Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:28

Sowieso rechtsvoor. En ze kreupelt dusdanig dat het nagenoeg onmogelijk is om te zien of ze achter zuiver is of niet omdat ze zoveel moeite moet doen om te lopen. Als een DA dit niet erkend als linksvoor kreupelheid dan snap ik je wantrouwen heel goed. :(:) Ik zou eigenlijk gewoon op laden met een paard dat zo kreupel is. Aan jouw principes of wat je dan ook bij deze Da doet blijven, heeft je paard niks.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:52

Het is in ieder geval RV. LA vind ik lastig wat van te zeggen.
Ik snap dat sommigen zeggen dat je naar een ander DA moet. Maar je woont in Frankrijk waar je niet binnen een half uur tig andere dierenartsen hebt.
Ik zou, in jouw situatie, eerst aan de huidige dierenarts vragen RV uit te verdoven en dan eens zien hoe ze loopt. En een foto laten maken van de voet.
Als dat niets oplost, dan naar Toulouse gaan. Hoe ver is dat rijden?

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 13:08

Rv en La, ik ben wel benieuwd naar foto’s van de hoeven. Kun je die maken?

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 13:19

CitrusBliss schreef:
Ja ik lees normaal gesproken alleen mee, maar ik heb toch even een account aangemaakt om te kunnen reageren. Ik ben zo lang bezig geweest dat als ik iemand anders hetzelfde kan besparen het mooi zou zijn. Het kan natuurlijk iets heel anders zijn bij jouw paard, maar die van mij wilde ook niet meer dat ik zijn rechter voorbeen optilde. Ijzers met en zonder siliconen en zooltjes gaven geen verlichting, uiteindelijk was ik het zo zat dat ik hem zonder ijzers naar een kliniek mee heb genomen. Toen bleek hij op alle voeten gevoelig, links achter vonden ze ook nog een oudere bloeding/bloeduitstorting in de witte lijn, en zagen ze dus dat de hoefbenen iets gekanteld waren. Na röntgenfoto's zijn er aan de voorkant toen ijzers met rubber eromheen achterstevoren opgezet (met de open kant van het ijzer aan de voorkant) en dat gaf direct gigantisch veel verbetering, echt van stokkreupel naar compleet normaal. Natuurlijk geen mooie lange termijn oplossing, dus nu is het geduld hebben en beetje bij beetje de hoefstand veranderen om hem uiteindelijk hopelijk weer op blote voeten te kunnen laten lopen.

Jouw paard was dus hoefbevangen,of interpreteer ik dit nu verkeerd?

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 14:34

Mijn paard was ooit kreupel aan 1 voor been, op een klein stukje wei gezet.Toen dacht ik dit werkt niet dus mocht hij weer op de grote wei. Toen stond hij 3 dagen later hoefbevangen.

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 15:06

Paard loopt LA niet lekker en na het uitverdoven wel beter.
Rechtsvoor laat daarbij dan te weinig verbetering zien dus mogelijk daar ook kreupel..

CitrusBliss
Berichten: 29
Geregistreerd: 27-03-22

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 15:51

anjali - goed vraag die ik meerdere keren heb gesteld aan verschillende dierenartsen, en waar ik geen goed antwoord op heb gekregen. Geen acute hoefbevangenheid in ieder geval, en ook niet het hele typische plaatje. Misschien een chronische variant. Achteraf was dezelfde kanteling van het hoefbeen al te zien op de foto's van de aankoopkeuring een jaar eerder. Hij is bij mij vanaf het begin dan ook nooit helemaal goed geweest. De kanteling van het hoefbeen is gelukkig mild waardoor het dus door 4 verschillende dierenartsen is gemist.

Charlotte124

Berichten: 79
Geregistreerd: 09-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 16:18

Ik ben vorig jaar voor een opleiding een paar keer in de snijzaal in Utrecht geweest. De dierenarts die les gaf zei dat bijna alle paarden die ze daar krijgen een in ieder geval geringe mate van kanteling van het hoefbeen hebben en dat dit dus waarschijnlijk erg vaak voorkomt.
De euthanasie had dan een andere reden gehad, dus de kanteling was dan waarschijnlijk niet klinisch relevant geweest.

Ben er wel van geschrokken, management van een paard luistert nauw!

