Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Peesblessure

 
Profiel   

Hallo Bokkers!

Begin maart is mijn pony verhuisd naar een nieuwe stalling. Daar heeft ze waarschijnlijk een misstap gedaan of een trap gehad waardoor ze kreupel loopt. Ik heb dit pas gemerkt na ongeveer een week omdat ze enkel kreupelheid vertoont in draf.

De dierenarts is geweest en ze heeft een weekje op ontstekingsremmers gestaan. Ze had wat zwelling net boven de kogel en de dierenarts dacht mss aan de pees.
Dus ik heb ook gekoeld en gestapt en ze staat op een kleine paddock.
Nu 2 weken later kwam de dierenarts terug en was de kreupelheid helaas nog aanwezig (enkel draf).
Ze heeft een echo gedaan en zag wat vezelbeschadiging bij de aanhechting van de interosseus pees. Geen gat/scheur. Ook zag ze wat fibrine (?).

Advies van de dierenarts is nu 2 maanden niet rijden, haar op de kleine paddock houden, supplement bijgeven en 10 min stappen.
Nu is dit mijn eerste peesblessure en als ik op het internet zoek naar ervaringen qua herstelperiodes, dan vind ik vooral ervaringen bij paarden die een volledige ruptuur hadden of iig grote beschadigingen.
Ik weet dat de pees op dit moment zwak is dus ik ga ze sowieso niet overbelasten, maar ik ben vooral benieuwd of er hier Bokkers zijn die ook een paard hebben met peesblessure waarbij de blessure nog wel mee viel en hoelang het herstel was.

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 20:36 



 
Profiel   

xAnthea schreef
Ik heb dit pas gemerkt na ongeveer een week omdat ze enkel kreupelheid vertoont in draf.


Deze snap ik niet helemaal. Je merkte de kreupelheid niet gedurende een week omdat deze slechts zichtbaar was in draf? Dat is toch juist heel gemakkelijk zichtbaar dan, of heb je je paard een week lang niet zien draven?

Peesblessures kunnen echt wel lang duren, ook lichte blessures. Ik zou zeker het advies vd dierenarts volgen. Ik zie zat mensen om mij heen die te vroeg beginnen met belasten waardoor het altijd een zwakke plek blijft. Beter maar je tijd er voor nemen en vervolgens rustig opbouwen. Daar doe je je voordeel mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 22:02 



 
Profiel   

18 weken stappen aan de hand op het harde.. was aan de tussen pees beschadigd ook geen gat..
Zorgen dat ze niet krap draaien en rust en tijd.. daarna rustig op bouwen volgens da schema. Maar ben altijd veel op de weg blijven stappen maar doe nu alles weer ( al sprong ik er in begin zowat direct van af als ik dacht dat ik misschien wat voelde..) veel stappen ik deed meerdere keren per dag.. ( stond op volledig stalrust) en had een kruiwagen vol bermgras voor zijn stal dus kom lekker onbeperkt kijken en eten


Maar succes en neem de tijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 22:07 



 
Profiel   

VValar schreef
xAnthea schreef
Ik heb dit pas gemerkt na ongeveer een week omdat ze enkel kreupelheid vertoont in draf.


Deze snap ik niet helemaal. Je merkte de kreupelheid niet gedurende een week omdat deze slechts zichtbaar was in draf? Dat is toch juist heel gemakkelijk zichtbaar dan, of heb je je paard een week lang niet zien draven?

Peesblessures kunnen echt wel lang duren, ook lichte blessures. Ik zou zeker het advies vd dierenarts volgen. Ik zie zat mensen om mij heen die te vroeg beginnen met belasten waardoor het altijd een zwakke plek blijft. Beter maar je tijd er voor nemen en vervolgens rustig opbouwen. Daar doe je je voordeel mee!

Ik heb haar niet zien draven. Er was teveel onrust in de groep waardoor ze op een kleine paddock werd gezet. Ik heb haar ook niet gereden om haar rustig te laten wennen. Het is een rustige pony die vooral eet dus veel actie vertoont ze niet, nee.

Sowieso doe ik de eerste 2 maanden niks. Afspraak met de DA staat ook alweer gepland in juni voor een nieuwe echo :)

@snorkel: bedankt voor jouw ervaring! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 22:10 



 
Profiel   

Dubbele post sorry :)


Laatst bijgewerkt door Tierania_ op 22-03-22 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 22:17 



 
Profiel   

Tierania_ schreef
Hier een gat in de pees (check ligament). Na 6 weken was het gat al opgevuld en na 12 weken mocht ik weer rustig aan beginnen met opbouwen.

Mijn paard heeft nooit boxrust gehad. Overdag in de wei en s'nachts op stal. Ze had op dat moment namelijk een veulen aan de voet. En ze heeft wel degelijk ook sprintjes getrokken
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 22:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen