Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 15:53

Hallo wie denkt er met me mee. Mijn paard is kreupel. Ik heb een filmpje gemaakt.

2x cirkel rechtsom. 1.Gewoon en 2.uitverdoofd op L.A. (linksom toont ze enorm veel minder pijn)
Daarna zelfde opnames vertraagd

3x rechte lijn. 1.Gewoon, 2.buigproef R.V., 3.uitverdoofd op L.A. (alle buigproeven zijn gedaan)
Daarna zelfde opnames vertraagd.

Op welk been is mijn paard kreupel?

https://youtu.be/PmYyo-hClxo

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:08

Ik denk rechtsvoor. De achterbenen lijkt ze gelijk te belasten, op het moment dat rechtsvoor wordt belast krijg je een heel boze reactie. Maar ik ben geen DA, dus zeker weten doe ik het niet.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:09

Ik denk ook gelijk aan rechtsvoor, loop nu ook met mijn merrie die rechtsvoor kreupelt .. en die loopt haast hetzelfde in draf. Bij de rest zie ik niet echt iets bijzonders direct?

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:11

Ik denk ook aan rechtsvoor, achter loopt ze zoals Avalanche al zegt gelijkmatig, ze lijkt op linksvoor te vallen en rechtsvoor te ontlasten. Dat icm. de buigproef die rechtsvoor problemen geeft :)

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:12

sluit me aan bij Avalance, achter lijkt gelijk te gaan, of licht te compenseren tijdens het gebruik van de voorbenen. Elke keer als RV wordt belast reageert ze. Vind de buigproef RV ook niet helemaal lekker. Maar er was een dierenarts bij hier? Kwam er niks uit? :O

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 16:14

Hey allemaal, wat fijn dat jullie de moeite nemen het filmpje te kijken en mee te denken. Dank!

Euridicey schreef:
sluit me aan bij Avalance, achter lijkt gelijk te gaan, of licht te compenseren tijdens het gebruik van de voorbenen. Elke keer als RV wordt belast reageert ze. Vind de buigproef RV ook niet helemaal lekker. Maar er was een dierenarts bij hier? Kwam er niks uit?


Ja, er was een d.a. bij en die heeft een andere mening dan ik. En ik was daarom benieuwd wat de meerderheid van bokkers zou zeggen.
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 26-03-22 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:19

Oh nee, arme Callas!

Ik denk ook rechtsvoor, zeker op de volte lijkt ze haar gewicht op linksvoor te gooien.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:27

Ik denk ook rechts voor.
Maar ik vind het helemaal kl*te voor TS dat ze is begonnen aan aan kreupelheidsonderzoek waar ze geen vertrouwen in heeft. Sterkte TS. Deze beelden zijn niet fijn. :(:)

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 17:13

Yep Fransje, mijn hart draait om als je haar zo pijnlijk ziet.

absque_dubio schreef:
Ik denk ook rechts voor.
Maar ik vind het helemaal kl*te voor TS dat ze is begonnen aan aan kreupelheidsonderzoek waar ze geen vertrouwen in heeft. Sterkte TS. Deze beelden zijn niet fijn. :(:)


Ik denk idd dat de d.a. op een verkeerd spoor zit. Ga ik nog even niet dieper op in, om jullie meningen niet te beïnvloeden. En het is vreselijk zoals ze loopt. Gelukkig heeft ze rechtuit en in het land weinig last.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:27

Hebben ze rechtsvoor niet uitverdoofd? Dit lijkt echt wel rechtsvoor te zitten en niet LA.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:05

Duidelijk rechtsvoor. En als een DA dit niet ziet vind ik dat zorgelijk. Ja, soms zijn kreupelheden lastig te herkennen, maar deze lijkt vrij duidelijk. Heel veel sterke en succes, ziet er niet fijn uit…

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:11

Jeetje, die loopt slecht. Ik denk ook rechtsvoor, zeker op je eerste en tweede filmpje wil ze die helemaal niet neerzetten eigenlijk. Ben wel benieuwd wat je DA zegt en hoe nu verder?

Melayka

Berichten: 45
Geregistreerd: 23-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:13

Ik denk ook RV.
Hoefzweer uitgesloten?
Succes, balen altijd dit.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 18:19

Dank voor jullie reacties weer, lief dat jullie 5 minuten willen uitkijken en de moeite nemen te antwoorden hier.

Spenk schreef:
Hebben ze rechtsvoor niet uitverdoofd?


Nope.


Rainer schreef:
als een DA dit niet ziet vind ik dat zorgelijk.


Dat dus.

MerleSimone schreef:
en hoe nu verder?


Twee weken rust, ontstekingsremmers en een peesgel.


Melayka schreef:
Hoefzweer uitgesloten?


De d.a. vond te weinig reactie op de visiteertang.

Iemand die denkt dat het uit LA kan komen?

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:28

Monique1963 schreef:
Iemand die denkt dat het uit LA kan komen?


Hij maakt soms wel een hupsje achter, tegelijk met voor. Ik zou la niet helemaal uitsluiten, maar het ergste probleem lijkt rv te zitten.
Ik begrijp dan ook niet waarom de da rv niet heeft uitverdoofd. Dat zou mijn eerste stap zijn nu, denk ik.
Arme dier loopt behoorlijk kreupel en dan is het misschien ook lastig te zien wat compensatie is en wat niet. Ik ben geen expert, deel mijn gedachten maar.
Wat rot dat hij zo kreupel loopt, arm dier.

Dus ja, la niet uitsluiten, maar onderzoek nu richten op rv.

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:42

Rechtsvoor

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:50

Ook ik ga absoluut voor RV. Ik zie vanuit LA geen schrikwekkende reacties, alle reacties die ze geeft schreeuwen bijna RV.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 19:17

Dank weer voor jullie reacties.

Kan iemand nog wat zeggen over hoofd omhoog of hoofd omlaag knikken bij kreupelheid? De d.a. zei dat bij kreupel voorbenen een paard zijn hoofd omhoog doet en bij kreupel achterbenen omlaag doet.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:18

Hoofd omlaag en omhoog is altijd voorbenen heb ik geleerd. En dan omhoog op zere been en omlaag op het goede been.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:20

ik vind haar op beide voorbenen niet goed, komt me over alsof ze bevangen is?

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:23

Monique1963 schreef:
Dank weer voor jullie reacties.

Kan iemand nog wat zeggen over hoofd omhoog of hoofd omlaag knikken bij kreupelheid? De d.a. zei dat bij kreupel voorbenen een paard zijn hoofd omhoog doet en bij kreupel achterbenen omlaag doet.

Het knikken van het hoofd moet gebruikt worden voor kreupelheden van de voorbenen. Hoofd omhoog bij belasting van het kreupele voorbeen. Bij achterbenen zie je soms wel iets knikken maar veeel minimaler en volgens mij vaak eerder door compensatie dan door de echte kreupelheid.
Kreupelheden van de achterbenen moet je bepalen door de beweging van de heupen vanaf achter. Duidelijk filmpje, ook al is dit wel wat simplistisch afgebeeld en niet helemaal realistisch: https://www.youtube.com/watch?v=dJmhBzS_Zfk

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:33

Gaaf paard.
Duidelijk kreupel RV.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:37

Monique1963 schreef:
Dank weer voor jullie reacties.

Kan iemand nog wat zeggen over hoofd omhoog of hoofd omlaag knikken bij kreupelheid? De d.a. zei dat bij kreupel voorbenen een paard zijn hoofd omhoog doet en bij kreupel achterbenen omlaag doet.

Dat was wat het weggaf. Het knikken doen ze op het goede been, omdat ze daar meer gewicht op nemen. Het hoofd gaat omhoog op het slechte been om het te ontlasten.

Probeer zelf meer eens, mensen doen het ook :j

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:50

Monique1963 schreef:
Kan iemand nog wat zeggen over hoofd omhoog of hoofd omlaag knikken bij kreupelheid? De d.a. zei dat bij kreupel voorbenen een paard zijn hoofd omhoog doet en bij kreupel achterbenen omlaag doet.


Kreupel bij voorbeen: het dier 'valt' op het goede been, LV in dit geval, en 'hoofd op' is dat Callas geen gewicht op RV wil.

Kreupelheid bij het achterbeen is dat het dier die helft van het bekken waar de pijn zit, laag houdt.

... ik had trouwens wel het idee dat na het uitverdoven je dier 'harder' op RV ging vallen. (Wat voor compensatie of??? dit nu weer is, weet ik ook niet.)

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Help, kreupel op welk(e) been/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:58

Ik denk ook rechtsvoor en laag in het been of hoef. Ze compenseert wel op verschillende plekken, waaronder met linksachter. Ze gaat expres zo schuin lopen enzo.

Ik zou een hoefzweer niet gek vinden iig..