Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Klinische keuring zinvol bij paard met gevoelige hoeven?

 
Profiel   

Phonix schreef
Aatrox schreef
Ijzers hoeven er niet af hoor met x-rays.


Ja wel hoor. Ik heb twee verschillende keuringen gehad vorige zomer en bij beiden gingen ze er af. Anders kan je de hoef niet goed oordelen

Ik wou al zeggen,kortelings werd dat nl.ook gezegd op Bokt. Toen ik zei dat het niet goed voor de hoeven was om iedere keer de ijzers erop en eraf te doen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 15:32 



 
Profiel   

Is ook niet goed voor de hoeven, maar meestal worden er niet zo vaak röntgenfoto's gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 15:33 



 
Profiel   

Phonix schreef
Aatrox schreef
Ijzers hoeven er niet af hoor met x-rays.


Ja wel hoor. Ik heb twee verschillende keuringen gehad vorige zomer en bij beiden gingen ze er af. Anders kan je de hoef niet goed oordelen


Nog nooit gehad, dus zeker niet waar. Zal per veearts verschillen dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 15:33 



 
Profiel   

Ik denk eerder per onderzoek verschillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 15:34 



 
Profiel   

Of dat aan de dunne zolen ligt of wat anders, is natuurlijk de vraag.
De koper zou ook nog een keurig met foto's kunnen vragen.
Het ligt eraan wat deze wil. Risico loop je altijd, met of zonder keuring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 15:41 



 
Profiel   

Spenk schreef
Dan doe je hoefschoenen om :)

Maar als je paard op de keuring kreupelt op het harde keuren ze hem 100% af. Een paard hoort niet kreupel te lopen als die geen bescherming draagt. Dan is daar een onderliggende reden voor. Dat ze geen 30 kilometer op het harde lopen oke.. Maar dat stukje keuring zouden ze echt moeten volhouden.

Er wordt gelongeerd op het harde. Stap en draf, stap en draf rechte lijn en alle buigproeven.


herr_balou schreef
Dus bij keuringen ijzers eraf of hoefschoenen uit?


Nee dat hoeft bij een klinische keuring natuurlijk niet. Maar als een paard onregelmatig loopt door gevoelige zolen, dan is het paard gewoon niet goed te beoordelen. Er kan wel wat anders aan de hand zijn.
Dus ja, in dat geval krijgt het dier dan een negatief advies.
Een ijzertje eronder op het moment van keuren zou dus wel goed zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 15:46 



 
Profiel   

Ook kort/gevoelig lopen vind ik een vorm van kreupelheid, daar moet je ook wat mee. Een keuring waarbij een paard zo loopt waarbij dat geen bemerking wordt vind ik wel wat bijzonder.

Mijn paard is om deze reden voor de klinische keuring (plm 3 weken ervoor) op voorijzers gezet. Zij had dezelfde symptomen als beschreven bij dit paard, dat werd veroorzaakt door dunne kwetsbare zolen. Kwam met vlag en wimpel door de keuring op ijzers, ik heb wel ook met de veearts nog besproken waarom er ijzers onder zaten en zijn opinie gevraagd voor de zekerheid.

Aangezien ik het niet eerlijk tov het paard vond om bij zulke gevoelige voeten te gaan rijden zonder ijzers is ze vervolgens trouwens wel op ijzers gebleven (en het is altijd een puntje van aandacht geweest). Voor het paard was dat duidelijk een stuk comfortabeler, ondanks dat ze op het zachte gewoon liep zonder ijzers en alleen op het harde de gevoeligheid zichtbaar was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 15:52 



 
Profiel   

Phonix schreef
Aatrox schreef
Ijzers hoeven er niet af hoor met x-rays.


Ja wel hoor. Ik heb twee verschillende keuringen gehad vorige zomer en bij beiden gingen ze er af. Anders kan je de hoef niet goed oordelen


Er kan eerst klinisch gekeurd worden met ijzers en dan de ijzers er af voor de foto's

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 16:04 



 
Profiel   

Hoefschoenen kunnen met het rijden toch prima ijzers vervangen? Is juist ideaal, hoeven ze niet vast op ijzers en geef je ze alleen beschermers als ze het nodig hebben.

