Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Klinische keuring zinvol bij paard met gevoelige hoeven?

 
Profiel   

Ik heb een koper voor mijn merrie, maar nu wil ze eerst nog een klinische keuring voordat de koop doorgaat

En nu las ik dat ze dus ook in draf over het harde moet draven, en zelfs ook op de volte. En ik weet dat ze in draf op het harde super kort en gevoelig is zonder hoefbescherming.

Maar omdat ik alleen maar een stukje langs de weg hoefde te stappen, en verder op het onverharde reed of in de bak, vond ik daarvoor ijzers of hoefschoenen overbodig.

Dus nu de vraag, heeft die hele keuring dan wel nut? Denk nu bij voorbaat al dar ze dik afgekeurd wordt omdat ze op t harde in draf niet goed loopt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 18:11 



 
Profiel   

Als je paard niet goed loopt keuren ze hem af ja. Bijna alles is op het harde. Ik vind het ook wel bijzonder je daar niks aan doet? Een paard hoort niet te kreupelen op het harde nooit niet..

Dus dan zal je ijzers eronder moeten slaan of eerst zelf gaan onderzoeken waar het gevoelige lopen vandaan komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 18:14 



 
Profiel   

Weet de koper dit dan, dat ze gevoelig is zonder hoefbescherming?
Weet je de oorzaak hiervan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 18:15 



 
Profiel   

Het is toch te gek een paard op hoefijzers te zetten, alleen ivm gevoelig hoeven waar ze alleen last van heeft op het harde als je gaat draven.
Heb een tijdje af en toe met hoefschoenen gereden, wanneer ik meer op straat reed.
Als ik dan ging draven op straat liep ze gewoon goed, op endurance wedstrijden werd ze ook altijd goedgekeurd op hoefschoenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 18:17 



 
Profiel   

Dan doe je hoefschoenen om :)

Maar als je paard op de keuring kreupelt op het harde keuren ze hem 100% af. Een paard hoort niet kreupel te lopen als die geen bescherming draagt. Dan is daar een onderliggende reden voor. Dat ze geen 30 kilometer op het harde lopen oke.. Maar dat stukje keuring zouden ze echt moeten volhouden.

Er wordt gelongeerd op het harde. Stap en draf, stap en draf rechte lijn en alle buigproeven.


Laatst bijgewerkt door Spenk op 05-01-22 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 18:18 



 
Profiel   

Barbet schreef
Weet de koper dit dan, dat ze gevoelig is zonder hoefbescherming?
Weet je de oorzaak hiervan?


Ja ze heeft dunne en snel gevoelige zolen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 18:18 



 
Profiel   

Spenk schreef
Dan doe je hoefschoenen om :)

Maar als je paard op de keuring kreupelt op het harde keuren ze hem 100% af.


Maar wordt kort lopen door gevoelige hoeven ook als kreupel gezien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 18:19 



 
Profiel   

Als je van te voren het aangeeft aan de dierenarts dan zal die dat vast meenemen in zijn oordeel. Eventueel zou je het twee keer kunnen doen. Eerst zonder hoefschoenen en daarna met. In overleg is er veel mogelijk denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 18:22 



 
Profiel   

Vorig jaar een paard 2x afkeurd zien worden op gevoelige hoeven dus ja dat gebeurt wel. Je kunt het oplossen met een ijzertje. Dat is bij dat paard ook gebeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 18:24 



 
Profiel   

Misschien in overleg met en zonder hoefschoenen laten lopen?
Dan kan de dierenarts en de koper zien dat het in de hoeven zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 18:25 



 
Profiel   

Ten eerste: een paard wordt niet afgekeurd of goed gekeurd. De dierenarts geeft een advies wat betreft wel of niet kopen. Als de koper dus weet dat ze op het harde gevoelig loopt (maar niet kreupel), denk ik dat het niet zo'n heel groot probleem hoeft te zijn. De DA kan misschien adviseren om dit paard niet te kopen vanwege de gevoeligheid, maar als de koper dat al weet, kunnen ze er nu al over nadenken of ze dat een acceptable bemerking vinden of niet.

Maar als je paard echt onregelmatig is, dan wordt het wel een ander verhaal denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 18:26 



 
Profiel   

Ik heb alleen al een hele tijd geen hoefschoenen meer, dus die kan ik niet gebruiken. Andere optie is inderdaad dan maar laten beslaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 18:27 



 
Profiel   

De koper is er van op de hoogte dat je paard kreupelt zonder ijzers? Of in elk geval slecht genoeg loopt dat je twijfelt of die door de keuring komt?

Het is natuurlijk aan de koper of die hem daarop gewoon zou nemen of niet. Dat zou ik dan eerst afstemmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 18:31 



 
Profiel   

Spenk schreef
De koper is er van op de hoogte dat je paard kreupelt zonder ijzers? Of in elk geval slecht genoeg loopt dat je twijfelt of die door de keuring komt?

Het is natuurlijk aan de koper of die hem daarop gewoon zou nemen of niet. Dat zou ik dan eerst afstemmen.


Je ze weet dat ze kort loopt op straat in draf zonder ijzers

Dan is voor haar geen probleem, omdat ze vanaf haar stal daar ook meteen het bos in kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 18:34 



 
Profiel   

Mijn paard had ook een dunne zool en stond zonder ijzers. Ik heb mijn paard laten keuren voor de verkoop en had het vooraf niet bij de DA aangegeven.
De DA gaf aan dat hij inderdaad wat kort/gevoelig liep op het harde, maar op het zachte liep hij echt perfect. DA heeft een positief verkoopadvies gegeven, maar ik moest het wel bij de koper melden, dat het advies was om hem op ijzers te zetten.
Nu was hij niet kreupel, maar wel gevoelig.


