Loopt ze nou gewoon goed maar ongebalanceerd of slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:05

Euridicey schreef:
Babootje schreef:
Ken je de achtergrond van dit paard?

Oooh jongens zo dom.. dit is een ex-racepaard.
Reden van scheve bespiering komt doordat ze vnl linksom is getraind (lees veel heeft gegaloppeerd)

Ik heb de "verkoopvideo" nog daar loopt ze goed en zet ze mooie ruime passen in de draf


Dat verklaart veel :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:36

Euridicey schreef:
ellepel schreef:
ze heeft 1 wit been en dan kijk je er vaak al heel anders naar hoe ze lopen.
ga gewoon een veearts bellen of een fysiotherapeut en laat die kijken.
en niet met onduidelijke filmpjes op bokt zetten :(
zou sowieso tot je een duidelijke diagnose hebt even niet longeren.


soms is het fijn om anderen er even open naar te laten kijken. Ik geloof niet dat iedereen voor elk schrammetje gelijk een dierenarts laat komen. Het gaat elke dag beter daarom is er nog geen geweest zeker als ik zelf goed kan correleren waar en hoe het zit.

Als je dat kon zat je het niet op bokt te vragen. Als dit dier voor jou "niet zo slecht loopt" vind ik dat best treurig eigenlijk.

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:42

Ayasha schreef:
Als je dat kon zat je het niet op bokt te vragen. Als dit dier voor jou "niet zo slecht loopt" vind ik dat best treurig eigenlijk.

Doe eens lief.

Het paard loopt niet goed nee, maar al een stuk beter dan twee dagen geleden. Grote kans dus dat het een spierenkwestie is. Naar alle waarschijnlijkheid zegt de dierenarts dat je het even twee weken tijd moet geven.

Kan goed gewoon een uitglijder in de wei zijn geweest. Zo lang dit paard nu niet gereden wordt en zelf een beetje in beweging kan blijven is het echt geen schande dat er niet gelijk een dierenarts bij wordt gehaald.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 18:59

Ayasha schreef:
Als je dat kon zat je het niet op bokt te vragen. Als dit dier voor jou "niet zo slecht loopt" vind ik dat best treurig eigenlijk.

Jij bent vast leuk op feestjes. Bedankt voor je nuttige toevoeging in dit gesprek

Elisa2

Berichten: 37140
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Loopt ze nou gewoon goed maar ongebalanceerd of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:03

Dat verklaart een boel wbt de scheve bespiering. Ik zou zo,n dier toch wel even los laten maken voordat ze verder getraind gaat worden.

Hopelijk loopt ze snel weer goed en gewoon altijd denken. Bij twijfel= niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 16:34

Euridicey schreef:
Babootje schreef:
Ken je de achtergrond van dit paard?

Oooh jongens zo dom.. dit is een ex-racepaard.
Reden van scheve bespiering komt doordat ze vnl linksom is getraind (lees veel heeft gegaloppeerd)

Ik heb de "verkoopvideo" nog daar loopt ze goed en zet ze mooie ruime passen in de draf
In Europa, of althans de landen waar 9/10 van de volbloeden in NL vandaan komen, worden de paarden ofwel afwisselend getraind (de ene dag linksom, de volgende dag rechtsom) ofwel vrijwel alleen maar rechtuit, dus die scheve bespiering vind ik juist vrij opvallend eerlijk gezegd. Elke dag dezelfde richting op op een ronde baan is erg Amerikaans, maar dat zie je hier nauwelijks. Je mag in Europa al blij zijn als je baan überhaupt rond is.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Loopt ze nou gewoon goed maar ongebalanceerd of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 17:27

Je paard loopt idd niet goed maar ook de scheve bespiering zou mij zorgen geven.
Je filmpjes laten een stijfheid en beperkte motoriek vanuit de bovenlijn zien. Dat kan stijfheid zijn ten gevolge van het "ongeluk" maar ook een oude blessure of slijtage nav haar eerdere rensport carrière.
Ik zou, naast weidegang, even een week geen arbeid en wachten om te kijken of het idd spierpijn is. Mocht het dan niet over zijn zou ik een chiropractor die ook DA is contacteren.
Veel beterschap, ze oogt als een leuk paard!

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-22 17:40

Wildgirl schreef:
Je paard loopt idd niet goed maar ook de scheve bespiering zou mij zorgen geven.
Je filmpjes laten een stijfheid en beperkte motoriek vanuit de bovenlijn zien. Dat kan stijfheid zijn ten gevolge van het "ongeluk" maar ook een oude blessure of slijtage nav haar eerdere rensport carrière.
Ik zou, naast weidegang, even een week geen arbeid en wachten om te kijken of het idd spierpijn is. Mocht het dan niet over zijn zou ik een chiropractor die ook DA is contacteren.
Veel beterschap, ze oogt als een leuk paard!


Wat een super fijn en lief bericht! ze heeft inderdaad een tijd lekker rust gehad en naast haar rustige paddockleventje heb ik een beetje met haar gewandeld. Ze doet het nu heel goed, maar toch even een afspraak gemaakt bij een osteo :)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9320
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:32

Als eerste vraag, ik zie namelijk direct aan de bouw dat het een volbloed is, is ze recent van de ijzers afgehaald?

Zo vind ik haar namelijk lopen. Heel voorzichtig en vasthoudend.

Buiten dat verbaas ik mij gruwelijk over de uitspraken hier dat het logisch is dat een ex- renpaard scheef bespierd zou zijn. Heel eerlijk heb ik dat zelden gezien tenzij er een duidelijke verklaring voor was. Aangezien ze vrijwel enkel recht toe recht aan hoeven op wat flauwe bochtjes na en eigenlijk altijd in een gemiddelde galoptraining meermaals van been wisselen zie je eerder dat ze heel gelijkmatig bespierd zien.

Dat ze meer moeite hebben met de ene dan de andere kant zie je wel geregeld, maar zeker geen scheve bespiering.

eempje41
Berichten: 376
Geregistreerd: 11-03-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Loopt ze nou gewoon goed maar ongebalanceerd of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:19

Ik schrik ook erg dat de scheve bespiering als een logisch probleem van een ex renpaard wordt gezien. Zelf heb ik ook een ex renpaard welke net van de baan af kwam in Engeland voor ik hem kocht. Het beeld wat het paard toont van stijfheid in de bovenlijn en afwijkende gang zijn helaas wel dingen die je vaak ziet bij oud renpaarden.
Naast de manier van trainen op de baan is de bouw van een Engels volbloed helaas zo dat KS heel erg veel voorkomt bij dit soort paarden. Ook SI problemen komen veel voor juist door de manier van trainen.
Ik wil TS (en iedereen) echt op het hart drukken dat mochten het dit soort problemen zijn dat dit echt niet het einde hoeft te betekenen. Met goed management en fijne training is er een prima rijpaard van te maken. Het kost alleen tijd en geld.
Het aller belangrijkste is om er een DA bij te halen en foto's maken om er achter te komen. Hoe sneller hoe beter want daar wordt iedereen gelukkiger van.
Ik heb zelf een jaar aangemodderd met mijn paard voor ik me realiseerde dat er echt iets moest veranderen hoe moeilijk dat ook was want het liefste heeft iedereen natuurlijk een paard waar niks mis mee is.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Loopt ze nou gewoon goed maar ongebalanceerd of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-22 22:30

Hoe sluit ik een onderwerp?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:51

DewiRox schreef:
Ik vind dat ze al een stuk beter loopt op je laatste filmpje vergeleken met die van 5-01. Wel vind ik haar nog niet helemaal 100% en heb het gevoel dat het vooral uit haar rechterheup lijkt te komen, achter. Ze lijkt daar wat stijf/voorzichtig. Ik zou nog een tijdje rustig aan doen, zodat ze nog wat meer kan herstellen. Opzich denk ik dat je er best op kunt om voorzichtig wat te stappen en wellicht draven als dat goed voelt. Nu ben ik sowieso ook voorstander van meer rechtuit rijden dan zo op de volte bij een blessure.

Vind haar overigens niet echt mager hoor, juist mooi slank. Het is vooral een kwestie van spieren trainen.

Eerste reactie meteen een goede :D

Bij dat oudere filmpje houdt ze ook haar hoofd naar buiten, daar heeft ze vrij aardig last van de blessure. Twee dagen later is het nog niet perfect maar wel al beter. Wat DewiRox zegt: vooral rechtuit werken. Dus als je in de bak werkt alleen op de hoefslag of hoefslag en A-C lijn. Nog even geen voltes. Als ze over een paar dagen goed kan draven dan alleen op de lange zijdes, de hoeken rustig in stap.

Elisa2

Berichten: 37140
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 10:49

kyrkelover schreef:
Als eerste vraag, ik zie namelijk direct aan de bouw dat het een volbloed is, is ze recent van de ijzers afgehaald?

Zo vind ik haar namelijk lopen. Heel voorzichtig en vasthoudend.

Buiten dat verbaas ik mij gruwelijk over de uitspraken hier dat het logisch is dat een ex- renpaard scheef bespierd zou zijn. Heel eerlijk heb ik dat zelden gezien tenzij er een duidelijke verklaring voor was. Aangezien ze vrijwel enkel recht toe recht aan hoeven op wat flauwe bochtjes na en eigenlijk altijd in een gemiddelde galoptraining meermaals van been wisselen zie je eerder dat ze heel gelijkmatig bespierd zien.

Dat ze meer moeite hebben met de ene dan de andere kant zie je wel geregeld, maar zeker geen scheve bespiering.


Als er een het kan weten is het Kyrkelover wel, ik hoop echt dat je wat met dit advies gaat doen TS.

KS komt inderdaad heel veel voor bij Engelse volbloeden.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-22 11:02

Elisa2 schreef:
kyrkelover schreef:
Als eerste vraag, ik zie namelijk direct aan de bouw dat het een volbloed is, is ze recent van de ijzers afgehaald?

ik hoop echt dat je wat met dit advies gaat doen TS..


Ja idd recent van ijzers, maar ze doet het nu echt al een stuk beter! Vermoed dat ze iets had verrekt. In die tijd waren we ook veel buiten over harde ondergrond aan het lopen. Nu mee gestopt, om te kijken of het correleerde. (dat deed het)

en uiteraard. Ik monitor haar goed en heb al een afspraak bij osteo staan om te kijken of haar scheefheid problemen veroorzaakt.
Dat betreft scheefheid komt door rennen --> is mij verteld door dierenarts ¯\_(ツ)_/¯

Maar dat allemaal ter zijde, ze doet het nu echt super

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:07

Euridicey schreef:
Hoe sluit ik een onderwerp?


Dat kan niet. Dat kan alleen een mod doen. Meestal bloedt zo'n topic gewoon dood (verdwijnt het van de radar)
Waarom zou je dit topic willen sluiten eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:17

Euridicey schreef:
Ja idd recent van ijzers, maar ze doet het nu echt al een stuk beter! Vermoed dat ze iets had verrekt. In die tijd waren we ook veel buiten over harde ondergrond aan het lopen. Nu mee gestopt, om te kijken of het correleerde. (dat deed het)

en uiteraard. Ik monitor haar goed en heb al een afspraak bij osteo staan om te kijken of haar scheefheid problemen veroorzaakt.
Dat betreft scheefheid komt door rennen --> is mij verteld door dierenarts ¯\_(ツ)_/¯

Maar dat allemaal ter zijde, ze doet het nu echt super
Alleen is de Nederlandse rensport zo klein dat de gemiddelde Nederlandse dierenarts vrijwel 0 verstand heeft van de sport, laat staan dat ze überhaupt renpaarden in training behandelen en weten wat veelvoorkomende issues zijn bij renpaarden. Scheve bespiering is er iig geen van.

En tja, volbloedvoeten zijn over het algemeen niet de voeten die het lekker trekken om van ijzers gehaald te worden (zeker voor, achter gaat vaak nog wel). De kans is groot dat je er toch over een tijdje weer ijzers onder moet slaan, want er zijn er maar weinig die zonder kunnen én goed blijven lopen.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-22 11:19

Mkango schreef:
De kans is groot dat je er toch over een tijdje weer ijzers onder moet slaan, want er zijn er maar weinig die zonder kunnen én goed blijven lopen.


Ik was daar wel van bewust, wilde het wel geprobeerd hebben. Ze staat vnl op zand (overdag paddock, s'nachts stal met vlas) dus zolang we niet heftig buiten rijden.. Kijk het nog even aan

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:24

Euridicey schreef:
Maar dat allemaal ter zijde, ze doet het nu echt super


Dat kan ik maar moeilijk geloven. Op de filmpjes is het paard echt heel slecht. Loopt echt niet goed. Vooral achter. Het paard is hartstikke krom/scheef. Dat kan met goed management mogelijk best goed komen als er geen andere oozaak is, maar dat is echt niet in een paar weken gebeurd. Daar is wel een half jaar tot een jaar voor nodig. En dan moet je dat echt wel goed kunnen begeleiden. Nu heb je al je filmpjes verwijderd. Why? En waarom wil je het topic sluiten?

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-22 11:26

Babootje schreef:
Nu heb je al je filmpjes verwijderd. Why? En waarom wil je het topic sluiten?


Ik heb genoeg comments gekregen waar ik iets mee kan en ben nu aan het trainen met een gecertificeerde trainer. Comments zoals die van jou maken mij alleen maar bang, terwijl ik eindelijk nu kan rusten en lekker kan beginnen met trainen en rechtrichten.

Elisa2

Berichten: 37140
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Loopt ze nou gewoon goed maar ongebalanceerd of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:28

Ik snap je wel TS, als er problemen zijn dan kom je die vanzelf tegen als het trainen en rechtrichten niet gaat lukken. Dus ik begrijp wel dat je eerst deze stappen wilt volgen. Heel veel succes ermee en hopelijk zijn er geen onderliggende medische aandoeningen.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-22 11:29

Elisa2 schreef:
Ik snap je wel TS, als er problemen zijn dan kom je die vanzelf tegen als het trainen en rechtrichten niet gaat lukken. Dus ik begrijp wel dat je eerst deze stappen wilt volgen. Heel veel succes ermee en hopelijk zijn er geen onderliggende medische aandoeningen.


Dankjewel <3 Ik hoop het ook niet en anders komen we er snel genoeg achter

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Loopt ze nou gewoon goed maar ongebalanceerd of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:40

Heb je een nieuws filmpje wat je met ons wilt delen? Altijd leerzaam. Ben wel benieuwd hoe je paard nu loopt nu je aangeeft dat het beter gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:41

Euridicey schreef:
Mkango schreef:
De kans is groot dat je er toch over een tijdje weer ijzers onder moet slaan, want er zijn er maar weinig die zonder kunnen én goed blijven lopen.


Ik was daar wel van bewust, wilde het wel geprobeerd hebben. Ze staat vnl op zand (overdag paddock, s'nachts stal met vlas) dus zolang we niet heftig buiten rijden.. Kijk het nog even aan
Proberen kan geen kwaad. Ik zie alleen zoveel mensen voorbij komen die hun volbloed per se blootvoets willen hebben, terwijl het dier er niet van opknapt dat ik je iig wilde waarschuwen. ;)

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 12:13

Hannanas schreef:
Heb je een nieuws filmpje wat je met ons wilt delen? Altijd leerzaam. Ben wel benieuwd hoe je paard nu loopt nu je aangeeft dat het beter gaat.


Dat ben ik dus inderdaad ook. En dan is het interessant om oude en nieuwe filmpjes te vergelijken.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Loopt ze nou gewoon goed maar ongebalanceerd of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 21:20

Fijn dat je verbetering ziet TS! Ik zou in jouw geval kiezen voor een chiropractor ipv een ostheo en wellicht eerst de bovenlijn even op de foto laten zetten. Zeker gezien je haar net hebt; kissing spines veel voorkomt onder (te vroeg gereden) volbloeden van de baan én je daarmee gerichter kunt behandelen. Ik hoop voor je dat ze blijft verbeteren!