Hoefzweer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:14

Woensdag kreeg ik van mijn stalgenootje een bericht dat Lady niet lekker liep op de wei. Ze leek links achter te ontlasten maar echt duidelijk kreupel was ze niet. Woensdagavond ben ik na mijn werk even gaan kijken en heb ik haar even in de bak gezet. om te kijken. In stap was ze wel wat onregelmatig maar niet kreupel te noemen. De paar passen die ze gedraafd had waren overduidelijk kreupel. Toevallig kwam er die avond een dierenarts op stal. Ik heb deze dierenarts om advies gevraagd en nadat zij Lady had onderzocht vermoedde zij een hoefzweer. Meteen 's avonds de hoefsmid een bericht gestuurd en hij zou de volgende middag langs komen om te kijken. Inmiddels wilde ze niet meer graag op het been staan. Hij constateerde inderdaad een hoefzweer die nog niet helemaal gerijpt was. In de hoef is aan de onderkant een gaatje gemaakt zodat de zweer daar er uit zou kunnen komen. Gezien Lady ontzettend moeilijk is met haar achterbenen en vooral met water hebben we besloten om haar voet in een pamper met badedas te zetten en dit met ducttape vast te zetten zodat de hoef kon weken en de zweer er goed uit kon komen.

Vandaag zou ze weer goed moeten lopen. Ik ben netjes 2 keer per dag geweest om het te verschonen maar ze loopt nog steeds kreupel. Ze staat er wel op en stapt gewoon maar in draf is ze nog net zo kreupel. Inmiddels zag ik gisteren ook dat het onderbeen dikker geworden was tot en met de sprong. Vanochtend zou een andere dierenarts op stal komen en in verband met mogelijke einschuss heb ik haar naar het been laten kijken. Zij heeft uiteindelijk pijnstillers en antibiotica ingespoten.

Omdat normaal geen pijnstillers of antibiotica gegeven mag worden met een hoefzweer ben ik nu heel erg aan het twijfelen of ik er wel goed aan heb gedaan.

Hebben jullie ervaring met een hoefzweer en een steeds dikker wordend been?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 15:53

Ik verplaats dit topic naar Beweging en hoefverzorging.