Dus tsja. Lastig. Ik denk dat er echt wel dierenartsen zijn die dan een negatief koopadvies geven, maar hoeft niet altijd.
Je kan altijd aan de DA vooraf aangeven dat je paard gevoelig loopt ivm dunne zool en dat de koper daar wel van af weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 18:45 



 
Profiel   

Wat ook weleens helpt is twee weken van tevoren het paard op het harde een beetje te longeren zodat ze er aan wennen. Er zijn meer paarden die gevoelig lopen zonder ijzer op het harde. En zo heb ik het ook weleens gehad dat ze er goed doorheen kwamen.

Ijzertje helpt altijd maar is zo zonde als het paard verder gewoon goed loopt zonder ijzer..ook zorgen dat het paard niet vlak er voor bekapt wordt. Minstens twee weken of langer er voor doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 09:19 



 
Profiel   

Kun je ergens hoefschoenen lenen? Genoeg paarden worden gekeurd met ijzers en ik zie het verschil niet met een keuring met hoefschoenen. Ik vermoed dat veel van de paarden die door de keuring komen met ijzers, er niet door gekomen waren als ze zonder ijzers ineens op het harde moesten lopen.
Mijn ene paard zou nooit door de keuring komen blootsvoets op het harde want hij voelt elk steentje. Staat al 5 jaar van de ijzers af maar in onze nederlandse zachte weides is het heel moeilijk om een gevoelige zool harder (meer eelt zeg maar) te maken als het paard van nature gevoelig is. Met ijzers of hoefschoenen: geen probleem!

edit: ik zou het overigens doodzonde vinden om hem alleen maar voor de keuring te beslaan omdat je dan de hoefwand verzwakt. Zeker als de koper aangeeft ook zonder ijzers te willen rijden en zo het bos in kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 09:50 



 
Profiel   

Dit moet je gewoon bespreken met de koper en vervolgens met de DA.Het is wel zo dat als hij aan alle hoeven gevoelig loopt dan zie alleen dat hij kort loopt en het typische kreupelheidsbeeld is er dan niet maar hij is wel degelijk kreupel.En bij een keuring is het onbelast,als er iemand opzit dan wordt het dus nog erger alleen zie je het niet goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 10:04 



 
Profiel   

Spenk schreef
Dan doe je hoefschoenen om :)

Maar als je paard op de keuring kreupelt op het harde keuren ze hem 100% af. Een paard hoort niet kreupel te lopen als die geen bescherming draagt. Dan is daar een onderliggende reden voor. Dat ze geen 30 kilometer op het harde lopen oke.. Maar dat stukje keuring zouden ze echt moeten volhouden.

Er wordt gelongeerd op het harde. Stap en draf, stap en draf rechte lijn en alle buigproeven.

Dus bij keuringen ijzers eraf of hoefschoenen uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 13:04 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik er voor de keuring een ijzertje onder slaan zodat de klinische keuring in zijn geheel uitgevoerd kan worden en zo een volledig beeld kan ontstaan.

Als koper zou ik er niet mee akkoord gaan als hele delen van de klinische keuring niet beoordeeld kunnen worden. Want ook de buig proeven zijn op het harde. Dan kan je zo’n beetje een derde van de keuring niet goed beoordelen.

En aan de andere kant, zou jij bereid zijn dat risico te nemen en te geloven op de mooie blauwe ogen van de verkoper?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 14:03 



 
Profiel   

herr_balou schreef
Spenk schreef
Dan doe je hoefschoenen om :)

Maar als je paard op de keuring kreupelt op het harde keuren ze hem 100% af. Een paard hoort niet kreupel te lopen als die geen bescherming draagt. Dan is daar een onderliggende reden voor. Dat ze geen 30 kilometer op het harde lopen oke.. Maar dat stukje keuring zouden ze echt moeten volhouden.

Er wordt gelongeerd op het harde. Stap en draf, stap en draf rechte lijn en alle buigproeven.

Dus bij keuringen ijzers eraf of hoefschoenen uit?

Bij x-ray moeten de ijzers er af is me eerder verteld? Je krijgt met orthopedische hulpmiddelen natuurlijk geen goed medisch beeld. Wat niet wil zeggen dat een paard die ijzers of hoefschoenen nodig heeft niet toch geschikt kan zijn voor het doel van de koper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 14:07 



 
Profiel   

Ik zou overleggen met de koper.

Zelf zou ik het echt vervelend vinden om een paard te kopen dat goed loopt op zachte grond zonder ijzers, met als doel rijden op zachte grond, waar plotseling ijzers onder gezet worden voor een keuring. Kost best wat tijd voor die er weer onderuit kunnen en ijzers beschadigen de hoeven.

Zou in overleg met koper en DA hoefschoenen of plakijzers proberen. Waarom zou een paard wel met ijzers, maar niet met hoefschoenen gekeurd kunnen worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 14:10 



 
Profiel   

Ijzers hoeven er niet af hoor met x-rays.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 14:12 



 
Profiel   

Ik zou ook overleggen met de koper en dan wel laten keuren. Eventueel hoefschoenen lenen en dan met en zonder laten bewegen op het harde. Advies van de dierenarts kan de koper dan meenemen in het besluit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 14:14 



 
Profiel   

Aatrox schreef
Ijzers hoeven er niet af hoor met x-rays.


Ja wel hoor. Ik heb twee verschillende keuringen gehad vorige zomer en bij beiden gingen ze er af. Anders kan je de hoef niet goed oordelen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 14:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen