Paard kreupel na opstaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Paard kreupel na opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 21:00

Vanmiddag lag Niels lekker in de wei, toen hij opstond hield hij zijn linker achter been omhoog en ik dacht al Ojee. Later zette hij hem neer en wilde ik ff lopen om te kijken. Hij liep een paar tellen stok kreupel maar het minderde. Op een gegeven moment zag je in stap eigenlijk haast niks mee alleen in draf wat onregelmatig. Ik heb hem ff met rust gelaten en anderhalf uur later ff gekeken. In stap niks te zien en in draf niet rad. Ik ben ff een stukje gaan wandelen om het ff te laten bewegen. Toen ik weer op de weide aankwam in draf nog steeds niet helemaal rad, al leek het wel al iets beter. ( vanochtend was er overigens nog niks aan de hand ). Ik mocht toen hij zijn been omhoog hielt, niet in de buurt van zijn knie komen, dan wilde hij naar achteren slaan en werd boos. Later deed hij dit niet meer en kon ik hem gewoon aanraken.

Nu denk ik dat het misschien komt omdat hij * verkeerd * gelegen heeft? Gezien wij dat ook wel eens hebben, maar na hoeveel tijd zou het dan beter moeten zijn?
Ik kijk het ff aan en wil ( als het weer het toelaat, dus morgen niet ) gaan wandelen om het toch in beweging te houden.

Hij liep dus ff voor de duidelijkheid niet meer stok kreupel, maar in draf niet rad, wat stijf

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard kreupel na opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:26

Is Niels oud?
Tsja lastig te zeggen, jij kent je paard natuurlijk het beste. Als hij normaal hartstikke soepel is zou hij niet moeten kreupel lopen na even liggen. Doet me een beetje denken aan de buigproef bij een keuring. dan wordt er ook een bemerking opgeschreven als ze langer dan x aantal passen afwijkend lopen. been is verder niet warm?

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard kreupel na opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 21:30

Nee niet warm, Niels is niet de jongste meer, een haflinger van 20. Hij ligt wel vaker, maar heb dit nooit eerder gezien bij hem...

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:57

Knie op slot mss?
Knie zit vrij hoog achter he, bedoelde je zeker weten zijn knie en niet het spronggewricht?

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard kreupel na opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 22:01

jaa, zijn knie, ;) ik weet waar het zit, hoog ;)

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard kreupel na opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 22:03

Wat ik er spannend aan vind, is dat je aangeeft dat het niet beter wordt na een tijdje lopen.. Laat je soms een osteopaat oid langskomen? Misschien zit hij überhaupt een beetje vast in zijn lichaam.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 22:06

Lastig in te schatten vanaf een beeldscherm. Maar mijn oude shetje liep met de vorst van een paar weken geleden ook ineens stok kreupel. Wist niet of ze zich verstapt had of inderdaad verkeerd gelegen.

Op zachte ondergrond liep ze iets beter, dus maar even een tijdje op gras/ paddock laten staan.

Na 2 dagen ging het al een stuk beter, na een week niets meer aan te zien.

Als ze verder niet belast worden zou ik het even aankijken. Als het verandert of slechter wordt kun je uiteraard alsnog actie ondernemen.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 22:08

Het werd wel beter, maar nog steeds niet rad ;)

Hij is wel eens wat stijver, komt altijd na wat beweging weer goed, maar ik maakte me zorgen omdat hij echt met been omhoog stond en hij strekte hem daarna uit naar achteren ( dat heb ik wel vaker gezien ) maar niet dat ie er onregelmatig vanaf kwam

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard kreupel na opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 22:09

Weet je zeker dat het zijn knie is? en niet beursheid in de hoef zelf?

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 22:09

pinto_1 schreef:
Lastig in te schatten vanaf een beeldscherm. Maar mijn oude shetje liep met de vorst van een paar weken geleden ook ineens stok kreupel. Wist niet of ze zich verstapt had of inderdaad verkeerd gelegen.

Op zachte ondergrond liep ze iets beter, dus maar even een tijdje op gras/ paddock laten staan.

Na 2 dagen ging het al een stuk beter, na een week niets meer aan te zien.

Als ze verder niet belast worden zou ik het even aankijken. Als het verandert of slechter wordt kun je uiteraard alsnog actie ondernemen.



Ja ik kijk sowieso het weekend even aan...en mocht het niet verbeteren zal ik volgende week ff contact opnemen met een da....

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 22:10

Euridicey schreef:
Weet je zeker dat het zijn knie is? en niet beursheid in de hoef zelf?


Ik ging heel zijn been na voelen en toen ik bij zijn knie kwam wilde hij naar achteren slaan ( dreiging ) en oren plat...dus denk wel dat het daar zat. Toen ik anderhalf uur later er weer was an hem ook ff ging poetsen mocht ik er gewoon aan zitten en gaf hij geen reactie

Plausibel
Berichten: 118
Geregistreerd: 07-01-22

Re: Paard kreupel na opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 22:49

Zou hem even een paar dagen tijd geven om te herstellen. Wij maken soms ook een vreemde beweging die instant spierpijn geeft. Daar moet je even van bijkomen.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard kreupel na opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 11:51

Ja klopt, hij krijgt lekker rust

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paard kreupel na opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:45

Hoe gaat het nu?

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard kreupel na opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 17:51

Heb hem ff op t harde laten draven tijdens een wandeling, heeel ietsje pietsje onregelmatig, maar zeker een stuk beter!

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:06

Ik vermoed dat je met de knie de sprong bedoelt en niet de knie zelf?
Ik vind dit zelf erg op de symptomen van artrose lijken en evt. spat. Zeker gezien de leeftijd.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard kreupel na opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 18:18

Ik bedoel wel degelijk de knie ;) Aan de voorkant boven in het been..vlakbij de lies...zo beter omschreven? ;)

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:23

Cinnepin schreef:
Ik bedoel wel degelijk de knie ;) Aan de voorkant boven in het been..vlakbij de lies...zo beter omschreven? ;)


Oké ja dat is inderdaad de knie. Dan blijf ik bij de mogelijkheid van artrose. Spat kan niet daar.
Heb je al eens foto’s laten maken?

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard kreupel na opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 18:24

Nee, omdat hij nooit iets aan gaf, hij loopt nu ook weer bijna normaal, heel klein ietsje afwijking, wat mijn vriend al niet eens meer zag, ik wel ;)
Artrose zou kunnen ivb leeftijd uiteraard

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:35

Twintig is niet zo heel oud, maar het zou inderdaad artrose kunnen zijn in de knie. Mijn oudje van 29 jaar had vorig jaar ook een periode dat ze na het liggen moeilijk liep, in eerste instantie kwam ze bijna niet weg en daarna was het een aantal passen echt stokkreupel met het been waarop ze gelegen had. Maar na wat passen zag je er niets meer aan in stap. De draf was (en is) erg stijf inmiddels, maar galopperen wil dan weer wel (al doet ze dat vrijwel niet meer, alleen in een gekke bui). We weten dat ze al langere tijd artrose heeft en hebben haar daarom 2 jaar geleden op pensioen gezet.

Als dit vaker gaat gebeuren, heb je kans dat het optillen van het achterbeen voor bijv de smid lastig wordt. Zeker als het been hoog naar achteren getrokken wordt. Bij mijn paard heeft NAF superflex (glucosamine, chondrotoine, msm, hyaluronzuur) jaren goed geholpen, maar dat is sinds vorig jaar niet meer genoeg helaas. Ze krijgt nu NAF devil's relief (duivelsklauw) en een lage dosis metacam als pijnstiller. Zo lang ze blij kijkt, nog graag loopt, goed eet en er 'is', blijven we haar zo ondersteunen. En voordat er kritiek komt op langere termijn metacam geven: we weten dat dit belastend is voor maag en nieren, alles is in overleg met de dierenarts, het alternatief is in laten slapen...

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard kreupel na opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 19:36

Niels loopt weer helemaal goed, ook na het liggen geen kreupelheden meer. ik denk dus toch een spiertje verrekt ofzo. We hebben vanmiddag een stapritje in het bos gemaakt, rustig opbouwen ( bos laat overigens ook niet meer toe op het moment ).
Bedankt allemaal voor de reacties

Plausibel
Berichten: 118
Geregistreerd: 07-01-22

Re: Paard kreupel na opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 00:44

Told you :)
Lekker genieten!

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard kreupel na opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 11:44

Ga ik zeker doen