Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Benen koelen na het rijden, longeren?

 
Profiel   

Junior kan nog wel eens met haar benen in de knoop komen doordat ze schrikt of een sprongetje maakt.

Daarom rij en longeer ik haar met beenbeschermers.
Wel goed opgelet welke ik heb gekozen maar hoe dan ook,de benen worden altijd wel iets warm.

Nu vraag ik mij af of het zin heeft om (bijna) iedere keer na het trainen de benen te koelen door bv ice packs .

Deze vind ik wel interessant ;

https://nl.equinics.eu/collections/koel ... elbandages


Maar de vraag is echt, heeft het zin en is het goed voor het paard om regelmatig de benen te koelen na de training?

Ze zal ze niet iedere keer een kwartier om hebben maar tijdens het afzadelen en naverzorgen "even gauw" de benen afkoelen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-22 22:00 



 
Profiel   

Ik zou eerder iets van koud water of een coolinggel aanraden, dit soort packs zijn echt voor paarden met blessures voor zover ik weet :o.

Edit: zijn de back on track peesbeschermers eventueel niet wat? Deze staan erom bekend preventief blessures etc tegen te gaan. Mochten de benen van je paard echt te warm worden dan kan je dit altijd overwegen, vooral de airflow versie is dan ideaal ivm de doorlopende lucht stroom welke een verkoelend effect heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 00:57 



 
Profiel   

Alle beenbeschermers zorgen idd voor warme pezen (of je moet er al coolpacks ofzo indoen maar dat lijkt me ook niet ideaal) en zijn dus slecht voor de pezen. Ook zogenaamde fancy beschermers met luchtdoorlatendheid en warmte afvoering. (Sorry ik ben te nuchter om in al die commerciele trucjes te trappen)
Mij is geleerd dat het goed is voor de pezen om na de training nog 10 tot 15 minuten op harde ondergrond te stappen zonder bescherming. De trilling van het "landen" op de harde ondergrond zorgt dat pezen sterker worden op de langer termijn. Uiteraard niet meer doen dan stappen, dan worden de klappen te groot en richt het juist schade aan.
(Pees)vezels ontwikkelen zich juist door de lichte belasting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 01:28 



 
Profiel   

Koud water afspoelen is geen doen, voordat dat een beetje inwerkt ben je een tiental minuten verder en dan moet je nog 3 benen.

Draven en galopperen op het harde ben ik ook absoluut geen fan van.
Stappen op de oprit zou kunnen maar of ik dat consequent kan volhouden weet ik zo niet.

Volgens mij zijn de cool beschermers ook voor preventief onderhoud....

De beenbeschermers die ik gebruik zijn van LeMieux en "ademend etc etc"

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 17:30 



 
Profiel   

Daan13 schreef
Koud water afspoelen is geen doen, voordat dat een beetje inwerkt ben je een tiental minuten verder en dan moet je nog 3 benen.

Draven en galopperen op het harde ben ik ook absoluut geen fan van.
Stappen op de oprit zou kunnen maar of ik dat consequent kan volhouden weet ik zo niet.

Volgens mij zijn de cool beschermers ook voor preventief onderhoud....

De beenbeschermers die ik gebruik zijn van LeMieux en "ademend etc etc"


Equine legcooler kan je op het water van de poetsplaats aansluiten. Zo koel ik de benen als dat nodig is heel eenvoudig terwijl ik de naverzorging doe en de spulletjes opruim. Daar kan geen coolpack tegenop :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 17:35 



 
Profiel   

Ik heb vroeger altijd de paarden gereden met peesbeschermers.
Waren allemaal jonge kwpn-ers die opgeleid werden voor de springsport. En dat doe je niet zonder peesbeschermers. En als ze op wedstrijd gingen kregen ze thuis de beschermers aan en thuis weer af want dan waren dat meteen de transport beschermers. En dat waren allemaal van die simele neopreen dingen, niks lucht door latend of wat ook.
Ik heb nog nooit een peesblessure gehad bij die paarden....

Kijk ik ga niet beweren dat het perse gezond is.
Maar ik denk dat peesblessures veel meer te maken hebben met huisvesting en manier van rijden, dan van het opwarmen.

Afspuiten ook nooit gedaan want dat werkt idd pas na 10 minuten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 17:42 



 
Profiel   

Ik heb het zelf niet gebruikt, maar misschien is de NAF clay wat? Ik ken eventers die het gebruiken op de benen van hun paarden na de cross bijvoorbeeld.

https://www.paardendrogist.nl/naf-ice-c ... ywQAvD_BwE

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 18:01 



 
Profiel   

Zijn dit soort peesbeschermers niks?
https://www.ej.nl/peesbeschermers-compo ... 7AQAvD_BwE

Je kunt toch ook uitstappen op het harde ipv in de bak?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 18:06 



 
Profiel   

Helaas is de poetsplaats nog niet af en dat wordt hem voorlopig ook niet :+ dus voor zolang nog maar ff aan de box vast knopen en midden in het gangpad parkeren.

Uitstappen onder het zadel op het harde is wel een beetje omslachtig.
Paard is nog jong, niet veel op de weg geweest, weg wordt hier vaak als racebaan gebruikt dus dat lokt niet zo aan.

Na het rijden wil ik idd wel een zalf smeren maar vind ice boots oid wat handiger in gebruik, eenmalig aanschaf ipv regelmatig een potje kopen.

@DuoP. Ik snap je verhaal helemaal,kans is ook groot dat ik te voorzichtig,te veel mogelijk wil zorgen voor dit paard. Ze heeft nog al een medisch verleden en probeer preventief goed te werk te gaan.
Soms staat ze wel eens met een dik been, waarschijnlijk van het donderjagen want de uren dat ze op stal staan is niet zo extreem veel.
Ook hoeven ze niet veel door zware modder of bagger heen te lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 23:33 



 
Profiel   

Ik heb die uit je op wel een tijdje gebruikt, vond het fijne dingen :)

Nu gebruik ik m’n ice vibes om te koelen na een (zware) training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-22 00:15 



 
Profiel   

paardnmeisje schreef
Ik heb die uit je op wel een tijdje gebruikt, vond het fijne dingen :)

Nu gebruik ik m’n ice vibes om te koelen na een (zware) training.


Gebruik ik ook! Super makkelijk en heel fijn!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 12:52 



 
Profiel   

Daan13 schreef
Koud water afspoelen is geen doen, voordat dat een beetje inwerkt ben je een tiental minuten verder en dan moet je nog 3 benen.

Draven en galopperen op het harde ben ik ook absoluut geen fan van.
Stappen op de oprit zou kunnen maar of ik dat consequent kan volhouden weet ik zo niet.

Volgens mij zijn de cool beschermers ook voor preventief onderhoud....


De beenbeschermers die ik gebruik zijn van LeMieux en "ademend etc etc"


Niet narrig bedoeld, maar ik ben heel benieuwd wat preventief onderhoud aan de pezen inhoudt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 16:09 



 
Profiel   

Voorkomen van blessures,was waarschijnlijk een betere woordkeuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 20:49 



 
Profiel   

Ik heb diverse studies gelezen dat bij het gebruik van beenbeschermers de temperatuur in de benen nog steeds significant hoger is dan als je die niet gebruikt. De hoge temp. zorgt voor denaturatie van de cellen in het lichaam en dat willen we niet. Ik vind koelen heel belangrijk daarom. Gewoon even afspuiten met koud water of met een sponsje en een emmer koud water.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 20:52 



 
Profiel   

ja ik deed het vroeger wel, bij terugkomst van een buitenrit werden de benen allemaal met de waterslang afgespoeld.
en dan daarna nog even aan de hand afstappen.
iedereen deed het eigenlijk altijd zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 20:59 



 
Profiel   

Carolien Munsters (die nogal bekend is omwille van haar kennis van hartslagmeting bij paarden) heeft daar onderzoek naar gedaan. Ik weet niet of ze icepacks of zo zou aanraden, maar zij raadt bijv. aan om de peesbeschermers enkel om te doen bij het "echte" werk, maar deze uit te doen voor de coolingdown. Als ik me niet vergis, raadde ze aan om na de training de peesbeschermers uit te doen, de benen te spoelen, nog wat cooling down zonder beschermers, en zo nodig herhalen.

Er zouden ook speciale peesbeschermers voor eventing zijn die ademend zijn, ik geloof dat er zelfs gaten in zijn als ik ze me goed voor de geest haal. Deze raadde zij aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 21:07 



 
Profiel   

Van composit idd hele luchtige.. vind idd ideaal al zijn ze spuug lelijk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 21:19 



 
Profiel   

Wat je kunt doen :
paard eerst gewoon uitstappen,
paard in box
been natmaken (bakje in de drinkbak douwen)
en een 'cool/ice wrap' er om, tien minuten laten zitten.
Niet te lang, dat gaat broeien.

... maar ice wraps die langer om een geblesseerd been zitten, maken het been warm op een manier die het herstel bevordert.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-22 11:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen