Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Loopt ze nou gewoon goed maar ongebalanceerd of slecht?

 
Profiel   

Hi iedereen!

Ik heb sinds 2 weken een ontzettend lieve en brave merrie. Echter is deze schat 3-01-2022 (afgelopen maandag) gaan rollen in de elektrische bedrading.. Ik heb het zelf niet zien gebeuren, dus weet niet precies hoe ze (vast) heeft gelegen. Ze had hierna een oppervlakkige wond op haar kogel rechtsachter. Het was dik en warm en dit heb ik twee dagen lang gekoeld en ingesmeerd met honingzalf. Sinds gisteren is het totaal niet meer dik of warm, maar ik twijfel of ze nou goed loopt (lees we kunnen weer onder het zadel).

Haar stap is prima, haar draf op de linkerhand oke. Ik twijfel alleen over de rechterhand. Het lijkt alsof ze een beetje huppelt of haar kracht uit de heup haalt inplaats van het been. Ik heb vandaag een kort filmpje gemaakt van deze kant:

https://www.youtube.com/watch?v=VC4CyHgtTwY

Ter vergelijking dit was eergisteren (5-1-2022):

https://youtu.be/CWX4jvx7PRY

Belangrijk om te vermelden: Ze heeft een klinische afwijking: haar linkerbil is een stuk meer ontwikkeld dan haar rechter. Hierom twijfel ik; is ze nou gewoon ongebalanceerd aan het draven op dit kleine rondje, of loopt ze nog steeds niet helemaal lekker.

Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden.

INB4: Je paard is mager.
Ja dat weet ik we zijn er mee bezig :j

Edit: zet je geluid wat zachter als je de filmpjes aan zet :p ik klik 1cm van de mic af XD
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 13:48 



 
Profiel   

Ik vind dat ze al een stuk beter loopt op je laatste filmpje vergeleken met die van 5-01. Wel vind ik haar nog niet helemaal 100% en heb het gevoel dat het vooral uit haar rechterheup lijkt te komen, achter. Ze lijkt daar wat stijf/voorzichtig. Ik zou nog een tijdje rustig aan doen, zodat ze nog wat meer kan herstellen. Opzich denk ik dat je er best op kunt om voorzichtig wat te stappen en wellicht draven als dat goed voelt. Nu ben ik sowieso ook voorstander van meer rechtuit rijden dan zo op de volte bij een blessure.

Vind haar overigens niet echt mager hoor, juist mooi slank. Het is vooral een kwestie van spieren trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 13:57 



 
Profiel   

DewiRox schreef
Ik vind dat ze al een stuk beter loopt op je laatste filmpje vergeleken met die van 5-01. Wel vind ik haar nog niet helemaal 100% en heb het gevoel dat het vooral uit haar rechterheup lijkt te komen, achter. Ze lijkt daar wat stijf/voorzichtig. Ik zou nog een tijdje rustig aan doen, zodat ze nog wat meer kan herstellen. Opzich denk ik dat je er best op kunt om voorzichtig wat te stappen en wellicht draven als dat goed voelt. Nu ben ik sowieso ook voorstander van meer rechtuit rijden dan zo op de volte bij een blessure.

Vind haar overigens niet echt mager hoor, juist mooi slank. Het is vooral een kwestie van spieren trainen.


Het gaat zeker beter ben blij dat er wel vooruitgang in zit. We zijn afgelopen dagen lekker aan de wandel geweest. Ik vermoed dat ze iets verrekt heeft oid. Precies wat je zegt over haar heup bedoel ik ja!

Bedankt voor je antwoord iig fijn dat anderen een beetje mee kunnen "spiegelen"
Wanneer vind jij een paard te dun vraag ik me af? Ik kan haar ribben wel zien en ik vind dat ik zelf nog voorzichtig moet doen met een roskam :p

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 14:05 



 
Profiel   

Ik ben absoluut leek. Dat gezegd hebbende: ik vind haar heel ‘voorzichtig’ ogen. Ook op het tweede filmpje

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 14:48 



 
Profiel   

Het lijkt eerder iets wat ze al langer heeft, zeker als de linker bil meer is ontwikkeld. Is er al eens een osteopaat bij geweest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 14:54 



 
Profiel   

Ik vind haar op het tweede filmpje zowel rechtsvoor als aan beide benen achter niet goed ogen eerlijk gezegd. Hiervoor kwam hier een DA.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 14:57 



 
Profiel   

Moeilijk te zeggen, ik kan het eerste filmpje niet zo goed zien omdat het gedraaid is. Ik zou zeggen als je twijfelt geef haar extra rust en ga lekker stappen oid.

Heeft ze geen problemen met haar SI gewricht? ik vind haar achter wat apart lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 14:59 



 
Profiel   

Een DA laten komen om haar na te laten kijken. Aan rijden nog maar even niet denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:00 



 
Profiel   

ik vind haar onregelmatig achter in de eerste passen en daarna onregelmatig vooraan. Ik zou haar eventueel nog een aantal dagen rust geven en als ze dan niet goed loopt, de dierenarts erbij halen. Bij mijn paard zou ik met zo'n beeld meteen de dierenarts bellen trouwens, maar sommige mensen wachten liever enkele dagen. Is ze klinisch gekeurd toen je haar kocht?

Ik zou niet durven zeggen van waar het komt, ik ben geen dierenarts. Mijn paard liet eens zo'n beeld zien en toen kwam het uit de kogel, maar ik heb wel eens een ander gezien waarbij het toen uit de sprong kwam en dat zag er ook zo uit. Geen idee dus, zou dat aan de dierenarts overlaten :P.

haar belasten zolang ze niet top loopt, zou ik echter sowieso niet doen; eens kijken op de volte of ze al beter is, is niet zo erg en ook gewoon noodzakelijk af en toe, maar nou ja, stel dat er toch wat mis is, wil je het natuurlijk ook niet erger maken door erop te gaan zitten of haar te dwingen hele stukken te wandelen/lopen.

ik vind haar overigens goed op gewicht, ze mist voornamelijk spieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:01 



 

1e filmpje kan ik niet goed bekijken , afspelen een kwarslag draaien misschien??

2e filmpje een paard wat heel erg compenseert en misschien wel pijn heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:04 



 
Profiel   

Ik zou hier idd een dierenarts bij halen. Ze loopt wel heel voorzichtig. Zeker als het na een paar dagen niet weg is.
En verder lijkt ze vooral buikvulling en spieren te missen. Ik zou haar op onbeperkt hooi zetten als ze dat niet al staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:08 



 
Profiel   

De wond kan natuurlijk nog een beetje trekken, dus ik zou even afwachten. Is het na het werk ook niet dik/warm?
Verder denk ik ook dat ze zich ergens vast houdt, je weet ook niet precies hoe ze vast heeft gelegen natuurlijk. Kan best wat verschoven zijn in de rug. Als dat niet snel beter wordt zou ik even een chiropractor laten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:22 



 
Profiel   

goldyc schreef
iIs ze klinisch gekeurd toen je haar kocht?


Ze is gekeurd klinisch. 1 opmerking en dat was de scheve bespiering. De dierenarts zei dat het recht te trainen is.
De reden dat er nog geen dierenarts hiervoor is geweest, is omdat het totaal niet (meer) warm en dik is en ze elke dag (vergelijk filmpjes) wel beter loopt. Ze is nog maar 5.

Kendra schreef
je weet ook niet precies hoe ze vast heeft gelegen natuurlijk. .

Dat wel, alleen niet hoe. Heel kort namelijk. Staleigenaar was erbij en heeft haar direct bevrijdt.

Ik was zelf van plan als het vandaag/morgen niet nog een stuk beter gaat dan ga ik er iemand bij halen --> fysio, osteopaat (geen idee welke help?)
Vandaar dat ik het even wilde vragen wat jullie vonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:54 



 
Profiel   

Ik heb een paar keer gekeken. Er klopt iets net niet. Maar of dat een kogelprobleem is of het zit hoger in bv rechter heup/bekken? Ik zou zeker niet longeren op een volte maar hooguit rechtuit wandelen maar nog beter een dierenarts even laten kijken. En zeker laten checken of er niks is scheef gegaan bij het vastliggen.

Verder lijkt ze vooral erg lang en wat schraal en onbespierd. Laten bijkomen zonder belasting voor een tijdje kan denk ik sowiezo geen kwaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:58 



 
Profiel   

De juiste volgorde is een veearts en daarna eventueel een osteopaat. Er zijn ook veeartsen die daarnaast ook osteopaat zijn. Dat vind ik de beste.

Welke regio zit je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 16:02 



 
Profiel   

Ze loopt inderdaad niet helemaal lekker. Kan best dat ze iets verschoven heeft of verrekt of verdraaid door het vastliggen.
Wat vervelend voor jullie, je hebt haar net twee weken :(:)

Inderdaad eerst even een DA naar laten kijken en afhankelijk van wat daar uit komt vervolgstappen :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 16:05 



 
Profiel   

Ze loopt niet erg lekker maar ook niet kreupel. Wat mij opvalt is dat ze beide achtervoeten niet in de afdruk van de voorhoeven zet, er zit een behoorlijk stuk tussen.

Heb je filmpjes waarop ze volgens jou wel goed is? Van toen je haar net had?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 16:17 



 
Profiel   

Euridicey schreef
goldyc schreef
iIs ze klinisch gekeurd toen je haar kocht?


Ze is gekeurd klinisch. 1 opmerking en dat was de scheve bespiering. De dierenarts zei dat het recht te trainen is.
De reden dat er nog geen dierenarts hiervoor is geweest, is omdat het totaal niet (meer) warm en dik is en ze elke dag (vergelijk filmpjes) wel beter loopt. Ze is nog maar 5.

Kendra schreef
je weet ook niet precies hoe ze vast heeft gelegen natuurlijk. .

Dat wel, alleen niet hoe. Heel kort namelijk. Staleigenaar was erbij en heeft haar direct bevrijdt.

Ik was zelf van plan als het vandaag/morgen niet nog een stuk beter gaat dan ga ik er iemand bij halen --> fysio, osteopaat (geen idee welke help?)
Vandaar dat ik het even wilde vragen wat jullie vonden.


Als het komt door scheef gereden zijn dan is het recht te trainen maar dan is het wel belangrijk dat ze eerst goed losgemaakt wordt door een osteo/ fysio.
Als het voortkomt uit een scheef SI gewricht dan is het niet recht te trainen en voordat je een paard laat behandelen is het belangrijk om zoiets eerst uit te sluiten want als het voortkomt uit compensatie dan heb je kans dat het anders juist erger wordt.

Staan haar heupen recht als je er recht achter staat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 16:18 



 
Profiel   

Ik vind de filmpjes te kort om goed te kunnen beoordelen.

Overigens is een scheve bespiering niet altijd goed te krijgen met rijden. Hangt er een beetje vanaf wat de oorzaak van de scheefheid is.
Ken je de achtergrond van dit paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 16:21 



 
Profiel   

Babootje schreef
Ken je de achtergrond van dit paard?

Oooh jongens zo dom.. dit is een ex-racepaard.
Reden van scheve bespiering komt doordat ze vnl linksom is getraind (lees veel heeft gegaloppeerd)

Ik heb de "verkoopvideo" nog daar loopt ze goed en zet ze mooie ruime passen in de draf

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 16:27 



 
Profiel   

Ik ken in jou regio geen veeartsen, want ik woon in een andere provincie. Maar andere bokkers vast wel regio Flevoland vast wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 16:37 



 
Profiel   

Gewoon nog ff een weekje rust. Ik vind haar niet slecht... Eerder wat voorzichtiger. Misschien net een spiertje verrekt.

De volte oogd erg klein dat maakt het haar ook lastiger

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 16:38 



 
Profiel   

lovelucydan schreef
De volte oogd erg klein dat maakt het haar ook lastiger

buwahahah omg ik had echt ruzie met mijn telefoon, opzich viel dit wel mee, maar op een een of ander manier zoomt mijn telefoon altijd een kilometer in als ik ga filmen XD

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 16:39 



 
Profiel   

ze heeft 1 wit been en dan kijk je er vaak al heel anders naar hoe ze lopen.
ga gewoon een veearts bellen of een fysiotherapeut en laat die kijken.
en niet met onduidelijke filmpjes op bokt zetten :(
zou sowieso tot je een duidelijke diagnose hebt even niet longeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 16:56 



 
Profiel   

ellepel schreef
ze heeft 1 wit been en dan kijk je er vaak al heel anders naar hoe ze lopen.
ga gewoon een veearts bellen of een fysiotherapeut en laat die kijken.
en niet met onduidelijke filmpjes op bokt zetten :(
zou sowieso tot je een duidelijke diagnose hebt even niet longeren.


soms is het fijn om anderen er even open naar te laten kijken. Ik geloof niet dat iedereen voor elk schrammetje gelijk een dierenarts laat komen. Het gaat elke dag beter daarom is er nog geen geweest zeker als ik zelf goed kan correleren waar en hoe het zit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 17:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen