Scheve voorvoeten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Scheve voorvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:41

Ik zou maar rap foto's laten maken. Mijn paard had dit ook. Die is ingeslapen door de scheve stand kreeg ze allemaal problemen die geleid hebben tot een kapotte hoef en hoefbeen.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:47

Hoe scheef is scheef?
Mijn paard had een voorhoef die wat ondergeschoven stond toen ik haar kocht, daardoor leek die platter.

Zij is gewoon klinisch goedgekeurd en ook röntgen van de onderbenen en hoeven zijn goed.

Inmiddels is dat hoefje goed opgeknapt oa door de ijzers eraf te halen en staat ze gewoon recht. Maarja de afwijking ging dus ook om niet meer dan een paar mm

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:49

Paard loopt iig niet zuiver (valt naar buiten) en dat zou niet vanuit het niets komen. Ook als er geen HK is, kan door de stand wel last zijn met lopen natuurlijk. Belangrijk wel dat je dus de juiste smid hebt.

Kan ook zijn dat bij de ene voet de nagels van de ijzers te ver in het leven zitten (die van mij gaat dan ook niet lekker lopen en heeft ook -helaas nóg- geen goede, rechte voetjes). Bijvoorbeeld. Je moet sowieso even verder kijken.

Dus even goed gaan bekijken en zoals hier al werd gezegd, eventueel foto’s laten maken om te checken of alles ín de hoef wél recht is. Dat je niet zometeen met HK zit.

irmaz

Berichten: 4766
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:52

Als het verschil in voorvoeten niet is aangeboren (1 bokvoetje) zou je kunnen overwegen om hem door een chiropractor te laten behandelen (vaak zit zo'n paard in zijn schouders/borstbeen scheef en vast) en dan zelf met rechtrichten aan de slag gaan. Bij voorkeur met een goede instrukteur als je er zelf geen ervaring mee hebt. Een goede smid is ook heel belangrijk, sommigen hebben het gewoon niet in zich om beide voeten gelijk te krijgen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Scheve voorvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:53

Dat ook. Scheef staan betekent compenseren. Dus goede toevoeging als je wil dat je paardje weer fijn zuiver loopt.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 11:11

Laat door je dierenarts goede rontgenfoto's maken. Van buiten kun je niet zien hoe het hoefbeen in de hoef zit, en welke hoek het maakt met de grond. Een goede smid zal hier ook zelf om vragen. Op basis van de foto's kan dan bekapt en beslagen worden.

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 11:21

Er zijn volgens mij echt veel paarden met verschillende voorhoeven. Zeker bij de kwpn-ers die langbenig gefokt worden. Bij het grazen staan veel veulens met 1 voet naar voren, dat wordt de plattere hoef en 1 been naar achter, dat wordt de steilere hoef. Zeker niet wenselijk, maar het komt veel voor. Een goede hoefsmid kan er voor zorgen dat het geen probleem hoeft te zijn. Je paard zal wat vaker bekapt moeten worden omdat bij het groeien van de hoeven de verschillen tussen steil en plat ook groter worden.

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Scheve voorvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 11:22

maar een paard dat daarbij anders de volte op loopt dat hoort ook bij ongelijke voeten niet.
Dan is er toch meer aan de hand dat een ongelijk voetje.

irmaz

Berichten: 4766
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 13:59

DuoPenotti schreef:
maar een paard dat daarbij anders de volte op loopt dat hoort ook bij ongelijke voeten niet.
Dan is er toch meer aan de hand dat een ongelijk voetje.

Als het ongelijke voetje komt doordat het paard scheef gereden is dan is het niet zo vreemd dat hij aan de longe op de volte onregelmatig loopt.

SjonnieZ

Berichten: 2317
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Scheve voorvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:18

Welkom op bokt TS.
Vervelend dat jouw paard ongelijke voeten heeft maar of dit (op termijn) een probleem zal geven is op basis van de informatie die jij aandraagt niet te beoordelen.

Het beste wat je kunt doen is om een goed gesprek aan te gaan met de keurende arts over het toekomst perspectief en mocht je dan nog twijfelen een second opinion bij een andere arts.

Mocht je op basis daarvan nog vragen hebben dan zou je deze vergezeld van foto’s en filmpjes van het paard hier nog eens kunnen stellen.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:19

Klinisch niet goedgekeurd voor recreatie is al foute boel. Paard liep al niet goed en je vraagt je af of springen nog kan? Ik hoop echt dat je trolt....

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Scheve voorvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:25

Ik snap echt niet waar jullie een trol of een pennymeisje met vakantie zien? Eerder een doorsnee paardeneigenaar met zorgen en vragen.

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Scheve voorvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:29

Idd Gini.
Die opmerkingen zijn juist pas trollen.
Niet iedereen is bekend met dit soort klachten.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:39

Gini schreef:
Ik snap echt niet waar jullie een trol of een pennymeisje met vakantie zien? Eerder een doorsnee paardeneigenaar met zorgen en vragen.


Nou wederom hoop ik niet op doorsnee...

Paard wordt voor recreatie al afgekeurd waarop ook geen röntgen worden genomen. Op de volte loopt het paard niet goed bij de keuring, toch wordt er op gereden en komt de vraag of springen kan. Want ongelijke voorvoeten.

Ts, is er al een dierenarts bij geweest om te onderzoeken waarom het paard niet goed loopt? Of alleen opgemerkt dat het door de ongelijke voeten komt?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Scheve voorvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:50

Ik denk dat dat nu juist de meest gestelde vraag is aan dierenartsen: kan ik er nog op rijden? wat kan ik er nog mee doen? Dus ja, zo doorsnee als eigenlijk maar kan.
Wanneer je niet bekend bent met een bepaalde problematiek is het juist goed om vragen te stellen, hoe meer hoe beter zelfs.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 01:01

irmaz schreef:
DuoPenotti schreef:
maar een paard dat daarbij anders de volte op loopt dat hoort ook bij ongelijke voeten niet.
Dan is er toch meer aan de hand dat een ongelijk voetje.

Als het ongelijke voetje komt doordat het paard scheef gereden is dan is het niet zo vreemd dat hij aan de longe op de volte onregelmatig loopt.

Ongelijke voeten door scheef rijden? Dat lijkt me echt niet kunnen, dan moet je wel echt alleen maar 1 kant om rijden en dan nog lijkt het me niet mogelijk.
Maar ts heeft het over scheve voeten en dan denk ik niet aan ongelijke voeten.

Brvb
Berichten: 20
Geregistreerd: 29-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-22 02:01

Rytir schreef:
Gini schreef:
Ik snap echt niet waar jullie een trol of een pennymeisje met vakantie zien? Eerder een doorsnee paardeneigenaar met zorgen en vragen.


Nou wederom hoop ik niet op doorsnee...

Paard wordt voor recreatie al afgekeurd waarop ook geen röntgen worden genomen. Op de volte loopt het paard niet goed bij de keuring, toch wordt er op gereden en komt de vraag of springen kan. Want ongelijke voorvoeten.

Ts, is er al een dierenarts bij geweest om te onderzoeken waarom het paard niet goed loopt? Of alleen opgemerkt dat het door de ongelijke voeten komt?


Ze is niet afgekeurd voor recreatie, ze is afgekeurd voor de sport. Het is niet dat je er niks meer mee kan, ze heeft geen pijn (dierenarts is erbij geweest) Hij vertelde dat als ik een goede hoefsmid vond dat het dan wel goed kon komen, maar natuurlijk met een risico voor de toekomst. Nou wil ik natuurlijk het beste voor mijn paard en wilde ik zoeken of er nog meer mogelijkheden. Op dat moment ben ik vergeten te vragen of springen verstandig was, hij had niet verteld dat het niet kon maar ik wilde het natuurlijk zeker weten. Vandaar kwam ik hier met mijn vraag. Nou spring ik zelf eigenlijk zoiezo nooit, het is ook een dressuur paard die z loopt.

Toen werd ik ineens uitgemaak voor pennymeisje die vakantie heeft…

Ook loopt ze btw helemaal goed in de bak of op het gras, alles met een zachte ondergrond. Op het harde loopt ze op rechte stukken ook goed, pas echt op de volte OP DE STENEN valt ze een beetje naar rechts door de ongelijkheid.

Ze heeft 2 ongelijken voorhoeven dus vandaar de naam scheve voorvoeten, leek mij op dat moment wel een goede naam. Inmiddels snap ik zelf ook wel dat dat niet helemaal correct is. Sorry hiervoor het is maar een naam geen drama.

Ik kwam hier alleen met vragen, die ik zelf niet wist en ik hoopte dat een van jullie mij konden helpen. Blijkbaar kan dit alleen niet op een normale manier.

Brvb
Berichten: 20
Geregistreerd: 29-12-21

Re: Scheve voorvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-22 02:09

Veel van jullie hebben mij wel goed geholpen, ik ga iniedergeval nog een keer in overleg met dierenarts en hoefsmid

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Scheve voorvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 06:37

Kijk, met deze info kunnen we wat meer. Ze loopt niet kreupel maar wel rad op het harde? Als ze alleen op het harde niet rad loopt kan dat een indicatie zijn van wat er speelt.

Ook de eerdere tips over scheefheid kunnen meespelen. Een paard moet best wel beroerd op de hoeven staan wil dat de oorzaak van het probleem zijn. Heb je een hoefsmid waar je een goed gevoel bij hebt?

Brvb
Berichten: 20
Geregistreerd: 29-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-22 11:41

Rytir schreef:
Kijk, met deze info kunnen we wat meer. Ze loopt niet kreupel maar wel rad op het harde? Als ze alleen op het harde niet rad loopt kan dat een indicatie zijn van wat er speelt.

Ook de eerdere tips over scheefheid kunnen meespelen. Een paard moet best wel beroerd op de hoeven staan wil dat de oorzaak van het probleem zijn. Heb je een hoefsmid waar je een goed gevoel bij hebt?


Ja, hij doet de hoeven al 6 jaar, ook al voordat het paard in mijn bezit was. Verder nooit problemen mee gehad.

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Scheve voorvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 11:54

Er zijn meer paarden met ongelijke voeten, dan 100% gelijke voeten.
Maar de mate van ongelijkheid is wel belangrijk.

En er zijn paarden die met ongelijke voeten prima functioneren en er nooit last van krijgen.

Maar ook met ongelijke voeten zou een paard op de harde volte gewoon goed moeten kunnen lopen.

Ik denk goed dat je met de DA en hoefsmid ik overleg gaat, misschien is er toch een onderliggend probleem.

Ik volg nog even!

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 12:01

pillow schreef:
DuoPenotti schreef:
maar een paard dat daarbij anders de volte op loopt dat hoort ook bij ongelijke voeten niet.
Dan is er toch meer aan de hand dat een ongelijk voetje.

Als het ongelijke voetje komt doordat het paard scheef gereden is dan is het niet zo vreemd dat hij aan de longe op de volte onregelmatig loopt.

Ongelijke voeten door scheef rijden? Dat lijkt me echt niet kunnen, dan moet je wel echt alleen maar 1 kant om rijden en dan nog lijkt het me niet mogelijk.
Maar ts heeft het over scheve voeten en dan denk ik niet aan ongelijke voeten.


Dat kan zeker wel! het gaat niet om scheef rijden, het gaat om een paard wat scheef loopt. Dan krijg je dat het "valt" op het binnenvoorbeen van de korte en holle kant. Dit zal dan de plattere hoef worden. Door een paard scheef te rijden kan het allerlei problemen in het lijf krijgen.

TS: liep je paard beide kanten slecht op de harde volte, of maar een kant? en knikte het met het hoofd daarbij? Het lijkt me verstandig om verder onderzoek te doen. Ben benieuwd wat de DA en hoefsmid zeggen.

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Scheve voorvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 12:02

Misschien kun je het rapport van de DA opvragen en dan samen met de smid overleggen wat te doen.

Brvb
Berichten: 20
Geregistreerd: 29-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-22 13:20

[
DuoPenotti schreef:
maar een paard dat daarbij anders de volte op loopt dat hoort ook bij ongelijke voeten niet.
Dan is er toch meer aan de hand dat een ongelijk voetje.

Als het ongelijke voetje komt doordat het paard scheef gereden is dan is het niet zo vreemd dat hij aan de longe op de volte onregelmatig loopt.

Ongelijke voeten door scheef rijden? Dat lijkt me echt niet kunnen, dan moet je wel echt alleen maar 1 kant om rijden en dan nog lijkt het me niet mogelijk.
Maar ts heeft het over scheve voeten en dan denk ik niet aan ongelijke voeten.
[/quote]

Dat kan zeker wel! het gaat niet om scheef rijden, het gaat om een paard wat scheef loopt. Dan krijg je dat het "valt" op het binnenvoorbeen van de korte en holle kant. Dit zal dan de plattere hoef worden. Door een paard scheef te rijden kan het allerlei problemen in het lijf krijgen.

TS: liep je paard beide kanten slecht op de harde volte, of maar een kant? en knikte het met het hoofd daarbij? Het lijkt me verstandig om verder onderzoek te doen. Ben benieuwd wat de DA en hoefsmid zeggen.[/quote]

Ja, eigenlijk precies wat je beschrijft, het hoofd knikte ook

Brvb
Berichten: 20
Geregistreerd: 29-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-22 13:23

Elisa2 schreef:
Dat kan zeker wel! het gaat niet om scheef rijden, het gaat om een paard wat scheef loopt. Dan krijg je dat het "valt" op het binnenvoorbeen van de korte en holle kant. Dit zal dan de plattere hoef worden. Door een paard scheef te rijden kan het allerlei problemen in het lijf krijgen.

TS: liep je paard beide kanten slecht op de harde volte, of maar een kant? en knikte het met het hoofd daarbij? Het lijkt me verstandig om verder onderzoek te doen. Ben benieuwd wat de DA en hoefsmid zeggen.


Ja… eigenlijk precies wat je beschrijft, ook met het hoofd knikken.