Veulen met franse stand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Veulen met franse stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 18:10

mijn god, dat is echt niet ok. Dat zie je zelf denk ik ook wel toch?

CairnTerrier

Berichten: 985
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 18:13

Oei, die beentjes ;(

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 18:17

Veulen is week gekoot inderdaad. Meestal trekt dit nog wel wat bij als het veulen groeit en met een goede bekapbeurt. Het is ook een teken van een wat slap veulen. Hij blijft wel altijd in min of meerdere mate week gekoot. Je kunt het risico nemen als je wilt. Qua bekappen is hij wel verwaarloosd zo op het oog. Ook zn buik lijkt dik, wormen? Je moet ook even bedenken of je een paard wilt met een "slechte start", want wat is er meer nog niet gebeurd denk ik dan.
Je kunt een week gekoot paard prima rijden trouwens. Dit op zich hoeft dus niet direct een reden te zijn om hem te laten staan.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Veulen met franse stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 18:23

als ze al een half jaar oud zijn, zie ik dit niet meer bijtrekken

Blue36
Berichten: 36
Geregistreerd: 21-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-22 18:27

Diddykong schreef:
Veulen is week gekoot inderdaad. Meestal trekt dit nog wel wat bij als het veulen groeit en met een goede bekapbeurt. Het is ook een teken van een wat slap veulen. Hij blijft wel altijd in min of meerdere mate week gekoot. Je kunt het risico nemen als je wilt. Qua bekappen is hij wel verwaarloosd zo op het oog. Ook zn buik lijkt dik, wormen? Je moet ook even bedenken of je een paard wilt met een "slechte start", want wat is er meer nog niet gebeurd denk ik dan.
Je kunt een week gekoot paard prima rijden trouwens. Dit op zich hoeft dus niet direct een reden te zijn om hem te laten staan.


Veulen is wel ontwormd.
Ik ben meer bang voor de blessures die later kunnen ontstaan als rijpaard.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 18:35

Hij is niet perse slecht bekapt, hij staat achterover.
Dat is een afwijking die je als het niet met enkele dagen weg trekt doorgaans hoort te corrigeren met schoentjes, ijzers, soms een spalkje en soms zelfs een operatie. Binnen 3 maanden hoort dat dan goed te zijn.
Vanaf 6 maanden kun je in het onderbeen eigenlijk niet zinvols meer corrigeren, hooguit misschien nog via een goede kliniek als je geld over hebt.

TS, waarom vraag je niet gewoon eerst een DA?
Die kan je een beter antwoord geven als ze het veulen in het echt zien. Vanaf een foto kan het natuurlijk ook erger lijken dan het is.

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Veulen met franse stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 19:49

Dit is echt een recente foto?
Dan zou ik niet mijn vingers eraan willen branden.
Ik kijk er ansich nuchter tegen aan als ze og 2-3week oud zijn met zulke koten.
Dan is het een kwestie van goede hoefsmid en in kleine afstanden ervoor zorgen dat het beter word.

Maar als dit een recente foto is, en het veulen is en half jaar oud.
Nee mij te riskant

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Veulen met franse stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 20:24

Ach nee Ts, die staat echt ontzettend slecht op zijn benen en ook al 6 maanden oud.. Daar moet je niet aan (willen) beginnen en maar hopen dat het goed komt.
Hopelijk zie je dat zelf ook een beetje want ook paarden liefde kan blind maken.
Ook ik geef de tip verder te zoeken, er komt echt wel een geweldig lief, gezond, veulen op je pad.

Blue36
Berichten: 36
Geregistreerd: 21-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-22 20:32

Anastasia24 schreef:
Ach nee Ts, die staat echt ontzettend slecht op zijn benen en ook al 6 maanden oud.. Daar moet je niet aan (willen) beginnen en maar hopen dat het goed komt.
Hopelijk zie je dat zelf ook een beetje want ook paarden liefde kan blind maken.
Ook ik geef de tip verder te zoeken, er komt echt wel een geweldig lief, gezond, veulen op je pad.


Ja, je wordt snel verliefd op zo’n leukerd. Alleen moet ik wel met mijn verstand een keuze maken.
Er komt vast nog wel eens iets moois op mijn pad.

Larsjuhh25
Berichten: 7
Geregistreerd: 26-06-12
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 21:02

Ik denk dat de eigenlijke stand van het veulen best wel meevalt. Dit veulen heeft denk ik nog nooit een hoefsmid gezien in zn leven, denk als hij een keer fatsoenlijk bekapt wordt het er al heel anders uit ziet.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 21:38

Dat is hyperextensie, dat los je na 6 maanden niet op met een bekapbeurtje. Echter had het niet zo uit de hand hoeven lopen als er wel tijdig wat gedaan was.
Als je dat in de eerste 2 maanden goed bijwerkt dan is er niets aan de hand. Heel veel veulens worden zo slap op de benen geboren en dat komt met goed onderhoud eigenlijk altijd goed.
Dit is dus nalatig onderhoud te noemen.
Helaas sluiten de groeischijven in het onderbeen al met 6 maanden.

Je kunt natuurlijk nog steeds ook even een dierenarts vragen of het nog te corrigeren is.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Veulen met franse stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 13:32

Deze zou ik ook laten staan. Toch als je er voor moet betalen.

Imo ziet het er nog niet super dramatisch uit, ik denk dat goed bekappen een giga verschil zou maken, dus als je die gratis krijgt zou ik zeggen van, gooi hem de komende 6 maand op de weide en laat hem om de 2 weken bekappen en evalueer als die een jaar oud is nog eens. Loopt die nog recht en is er beterschap kan je zien, als die tegen dan al mankt of er verandert amper iets, kan je hem nog altijd naar de slacht doen.
Als je er geld voor moet betalen, laten staan die handel.