Wat betalen jullie voor de hoefsmid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 23:40

koend schreef:
Ik bekap mijn paarden al vele jaren zelf, zo om de 3 of 4 weken, en dat gaat prima. Beslaan liet ik vroeger doen voor het springen op graspistes. Nu spring ik geen wedstrijden meer, enkel dressuurwedstrijden (+ buitenritten en oefenspringen).
Geen ijzers meer nodig. Toegegeven op een keihard uitgedroogde kleigrond of op ochtendvochtige weidegras zouden ijzers beter zijn, maar dat is toch maar af en toe. De nadelen wegen niet op tegen de voordelen.

Op mijn materiaal bespaar ik niet. Ik koop gewoon het beste, van een normale aanbieder.
Vijl + hoefmesje + slijpvijltje + kniptang (deze gebruik ik hoogst zelden), telkens zo een 30 euro. Dat maakt 120 euro, maar ik kan jaren weg. ( je hebt goedkoop materiaal, maar dat is lastig werken.)
Bij de vijl is het van belang dat je ze goed droog bewaart.
Een steuntje heb ik zelf gemaakt.
Vb materiaal.
https://www.agradi.nl/paarden/hoefgeree ... price.desc

Hoogst zelden kom ik toch eens een probleem tegen waar ik niet goed weg mee weet. Dat betaal ik met plezier een goede bekapper voor zijn expertise.


Nou heel eerlijk… bij agradi heb je niet het beste. Volgens mijn smid en mijn opleider/cursusleider is dat regelrechte troep. Ik heb spul van turbohoof solutions van merken waar echt smeden mee werken en dat kost toch wel ietsje meer dan 30,- hoor…

Cath

Berichten: 3605
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 23:46

Tja de prijzen gaan inderdaad bijna elk jaar omhoog door meerdere factoren. Feit blijft wel dat veel smeden geen reiskosten doorekenen in tegenstelling tot o.a. dierenartsen etc. Op het einde gaat er dus nog best veel vanaf ook qua materiaalkosten enz.

koend
Berichten: 1255
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:36

pluisje88 schreef:
koend schreef:
Ik bekap mijn paarden al vele jaren zelf, zo om de 3 of 4 weken, en dat gaat prima. Beslaan liet ik vroeger doen voor het springen op graspistes. Nu spring ik geen wedstrijden meer, enkel dressuurwedstrijden (+ buitenritten en oefenspringen).
Geen ijzers meer nodig. Toegegeven op een keihard uitgedroogde kleigrond of op ochtendvochtige weidegras zouden ijzers beter zijn, maar dat is toch maar af en toe. De nadelen wegen niet op tegen de voordelen.

Op mijn materiaal bespaar ik niet. Ik koop gewoon het beste, van een normale aanbieder.
Vijl + hoefmesje + slijpvijltje + kniptang (deze gebruik ik hoogst zelden), telkens zo een 30 euro. Dat maakt 120 euro, maar ik kan jaren weg. ( je hebt goedkoop materiaal, maar dat is lastig werken.)
Bij de vijl is het van belang dat je ze goed droog bewaart.
Een steuntje heb ik zelf gemaakt.
Vb materiaal.
https://www.agradi.nl/paarden/hoefgeree ... price.desc

Hoogst zelden kom ik toch eens een probleem tegen waar ik niet goed weg mee weet. Dat betaal ik met plezier een goede bekapper voor zijn expertise.


Nou heel eerlijk… bij agradi heb je niet het beste. Volgens mijn smid en mijn opleider/cursusleider is dat regelrechte troep. Ik heb spul van turbohoof solutions van merken waar echt smeden mee werken en dat kost toch wel ietsje meer dan 30,- hoor…


Interessant merk.
https://www.turbohoof-solutions.nl/c-32 ... cessoires/
Ik heb nu enkel de hoefmessen bekeken en de prijs lijkt echt mee te vallen. Ze schommelen van 12 euro tot 38 euro. Niet wereldschokkend dus.
Ze hebben wel een super breed assortiment. Ook messen waarvan ik bij god niet zou weten waar ze een meerwaarde zijn. Ikzelf heb genoeg aan een enkelvoudig, vrij kort mes, dun en super kwaliteit van staal.
Ik en natuurlijk maar een amateur _/-\o_

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:00

koend schreef:
pluisje88 schreef:

Nou heel eerlijk… bij agradi heb je niet het beste. Volgens mijn smid en mijn opleider/cursusleider is dat regelrechte troep. Ik heb spul van turbohoof solutions van merken waar echt smeden mee werken en dat kost toch wel ietsje meer dan 30,- hoor…


Interessant merk.
https://www.turbohoof-solutions.nl/c-32 ... cessoires/
Ik heb nu enkel de hoefmessen bekeken en de prijs lijkt echt mee te vallen. Ze schommelen van 12 euro tot 38 euro. Niet wereldschokkend dus.
Ze hebben wel een super breed assortiment. Ook messen waarvan ik bij god niet zou weten waar ze een meerwaarde zijn. Ikzelf heb genoeg aan een enkelvoudig, vrij kort mes, dun en super kwaliteit van staal.
Ik en natuurlijk maar een amateur _/-\o_


Mijn messen waren inderdaad maar rond de 30,- maar de vijl en tang wel behoorlijk duurder dan dat. Ging toch richting de 200,- voor de hele set. Altijd nog goedkoper dan elke keer een smid laten komen, maar toch. Wel een aanrader trouwens. Fantastische service.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:32

Daarbij verslijt een hoefsmid zijn materiaal "iets" sneller dan wij met een of enkele paarden, die smid gebruikt dat materiaal de hele dag door, 5 of 6 dagen in de week. Dat staat niet in verhouding tot je eigen paarden elke 6 weken bekappen.

Dus als jij jaren met een set messen kan doen, heeft die smid mogelijk wel elke 2 maanden een nieuwe set nodig.

Mijn smid rekent voor beslaan geen extra reiskosten, als je alleen laat bekappen en hij komt ook voor een ander paard om te beslaan, rekent hij ook niks extra, maar als hij voor alleen jouw paard komt voor uitsluitend bekappen, dan komt er wel iets bij voor de reiskosten, want dan kan het voor hem niet uit.
Ik ga ook vaak naar hem toe, als dat net beter uitkomt, op zaterdag werkt hij thuis. Ik krijg dan geen korting ivm wegvallen van de reiskosten, maar wel een lekker kopje koffie, ipv dat ik voor hem koffie haal.
En meestal laat ik de trailer dan nog even staan en ga bij hem vandaan het bos in, hij woont aan een schitterend natuurgebied met veel ruiterpaden nl.

Een goede smid en betrouwbare afspraken is me veel waard, dus die van mij mag dan wel niet de goedkoopste uit de regio zijn, ben wel zeer tevreden over de hoeven van mijn paard en over de mogelijkheden om af te spreken en het nakomen van afspraken.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 17:54

Dit topic is nog geen half jaar oud en mijn smid is alweer omhoog gegaan. Vraagt nu 50 euro voor bekappen :(

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Wat betalen jullie voor de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 17:57

ik betaal 75,- voor een merrie en veulen bekappen

Puchje

Berichten: 5322
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:03

Ik begon met 30 euro per paard in 2012, nu betaal ik 50 en 55 voor shet en paard. (met nog 5 euro reiskosten)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wat betalen jullie voor de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:06

€50,- per paard voor bekappen is niet veel, verzekeringen, pensioen, belasting, materiaalkosten, benzine en auto moet er van betaald worden. De klant ziet alleen de bekapping, maar de dode tijd van heen en terug rijden en de administratie zien ze niet.
Hoefsmeden wonen over t algemeen niet in villa's met zwembad :+

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:07

_Reneee schreef:
Dit topic is nog geen half jaar oud en mijn smid is alweer omhoog gegaan. Vraagt nu 50 euro voor bekappen :(

Tja, voor hem zijn de kosten voor m.n. benzine/diesel natuurlijk ook flink gestegen. En dat wordt dan, begrijpelijk, aan de klant door berekend.

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Wat betalen jullie voor de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 19:24

Toen ik in 2018 paard overnam kostte hij €40 voor bekappen, 2019 ook, 2020 €42,50, 2021 €45 en nu was t €50, bij 3 paarden of meer €5 korting. Hier de regio wel vrij normaal, misschien klein beetje hoge kant, maar hij zit vol, klantenstop, en toch als er iets is probeert ie of zelfde dag of dag erna nog te komen. Toevallig laatst 2x binnen 2 weken dankzij hoefzweer, maar daarvoor was t bijna een jaar geleden :oo natuurlijk een combinatie van huisvesting en natuurlijke stand, hij hoefde nu ook alleen straal en steunsel bij te werken en het weer even voor het plaatje af te werken, zelfs met uitsnijden hoefzweer neemt ie tijd om het toch fatsoenlijk eruit te laten zien.

Ijzers weet ik niet wat het kost, hebben er het in het begin wel over gehad vanwege brokkelhoeven en vaak hoefzweer maar hij zei zelf al zonde omdat ze zulke harde hoeven heeft, hij kijkt ook graag even hoe ze lopen voor hij bekapt, hij is traditioneel hoefsmid maar wel bijscholing voor natuurlijk bekappen ook gedaan, en kijkt dus heel erg naar wat je paard nodig heeft, en zegt t eerlijk als er langer of juist korter tussen moet qua tijd, hoewel korter ertussen hier nog niet is voorgekomen qua advies, dat jaar ertussen was wel uitzondering meestal 3 of 4 maanden _O-

Paarden en pony's zijn qua prijs overigens gelijk, shetten ook, aangezien hij misschien wel sneller klaar is maar inderdaad wel dieper moet bukken ed, en kan geen gebruik maken van zn 3poot, dus dat heft elkaar dan weer een beetje op, alleen trekpaarden doet hij echt niet.

Ben zelf heel blij met m, gewoon een man die praatje maakt maar niet overdreven, eigenlijk altijd op tijd en appt als ie later is, kan m alles gewoon vragen en gewoon eerlijk in wat nodig is, ook qua medische dingen veel kennis en breidt die kennis ook graag uit, stalgenoot heeft een op ijzers gehad vanwege hb en die gaat nu zonder ijzers goed, en hoefzweer altijd binnen week klaar mee ook qua weken ed. En als klap op vuurpijl hij gaat met respect om met de paarden, neemt liever iets langer de tijd dan boos te worden, mijn paard had dankzij slechte smid op de manege waar ze vandaan kwam een licht trauma eraan, en nu staat ze gewoon los met bekappen en als hij een hoefzweer moet lokaliseren gaat ze niet meer de lucht in of trekt de voet uit zn handen maar moeten we het aan een draai van dr oren en een spiertrekking in dr schouder zien, heb dr vaak genoeg bijna op de oude smid zien vallen en ze gaf dr voeten altijd slecht, maar dat is nu eigenlijk niet meer aan de orde, ja toen de dierenarts keek of ze zweer kon vinden kwam het oude gedrag weer boven, dit was tussen de 2 keer dat de smid er was in, en bij smid beide keren nul problemen, dus mijn koningin heeft m ook goedgekeurd _O-

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Wat betalen jullie voor de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 19:38

40 per pony voor bekappen. Maar afgelopen keer betaalde ik €40 voor beide omdat er niet veel gedaan hoefde te worden.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 21:39

Arabesk schreef:
€50,- per paard voor bekappen is niet veel, verzekeringen, pensioen, belasting, materiaalkosten, benzine en auto moet er van betaald worden. De klant ziet alleen de bekapping, maar de dode tijd van heen en terug rijden en de administratie zien ze niet.
Hoefsmeden wonen over t algemeen niet in villa's met zwembad :+

De dierenarts vraagt al € 50,- voorrijkosten dus wat dat betreft is het tarief van een bekapper een lachertje!

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat betalen jullie voor de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 21:44

Hier betalen we al jaren 35 euro voor de shetten en 45 voor de grote paarden met enkel bekappen, 4 in één keer. Helaas niet de makkelijkste grote paarden (ja, daar werken we aan. De shetten doen het zeer braaf).

goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Wat betalen jullie voor de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 22:03

Ik betaal €35 voor bekappen en de veulens doet hij gratis. Maar als hij bij ons moet komen bekappen is hij ook altijd wel een halve dag bezig, want we hebben (exclusief de veulens) 12 paarden staan. Ik kan me voorstellen dat als je maar 1 of 2 paarden hebt de reiskosten natuurlijk relatief hoog (moeten) zijn per paard.

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 22:22

Heel toevallig is de hoefsmid vandaag geweest en het voor bekappen en beslaan van 1 van onze merries en alleen bekappen van een andere merrie moesten we 70 euro betalen. Ik zal er wel even bijzeggen dat we in Spanje wonen.

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 17:52

Vandaag voor het eerst bij de hoefsmid geweest, 25 euro betaald voor bekappen.viel mij erg mee :)

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat betalen jullie voor de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:04

Ik betaal al jaren 25€ per pony om te bekappen.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Wat betalen jullie voor de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:07

Goh verschilt dus erg, hier zitten we ook in de 50 voor bekappen, voor shetlander hetzelfde maar die houdt ik zelf ook grotendeels bij. Hij komt voor één paard dus ik vindt het wel prima zo, hij doet de hoeven goed want soms zie ik dingen voorbij komen. Dus dubbel en dwars waard.

Ineke2

Berichten: 33107
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:15

Ik betaal 40 euro voor bekappen, was voor januari dit jaar 35 euro.
Ik ben heel blij met mijn smid. Heb al jaren dezelfde.

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Wat betalen jullie voor de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:22

Ik betaal 30€ per paard om te bekappen. Ik ben heel veel thuis dus voor de smid makkelijk in zijn route in te plannen. Daarom geen extra reiskosten. Moet hij speciaal voor 1 of 2 paarden een stuk rijden, dan rekent hij ze wel.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:24

Ik betaal 140,- voor 1 paard en 3 pony's bekappen. mijn hoefsmid is (nog) niet omhoog gegaan qua prijs.
heel tevreden met hem, ik kan er goede afspraken mee maken en bij mijn hb pony heeft hij heel goed wer verricht wat andere hoefsmeden niet aandurfden. topper!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:29

Ik betaal voor bekappen al jaren €30/shet en voor vierkant beslag met vijsgaten €85. Smid zit op een goed uur rijden. De shetjes doet hij niet elke keer, maar kijkt wel of het nodig is.

In de zomer is het om de 8 weken nodig, in de winter kan het op 10 tot 12 weken. Ik heb jaarrond ijzers nodig en hij voorziet standaard vijsgaten.

Pantykous

Berichten: 10484
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Wat betalen jullie voor de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:32

€175 voor glushu’s voor.

Gisteren is ze alleen gekapt, rekening nog niet gehad.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:36

Ik betaal €30 voor bekappen door een smid. Natuurlijke bekapper betaalde ik eerder altijd €35 en €10 reiskosten.