Paard opbouwen na rust/ziekte - met foto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Paard opbouwen na rust/ziekte - met foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 20:59

Hoi allemaal,

Mijn haf staat door ziekte (Lyme en luchtweginfectie) en de behandeling hiervan (intraveneus antibiotica + kuur van 4 weken) een maand of 3 stil. We naderen het einde van een lange kwakkelperiode en ik wil hem voorzichtig aan weer in het werk zetten. Beweging is ook goed voor de weerstand :) Afgelopen tijd is hij afgevallen en bijna al zijn bespiering verloren. Vooral op de bovenlijn. Qua gewicht is hij momenteel wel ok, niet te mager.
Hoe pak je zoiets aan? Door gebrek aan bovenlijn wil ik ook niet direct starten met onder het zadel. Ook is Lyme heel tricky qua energieniveau. Ene dag goed en volgende dag slechter.
Maar hoe maak je een schema? En hoe pas je het voer dan aan? Ik vind het advies van dierenartsen maar beperkt. En instructeurs zijn niet altijd holistisch geniet dat ze ook kijken naar beweging, spieropbouw en voeding.
Ik had nu bedacht om vanaf morgen te beginnen met 3x per week 20 minuten aan de hand te stappen. Dan elke week 1 minuut erbij tot 30
Minuten en dan 1 dag extra toe te voegen met onder het zadel a 20 min in stap. Wanneer voeg je draf en galop toe?
Paardlief is conditie kwijt. Het is een Haflinger met gevoeligheid voor suikers dus voer sober eten (luzernebrok met Mijten Optiform a 900 gr per dag met schepje muesli van Marstall (Faser Light) voor de lekker en een balancer. 10 kilo hooi per dag onverpakt, wel arm. Rijk of verpakt hooi staat garant voor natte mest).
Tips voor goede revalidatie instructeurs regio Achterhoek die op stal komen ook welkom.

Hoe meneer er momenteel bij staat:
[img]
Afbeelding

Afbeelding
[/img]

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Paard opbouwen na rust/ziekte - hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:05

wat heeft hij de afgelopen tijd wel gedaan? staat hij bijvoorbeeld wel gewoon buiten?

Vind hem er niet heel slecht uit zien overigens, kaal qua spieren maar verder had ik na het verhaal erger verwacht.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard opbouwen na rust/ziekte - met foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 21:08

Ja het is al een stuk beter met hoe het was! Dat komt denk ik met name dat ik hem vanaf eind januari toch onder dekens heb gezet en hij weer wat kon bijtrekken.
Hij komt 8-9 uur per dag buiten met weidegenoot. Is op de weide geen actief paard. Loopt wat rond, maar staat veel stil uit zichzelf. Weidegenoot is 23 dus echt rennen en spelen doen ze niet. Verder doe ik nu nog niets met hem omdat hij tot een week terug door de Lyme echt vermoeid en lusteloos was.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:12

Veel stappen is de basis. (Vergelijkbaar met wandelen).
Dit wordt mijns inziens vaak overgeslagen in de training, ook bij jonge paarden.
Stappen doet heel veel voor de conditie. Draf kun je toevoegen in een volgende fase.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard opbouwen na rust/ziekte - met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:20

revalidatie instructeur achterhoek zou ik Iris Braakhuis (Geesteren) aanraden. Hele goeie en kijkt ook wel echt holistisch mee met je paard als je dat wil.
https://revalidatiestaldekuper.nl/

Ze geeft in groot gebied les, want ik woon in Apeldoorn en krijg ook les van haar.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 09:51

voor voeren zou je hiernaar kunnen kijken
https://www.equilin.eu/product/equilini ... dsformule/ plus een balancer van equilin en goed hooi, zou dan meer dan voldoende moeten zijn. Geen problemen met teveel suiker, geen krachtvoer nodig, etc. Goed hooi is wel de basis
Ik ben zeer tevreden bij mijn paarden.

Je kan bij hun advies opvragen; Annette van Weezel Errens is paardenarts, dus je kan met haar sparren over wat het beste bij jouw paard past.

Ze hebben ook proefzakjes om te checken of ze het lusten. Mijn Haflinger eet het graag, maar die eet dan bijna alles :Y)

vooral lekker stappen opbouwen: eerst aan de hand en daarna erop. Dan zie je snel verbetering

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard opbouwen na rust/ziekte - met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:18

3x per week 20 minuten stappen in een keer is al veel te snel teveel.

Begin maar eens met drie keer per week 5 minuten te stappen, en bouw dat heel langzaam uit naar 20 minuten verdeeld over weken/ maanden. Ondertussen houdt je je paard goed in de gaten, als hij een mindere dag heeft doe je niks of minder. Bij twijfel altijd stappen terug zetten.

Als 20 min stappen ohz goed gaat dan voeg je gewoon 1 rondje draf toe, 2e week..2 rondjes draf (mits het goed blijft gaan) en zou bouw je voorzichtig op.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:42

Ik ga binnenkort ook starten met revalidatietraining met mijn haflinger na ruim een jaar rust. Dat ga ik samen oppakken met Colette Nummerdor. Zij werkt vooral ook aan de hand, dus dat wil ik op die manier opbouwen, samen met wekelijks een stapritje buiten onder het zadel (dat doen we al een tijdje 2x per week) en af en toe wat stretchen in de bak.
Zelf volg ik momenteel de opleiding Holistisch Paardenvoedingconsulent, dus het rantsoen kan ik gelukkig zelf samenstellen en aanpassen naar de behoefte die hij heeft. Hij krijgt overigens minder aan krachtvoer dan de jouwe (alleen een balancer en af en toe wat slueslimix met een handje fibrebeet geweekt voor het lekker en wat eiwitten) en doet het daar momenteel prima op. Ons hooi zit laag in suikers, maar hoog in eiwitten, dus perfect voor spieropbouw. Ik wil best eens met je mee kijken.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard opbouwen na rust/ziekte - met foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 17:51

Bedankt voor de reacties al!

@ Orion, bedankt voor de tip. Zal haar website even bekijken en eens een mailtje/telefoontje doen.

@ Janouk, Equillin idd fijn voer. Heb het vorig jaar al eens gevoerd. Ook advies gevraagd. Daar komt de 900gr aan gras/luzernebrok vandaan. Ben gestopt om de kosten wat te drukken. Moet door Lyme dieet toch extra supplementen geven naast de Equillin.

@ Elisa, die 20 minuten was de bedoeling aan de hand. Dus zeker er niet op. Geldt jouw schema ook voor aan de hand of bedoelde je opbouw onder het zadel a 5 minuten 3x per week? Rustdag ertussen nog een goed idee?

@ Daihyo, fijn dat je kunt gaan revalideren met je knappe haf! Ik zal ook Colette eens nader onderzoeken.
Wat een fijn aanbod om met me mee te denken qua voeding. Best lastig vind ik het. Het is een sobere koudbloed, maar door wat hij nu doormaakt helemaal niet zo sober meer. Maar omdat ie niets doet, wil ik hem ook niet overvoeren. Mijn hooi is arm in eiwitten dus dat vang ik op met de luzernebrok en de amino triovan Horseflex. Maar of het genoeg gaat zijn? Hij is kaal in spieren, maar zijn bovenlijn was al een dingetje: ook toen die bij de vorige eigenaar op Z werd getraind. Mag ik je een pb doen?

In ieder geval in het kader van rustig beginnen: vanavond even 5 minuten aan de hand stappen in de bak. Dan wel beetje doorstappen of aanpassen naar zijn tempo?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Paard opbouwen na rust/ziekte - met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:57

Ja stuur maar een pb hoor!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 18:28

Ik denk dat je het schema juist los moet laten. Persoonlijk zou ik dagelijks naar mijn paard kijken en denken: wat vind ik er van? Hoe staat hij er vandaag bij? En vanuit dat punt vertrekken. Vooral op gevoel en inzicht.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 19:05

Ik heb mijn pony vorig jaar uiteindelijk 9 maanden gerevalideert. Eerst vanwege luchtwegklachten, vervolgens patella fixatie er bovenop door weinig training versus lomp kuddegenootje. Daarna in de zomer 2 x ziek geweest. Ik klop het af, vooralsnog gaat ze heel goed...

Ik ben begonnen met 2x daags 10 minuten aan de hand stappen. Hier ging per week ong 2.50 minuut bovenop. Echt kijkend naar het dier, heb soms de tijd wat langer aangehouden, met minder minuten opgebouwd, of juist met meer.

Het moment dat ze 45 minuten aan de hand kon wandelen ben ik naar 1 x daags gegaan. Ook omdat he niet meer e combineren was met werk. Ik ben toen ook gestart met 30 minuten stapwerk op kaptoom afwisselen met wandelen.

Pas toen ze een uur aan de hand kon wandelen, daarbij geen moeite met heuvels, ben ik begonnen met laatste 5 minuten onder het zadel stappen. En ook dit weer net zoals het wandelen in kleine stappen opgebouwd.

Mischien dat ik te voorzichtig ben geweest, maar in het hele traject heb ik haar maar 1 x overvraagd. Prima score, dacht ik zo.

Inmiddels is ze weer op oud niveau, en zijn we 'normaal' aan het opbouwen.
Vouding heb ik gehouden naar arbeid. Eerst was dat alleen onbeperkt hooi. Vanaf 30 minuten wandelen ben ik balancer met voor de smaak slobber aan gaan bieden. Doordat ze op he begin zo weinig nog deed was mevrouw veel te dik geworden... Ondanks dat ze in een actieve kudde staat.

Heel veel succes met jouw haf!

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard opbouwen na rust/ziekte - met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 19:23

Wat deed je paard qua training voordat hij ziek werd?
Is fietsen een optie met hem?
Hier bestaat revalidatie training in conditie opbouwen onbelast, bespiering opbouwen onbelast, conditie uitbouwen belast en bespiering uitbouwen belast.
Ik hanteer geen schema's, ik kijk naar het dier (zowel qua revalidatie/ training als voeding)
Succes!

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 19:26

Marigo schreef:
In ieder geval in het kader van rustig beginnen: vanavond even 5 minuten aan de hand stappen in de bak. Dan wel beetje doorstappen of aanpassen naar zijn tempo?


Ik zou wel echt stappen, niet slenteren. Verder de eerste keren gebruiken om te kijken wat hij aangeeft en wat je kunt merken in zijn ademhaling en zijn neusgaten, hoe hij zijn hoofd houdt, of hij ontspannen stapt en of die stappen groot of klein zijn, of hij aangeeft dingen wel of niet te willen... gewoon zodat je een beetje een idee hebt waar je mee begint. Dan kun je ook makkelijker merken als er iets verandert, en of het een volgende dag makkelijker of minder makkelijk gaat.

Maar daarna zou ik wel ook stukjes invoegen met een iets hoger tempo in stap want je wilt ook wel iets trainen en dat betekent wel dat je de hartslag en ademhaling iets omhoog wilt hebben. Niet veel maar wel iets voorbij wat hij uit zichzelf doet.

(En daarna kun je kijken naar wat hij doet als je hem weer terug zet in de wei of waar hij staat: pony's die niet helemaal aan het eind van hun latijn zijn zullen meestal naar het hooi toelopen en wat gaan eten, pony's die echt moe zijn blijven soms staan waar je het halstertouw losclipt. Ik denk persoonlijk dat je dat beter voor kunt blijven.)