Paard loopt zeer gevoelig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:26

Ninx schreef:
Majabeestje schreef:
Ik heb de tip gekregen om hoofarmor te gebruiken bij mijn pony die erg gevoelig loopt op het harde nu.
Ijzers geen optie met 24/7 buiten, plakbeslag zou er zo weer afliggen en bij hoofwear gaven ze aan dat hoefschoenen voor 24/7 buiten niet handig is.


Plakbeslag zit er bij mij 8 weken onder, door weer en wind 24/7 buiten.
Het kan nog langer, maar de hoeven moeten dan wel echt bijgewerkt.

Het Duplo beslag werkt als een trein. Ook via Hoofwear

Plaats jij dat Duplo beslag zelf?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:31

[***] schreef:
Plaats jij dat Duplo beslag zelf?


Ja...
Vraagt wel om wat handigheid, dus de eerste keer zou ik het laten doen. Tenzij je handig bent en sowieso veel met de hoeven bezig bent.
Het is een uitstekende vondst.
Voor dit specifieke beslag gebruik je ook zeer milde lijm die op geen enkele manier ingrijpt op de hoef. Die 2-componenten lijm bij andere soorten plakbeslag was niet erg geschikt voor mijn paard.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:32

Mijn pony staat ook vrij kort door verharding in de paddock. Voor heb ik ijzers, maar die probeer ik achter nog te voorkomen gezien ze in een groep staat en nog wel eens uit wil halen.
Ik heb ook eerst hoofarmour gebruikt, hoewel ik kon zien dat het erop zat deed het voor ons niet genoeg.
Ik heb hoefschoenen gekocht om dagelijks een aantal uur om te doen om het te kort worden te voorkomen.
Ze is nu bijna 5 weken geleden bekapt en haar hoeven zijn langer geworden. Ik heb de hoefschoenen met buitenrijden aan en dan 3 of 4 keer per week een hele dag. Dan doe ik ze voor ik ga werken om en doe ze weer af als ik klaar ben. En dat lijkt voor nu voldoende te oefenen gezien ik aan de schoenen kan zien dat de hoeven iig langer zijn geworden. Ik hoop dat haar hoeven er dan langzaam aan kunnen wennen en dat de schoenen steeds minder nodig zijn, maar als het de eerste weken na bekappen nodig is is dat ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:34

Ninx schreef:
[***] schreef:
Plaats jij dat Duplo beslag zelf?


Ja...
Vraagt wel om wat handigheid, dus de eerste keer zou ik het laten doen. Tenzij je handig bent en sowieso veel met de hoeven bezig bent.
Het is een uitstekende vondst.
Voor dit specifieke beslag gebruik je ook zeer milde lijm die op geen enkele manier ingrijpt op de hoef. Die 2-componenten lijm bij andere soorten plakbeslag was niet erg geschikt voor mijn paard.

Bedankt. Ik ga me eens even inlezen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard loopt zeer gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:38

[***], met goed oefenen en meekijken kun je Imprints ook zelf plakken (als je eraan kunt komen, komen uit Engeland…) en de plakvariant van de Equine Fusion ook.

DuoPenotti

Berichten: 29467
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:43

Ninx schreef:
[***] schreef:
Plaats jij dat Duplo beslag zelf?


Ja...
Vraagt wel om wat handigheid, dus de eerste keer zou ik het laten doen. Tenzij je handig bent en sowieso veel met de hoeven bezig bent.
Het is een uitstekende vondst.
Voor dit specifieke beslag gebruik je ook zeer milde lijm die op geen enkele manier ingrijpt op de hoef. Die 2-componenten lijm bij andere soorten plakbeslag was niet erg geschikt voor mijn paard.

mijn smid beslaat wel kunststof , maar wil niet plakken omdat ze bang is dat het de hoef kapot kan trekken.
Wat is jou ervaring daarmee?

Mijn merrie blijft zandkanaaltjes houden. Dus we zitten er over te denken eens te beslaan, kijken wat dat doet.
Mijn schimmeltje heeft vroeger op easywalkers en later duplo gestaan en dat beviel mij goed.
Maar wel altijd genageld.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:47

Hilary schreef:
[***], met goed oefenen en meekijken kun je Imprints ook zelf plakken (als je eraan kunt komen, komen uit Engeland…) en de plakvariant van de Equine Fusion ook.


Die plak je 2-componenten lijm. Bij een dunnere wand, een hoef die gevoelig is voor schimmel of andere zwakheden zou ik dat niet snel doen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:49

DuoPenotti schreef:
mijn smid beslaat wel kunststof , maar wil niet plakken omdat ze bang is dat het de hoef kapot kan trekken.
Wat is jou ervaring daarmee?

Mijn merrie blijft zandkanaaltjes houden. Dus we zitten er over te denken eens te beslaan, kijken wat dat doet.
Mijn schimmeltje heeft vroeger op easywalkers en later duplo gestaan en dat beviel mij goed.
Maar wel altijd genageld.



Dan doelt zij op plakken met 2 componenten lijm. Die kan bij sommige hoeven te heftig zijn, dan trek je alles eraf bij het verwijderen. Ook schimmels kunnen lekker woekeren in zo'n dicht pakket.

Ik ben echt heel erg tevreden over die lippen. Je vindt info daarover op Hoofwear.
Fijner dan nagels, wel bescherming maar geen schade.

DuoPenotti

Berichten: 29467
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard loopt zeer gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:53

Ik gaan eens kijken bij hoofwear. Bedankt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:57

Hilary schreef:
[***], met goed oefenen en meekijken kun je Imprints ook zelf plakken (als je eraan kunt komen, komen uit Engeland…) en de plakvariant van de Equine Fusion ook.

Bedankt voor de info. Ik ga deze ook even opzoeken.

Moet eerlijk zeggen dat de Duplo mij meer aanspreekt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard loopt zeer gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:37

Mijn merrie (chronisch hb) loopt nu bijna 2 jaar op de imprints. Bij het verwijderen vijl je de voorkant van de imprint weg tot op de hoef, daarna kun je de imprint met een nijptang gewoon loshalen (zelfde beweging als bij een normaal genageld ijzer). Het voordeel van de imprint vind ik de vormbaarheid; door het warm maken van de imprint bij het aanbrengen, wordt de imprint vervormbaar en kun je ‘m modelleren naar de voet (en met een soort fimoklei ook de straal ondersteunen; deze opvulling kun je ook weglaten voor meer lucht bij de straal).

Ik heb met geplakte Duplo’s geen goede ervaringen, op een vorige stal hadden een aantal paarden die en vond ik er met enige regelmaat eentje op de track (zandgrond, naar mijn zin wel te nat).
Mijn merrie is wat imprint ook wel eens kwijtgeraakt, maar dit had dan altijd te maken met de manier van aanbrengen (net te weinig lijm of net te weinig contactoppervak) (en de lijm bleek over de datum te kunnen en dan acuut te stoppen met plakken).
Maar ik denk welke variant van plakbeslag bij jou en je paard past ook afhankelijk is van de reden van plakken. Bij mijn merrie gaat het om demping, bescherming van de zool tegen steentjes en enigszins bij elkaar houden van de hoefwand (die zo breed en zwak was dat mijn smid niet eens zou durven nagelen als ik echte ijzers had gewild).

Anoniem

Re: Paard loopt zeer gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:47

Bedankt weer voor de uitgebreide info.
Op dit moment hebben mijn paarden gelukkig geen klachten en dus ook geen plakbeslag o.i.d. nodig.
Ik vind het echter wel interessant hoe de verschillende types ervaren worden en hoe het werkt en verwerkt dient te worden.
Voor TS heb ik geen tips, anders dan die er al gegeven zijn. Ik zou wel direct een tijdje stoppen met rijden.