Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Voor het eerst weer bewegen na 2 weken stalrust, losgooien?

 
Profiel   

Mijn merrie van net 6 heeft een kleine 2 weken op volledige stalrust moeten staan ivm droes. In overleg met de stal eigenaar mag ze nu weer naar buiten. Ze is vrij stijf geworden en de DA gaf dus aan nog niet te hard met haar te werken maar 'het gewoon even aan te kijken'. Lekker duidelijk..

Ik wil beginnen met gewoon 15 min stappen morgen, maar ik verwacht wel dat ze een bommetje aan energie is. En dat snap ik ook wel..

Wanneer denken jullie dat ik haar weer bijvoorbeeld even in de paddock kan zetten?
Handiger om te wachten tot we met stappen wat opgebouwd hebben?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 14:21 



 
Profiel   

Hangt er compleet vanaf welk temperament ze heeft.
Mijn grote kan ik bv prima na weken stilstaan zo opstappen en gaan buitenrijden, buiten wat dribbelen krijg ik daar geen rodeo van en zit er een prima rem op.
Die zou ik dan persoonlijk een halfuurtje buiten of in de piste goed los gaan stappen, wat losdraven, en dan afzadelen en in de piste / paddock laten.

Eentje die rodeo zou geven onder het zadel maar braaf is aan de hand zou ik hetzelfde doen maar dan aan de hand gaan stappen / handwerken / lange lijnen werken.

En bij eentje waar alles een suicide mission wordt, dan is het gewoon loszetten in de piste en er het beste van hopen. (alhoewel longeren dan mss interessanter kan zijn, als je ze genoeg vooruit kan houden zodat de meest gekke sprongen uitblijven, dan is dat een beter scenario).

In een situatie dat kan zou ik ze persoonlijk stalrust gegeven hebben met een uitloopje, en dan die uitloop iedere dag een paar meter groter maken, maar dat is niet altijd een optie. Bij sommige paarden is het dan ook kiezen of ze losgaan op grotere ruimte (en dan rechte lijnen) of alsnog losgaan maar op een beperkte ruimte staan wat dan nog minder ideaal is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 14:31 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Hangt er compleet vanaf welk temperament ze heeft.
Mijn grote kan ik bv prima na weken stilstaan zo opstappen en gaan buitenrijden, buiten wat dribbelen krijg ik daar geen rodeo van en zit er een prima rem op.
Die zou ik dan persoonlijk een halfuurtje buiten of in de piste goed los gaan stappen, wat losdraven, en dan afzadelen en in de piste / paddock laten.

Eentje die rodeo zou geven onder het zadel maar braaf is aan de hand zou ik hetzelfde doen maar dan aan de hand gaan stappen / handwerken / lange lijnen werken.

En bij eentje waar alles een suicide mission wordt, dan is het gewoon loszetten in de piste en er het beste van hopen. (alhoewel longeren dan mss interessanter kan zijn, als je ze genoeg vooruit kan houden zodat de meest gekke sprongen uitblijven, dan is dat een beter scenario).

In een situatie dat kan zou ik ze persoonlijk stalrust gegeven hebben met een uitloopje, en dan die uitloop iedere dag een paar meter groter maken, maar dat is niet altijd een optie. Bij sommige paarden is het dan ook kiezen of ze losgaan op grotere ruimte (en dan rechte lijnen) of alsnog losgaan maar op een beperkte ruimte staan wat dan nog minder ideaal is.


Met de droes quarantaine ging een stal met uitloop helaas niet, mocht al van geluk spreken dat er een redelijk ruime afgezonderde stal voor haar beschikbaar was. Anders had ze 24/7 buiten moeten staan in haar eentje en had ook alle zorg etc in de zeikende regen moeten gebeuren.. Dus het is maar even zo. Het abses is gelukkig weer netjes dicht en geen snot dus we kunnen weer met gepaste maatregelen naar buiten.

Ik ben zwanger dus ik ga niet uitproberen of ik erop kan stappen of niet, ik heb haar pas een jaar en nog geen periode van zo lang rust meegemaakt, dus inschatten is erg lastig. Ik ga denk ik proberen te longeren inderdaad, dan kan ik er nog een beetje grip op houden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 14:51 



 
Profiel   

tis geen blessure geweest maar Droes. Dus echt opbouwen omdat ze zich rustig moet houden hoeft niet.
Ik zou lekker los in de bak/paddock zetten en kijken wat ze doet.
Gaat ze finaal uit haar plaat en is ze niet meer rustig te krijgen --> longeren
gaat ze als een dooie dodo stil staan --> lekker aan de longe laten stappen

maar verder zou ik het juist op vrije beweging gooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 14:55 



 
Profiel   

ik zou met rustig weer (dat is het nu hier) aan de hand wat stappen in de paddock en als ze redelijk braaf is loslaten, wel zou ik beenbeschermers om doen, dat doe ik normaal niet als ik ze los gooi in de paddock.
Laat je even weten hoe het is gegaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 15:02 



 
Profiel   

Ik zou ook eerst even aan de hand stappen zodat ze een beetje als warm en los kan stappen voordat ze misschien helemaal uit haar plaat gaat wanneer ze losgaat. Zou zonde zijn als ze een verrekking of iets dergelijks oploopt.
Eventueel misschien ook eventjes kort aan de longe wat rondjes draf om nog wat meer energie eruit te krijgen zonder hele rare sprongen.
Maar ik denk dat je vooral goed moeten kijken naar je paard en de reacties je die verwacht te krijgen als je iets doet. Op zich hoef je niet echt iets op te bouwen, maar ik zou vooral willen voorkomen dat ze in haar enthousiasme te rare dingen doet terwijl haar lichaam misschien nog wat stijf is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 15:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen