Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Mening gevraagd over juiste hoefstand

 
Profiel   

Als hij goed loopt zoals hoefsmid A hem zet dan moet je dat gewoon zo houden al denk ik dat dat op termijn meer schade gaat geven. Als jij de hele dag met 1 voet op je tenen moet lopen krijg je ook schade immers.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-22 21:36 



 
Profiel   

Tja uit je verhaal zou ik de stand van hoefsmid a aanhouden.. Dan maar een steil voetje.
laten zakken geeft meer druk op je toch al "zwakke" pees. En breekt idd je rechte lijn dus verkeerde belasting in je gewricht. Daar door dus kreupel

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-22 21:36 



 
Profiel   

Foto's van voor, door hoefsmid B:

[ img ]

[ img ]

Foto's van na, door hoefsmid A:

[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-22 21:59 



 
Profiel   

Naast een andere stand zit er ook een compleet ander ijzer onder. A kort en met breakover, B veel ruimer (in theorie mooier maar lijkt voor dit paard niet functioneel) waardoor het afrollen over de teen veel lastiger gaat. Het eerder afrollen geeft veel minder belasting van de toch al gevoelige pezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-22 22:07 



 
Profiel   

Zelf zou ik absoluut hoefsmid A (of gelijkend) nemen.

Je ziet bij hoefsmid B dat de hele hoef naar voren is gemigreerd, waardoor de hielen ondergeschoven en de teen lang lijkt en de voetas is gebroken wat allemaal veel spanning geeft op bepaalde pezen. En dan heeft het ijzer ook nog eens korte takken. Ik denk gewoon auw als ik die foto's zie.
Helaas is dat wel het steeds normaler wordende plaatje door de lage hielen hype, waarbij alle andere factoren gewoon worden genegeerd. Ik zie veel liever het plaatje bij hoefsmid A, zo is dit paard nou eenmaal gebouwd.

En ik denk dus ook dat dit de minste schade geeft. Het paard loopt zo veel minder op zijn tenen dan dat het bij hoefsmid B op (eigenlijk juist achter) zijn hielen loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-22 22:29 



 
Profiel   

MJ1205 schreef
Maar ja.....paard moet wel binnenkort naar een hoefsmid....


Ik ben heel benieuwd waarom je twijfelt. Hoefsmid A heeft het paard de 1ste en 2de keer rad gekregen. Hoefsmid B niet. De veearts is het dan niet helemaal met de stand eens maar het paard wel lijkt het. Denk je dat het in de toekomst problemen gaat opleveren?

Ben gewoon erg benieuwd, sorry :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-22 00:38 



 
Profiel   

Clubfoot. Hoefsmid A heeft gelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-22 01:36 



 
Profiel   

Na je verhaal zou ik niet twijfelen en hoefsmid A blijven volgen. Blijkbaar doet je paard het daar goed op dus lijkt het mij duidelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-22 06:13 



 
Profiel   

Nou, na je verhaal en je foto's zou ik paard lekker inladen en naar hoefsmid A gaan, heel knap werk met zulke hoeven want die zijn niet ideaal en hij krijgt het paard wél aan het lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-22 06:29 



 
Profiel   

Ik zeg ook hoefsmid a. Als het paard altijd zo gestaan heeft en geleidelijk naar de stand van hoefsmid B is gezakt in combinatie met gevoeligheid op pezen begrijp ik dat dit op een gegeven moment niet goed gaat.
Wanneer ze pijn in de voet hebben krijgt je vaak bovenin ook problemen omdat ze gaan compenseren.
Succes gewenst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-22 07:43 



 
Profiel   

Je paard heeft ongelijke voeten, dit kan sowieso veel problemen in het lijf geven zoals je al ervaren hebt. Rechtrichten is hier extreem belangrijk en is dit paard rontgenologisch goed?

Wat betreft je vraag zou ik zeker bij hoefsmid A blijven of een soortgelijke smid, ik zou alleen het ijzer er af halen als dat niet perse nodig is en de smid wat vaker laten komen zodat er minder af hoeft per keer en de stand gelijker blijft wat beter is bij ongelijke voeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-22 08:06 



 
Profiel   

Vroeger werd een paard met peesproblemen wel eens op wigjes gezet.
Jouw paard heeft ingebouwde wigjes.

Lekker zo laten en naar smid A blijven gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-22 08:23 



 
Profiel   

Zoals je de achtergrond nu hebt neergezet, leest het alsof de aanpak van hoefsmid A tweemaal (deels) de klachten heeft verholpen. Gebaseerd daarop zou ik blijven bij de (werkwijze gelijk aan) hoefsmid A. Wat je doet aan alle kanten lijkt me heel fijn voor het paard, maar het maakt de differentiatie tussen wat werkt en niet werkt complexer. Ik zou daarom idealiter lange tijd proberen door A te laten behandelen, zeker zolang dit effect lijkt te hebben.
Maar gezien hij niet in de regio werkt, denk je dat hoefsmid B op termijn voor een andere benadering openstaat? Of heeft A goede collega’s bij je in de buurt?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-22 08:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen