Opbouwen na 10 maanden weinig werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Opbouwen na 10 maanden weinig werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 16:38

Hey hey,

Met mijn ruin hebben we t afgelopen jaar aardig wat ongeluk gehad.
t afgelopen halfjaar heeft hij geen zadel opgehad omdat hij erg vast zat achter in zen rug. met hiervan de oorzaak dat hij compenseerde voor zen slechte hoeven.

Zen hoeven en rug zijn nu zodanig verbeterd dat het zadel er weer goed op kan. :):)
Vorige week was de osteopaat er en vandaag de zadelmaker.

Nou heeft hij de afgelopen maanden weinig gedaan, ik had geen motivatie om echt iets te doen en als ik het dan probeerde (ik ben van mening dat beweging goed is) spiegelde Biko mij en had hij nergens zin in.
Soms wel wat gehobbelt met barebackpad, wandelen en af en toe longeren.

Ik heb al contact met een instructeur die volgende week wss langskomt.
Ik ga het dus sws onder goede begeleiding doen maar wil hem niet ergens in training gaan zetten, dit heeft hij al genoeg meegemaakt (hij heeft nogal een achtergrond).

Ik had zelf t idee om met 2 keer rijden en 1 keer longeren per week te beginnen.
En dan bv 5 min stappen, 5 min draven, 5 min stappen, 5 min draven en dan uitstappen voor in ieder geval de eerste 2 week.

Ik vroeg me af of er mensen zijn met algemene tips ? of dingen waar ik echt op moet letten ? het liefst uit eigen ervaring :)

Ik wou hier ook een beetje bijhouden hou het opbouwen gaat, dus als je daar geïnteresseerd in bent komt dat goed :)

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Opbouwen na 10 maanden weinig werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:56

Ik zou veel meer stappen. 5 minuten draven is voor een paard met weinig conditie echt heel erg lang. Ga maar eens 5 minuten hardlopen als je nooit sport, dan ga je echt dood :))

Ik zou juist vanuit 10-15 minuten stappen (dat is eigenlijk wat je normaal ook wil met een warming up) beginnen met echt korte draf stukjes en dan weer goed uitstappen. Stukje interval kan wel maar dan zou ik na zo'n lange tijd eerder denken aan 2 rondjes draven en dan weer een rondje stap en weer 2 rondjes draf en dat enkele minuten, dan meteen minutenlang aan een stuk draven. Maar met bijvoorbeeld een halfuur goed actief stappen, bouw je conditie op en kan je heel veel loswerkende oefeningen doen. Het afwisselen tussen rijden en longeren, of werken aan de hand of dubbele lijnen oid, vind ik ook een goed idee van je, dat zou ik zeker doen.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Opbouwen na 10 maanden weinig werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:07

Ik zou niet te krampachtig in een schema gaan zitten, vooral niet met een paard wat uit blessures komt. Heel goed (mee laten) kijken wat zijn lijf doet, wat hij aanbiedt, waar grenzen liggen en wat nog moeilijk gaat. Daar is zo geen algemeen schemaatje voor op te stellen.
Vraag vooral advies aan je osteopaat voor zowel belastbaarheid als belasting, maar ook voor wat de beste oefeningen voor dit paard zijn. Dat bespreek je dan met je instructeur, en die gaat je daarin begeleiden.
Fijn dat jullie weer aan de slag mogen. Geniet er van!

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 18:27

0000 schreef:
Ik zou veel meer stappen. 5 minuten draven is voor een paard met weinig conditie echt heel erg lang. Ga maar eens 5 minuten hardlopen als je nooit sport, dan ga je echt dood :))


Goed punt, zo had ik het nog niet bekeken


Eatshay schreef:
Ik zou niet te krampachtig in een schema gaan zitten, vooral niet met een paard wat uit blessures komt. Heel goed (mee laten) kijken wat zijn lijf doet, wat hij aanbiedt, waar grenzen liggen en wat nog moeilijk gaat. Daar is zo geen algemeen schemaatje voor op te stellen.
Vraag vooral advies aan je osteopaat voor zowel belastbaarheid als belasting, maar ook voor wat de beste oefeningen voor dit paard zijn. Dat bespreek je dan met je instructeur, en die gaat je daarin begeleiden.
Fijn dat jullie weer aan de slag mogen. Geniet er van!


Dat is ook waar natuurlijk, ga ik meenemen :)

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Opbouwen na 10 maanden weinig werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:58

Ik ben ervan overtuigd dat bij het conditie opbouwen je vooral veel 'moet' stappen. Dit is goed voor de doorbloeding van het hele lijf, voor de pezen, spieren en gewrichten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:50

senna21 schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat bij het conditie opbouwen je vooral veel 'moet' stappen. Dit is goed voor de doorbloeding van het hele lijf, voor de pezen, spieren en gewrichten.


Dit! Gewoon beginnen met wat stapritjes buiten van een half uurtje. En dan bv elke week 5 min langer, en er een klein drafje bij gaan doen.

Ik ben misschien extreem voorzichtig, maar pezen hebben eerder maanden dan weken nodig om aan arbeid te wennen. Liever te rustig opbouwen dan te snel.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Opbouwen na 10 maanden weinig werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:57

Wij doen nu 20 minuten rijden. 2x per week. Van die 20 minuten zijn een paar minuten draf.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:58

Ik zou 10m stappen, 3m draf en weer 10 minuten stappen. Je draf opbouwen met 3m per week en rond de 15m draf weer galop erbij. Dat is zo ongeveer het standaard opbouwschema na ën blessure. Ik heb de laatste 5 jaar een paard met een hals en knie blessure gehad.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 13:01

Allemaal bedankt voor de reacties :)
Veel meer stappen dus, genoteerd :D

Gister voelde het goed, dus heb ik m opgezadeld en voor t eerst weer erop gezeten met zadel.
Door jullie tips besloten gewoon een halfuur te stappen en heb 3 keer een lange zijde gedraafd (meer vond ik zelf ook een beetje spannend haha). ik was helemaal vergeten hoe hij kan zweven in de draf haha.
Aankomende woensdag komt er een instructeur, waar ik wil gaan lessen, om kennis te maken.

Foto's gemaakt door een stalgenootje :)
Afbeelding
Afbeelding
(had niet gepland om op te stappen dus heb geen rijbroek aan haha)

boemel

Berichten: 8410
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Opbouwen na 10 maanden weinig werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 13:12

Mijn paard heeft 1,5 jaar stil gestaan ivm peesblessure en verbouwing.

Opbouwschema van de dierenarts gekregen.

Week 1: 15 minuten stappen 5 minuten draven, 3x per week rijden.
Week 2 20 minuten stappen 10 minuten draven (2x 5 minuten)
Week 3: mocht er 5 minuten galop bij.

Ik denk dat iemand die jou goed kan begeleiden in het rechtrichten van je paard het allerbelangrijkste is.

chayenne1998
Berichten: 37
Geregistreerd: 05-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:00

Door een blessure van mijzelf en de artrose van de pony waar ik op rijd, staan wij nu ook al sinds augustus vorig jaar stil. Het gaat nu weer helemaal goed met mij en met de pony gaat het ook een stuk beter. Om hem niet een grote klap in 1x in te geven, ben ik begonnen met longeren. We zijn begonnen met 5 minuten elke kant en dat probeer ik elke keer een beetje langer te laten worden. Zodra hij straks een kwartier per kant kan doen, wil ik langzamerhand het draven op pakken en pas wanneer dit goed gaat, ga ik zelf weer op hem. Mocht het een dag/week minder gaan, dat is geen probleem, alles wat je die dag doet ( ook al is het maar 5 minuten ) heb je dan toch weer gedaan.