Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mexlovenoa

Berichten: 555
Geregistreerd: 07-11-09

Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 21:43

Hoihoi. :wave:

Ik wilde even vragen naar jullie mening..

Ik heb een 11 jarige friese merrie met artrose in haar kogel rechts achter.

In het najaar wordt ze vaak wat slanker dan jn de zomer.
I.v.m mijn eigen gezondheid heb ik haar een aantal maanden niet gereden.

Nu wil ik haar weer rustig gaan oppakken. Nu vraag ik me af hoe ik het beste kan beginnen. Ze is wat schraal want haar ribben zijn zichtbaar. Ze mist ook vooral spier. Longeren doe ik niet omdat ik haar zo min mogelijk op een volte moet laten lopen door haar artrose. Zoveel mogelijk rechtuit is het advies. Toen ik haar reed, reed ik haar altijd in het bos. Vooral stappen. Af en toe een drafje en soms een galopje. Waar kan ik nu het beste beginnen? Wachten tot ze meer is aangekomen zodat ik onder het zadel kan beginnen met stapritjes? Wandelen aan de hand? ( wordt al gedaan ). Ik hoor graag wat jullie ideeën hierover zijn!

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 21:45

Schaal of mager.. en wat krijgt ze aan voer... tanden gedaan .. ontworming..
Hoe erg is de artose..

mexlovenoa

Berichten: 555
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 21:55

snorkel1986 schreef:
Schaal of mager.. en wat krijgt ze aan voer... tanden gedaan .. ontworming..
Hoe erg is de artose..


Ook wel handig om te vermelden idd. Tanden worden jaarlijks gecontroleerd en als het nodig is behandeld. Is nu enkele maanden geleden. Goed ontwormd. Ze krijgt momenteel meer ruwvoer en daarnaast nog fibrebeet en basisbrok ( laag in suiker ) haar artrose is redelijk stabiel momenteel. Tijdje geleden ingespoten met hyaluronzuur en corticosteroïden. Ze is goed actief en voorwaarts. Loopt rechtuit goed in alle gangen. Op beide voltes licht kreupel rechtsachter

mexlovenoa

Berichten: 555
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 21:58

Niet de meest duidelijke foto's voor nu.. maar wel meest recent. Vooral haar ribben zijn momenteel zichtbaar en ingevallen rond de ruggengraat en schoft. Niet ingevallen bij de flanken. Afbeelding
Afbeelding

Roosje01

Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 22:52

Wellicht zou je kunnen opbouwen met lange lijnen werk rechtuit in de bak is ook goed om de rugspieren te trainen.

Sandrabokt
Berichten: 55
Geregistreerd: 03-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 00:36

Magere (Friese) paarden en weinig bespiering vooral in winter kan ook het gevolg zijn van PSSM 2.
Dit is genetisch en uit zich vaak op oudere leeftijd.. Bij Friezen komt vaak type K1 of PX voor..
Geeft ook kreupelheden met wisselend beeld. Misschien ook goed om in het achterhoofd te houden als opbouwen lastig is en aankomen. Mijn fries werd ook mager en was heel wisselend kreupel. Ook wat atrose en wat verbening, maar niet passend bij Had ook vage tijdelijk klachten.
Wat voor afstamming is je paard? Mogelijk is hier ook iets op te maken.
Natuurlijke Vitamine E en lijnzaadolie helpen ook bij aankomen en spieropbouw. Succes!

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 07:33

Mager lijkt ze idd niet zo vind ik. Wel is alle spier in de rug weg.. dus ik zou meer eiwitten voeren en idd lange lijnen of zo voor dat er een zadel op gaat en misschien dat balkjes lopen wat helpt..

Heb zelf merrie met atrose in het voorbeen maar die is niet kreupel.. heb zelf momenteel ook goede ervaringen met kurkuma+ olie+ peper te voeren

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 07:57

om het goed te kunnen zien moet je een duidelijke foto hebben van het paard waarop het vierkant staat met het hoofd omhoog en van de zijkant.
op deze foto’s kan ii niet zien of ze inderdaad schraal is.
ik zou beginnen met stappen, rechtuit, 5-10 minuten en dat uitbouwen.

wat voor basisbrok geef je en geef je de benodigde hoeveelheid?
veel ruwvoer is tegenwoordig superlaag in eiwit en vaak moet je dat wel aan gaan vullen.

sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 08:13

Sandrabokt schreef:
Magere (Friese) paarden en weinig bespiering vooral in winter kan ook het gevolg zijn van PSSM 2.
Dit is genetisch en uit zich vaak op oudere leeftijd.. Bij Friezen komt vaak type K1 of PX voor..
Geeft ook kreupelheden met wisselend beeld. Misschien ook goed om in het achterhoofd te houden als opbouwen lastig is en aankomen. Mijn fries werd ook mager en was heel wisselend kreupel. Ook wat atrose en wat verbening, maar niet passend bij Had ook vage tijdelijk klachten.
Wat voor afstamming is je paard? Mogelijk is hier ook iets op te maken.
Natuurlijke Vitamine E en lijnzaadolie helpen ook bij aankomen en spieropbouw. Succes!

Heb je hier meer info over (bvb lijnen)?
Hebben een nu 22 jarige Friese merrie met soortgelijke symptomen.
Toevallig voor vandaag de afspraak met de DA. Dus zeker een mogelijkheid om mee te nemen

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:29

Ik zou ook checken op pssm, ik schrik namelijk wel van de rug. Daar zou ik sowieso niet op gaan zitten, dan doe je meer kwaad dan goed. Mijn stappen zouden zijn, eerst checken op pssm, daarna een voerbeleid gaan opstellen, want zonder goed voer kan ze ook geen spieren opbouwen en dan vanaf de grond met de lange lijnen aan het werk. Longeren zou ik wel aandurven, 1 keer per week ofzo. Op een grote volte en niet te lang.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:38

Als ze door artrose kreupel is op de volte heeft ze pijn. Niet meer op rijden dus.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:44

janderegelaa schreef:
Als ze door artrose kreupel is op de volte heeft ze pijn. Niet meer op rijden dus.

Eens, kreupel is kreupel.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:50

idd, mee eens

mexlovenoa

Berichten: 555
Geregistreerd: 07-11-09

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 14:11

Op aanraden van de dierenarts mochten we weer langzaam gaan opbouwen na een check op de kliniek. Stappen aan de hand, maar ook rustig weer onder het zadel beginnen. Ik moet wel zeggen dat dit een aantal maanden geleden is en dat ze toen kwa bespiering beter zat omdat ze de laatste tijd niet gereden is wegens mijn lichamelijke gesteldheid. en ook zo met haar lichaamsconditie. Dat ze schraler is geworden zou volgens de dierenarts vooral te wijten zijn aan de kwaliteit van het ruwvoer ( sinds deze week is er een andere lading ruwvoer geleverd op stal die van betere kwaliteit zou moeten zijn. Maar omdat ik haar lichamelijk niet in goed genoege conditie vind om te gaan rijden, ben ik aan het zoeken naar andere manieren om haar spieren weer op te bouwen zonder dat ze over haar slechte been moet draaien ( op aanraden van de dierenarts niet over haar rechter achterbeen laten draaien en geen korte wendingen )

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:00

mexlovenoa schreef:
Op aanraden van de dierenarts mochten we weer langzaam gaan opbouwen na een check op de kliniek. Stappen aan de hand, maar ook rustig weer onder het zadel beginnen. Ik moet wel zeggen dat dit een aantal maanden geleden is en dat ze toen kwa bespiering beter zat omdat ze de laatste tijd niet gereden is wegens mijn lichamelijke gesteldheid. en ook zo met haar lichaamsconditie. Dat ze schraler is geworden zou volgens de dierenarts vooral te wijten zijn aan de kwaliteit van het ruwvoer ( sinds deze week is er een andere lading ruwvoer geleverd op stal die van betere kwaliteit zou moeten zijn. Maar omdat ik haar lichamelijk niet in goed genoege conditie vind om te gaan rijden, ben ik aan het zoeken naar andere manieren om haar spieren weer op te bouwen zonder dat ze over haar slechte been moet draaien ( op aanraden van de dierenarts niet over haar rechter achterbeen laten draaien en geen korte wendingen )

Artrose is artrose en pijn is pijn. Als je je paard dikker wit krijgen moet je meer brok geven. Ik gok dat ze een halve schep per dag krijgt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:02

Eens met een aantal bokkers boven me. Als het dier nog kreupel is, heeft ze nog pijn. Daar moet je niet op willen gaan zitten.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:06

Ik heb geen tips TS. Ik heb mijn oudere merrie met artrose destijds met pensioen gezet, ze was redelijk pijnvrij te houden zolang ik er niet op ging zitten. Nu doet ze het goed met pijnstilling en onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:09

Waarom zou je op je dier willen zitten als hij pijn aangeeft?
Trainen kan ook prima aan de hand (lange teugel) en ik denk dat je met eiwitten/aminozuren (bijv sojaschroot) ook nog wel eens winst kan behalen.

mexlovenoa

Berichten: 555
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 16:24

In het laatste rapport van de kliniek staat dat ze regelmatig liep op zowel de volte hard en zacht als rechtuit en na buigen. Met andere woorden.. ze liep niet meer kreupel. ( ze had naast haar artrose ook nog een peesblessure waaruit mogelijk de onregelmatigheid kwam ) er wordt enkel geadviseerd dus geen korte wendingen te maken en haar niet te laten draaien over haar "slechte" been. Waardoor longeren mij geen goede keuze lijkt. Ik heb haar dus ook niet meer gelongeerd.

Nogmaals. Ze loopt nu dus gewoon goed! Maar omdat werken op de volte mij wordt afgeraden door de dierenarts had ik dit topic geopend om adviezen te horen voor andere manieren van trainen voor spieropbouw. Wanneer ik haar namelijk weer voltes ga laten lopen is dat meer belasting voor haar slechte been. Maar ik vind haar nog niet in goede lichaamsconditie om er op te stappen. Kwa voer zit alles nu goed dus dat heeft ook wat tijd nodig. Het is niet dat ze na een week weer in goede conditie is..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:31

Op die rug zou ik niet gaan zitten en hoop ook dat een veearts dat ook ziet en zegt.

Ik heb er 2 met artrose en die lopen beiden niet kreupel, maar wel 24/7 vrij rond. Ga ik ze opsluiten worden ze stijf.
Door verbouwen en mijn gezondheid ook weinig gereden, maar dan vallen ze echt niet zo in. Niet qua gewicht en niet qua standaard bespiering die ze gewoon behoren te hebben.

Eerst veel meer voeren en languit ernaast. Dan maar eens zien of het paard rad blijft als ze dat nu zou zijn. Dan kan je eerst nog eens laten nakijken en ook checken op de volte voor je er eventueel op gaat zitten.

Als ze niet aankomt, ondanks goed en voldoende voeren, is er meer mis.

Heb je geen ander paard om haar ernaast mee te nemen naar het bos? Dat doen wij normaal gesproken, dan hebben ze hun beweging rechtuit en worden niet door een ruiter belast.

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:36

Ik snap nooit zo goed waarom mensen het advies krijgen om op een paard met atrose te gaan zitten en waarom die eigenarendit dan ook nog willen. Vraag willekeurig mens met atrose hoe het is om atrose te hebben en ze zullen allemaal antwoorden dat het vreselijk veel pijn doet. Is het rijden dan echt zo belangrijk?

sonova

Berichten: 423
Geregistreerd: 17-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:39

Ik zie hier absoluut geen mager paard, en als je met de dierenarts hebt overlegd dat je langzaam kan beginnen dan moet je dat zeker doen. Alle goede bedoelingen hier op bokt zullen je niet veel verder helpen ben ik bang. Wij hebben je paard niet gezien in beweging, alleen van een foto die niet goed te beoordelen is. Dus vertrouw op je da. Hij heeft er verstand van.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:43

Dreamboy schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen het advies krijgen om op een paard met atrose te gaan zitten en waarom die eigenarendit dan ook nog willen. Vraag willekeurig mens met atrose hoe het is om atrose te hebben en ze zullen allemaal antwoorden dat het vreselijk veel pijn doet. Is het rijden dan echt zo belangrijk?


Ik denk dat het advies van veeartsen uit het traditionele paarden houden komt. Paarden die veel op stal staan, 's winters beperkt buiten komen en dus weinig bewegen.

Ik heb het advies ook weleens gekregen en ook om me heen gehoord. Doel was dat het paard dan rechtuit zou bewegen en het bewegen weer werd opgebouwd en meestal liefst niet in een rijbak. Hoewel veel bakken ook niet te zwaar of onregelmatig zijn, zien veeartsen dat wel vaak.

En het andere deel van eigenaren, hebben een paard om te rijden en missen dat. Het is vaak niet doelbewust een paard kapot willen rijden of met pijn, maar wel weer graag met hun eigen paard willen rijden. Gewoon het gevoel dat mensen missen.


sonova schreef:
Ik zie hier absoluut geen mager paard, en als je met de dierenarts hebt overlegd dat je langzaam kan beginnen dan moet je dat zeker doen. Alle goede bedoelingen hier op bokt zullen je niet veel verder helpen ben ik bang. Wij hebben je paard niet gezien in beweging, alleen van een foto die niet goed te beoordelen is. Dus vertrouw op je da. Hij heeft er verstand van.


Kijk eens goed naar de rug. Ondanks slechte foto's, is het echt duidelijk dat je recht op de ruggengraat gaat zitten zo. De veearts heeft het paard al even niet gezien en deze foto's worden hier nu gedeeld, dat is van nu.

Daarbij zit er op bokt wel degelijk veel kennis en ervaring. 1 Veearts is maar 1 veearts. Veel paardenmensen samen, die vaak ook ervaring hebben met meerdere veeartsen, diverse adviezen etc, kunnen wel degelijk helpen om nog eens na te denken en een alternatief te zoeken.

Maar je kan ook Bokt opdoeken, want zonder dit is er ook weinig Bokt over.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:48

mexlovenoa schreef:
haar artrose is redelijk stabiel momenteel. Tijdje geleden ingespoten met hyaluronzuur en corticosteroïden. Ze is goed actief en voorwaarts. Loopt rechtuit goed in alle gangen. Op beide voltes licht kreupel rechtsachter


Wat is het nu. Is ze nu wel of niet kreupel?

Roosje01

Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Schraal en spierloos paard met artrose weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:52

Zoals ik al zei lange lijnen werk rechtuit er achter lopen train je de rugspieren ook mee.