Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Tot bloedens toe afgesleten achterhoef

 
Profiel   

Mousmous schreef
Ik zou hem zodra het kan weer op ijzertjes zetten, en hem hoe dan ook niet meer in de berm laten lopen,
dat is vaak te zwaar en ongelijk. Hij is al aardig op leeftijd dus zou het hem zo makkelijk mogelijk maken als ie zo graag mee wil. Dat sloffen zal wel niet meer overgaan, mijn vader van 87 sloft ook, en dat zal ook niet beter worden. De leeftijd gaat toch meespelen en brengt beperkingen met zich mee.



Hier ga ik in mee. Rust roest en kan weer andere problemen met zich meebrengen, zeker bij die sobere paardjes. Men je met hem?
Ik zou zsm een zeer kundige smid laten komen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 17:22 



 
Profiel   

Ik had een merrie die met haar voeten achter sleepte, door trauma wat ze als jong paard opgelopen had. Daar kocht ik hoefschoenen voor , zodat haar voeten niet te ver afsleten.
Was wel prijzig, elke 4 maanden nieuwe schoen voor de voet die het hardste sleet. Maar ijzers was geen doen, daar was haar voet te klein voor. En ze wilde wel altijd graag mee en aan het werk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 17:35 



 
Profiel   

Het niet kreupel lopen kan natuurlijk ook komen omdat beide achterbenen pijn doen en dat kan ook het sloffen veroorzaken. Ik vind dit wel heftig hoor, ik ga wel mee met mijn voorgangers, dat je überhaupt nog aan rijden denkt.. misschien was het eerder anders, maar ik denk dat deze pony inmiddels wel blij word van niet meer werken, en als dat niet zo is, toch het lichamelijk ongemak in je achterhoofd houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 17:46 



 
Profiel   

TS:
Heb je een foto van z'n Hoefjes?
Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd hoe dat er dan uit ziet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 19:01 



 
Profiel   

Mijn merrie sleepte een aantal jaar terug ook met haar achtervoeten. Niet zo erg als bij jou, maar de teen was altijd recht afgesleten ipv gewoon rond.
Bij haar lag het aan voer (ze was te mager en miste dus kracht) en ze zat vast in het lendengebied (de kracht die ze wel had kon ze dus niet goed ‘kwijt’). Meer gaan voeren, osteopaat erbij en daarna geen last meer gehad. Pony is nu 26 en vindt het ook leuk om mee te gaan voor een rondje wandelen. Dan krijgt ze hoefschoentjes aan, maar dat is meer ivm stenen op de paden dan ivm het slijten.

Voor nu zou ik kijken of je iets onder de voeten kunt plakken (nagelen gaat niet), bijvoorbeeld imprints (via de kliniek in Utrecht) of hoefschoenen van Equine Fusion, of bijv GluShu’s (al weet ik niet of ze die in een kleine maat hebben).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 19:30 



 
Profiel   

hypos schreef
Ik vraag niet om tips om nog met hem te rijden, maar of het mogelijk is om dit te voorkomen of in ieder geval te verbeteren.
Stil zetten maakt hem depressief, dus als dit hersteld is zal hij op een zachte ondergrond wat vrijheidsdressuur mogen doen.

Kijk we hebben een grote inschattings fout gemaakt met hoe erg hij sloft en dus hoe hard het slijt. Ook waren de bermen slechter dan de vorige keer, waardoor ze voor hem onbegaanbaar waren. Dat is onze fout geweest. Hij krijgt nu echt de zorg die nodig is.
Maar daarna wil ik hem ook gelukkig houden en dit is een shet die niet blij is als grasmaaier.


Waarom maakt stil zetten hem depressief? Hoe is zijn weide? Misschien kan je die wat opfleuren met zo'n speel/hooibal zodat hij zich daar met kan bezig houden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 19:53 



 
Profiel   

mino1 schreef
Bokt weer op zijn best :roll: Met Weing nuttige tips.Ja wat nu eerst maar niet meer op de straat rijden tot er weer een ijzertje onder zit.Wat je wel aan de smid kan vragen een ijzer met van een lip aan de voorkant en daar een stukje ijzerlassen tegen het door slijten.
Mij 27 jarige sleept soms ook ietsje met het ouder worden en mankeert niks aan de achterbenen

Volgens mij zijn er ontzettend veel nuttige tips gegeven.

Gewoon lekker ijzertjes eronder zetten of hoefschoenen, even goed laten bekijken of hij genoeg binnenkrijgt idd ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 23:33 



 
Profiel   

Ik zou persoonlijk eerst een dierenarts erbij hebben voordat je er ijzers onder zet. IJzers zijn in dit geval symptoombestreiding. Dat slepen komt ergens vandaan, zoek die oorzaak uit voordat het erger wordt voor de shet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 23:44 



 
Profiel   

Flubberboot schreef
Ik zou persoonlijk eerst een dierenarts erbij hebben voordat je er ijzers onder zet. IJzers zijn in dit geval symptoombestreiding. Dat slepen komt ergens vandaan, zoek die oorzaak uit voordat het erger wordt voor de shet!


Als het om voeten gaat zweer ik bij een goede smid. De dierenarts kan altijd nog. Maar een smid kan iets doen tegen het voorkomen van meer schade.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 09:58 



 
Profiel   

Eapy schreef
Je dier bloed en je vraagt om tips zodat hij bereden kan blijven worden...? Haal er een dierenarts bij... mijn hemel...

Echt zo, ik word hier altijd droevig van.
Erg oneerlijk naar de pony, die al op leeftijd is. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 10:34 



 
Profiel   

Mijn 25 jarige IJslander sleept ook, bij hem werkte hoefschoenen perfect. Die moet je wel opbouwen want het dragen daarvan moet wennen. Als je paardje nog zijn heeft in het rijden dan kun je misschien op deze manier nog wat langer van hem genieten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 10:52 



 
Profiel   

Hoe staat hij verder deze winter gehuisvest? Komt hij buiten, staat hij in een box? Is het buiten verhard of staat hij op zand ( slijt trouwens allebei)? Staat hij nog ( gedeeltelijk) op een wei? Houd in de gaten dat het slijten niet alleen van de rit kan zijn, maar dus ook al van de vrije beweging die het heeft. Ook al is het symptoombestrijding, ik denk dat een ijzertje ( als het er nog onder kan) een betere oplossing is dan een hoefschoen, hoefschoenen kan je niet permanent laten zitten en ik heb het idee dat het slijten van wel meer komt dan alleen langs de weg gaan. Daarnaast is het ook niet verkeerd om een dierenarts te laten kijken naar het bewegen, die kan waarschijnlijk wel zien waar het vandaan komt en of daar op die leeftijd nog iets aan te doen is. Als dat allemaal goed is, dan kan je een osteopaat of chiropractor erbij halen om hem weer losser in zijn lijf te laten worden, maar ook dat zal voorzichtig moeten gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 08:40 



 
Profiel   

Ik heb een D pony merrie die op dit moment niet zonder ijzertje kan. Dat heb ik ook gemerkt door ijzer er af halen en kijken.

Mijn merrie lijkt gewoon niet lekker te lopen. Niet kreupel, maar spierpijn, stijf en struikelen. Met een ijzer eronder zijn al deze dingen direct over.

Ik heb vorige week de ijzers eronder weg laten halen. Na 2 dagen merkte ik het niet fijne lopen langzaam er weer insluipen. Vrijdag komt de smid haar weer op een ijzer zetten.

Voor nu zou ik je pony zijn hoeven schoon en droog houden en zo snel mogelijk weer de smid laten komen. Niet rijden oid, maar eerst herstellen.
Zwaarder trainen voor kracht lijkt me voor hem ook niet meer werken ben ik bang. Oudere dieren worden wat slapper en bouwen moeilijker spieren en kracht op.

Veel succes en beterschap voor je pony. Hopelijk wordt het snel beter en kun je het weer onder controle houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 09:25 



 
Profiel   

Ik heb 4 maanden geleden mijn shetlander kunnen laten inslapen door de problemen aan zijn knieën achter. Daar was ook niets meer aan te doen. Beestje had echt heftig veel pijn op een gegeven moment. Daarom ook besloten voor hem te laten gaan.


Luister naar je pony, die beesten zijn bikkelhard voor zichzelf. Maar ook die hebben een grens in kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 09:59 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Flubberboot schreef
Ik zou persoonlijk eerst een dierenarts erbij hebben voordat je er ijzers onder zet. IJzers zijn in dit geval symptoombestreiding. Dat slepen komt ergens vandaan, zoek die oorzaak uit voordat het erger wordt voor de shet!


Als het om voeten gaat zweer ik bij een goede smid. De dierenarts kan altijd nog. Maar een smid kan iets doen tegen het voorkomen van meer schade.

Eens. Je wil in dit geval het symptoom imo ook bestrijden, er is echt no way dat die pony geen pijn heeft. Geen voeten, geen paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 12:27 



 
Profiel   

Bij een 25-jarige is artrose en andere vormen van slijtage in de achterbenen/lijf niet op te lossen door een hoefsmid, hooguit wat te verzachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-21 15:09 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 11:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen