Pony getrapt door hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:24

Nu vind ik hulp inschakelen wel een goede tip voor een 16jarige met een hengst die wat lastig kan zijn. Juist door er hulp bij te hebben vanaf jongs af aan voor beide heb je de meeste kans dat het veilig en goed gaat.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 19:11

DuoPenotti schreef:
Maar dat is basis opvoedkunde. Weet je niet hoe je een veulen op moet leiden dan vraag je daar hulp bij. Ook dat is al meerdere malen aangehaald. :)


En dat lijkt me nu net de reden dat TS dit topic heeft geopend: TS beseft dat ze iets zal moeten doen om een volgende kapbeurt beter en aangenamer voor iedereen te laten verlopen en vraagt hier dus hulp. Vraag lijkt me niet te zijn of ze haar paard moet opvoeden, maar eerder HOE ze haar paard kan voorbereiden op een volgende afspraak met een andere smid (wat aan het paard leren en op welke manier).

En zoals gezegd: ja daar zijn ook al een heleboel goede tips over gegeven, maar je moet er wel een beetje voor door de discussie over wie verantwoordelijk is, zoeken.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:35

pateeke schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar dat is basis opvoedkunde. Weet je niet hoe je een veulen op moet leiden dan vraag je daar hulp bij. Ook dat is al meerdere malen aangehaald. :)


En dat lijkt me nu net de reden dat TS dit topic heeft geopend: TS beseft dat ze iets zal moeten doen om een volgende kapbeurt beter en aangenamer voor iedereen te laten verlopen en vraagt hier dus hulp. Vraag lijkt me niet te zijn of ze haar paard moet opvoeden, maar eerder HOE ze haar paard kan voorbereiden op een volgende afspraak met een andere smid (wat aan het paard leren en op welke manier).

En zoals gezegd: ja daar zijn ook al een heleboel goede tips over gegeven, maar je moet er wel een beetje voor door de discussie over wie verantwoordelijk is, zoeken.


Wat me in TS haar geval geen overbodige luxe lijkt, want ik krijg van haar de vibe dat ze vooral naar smid wijst. TS ziet enkel het resultaat: de smid heeft haar pony getrapt. Dat is ook de titel van het topic.
Ze legt wel uit wat er gebeurd is, ze legt uit waardoor haar paard zo zenuwachtig geworden is dat de smid in de verleiding kwam zo te reageren, maar de algemene vibe die ik oppik is dat het allemaal aan de smid ligt.
TS vraagt of de gemiddelde bokker de rekening van de smid zou betalen, en wat wij met de DA-rekening zouden doen. Haar aandacht ligt momenteel dus vooral bij de smid, afgaande op haar uitleg/vragen, en niet bij het begin van het probleem - de reactie van haar paard op basic dingen.

De gegeven tips komen neer op opvoeding. TS kent haar paard het beste, en zou dus ook moeten weten hoe ze dit het beste kan aanpakken. Ik zou ik haar geval ook zéker hulp zoeken, groen+groen=blauw, zo blijkt maar weer eens. Voorkom erger, en zoek dus professionele hulp.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:57

Mee eens, LWDaisy. Professionele hulp lijkt me ook het beste, want hoe dan ook kan je niet van een forum leren hoe je je veulen best traint.
Toen ik 16 was, had ik wellicht ook op de manier zoals TS heeft gedaan gereageerd. Het is niet zo makkelijk - en zeker niet op die leeftijd - om te kijken naar waar je zelf anders had kunnen reageren of wat je anders kan doen. Daarnaast interpreteerde ik bepaald gedrag van mijn paard destijds ook anders (positiever) dan ik nu zou doen. Dus gek dat ze de schuld in eerste plaats bij de smid legt, vind ik het niet. Met de juiste begeleiding kan TS denk ik wel nog een hele hoop bijleren en kan er uit deze situatie toch iets positiefs komen, als TS dit aangrijpt als een groeikans.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:04

LWDaisy schreef:
Wat me in TS haar geval geen overbodige luxe lijkt, want ik krijg van haar de vibe dat ze vooral naar smid wijst. TS ziet enkel het resultaat: de smid heeft haar pony getrapt. Dat is ook de titel van het topic.
Ze legt wel uit wat er gebeurd is, ze legt uit waardoor haar paard zo zenuwachtig geworden is dat de smid in de verleiding kwam zo te reageren, maar de algemene vibe die ik oppik is dat het allemaal aan de smid ligt.
TS vraagt of de gemiddelde bokker de rekening van de smid zou betalen, en wat wij met de DA-rekening zouden doen. Haar aandacht ligt momenteel dus vooral bij de smid, afgaande op haar uitleg/vragen, en niet bij het begin van het probleem - de reactie van haar paard op basic dingen.

De gegeven tips komen neer op opvoeding. TS kent haar paard het beste, en zou dus ook moeten weten hoe ze dit het beste kan aanpakken. Ik zou ik haar geval ook zéker hulp zoeken, groen+groen=blauw, zo blijkt maar weer eens. Voorkom erger, en zoek dus professionele hulp.

En dat vind jij oprecht raar indien de smid het dier hard genoeg getrapt heeft dat er DA kosten aan te pas komen?
Ik ben al even geen 16 meer maar de dag dat dat hier gebeurt heeft hij een aanklacht voor mishandeling aan zijn broek.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:28

Ayasha schreef:
LWDaisy schreef:
Wat me in TS haar geval geen overbodige luxe lijkt, want ik krijg van haar de vibe dat ze vooral naar smid wijst. TS ziet enkel het resultaat: de smid heeft haar pony getrapt. Dat is ook de titel van het topic.
Ze legt wel uit wat er gebeurd is, ze legt uit waardoor haar paard zo zenuwachtig geworden is dat de smid in de verleiding kwam zo te reageren, maar de algemene vibe die ik oppik is dat het allemaal aan de smid ligt.
TS vraagt of de gemiddelde bokker de rekening van de smid zou betalen, en wat wij met de DA-rekening zouden doen. Haar aandacht ligt momenteel dus vooral bij de smid, afgaande op haar uitleg/vragen, en niet bij het begin van het probleem - de reactie van haar paard op basic dingen.

De gegeven tips komen neer op opvoeding. TS kent haar paard het beste, en zou dus ook moeten weten hoe ze dit het beste kan aanpakken. Ik zou ik haar geval ook zéker hulp zoeken, groen+groen=blauw, zo blijkt maar weer eens. Voorkom erger, en zoek dus professionele hulp.

En dat vind jij oprecht raar indien de smid het dier hard genoeg getrapt heeft dat er DA kosten aan te pas komen?
Ik ben al even geen 16 meer maar de dag dat dat hier gebeurt heeft hij een aanklacht voor mishandeling aan zijn broek.

Zoiets wordt meestal wel doorverteld waardoor die smid een slechte naam krijgt en niet meer gevraagd wordt door mensen die een softe aanpak van hun paard voorstaan.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:07

anjali schreef:
Zoiets wordt meestal wel doorverteld waardoor die smid een slechte naam krijgt en niet meer gevraagd wordt door mensen die een softe aanpak van hun paard voorstaan.

Oh daar hoef je niet eens soft voor te zijn.

Ik vind de reactie van de smid buiten elke proportie. Een paard in de buik trappen en roepen: ik ruk je kop eraf, is echt gewoon gestoord, en vooral die uitspraak doet bij mij alle alarmbellen af gaan.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:26

Mijn paard is ooit vernageld was echt een horror film, mijn stalgenoot liet haar pony gewoon door hem beslaan want hij was altijd goed. Ook anderen klaagden over hem maar hij had zat klanten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:17

Avalanche schreef:
anjali schreef:
Zoiets wordt meestal wel doorverteld waardoor die smid een slechte naam krijgt en niet meer gevraagd wordt door mensen die een softe aanpak van hun paard voorstaan.

Oh daar hoef je niet eens soft voor te zijn.

Ik vind de reactie van de smid buiten elke proportie. Een paard in de buik trappen en roepen: ik ruk je kop eraf, is echt gewoon gestoord, en vooral die uitspraak doet bij mij alle alarmbellen af gaan.

Wilde het ook al zeggen. Ik ben niet van het braaf knuffelen maar dit is gewoon buiten proportie.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:52

Ja, je zou toch geen kat of hond bij zo'n vent in de buurt laten? Iemand die zulke uitspraken doet, heeft serieuze therapie nodig. Hij moet zich maar eens ergeren aan een klein kind........