CitrusBliss
Berichten: 29
Geregistreerd: 27-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 16:30

Charlotte124 schreef:
Ik ben vorig jaar voor een opleiding een paar keer in de snijzaal in Utrecht geweest. De dierenarts die les gaf zei dat bijna alle paarden die ze daar krijgen een in ieder geval geringe mate van kanteling van het hoefbeen hebben en dat dit dus waarschijnlijk erg vaak voorkomt.
De euthanasie had dan een andere reden gehad, dus de kanteling was dan waarschijnlijk niet klinisch relevant geweest.


Interessant. Kan het me wel voorstellen, als je mensen door scans gaat halen is er ook altijd wel iets te vinden waar ze misschien helemaal geen last van hebben. Mijn paard is ook behandeld voor dingen waar hij waarschijnlijk geen last van had, of het is een opeenstapeling van problemen geweest. Jammer dat dieren niet kunnen praten hè :)

PipMarly
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-01-22

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 17:32

Jeetje zeg wat vervelend dat je paard last hebt en niet duidelijk is waarvan. Naar mijn idee is hij, zoals al vaker genoemd, duidelijk kreupel op RV maar ik vind hem ook pijnlijk ogen op RA of wellicht vanuit zijn bekken… Het zou wellicht kunnen zijn dat de oorzaak meer in die regio ligt? In ieder geval heel veel succes met deze lastige puzzel

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 18:00

Ach jee Callas. Ik ben een stille meelezer (en genieter) van je andere topic. Veel verstand heb ik er niet van, maar zo op het eerste gezicht zou ik ook denken aan een hoefzweer rechtsvoor. Maar wat ik op de filmpjes uit je ander topic weleens gezien hebt, is dat Callas niet altijd in haar lijf wil buigen. Wel in haar hals, maar haar lijf houdt ze stijver. Was het ook niet ze alleen maar in de linkergalop gaat? Of heb ik dat verkeerd? Sterkte er mee!

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 18:29

Rechtsvoor stok kreupel ik zou de hoef op de foto zetten

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:31

Voor mij ook duidelijk rechts voor.
Met in het achterhoofd het te korte bekappen een paar maanden geleden en vanaf toen niet meer goed lopen, zou ik in eerste instantie die hoef op de foto willen en zien hoe dik ( en / of gekneusd ) de zool is.
Ik denk dat je hiermee al een eind zal komen en het je geen fortuin zal kosten.
Heb je al een hoefschoen geprobeerd ? Misschien zegt dit ook al iets over de gevoeligheid.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:44

Rechtsvoor.
Wanneer de kreupelheid vooraan zit, krijg je zo’n op-neer beweging met het hoofd waarbij het paard het hoofd opwerpt wanneer het pijnlijke been belast wordt.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 20:47

Ik vind het bizar dat een dierenarts niet ziet dat dit paard (voornamelijk) rechtsvoor kreupel is. Dat zijn veel onnodige kosten geweest zeg. Ik zou absoluut deze dierenarts niet meer vertrouwen en dus iemand anders laten komen.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:36

Ook ik ga mee op rechtsvoor met het vermoeden dat het laag zit zo aan haar manier van lopen te zien. Achter vind ik lastig beoordelen op zo een korte volte. Veel sterkte, hopelijk snel antwoord met uitverdoven en foto's rechtsvoor. Ben ook heel benieuwd hoe haar hoeven er can voor uitzien.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:45

Hebben we hier niet een diagonaal probleem? LA en RV in mijn ogen. RV beter zichtbaar dan linksachter. Dan komt de vraag, waar begint het probleem? RV is dus niet bekeken en alleen LA als ik het goed begrijp?

Yantje

Berichten: 56
Geregistreerd: 27-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 23:50

Ik denk dat je paard hoefbevangen is. Zoals ik het lees is het na het bekappen begonnen. Ik heb het bij mijn paard ook meegemaakt. Ook te kort bekapt, niet goed meer willen lopen, op eieren. Mijn fout toen was, hetzelfde door blijven voeren, ze kreeg al meer omdat ze wat schraal was omdat haar veulen er net van af was. Gevolg was, doordat ze veel minder bewoog, ze lag ook veel, de suikers niet kon verwerken en dus hoefbevangen raakte. Dit heb ik door wat rond te googlen ontdekt, ik wist eerst ook niet waar ze last van had. Ik heb het voer drastisch verminderd en na een paar dagen liep ze weer helemaal goed. En bij het eerstvolgende hoefsmid bezoek was er oud bloed te zien bij het bekappen, dus was het duidelijk dat destijds dat het probleem was. Ik heb hem ook nadrukkelijk gevraagd niet te kort te kappen, gelukkig liep ze na deze kapbeurt wel goed. Mijn les, loopt je paard na een, helaas wat te korte kapbeurt, niet goed, pas op met voeren. ;) Wil niet zeggen dat er dit nu met je paard kan zijn, maar het zou kunnen. Je paard kijkt namelijk goed gevuld. ;) succes!

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 00:33

Paard mag zelf weten hoe ze Kijkt ;-)
Maar ze ziet er goed uit hoor, er zijn veel dikkere Tinkertjes op deez' aardkloot. Prachtige merrie trouwens, TS. Zoals velen al eerder zeiden, RV en LA (compenseert). Jan de Regelaar zijn/haar tips zou ik opvolgen.
De DA heeft duidelijk haar best gedaan, maar 3 uur lang........kweetniet.......

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 01:46

Hey allemaal, wat een hoop reacties. Ik ga er morgen voor zitten. Dank in ieder geval.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 05:22

Yantje schreef:
Ik denk dat je paard hoefbevangen is. Zoals ik het lees is het na het bekappen begonnen. Ik heb het bij mijn paard ook meegemaakt. Ook te kort bekapt, niet goed meer willen lopen, op eieren. Mijn fout toen was, hetzelfde door blijven voeren, ze kreeg al meer omdat ze wat schraal was omdat haar veulen er net van af was. Gevolg was, doordat ze veel minder bewoog, ze lag ook veel, de suikers niet kon verwerken en dus hoefbevangen raakte. Dit heb ik door wat rond te googlen ontdekt, ik wist eerst ook niet waar ze last van had. Ik heb het voer drastisch verminderd en na een paar dagen liep ze weer helemaal goed. En bij het eerstvolgende hoefsmid bezoek was er oud bloed te zien bij het bekappen, dus was het duidelijk dat destijds dat het probleem was. Ik heb hem ook nadrukkelijk gevraagd niet te kort te kappen, gelukkig liep ze na deze kapbeurt wel goed. Mijn les, loopt je paard na een, helaas wat te korte kapbeurt, niet goed, pas op met voeren. ;) Wil niet zeggen dat er dit nu met je paard kan zijn, maar het zou kunnen. Je paard kijkt namelijk goed gevuld. ;) succes!


Dat denk ik ook.
Hoefbevangen

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 07:43

KootMiraDrum schreef:
Paard mag zelf weten hoe ze Kijkt ;-)
Maar ze ziet er goed uit hoor, er zijn veel dikkere Tinkertjes op deez' aardkloot. Prachtige merrie trouwens, TS. Zoals velen al eerder zeiden, RV en LA (compenseert). Jan de Regelaar zijn/haar tips zou ik opvolgen.
De DA heeft duidelijk haar best gedaan, maar 3 uur lang........kweetniet.......

Dat er dikkere zijn betekent niet dat dit gezond is. Het is zelfs heel erg ongezond. Ik denk ik ook hoefbevangenheid dus mijn stap zou zijn voorhoeven op de foto om te kijken of er een kanteling is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 08:37

Spenk schreef:
KootMiraDrum schreef:
Paard mag zelf weten hoe ze Kijkt ;-)
Maar ze ziet er goed uit hoor, er zijn veel dikkere Tinkertjes op deez' aardkloot. Prachtige merrie trouwens, TS. Zoals velen al eerder zeiden, RV en LA (compenseert). Jan de Regelaar zijn/haar tips zou ik opvolgen.
De DA heeft duidelijk haar best gedaan, maar 3 uur lang........kweetniet.......

Dat er dikkere zijn betekent niet dat dit gezond is. Het is zelfs heel erg ongezond. Ik denk ik ook hoefbevangenheid dus mijn stap zou zijn voorhoeven op de foto om te kijken of er een kanteling is.

Hoefbevangen is echt een heel ander beeld.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:33

Niet mee eens.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:34

Inderdaad ik heb dit beeld ook wel gezien bij hoefbevangen. Hoefbevangenheid is echt niet alleen het klassieke beeld :n daarom wordt het ook regelmatig over het hoofd gezien en blijken later dat de hoefbenen wel al een kanteling hebben.