Wat heel erg helpt is zorgen dat je een goede harde bodem hebt, zonder putjes, kiezeltjes en loszittende stenen. Aangeven bij de DA, bij de koper, bezem pakken en zorgen dat het stukje verharding goed schoon is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 17:08 



 
Profiel   

Phonix schreef
Aatrox schreef
Ijzers hoeven er niet af hoor met x-rays.


Ja wel hoor. Ik heb twee verschillende keuringen gehad vorige zomer en bij beiden gingen ze er af. Anders kan je de hoef niet goed oordelen


Aatrox schreef
Nog nooit gehad, dus zeker niet waar. Zal per veearts verschillen dan.


IJzers moeten bij een RX keuring er gewoon af. Anders kun je het straalbeen niet goed beoordelen.
Ik zou nooit accepteren dat de ijzers erom blijven als ik een paard RX laat keuren.
Bij de wat grotere klinieken gaan ze er ook altijd af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 17:14 



 
Profiel   

Heb geen idee of er foto's gemaakt gaan worden tijdens zo'n keuring?

De dierenarts komt iig op stal ervoor.

En het gaat hier om een oudere draver merrie voor recreatieve buitenritten

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 18:52 



 
Profiel   

Lijkt me dat die voor buitenritten toch wel goed moet lopen... of gaat de nieuwe eigenaar toch ook ijzers zetten of hoefschoenen?

Foto's kan als de koper daar voor kiest. Er zijn ook dierenartsen met mobiele rontgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 18:53 



 
Profiel   

Ilse_123 schreef
Hoefschoenen kunnen met het rijden toch prima ijzers vervangen? Is juist ideaal, hoeven ze niet vast op ijzers en geef je ze alleen beschermers als ze het nodig hebben.

Wat heel erg helpt is zorgen dat je een goede harde bodem hebt, zonder putjes, kiezeltjes en loszittende stenen. Aangeven bij de DA, bij de koper, bezem pakken en zorgen dat het stukje verharding goed schoon is.


Ik weet niet hoe handig het is buigproeven te doen met een paard met hoefschoenen aan. Ik denk dat dat niet kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 18:58 



 
Profiel   

Spenk schreef
Lijkt me dat die voor buitenritten toch wel goed moet lopen... of gaat de nieuwe eigenaar toch ook ijzers zetten of hoefschoenen?

Foto's kan als de koper daar voor kiest. Er zijn ook dierenartsen met mobiele rontgen.


Ze loopt ook gewoon goed, alleen dus korter als je over straat gaat draven. En bij deze persoon zou ze aan de bos komen te staan, dus vrijwel niet over straat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 19:25 



 
Profiel   

Maar als iemand een paard Wim kopen voor buitenritten, deze gevoelig loopt op het harde ivm dunne zolen.
Dan kunnen er toch simpel röntgenfotos gemaakt worden indien er getwijfeld word ivm de dunne zolen.
Die zijn dan zichtbaar op de foto's en klaar is kees.

Of denk ik nu weer te simpel?
Een keuring is maar een momentopname.
Het kan voor tijdens of naderhand goed of fout zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 19:26 



 
Profiel   

Een paard wat gevoelig loopt, waar dan ook door, kun je klinisch niet goed beoordelen. Is de misstap bij de buigproef door de dunne zool of is er wat anders?? Dus antwoord op je vraag: nee het heeft geen zin om klinisch te gaan keuren. Je weet namelijk niet waar het gevoelig lopen op dat moment aan ligt. Jij kunt wel zeggen dunne zool, maar is dat echt het probleem…

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 19:35 



 
Profiel   

TurboDi schreef
Een paard wat gevoelig loopt, waar dan ook door, kun je klinisch niet goed beoordelen. Is de misstap bij de buigproef door de dunne zool of is er wat anders?? Dus antwoord op je vraag: nee het heeft geen zin om klinisch te gaan keuren. Je weet namelijk niet waar het gevoelig lopen op dat moment aan ligt. Jij kunt wel zeggen dunne zool, maar is dat echt het probleem…


Eens. Met hoefschoenen gaat het ook niet (want dan kun je de ondervoet niet goed buigen). Enige oplossing is dus een ijzertje eronder slaan. Dan kijken hoe ze daarop loopt en dan keuren,

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 19:42 



 
Profiel   

hagelslag schreef
Maar als iemand een paard Wim kopen voor buitenritten, deze gevoelig loopt op het harde ivm dunne zolen.
Dan kunnen er toch simpel röntgenfotos gemaakt worden indien er getwijfeld word ivm de dunne zolen.
Die zijn dan zichtbaar op de foto's en klaar is kees.

Of denk ik nu weer te simpel?
Een keuring is maar een momentopname.
Het kan voor tijdens of naderhand goed of fout zijn



Ik denk dat röntgenfoto’s duurder zijn dan een voorijzertje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 20:29 



 
Profiel   

Ik heb een soortgelijk iets gehad paar jaar terug. Betrof een handelspaard, ijzers waren er blijkbaar ergens in het traject afgehaald. Bij klinische keuring gaf veearts aan paard té gevoelig vinden op de voorvoeten. Toen rx gemaakt van de voorvoeten, die waren ok. Tòch wilde veearts geen positief advies geven ivm de gevoeligheid. Adviseerde ijzer er onder te slaan en paar dagen daarna terug te komen. Dat wilde verkoper niet en ik durfde de gok niet te nemen...dus niet gekocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 20:42 



 
Profiel   

ingvdh schreef
Ik denk dat röntgenfoto’s duurder zijn dan een voorijzertje.

Ik denk even duur.
Maar als ik een paard koop waarvan de verkoper zegt: zonder ijzer loopt hij op het harde (wat) gevoelig door een dunne/gevoelige zool.. zou ik iig de voeten op de foto willen hebben.
Heb al een x meegemaakt dat de voeten van binnen een drama waren en het niet alleen "wat gevoeligheid" betrof, maar een paard wat volledig werd afgekeurd op de voorvoeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 21:27 



 
Profiel   

Brainless schreef
ingvdh schreef
Ik denk dat röntgenfoto’s duurder zijn dan een voorijzertje.

Ik denk even duur.
Maar als ik een paard koop waarvan de verkoper zegt: zonder ijzer loopt hij op het harde (wat) gevoelig door een dunne/gevoelige zool.. zou ik iig de voeten op de foto willen hebben.
Heb al een x meegemaakt dat de voeten van binnen een drama waren en het niet alleen "wat gevoeligheid" betrof, maar een paard wat volledig werd afgekeurd op de voorvoeten.

Dat is idd wat ik ermee wou zeggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 22:35 



 
Profiel   

Je kunt ook buigproeven doen op een hard/droog weiland. Ik neem aan dat ze daar niet gevoelig op loopt?
Dan rest enkel het jaargetijde probleem (nat).
Eventueel kun je ook op een harde zandondergrond testen zoals een drafbaan of een semiverhard bospad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 22:44 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Je kunt ook buigproeven doen op een hard/droog weiland. Ik neem aan dat ze daar niet gevoelig op loopt?
Dan rest enkel het jaargetijde probleem (nat).
Eventueel kun je ook op een harde zandondergrond testen zoals een drafbaan of een semiverhard bospad.


Bij de stal zit direct een hard zandpad, daar loopt ze gewoon normaal op.
Dus dat zou indd een goede optie zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 22:47 



 
Profiel   

Babootje schreef
TurboDi schreef
Een paard wat gevoelig loopt, waar dan ook door, kun je klinisch niet goed beoordelen. Is de misstap bij de buigproef door de dunne zool of is er wat anders?? Dus antwoord op je vraag: nee het heeft geen zin om klinisch te gaan keuren. Je weet namelijk niet waar het gevoelig lopen op dat moment aan ligt. Jij kunt wel zeggen dunne zool, maar is dat echt het probleem…


Eens. Met hoefschoenen gaat het ook niet (want dan kun je de ondervoet niet goed buigen). Enige oplossing is dus een ijzertje eronder slaan. Dan kijken hoe ze daarop loopt en dan keuren,

Mijn ruin heeft Renegade Vipers als hoefschoenen en daar hebben we buigproeven mee gedaan :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 22:54 



 
Profiel   

Ik zou het inderdaad ook overleggen met de koper. Zou er zelf als koper zeker niet blij mee zijn als er voor de keuring ijzers onder geslagen worden. Geeft mijn inziens geen betrouwbaar beeld want je zorgt er gewoon voor dat ie de gevoeligheid niet meer voelt, niet dat deze er niet meer is. Dan heb ik liever een eerlijke keuring van hoe het paard daadwerkelijk loopt en maak ik een keuze of ik het paard wel of niet wil kopen aan de hand daarvan dan dat er voor het idee ijzers onder geslagen worden die de hoeven beschadigen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 13:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen