Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Onregelmatig, wanneer kreupelheidsonderzoek?

 
Profiel   

Hallo blokkers,

Het gaat om een gezelschaps-Shetlander van 7 jaar oud. Sinds afgelopen zaterdag plots onregelmatig. In stap op het harde en zachte loopt ze rad. In draf op het harde en zachte is ze onregelmatig, duidelijk rechtsvoor. Linksom loopt ze onregelmatiger als rechtsom. Je ziet in draf haar hoofd ook op en neer gaan, dit wijst op bewegingskreupelheid? Onder de knie? Ze heeft geen dik been, geen warm been oid. Hoelang zouden jullie aankijken voordat jullie kreupelheidsonderzoek zouden laten doen? Wat zouden jullie precies onderzocht willen hebben? Dit is mijn eerste keer met een onregelmatige pony, vandaar! Tips?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 19:20 



 
Profiel   

Ik heb sinds afgelopen maandag mijn merrie ook rechtsvoor kreupel. Ook wat jij omschrijft, plus met hoofd meer beweging. Ik heb direct contact opgenomen met de hoefsmid om te controleren op een zweer of dergelijke. Haar hoef is wel warm, ik lees daarover bij jou niets? Alleen dat het been niet dik of warm is, dat is hier ook niet het geval. Tot op heden is er bij ons echter geen zweer gevonden en sinds vorige week maandag doen wij 2x per dag 10min stappen en 10min koelen. Ze staat apart van de kudde zodat ze geen gekke dingen (hopelijk) kan doen. Niet dat ze druk is, maar just to be sure.
Op donderdag is de hoefsmid gekomen, daar kwam dus niets uit behalve wat vermoedens. Zelfde weg doorgaan, vandaag besloten om morgen foto's van haar hoef te maken om verdere dingen uit te sluiten.

Nauw contact met de hoefsmid en morgen ochtend afwachten. Ik zou je dus willen adviseren om de hoef eens te checken en contact op te nemen met je hoefsmid zodat ie kan onderzoeken. En anders een afspraak maken of advies inwinnen bij je dierenarts. Ik zelf ben niet zo iemand die met zoiets lang wil kwakkelen want ik ben vooral bang dat alles erger kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 19:25 



 
Profiel   

xDenies schreef
Ik heb sinds afgelopen maandag mijn merrie ook rechtsvoor kreupel. Ook wat jij omschrijft, plus met hoofd meer beweging. Ik heb direct contact opgenomen met de hoefsmid om te controleren op een zweer of dergelijke. Haar hoef is wel warm, ik lees daarover bij jou niets? Alleen dat het been niet dik of warm is, dat is hier ook niet het geval. Tot op heden is er bij ons echter geen zweer gevonden en sinds vorige week maandag doen wij 2x per dag 10min stappen en 10min koelen. Ze staat apart van de kudde zodat ze geen gekke dingen (hopelijk) kan doen. Niet dat ze druk is, maar just to be sure.
Op donderdag is de hoefsmid gekomen, daar kwam dus niets uit behalve wat vermoedens. Zelfde weg doorgaan, vandaag besloten om morgen foto's van haar hoef te maken om verdere dingen uit te sluiten.

Nauw contact met de hoefsmid en morgen ochtend afwachten. Ik zou je dus willen adviseren om de hoef eens te checken en contact op te nemen met je hoefsmid zodat ie kan onderzoeken. En anders een afspraak maken of advies inwinnen bij je dierenarts. Ik zelf ben niet zo iemand die met zoiets lang wil kwakkelen want ik ben vooral bang dat alles erger kan worden.


Wat vervelend dat jouw merrie ook kreupel is. Verhaal lijkt er inderdaad ontzettend op. Is jouw merrie even onregelmatig op het harde als zachte? Niks te zien in stap? Haar hoef is niet warmer als de andere hoeven. Ik ben ook twee keer per dag aan het koelen nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 19:49 



 
Profiel   

ANOUKIEE schreef
Wat vervelend dat jouw merrie ook kreupel is. Verhaal lijkt er inderdaad ontzettend op. Is jouw merrie even onregelmatig op het harde als zachte? Niks te zien in stap? Haar hoef is niet warmer als de andere hoeven. Ik ben ook twee keer per dag aan het koelen nu.


Vorige week maandag was ze zowel in draf als stap op het harde kreupel. Op het zachte in principe alleen draf. Na het koelen en stappen van de afgelopen dagen is ze sinds donderdag (voor het bekappen) in stap toch wel kreupel vrij gaan lopen. Dat is tot op heden en ze wordt ook weer vrolijker en meer open. Draf is nog steeds zowel hard als zacht kreupel.
Haar hoef is wel echt duidelijk warmer, ''jammer'' dat er bij jou niet een meer duidelijker signaal naar boven komt.

Ik vind het overigens niet gloeiend warm, maar het is wel warmer vergeleken met de rest.

Ik zou toch adviezen gaan inwinnen bij o.a een hoefsmid en dierenarts. Niet te lang mee tobben lijkt mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 19:52 



 
Profiel   

Hm lastig. Onregelmatig in stap op het harde is en een warme hoef klinkt inderdaad wel meer als een hoefzweer. Ik moet het helaas doen met nog minder symptomen. Benieuwd wat er morgen uitkomt.

Ik ga morgen ook even met de dierenarts bellen.

xDenies schreef
ANOUKIEE schreef
Wat vervelend dat jouw merrie ook kreupel is. Verhaal lijkt er inderdaad ontzettend op. Is jouw merrie even onregelmatig op het harde als zachte? Niks te zien in stap? Haar hoef is niet warmer als de andere hoeven. Ik ben ook twee keer per dag aan het koelen nu.


Vorige week maandag was ze zowel in draf als stap op het harde kreupel. Op het zachte in principe alleen draf. Na het koelen en stappen van de afgelopen dagen is ze sinds donderdag (voor het bekappen) in stap toch wel kreupel vrij gaan lopen. Dat is tot op heden en ze wordt ook weer vrolijker en meer open. Draf is nog steeds zowel hard als zacht kreupel.
Haar hoef is wel echt duidelijk warmer, ''jammer'' dat er bij jou niet een meer duidelijker signaal naar boven komt.

Ik vind het overigens niet gloeiend warm, maar het is wel warmer vergeleken met de rest.

Ik zou toch adviezen gaan inwinnen bij o.a een hoefsmid en dierenarts. Niet te lang mee tobben lijkt mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 20:09 



 
Profiel   

Hier ook exact hetzelfde... Ik kijk het zelf nog even aan een geef hem rust. Als het na een week niet beter is bel ik de dierenarts. Het is ook niet alsof hij stokkreupel is, maar goed is het ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 20:33 



 
Profiel   

ANOUKIEE schreef
Hm lastig. Onregelmatig in stap op het harde is en een warme hoef klinkt inderdaad wel meer als een hoefzweer. Ik moet het helaas doen met nog minder symptomen. Benieuwd wat er morgen uitkomt.

Ik ga morgen ook even met de dierenarts bellen.


Ik zie dat er een stukje mistte. Ze is nu niet meer kreupel in stap op het harde, en ook niet op het zachte. Alleen in draf is ze nog kreupel op hard & zacht. Dus er zit verbetering in, maar ik vertrouw het niet.

Ik hoop dat de dierenarts iets voor je kan betekenen!


xMaritt schreef
Hier ook exact hetzelfde... Ik kijk het zelf nog even aan een geef hem rust. Als het na een week niet beter is bel ik de dierenarts. Het is ook niet alsof hij stokkreupel is, maar goed is het ook niet.


Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 20:55 



 
Profiel   

Mijn merrie was minimaal kreupel linksom op de zachte volte. Zo minimaal dat bijna niemand het zag, alleen degene die mijn merrie echt goed kennen zagen het ook.

Op het harde recht en rond volledig goed.

Die is mee naar de kliniek gegaan en kwam een best forse tussenpeesblessure naar boven. Klinisch beeld bijna niet passend bij wat de CT ons wel liet zien. Inmiddels staat ze nu zeker een maand of 5 al op rust. Op de echo van 2 weken terug hadden we pas voor het eerst zichtbare verbetering.

Klinisch blijft ze hetzelfde: op het harde volledig goed, op het zachte linksom minimaal (lees: soms een stapje) minder. Kreupel is het niet te noemen.

Ze heeft geen dag een warm/dik been gehad. Niks dat liet zien dat het om een degelijke blessure zou gaan.

Mijn advies? Niet te lang aanmodderen.. het kan ook zomaar wel iets zijn. Zou dit zeker in overleg met je dierenarts doen.

9 van de 10 keer is het onschuldig, maar het kan, zoals je ziet, zomaar ineens toch ook niet onschuldig zijn. Kreupelheid kan zoveel oorzaken hebben. Overleg met je dierenarts kan nooit kwaad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 21:05 



 
Profiel   

Ik zou zelf persoonlijk eerst rust geven voor je de medische molen in wordt gezogen. Wel even de hoefsmid raadplegen ivm een eventuele hoefzweer.
Zaterdag is 2 dagen geleden en dat is nog maar kort; zo lang ze in stap op het harde en zachte zich zonder pijn kan voortbewegen zou ik even afwachten. Mocht het verslechteren de dierenarts erbij. Ws eerst koelen en onderzoeken en pijnbestrijding.
Ik bedoel het niet verkeerd; mijn sport paarden laat ik sneller de DA kijken en behandelen + op de foto zetten etc dan mijn Shetlanders . Deze geef ik standaard weide rust en bij zichtbare pijn in stap uiteraard direct de arts erbij. Anders zie ik het even aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 23:08 



 
Profiel   

Ik ben zelf van het ongeveer 2 weken aankijken, met staprust. Zoals je omschrijft is ze niet heel erg kreupel, dus zou het aankijken. Mocht het verslechteren zou ik wel contact opnemen met de dierenarts. Mocht het hetzelfde blijven dan na 2 weken ook contact. Mocht het verbeteren dan kijk ik het langer aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 23:13 



 
Profiel   

Ik zou bij iets kreupel echt lekker niks doen paard gewoon na wei en verder niks ook niet tussendoor kijken of hij al weer goed is pas na een week rust weer zien ( als erger word natuurlijk wel actie ondernemen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 23:21 



 
Profiel   

Ik zou zeker een week afwachten zolang ze in stap gewoon rad is. In de meeste gevallen is het advies van de dierenarts tenslotte ook gewoon rust (en evt koelen/stappen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 23:31 



 
Profiel   

Hier wordt het nu behandeld als een ontsteking en ik mag juist niet meer stappen, pijnstilling/ontstekingsremmers en veel koelen. Boxrust of apart in de paddock. Ik ben blij dat ik actie heb ondernomen. Wij waren al wel een week verder, maar liever had ik dit eerder geweten. Je weet het gewoon niet en er kan zoveel meer kapot gaan.

Ik duim voor jullie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 14:35 



 
Profiel   

ANOUKIEE schreef
Hallo blokkers,

Het gaat om een gezelschaps-Shetlander van 7 jaar oud. Sinds afgelopen zaterdag plots onregelmatig. In stap op het harde en zachte loopt ze rad. In draf op het harde en zachte is ze onregelmatig, duidelijk rechtsvoor. Linksom loopt ze onregelmatiger als rechtsom. Je ziet in draf haar hoofd ook op en neer gaan, dit wijst op bewegingskreupelheid? Onder de knie? Ze heeft geen dik been, geen warm been oid. Hoelang zouden jullie aankijken voordat jullie kreupelheidsonderzoek zouden laten doen? Wat zouden jullie precies onderzocht willen hebben? Dit is mijn eerste keer met een onregelmatige pony, vandaar! Tips?


Omdat het een gezelschapspony is zou ik het gewoon even twee weken aan kijken. Het wijst op belastingskreupelheid vaak als het hoofd knikt en dan zou het inderdaad onder de knie kunnen zitten. Hou het gewoon even goed in de gaten en als het erger wordt kun je altijd nog naar de DA.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 14:39 



 
Profiel   

Bij Shetlanders denk ik toch snel aan hoefbevangenheid en dan zsm de dierenarts erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 14:54 



 
Profiel   

xDenies schreef
Hier wordt het nu behandeld als een ontsteking en ik mag juist niet meer stappen, pijnstilling/ontstekingsremmers en veel koelen. Boxrust of apart in de paddock. Ik ben blij dat ik actie heb ondernomen. Wij waren al wel een week verder, maar liever had ik dit eerder geweten. Je weet het gewoon niet en er kan zoveel meer kapot gaan.

Ik duim voor jullie!


Was er iets te zien op de foto’s van de hoef? Is er verder onderzoek gedaan? Enig idee waar de ontsteking zou moeten zitten? En waarom het behandeld wordt als een ontsteking?

Ik duim ook voor jullie….

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 18:53 



 
Profiel   

Hoefbevangenheid is een ontsteking in de hoef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 19:09 



 
Profiel   

henshem schreef
Hoefbevangenheid is een ontsteking in de hoef.


Ben ik inderdaad mee bekend. Ik vind deze symptomen echter niet geheel passen, ze is duidelijk alleen op rechtsvoor onregelmatig, loopt prima in stap ook op het harde. Heeft geen warme hoef, pulsatie etc. Ze staat daarbij ook niet op gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 19:14 



 
Profiel   

ANOUKIEE schreef
Was er iets te zien op de foto’s van de hoef? Is er verder onderzoek gedaan? Enig idee waar de ontsteking zou moeten zitten? En waarom het behandeld wordt als een ontsteking?

Ik duim ook voor jullie….



Ik heb de foto's laten nemen om een kanteling te kunnen zien, dat is immers wat er bij hoefbevangenheid kan gebeuren. Ik weet niet hoe snel dat gebeurd en of het altijd gebeurd maar ik dacht van wel, dat terzijde. Er is geen kanteling te zien. Er is ook geen reactie op de viseertang maar de zool is wel erg zacht en toont wat dun op de foto's. Toekomst wellicht een ijzertje eronder.
Net boven de kroonrand in het midden was er wat vocht, en ook door de warmte (die nu wat hoger begon te zitten) zijn ze voor een ontsteking gegaan en is daar pijnstilling en ontstekingsremmers voor gegeven. Niet meer stappen, alleen nog maar zo veel als mogelijk is koelen. Na het koelen liep ze ook weer fijner. Verder dus rust.

Mijn merrie staat ook niet op gras maar er zijn heel veel oorzaken voor hoefbevangenheid. Echter kan ik er zo niet de vinger op leggen op welke manier mijn merrie dat in vredesnaam zou moeten hebben gekregen; als dat het is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 19:40 



 
Profiel   

xDenies schreef
ANOUKIEE schreef
Was er iets te zien op de foto’s van de hoef? Is er verder onderzoek gedaan? Enig idee waar de ontsteking zou moeten zitten? En waarom het behandeld wordt als een ontsteking?

Ik duim ook voor jullie….



Ik heb de foto's laten nemen om een kanteling te kunnen zien, dat is immers wat er bij hoefbevangenheid kan gebeuren. Ik weet niet hoe snel dat gebeurd en of het altijd gebeurd maar ik dacht van wel, dat terzijde. Er is geen kanteling te zien. Er is ook geen reactie op de viseertang maar de zool is wel erg zacht en toont wat dun op de foto's. Toekomst wellicht een ijzertje eronder.
Net boven de kroonrand in het midden was er wat vocht, en ook door de warmte (die nu wat hoger begon te zitten) zijn ze voor een ontsteking gegaan en is daar pijnstilling en ontstekingsremmers voor gegeven. Niet meer stappen, alleen nog maar zo veel als mogelijk is koelen. Na het koelen liep ze ook weer fijner. Verder dus rust.

Mijn merrie staat ook niet op gras maar er zijn heel veel oorzaken voor hoefbevangenheid. Echter kan ik er zo niet de vinger op leggen op welke manier mijn merrie dat in vredesnaam zou moeten hebben gekregen; als dat het is.


Ah vandaar! Ik had niet meegekregen dat jouw merrie ook een verleden heeft met hoefbevangenheid. Begrijpelijk! Is de kogel nu ook warm? Of de kroonrand? Fijn dat ze na het koelen beter liep. Bedoel je dan in stap?

Hopelijk snel verbetering!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 19:51 



 
Profiel   

ANOUKIEE schreef
Ah vandaar! Ik had niet meegekregen dat jouw merrie ook een verleden heeft met hoefbevangenheid. Begrijpelijk! Is de kogel nu ook warm? Of de kroonrand? Fijn dat ze na het koelen beter liep. Bedoel je dan in stap?

Hopelijk snel verbetering!



Heeft mijn merrie ook niet, maar dat vermoeden was door de hoefsmid uitgesproken.
De hoef (niet het puntje maar meer in het midden omhoog), hoefballen, koot en net iets boven de kroonrand is warm. Boven de kroonrand zit vocht.
Ik bedoel inderdaad in stap, terug naar de paddock. Dat was vanochtend uit de paddock voor het eerst na positieve dagen weer slechter. Ze belast gelukkig nog wel, draait ook nog steeds op die hoef (deed ze eerder niet).

Maar goed, ik kaap je topic een beetje en dat is niet de bedoeling. Maar mijn raad is alleen maar om niet te lang af te wachten. Ik had liever een paar dagen eerder begonnen met pijnstilling/ontstekingsremmers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 19:54 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu met je shetlander Anoukie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 11:01 



 
Profiel   

xMaritt schreef
Hoe gaat het nu met je shetlander Anoukie?


Op het zachte is ze weer helemaal rad. Op het harde blijft ze gevoelig/onregelmatig. Vanmiddag komt de dierenarts voor verder onderzoek. Spannend.

Bij jou?


Laatst bijgewerkt door ANOUKIEE op 25-03-22 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 14:19 



 
Profiel   

Fijn dat ze op het zachte in ieder geval weer rad loopt! Hoop dat het meevalt.

Ik heb vanmorgen de dierenarts gebeld. Afgelopen woensdag leek hij weer bijna helemaal goed te lopen, maar gisteravond liep hij opeens in stap niet goed. Terwijl het eerst alleen in draf te zien was. Balen dus :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 14:40 



 
Profiel   

xMaritt schreef
Fijn dat ze op het zachte in ieder geval weer rad loopt! Hoop dat het meevalt.

Ik heb vanmorgen de dierenarts gebeld. Afgelopen woensdag leek hij weer bijna helemaal goed te lopen, maar gisteravond liep hij opeens in stap niet goed. Terwijl het eerst alleen in draf te zien was. Balen dus :(


Hier lijkt het toch een hoefzweer te zijn. Ze staat komende dagen in nat verband om hopelijk de zweer naar buiten te krijgen. Maandag komt de dierenarts weer opnieuw!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 18:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen