gebied aantast is (geen O )
Zeker bij klinisch niet goed. Dat is niet zomaar en dan zou ik dus een duidelijk kreupelheidsonderzoek met verdoving en rontgen willen.

Want je schrijft hij heeft er geen last van, maar waarom heeft de dierenarts hem dan klinisch niet goed bevonden?

Voor alle paarden goed,maar extra voor paarden met die voetjes.
Recht richten rechtrichten en rechtrichten.
Zodat hij in balans gaat lopen en zeker ook minder op de voorhand.
Daarnaast veel buiten met andere paarden zodat hij daar zelf kan bewegen. Dus zeker 8 uur per dag op een grote ruimte.


Hij heeft er idd geen last van. Heeft de dierenarts mij vertelt, zelf merk ik ook dat hij geen pijn klachten toont. Hij is afgekeurd omdat hij op de grote harde volte naar buiten viel door de ongelijkheid van de voeten. Als hij gewoon recht loopt of ook het zachte is er niks aan de hand. Eerst dacht de dierenarts wel dat hij kreupel was, we hebben hem toen 2 weken staldeur gegeven. We wilde hem toen laten herkeuren, maar hij liep hierna natuurlijk Nog verkeerd op de harde grote volte, want zoiets als scheve voeten verdwijnt natuurlijk niet ineens.

Hij heeft altijd Z gelopen en daar zijn nooit problemen mee geweest. We zitten wel nog na te denken om toch een röntgenfoto te maken, maar wel met enige twijfel omdat de dierenarts eigenlijk zeker weet dat er niks is. Dit kan natuurlijk in de toekomst veranderen.

Wat is het hoefkatrol precies en wat kun je hieraan doen om dit goed te laten onderzoeken? Ik wil natuurlijk het beste voor mijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 15:54 



 
Profiel   

Is dat paard al van jou of heb je een aankoopkeuring laten doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 17:22 



 
Profiel   

anjali schreef
Is dat paard al van jou of heb je een aankoopkeuring laten doen?

Hij is al van mij, we hebben hem overgenomen van een vriendin dus toen niet laten keuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 17:37 



 
Profiel   

Dus je hebt een klinisch afgekeurd paard gekocht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 17:52 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Dus je hebt een klinisch afgekeurd paard gekocht?

Ik begrijp hieruit dat ze hem toen ze hem overnam niet heeft laten keuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 18:03 



 
Profiel   

Maar waarom laat je hem nu dan keuren als hij goed loopt?
Meestal is er een reden voor zo'n onderzoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 18:06 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Maar waarom laat je hem nu dan keuren als hij goed loopt?
Meestal is er een reden voor zo'n onderzoek.


Ik had hem overgenomen van een vriendin omdat zij veel persoonlijke problemen had en hierdoor niet meer goed voor hem kon zorgen. Later zag ik dat hij ongelijke voetjes had en dacht ik daar wil ik toch eens naar laten kijken, vooral voor de toekomst. Toen kwam ik er dus achter dat hij idd niet hele goede voetjes had. Ik heb hem nog niet zo lang pas 1,5 maand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 18:32 



 
Profiel   

Ik vind het een vaag verhaal. Nergens last van en toch kreupel op de volte en afgekeurd. Een paard met iets ongelijke voorhoeven is doorgaans niet kreupel ook niet op de volte. Heb je foto's zodat we kunnen zien hoe erg de ongelijkheid is. Overigens is ongelijkheid iets heel anders dan scheve voorvoeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 18:38 



 
Profiel   

Ik denk ook dat er iets meer aan de hand is dan alleen ongelijke voorvoeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 18:44 



 
Profiel   

'Ze heeft er nu geen last van' klopt dus eigenlijk niet, want ze is tweemaal niet door een klinische keuring heen gekomen. Ik zou als eerste stap ook de voeten op de foto willen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 18:52 



 
Profiel   

pillow schreef
Ik vind het een vaag verhaal. Nergens last van en toch kreupel op de volte en afgekeurd. Een paard met iets ongelijke voorhoeven is doorgaans niet kreupel ook niet op de volte. Heb je foto's zodat we kunnen zien hoe erg de ongelijkheid is. Overigens is ongelijkheid iets heel anders dan scheve voorvoeten.


Ze is niet kreupel!!!! De dierenarts dacht dat eerst, later bleek dat niet zo te zijn. Er is een goede dierenarts bijgewerkt en ze heeft ook een goede hoefsmid. Het enige want de dierenarts zei was dat er later problemen zouden kunnen komen en het daarom niet een 100% goed paard was. Hierdoor heeft hij hem uiteindelijk afgekeurd. Maar toen speelde ook nog dat hij dacht dat hij kreupel was maar na verder onderzoek bleek dat niet zo te zijn.

Het enige was dat hij naar buiten viel op de harde volte hierdoor leek hij kreupel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 18:57 



 
Profiel   

Je hebt haar overgenomen. Kijk nu maar wat ze kan en geniet samen.Niet overvragen en goed op de signalen van het paard letten .Ik denk dat de stand van een 10-jarige niet meer veranderd kan worden.Volgens mij wordt hij dan juist kreupel als je dat gaat proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 19:02 



 
Profiel   

pillow schreef
Ik vind het een vaag verhaal. Nergens last van en toch kreupel op de volte en afgekeurd. Een paard met iets ongelijke voorhoeven is doorgaans niet kreupel ook niet op de volte. Heb je foto's zodat we kunnen zien hoe erg de ongelijkheid is. Overigens is ongelijkheid iets heel anders dan scheve voorvoeten.


Het is vakantie he. Men verveelt zich

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 09:49 



 
Profiel   

Popstra schreef
pillow schreef
Ik vind het een vaag verhaal. Nergens last van en toch kreupel op de volte en afgekeurd. Een paard met iets ongelijke voorhoeven is doorgaans niet kreupel ook niet op de volte. Heb je foto's zodat we kunnen zien hoe erg de ongelijkheid is. Overigens is ongelijkheid iets heel anders dan scheve voorvoeten.


Het is vakantie he. Men verveelt zich


Ik werk in de zorg, heb geen vakantie. Maar dit was een oprechte vraag van mij. Ik ken mijn paard nog niet goed en ik wil het beste doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 10:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen