Beenbescherming op stal / in paddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 526
Geregistreerd: 08-03-21

Beenbescherming op stal / in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 12:22

Inmiddels twee keer heeft mijn paard een flinke blessure doordat een ander paard hem heeft getrapt of doordat hij een onhandige beweging maakt.

Nu is het inpakken in bubbeltjesplastic niet realistisch. Is er iets om de benen te beschermen in zo'n paddock met ander rondlopend wild? Dat we in ieder geval die benen goed houden, mocht een ander paard het leuk vinden om een trap uit te delen?
Je hebt transportbeschermers maar die zijn te lomp denk ik. Van peesbeschermers wordt gezegd dat die de benen te warm maken. Dus ik denk dat je iets nodig hebt dat de benen niet te warm maakt, maar wel beschermd.

Heeft iemand ideeën wat verantwoord op stal en in de paddock om de benen kan, waardoor ze beschermd zijn tegen een eventuele klap maar iets dat die pezen niet kapot maakt omdat alles te warm wordt?

LiannePuthzy

Berichten: 6973
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Beenbescherming op stal / in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:24


snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Beenbescherming op stal / in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:40

Niet samen zetten... of ander maatje je kan ze toch nietheledagen ingepakt houden

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Beenbescherming op stal / in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:44

Ik zou ze niet inpakken, als je peesjes om doet, trappen ze net er boven een knie kapot, pak je een heel been in dan tikken ze elkaar bij wijze van spreken net de schouder.

Als ze echt zo elkaar verwonden dan liet ik ze niet meer bij elkaar. Als het domme pech is, dan zou ik het risico accepteren.

Op stal zou ik zeker niets om doen, dus dan moet je elke keer bij het buiten zetten al iemand hebben die dit kan en wil doen, en als ze naar binnen gaan weer afhalen.

Is de paddock wel groot genoeg en hebben ze voldoende te eten? Hier zie je vaak dat als een van beide net aan is, dat ze gaan lopen klieren.

Miss_Mii21

Berichten: 526
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 12:59

MarliesV schreef:
Ik zou ze niet inpakken, als je peesjes om doet, trappen ze net er boven een knie kapot, pak je een heel been in dan tikken ze elkaar bij wijze van spreken net de schouder.

Als ze echt zo elkaar verwonden dan liet ik ze niet meer bij elkaar. Als het domme pech is, dan zou ik het risico accepteren.

Op stal zou ik zeker niets om doen, dus dan moet je elke keer bij het buiten zetten al iemand hebben die dit kan en wil doen, en als ze naar binnen gaan weer afhalen.

Is de paddock wel groot genoeg en hebben ze voldoende te eten? Hier zie je vaak dat als een van beide net aan is, dat ze gaan lopen klieren.


Het zijn drie jonge paarden bij elkaar waarvan er eentje te pas en onpas trapt, rondrent en de andere twee opjaagt. Twee merries. Wij hebben een ruin.
Snap dat jonkies spelen en rennen, maar vind het wel heel gortig worden qua kosten.

We denken inderdaad aan een andere paddock, dat hij apart staat. Hij wil zo graag samen met andere paarden staan, vind het heel zielig, maar elke 4 maanden 1400 euro kosten is echt niet realistisch, omdat een ander paard alleen maar losse 'benen' heeft en die van mij blijkbaar niet snel genoeg weg rent of een gekke draai maakt...

Dacht misschien is er nog een tussenweg... tussen alleen in de paddock (er zijn geen andere paarden waar we hem veilig bij durven te zetten) of met merries waarvan er eentje trapt

Miss_Mii21

Berichten: 526
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 13:03

snorkel1986 schreef:
Niet samen zetten... of ander maatje je kan ze toch nietheledagen ingepakt houden


Hij staat nu nog op boxrust, gaat inderdaad tzt niet bij die merries terug. Dat is heel duidelijk. Maar wat dan wel? Alleen is een alternatief, terwijl hij zo graag vriendjes wil zijn. Misschien komt er tzt nog een passend paard bij, dat kan ook. Voor nu is er een andere ruin - die blijkbaar ook niet altijd even aardig doet - dus dat riskeer ik niet. Dan is het voor nu alleen.

In principe is er genoeg eten en zeker meer dan genoeg ruimte om rond te rennen. Maar nu een dik been (op 3 benen lopen), 4 weken stil staan, weven omdat hij niet bij z'n vriendjes mag en 1400 euro verder, ben ik hier even klaar mee. Kan niet elke paar maanden 1400 euro op gaan brengen.
Dacht misschien kan hij toch beschermd bij de andere paarden staan.. je wil hem bijna helemaal inpakken maar dat is niet realistisch. Dacht misschien zijn er speciale beenbeschermers.. die luchtdoorlatend zijn en toch bescherming bieden.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Beenbescherming op stal / in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:05

En eventueel op zoek naar een andere plek met beter passende maatjes? En misschien meer ruimte zodat ze elkaar wat minder in de weg zitten?

Miss_Mii21

Berichten: 526
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 13:22


MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:22

En die merries moeten bij elkaar? Het meest logische zou zijn om de 'trappende' merrie er tussenuit te halen en die van jou dan met 1 andere op de paddock te zetten. Maar goed, moet net kunnen natuurlijk met de groepssamenstelling.

Snap best dat het te gortig is hoor. Probeer ff mee te denken of je de oorzaak ook nog anders aan kan pakken ipv het gevolg.
Gaan ze niet de wei op straks? Dan zijn ze vaak drukker met eten dan met oorlog voeren, al blijft het een risico met een dier er bij in met losse hoeven.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Beenbescherming op stal / in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:30

Hoe groot is de paddock en wat is er te doen voor de paarden. Als de ruimte te klein en verveling te hoog is is het niet raar dat er onderling getrapt wordt.

Oneven aantal bij zo'n kleine groep is ook niet handig.

Miss_Mii21

Berichten: 526
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 15:57

cobiie schreef:
Hoe groot is de paddock en wat is er te doen voor de paarden. Als de ruimte te klein en verveling te hoog is is het niet raar dat er onderling getrapt wordt.

Oneven aantal bij zo'n kleine groep is ook niet handig.



Genoeg ruimte.. genoeg voer.. alleen één merrie die nogal merrie achtig gedrag heeft en nogal eens trapt als het haar uitkomt.. of dat ze ineens gaat rennen en de rest opjaagt, waardoor die dan ook weer mee gaan rennen en dan zich eens verstappen ofzo..

Er is weinig andere keus. Bij nog drukkere paarden, lijkt mij helemaal kans op meer blessures. Bij een andere ruin waarvan we horen als jouw paard z'n oren één keer plat doet, dan doet hij niet meer aardig. Dus ook een behoorlijk risico, willen we niet nemen. Dan alleen in een grote paddock, tja , ons paard is zo sociaal. Wil zo graag vriendjes maken. Vind het heel sneu, maar zie ook geen andere optie...

Miss_Mii21

Berichten: 526
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 16:00

MarliesV schreef:
En die merries moeten bij elkaar? Het meest logische zou zijn om de 'trappende' merrie er tussenuit te halen en die van jou dan met 1 andere op de paddock te zetten. Maar goed, moet net kunnen natuurlijk met de groepssamenstelling.

Snap best dat het te gortig is hoor. Probeer ff mee te denken of je de oorzaak ook nog anders aan kan pakken ipv het gevolg.
Gaan ze niet de wei op straks? Dan zijn ze vaak drukker met eten dan met oorlog voeren, al blijft het een risico met een dier er bij in met losse hoeven.


Er is weinig ruimte voor andere samenstelling. Ze boden wel aan om ons paard dan bij anderen te zetten maar dat maakt het risico niet kleiner. Vind het zo sneu, je wil hem eigenlijk bij een lieve rustige ruin ipv eentje die hapt en lelijk doet als een ander eens z'n oren plat doet. Dan gaat het de hele dag goed en einde van de dag foute boel. Dat foute boel willen we even niet meer.
Dus dan staat hij alleen en dan maar even wachten tot er misschien wel een leuke match komt. Hij ziet wel de andere paarden hoor en eet samen uit de ruif, hij kan over de omheining heen een beetje snuffelen, dus hij staat niet alleen alleen. Maar je wil zo graag dat hij een maatje naast zich heeft waarmee hij kan groomen.

Ze proberen echt mee te denken op stal, maar de alternatieven, het 'proberen of het gaat' met vervolgens een fikse kostenpost zie ik niet zitten.. vind het zo sneu. Ons paard is zo sociaal, wil zo graag vriendjes maken. Maar ik wil geen trappende merrie er bij, 2x kosten is echt meer dan genoeg.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:02

Hoe veel is genoeg ruimte?

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:04

Waarom niet gewoon verhuizen naar een andere stal dan? Eentje waar hij wel met sociale paarden naar buiten kan.
Ik snap dat dat vaak niet al te makkelijk gaat maar zo te horen is deze stalling niet geschikt voor jouw paard.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:13

Ja, veel mensen hebben een eigen idee over wat genoeg ruimte is.
Kunnen de paarden een goede (paar) honderd meter uit elkaar staan? En ook uit elkaars zicht? Zijn er minimaal 3-4 voerplekken voor ze?
Spelen hoort erbij, maar als het gericht trappen is, is het geen spelen meer.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:19

De groep (en/of de ruimte) is dus gewoon niet passend. Zo simpel is het eigenlijk...
Daar kun je wat aan doen. Is het niet hier, dan ergens anders.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Beenbescherming op stal / in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:01

Je geeft niet echt antwoord. Wat is genoeg ruimte? Wat is genoeg voer?

Ik had hier eerst 2 merries en 4 ruinen. Die vonden elkaar echt niet altijd allemaal even lief, maar ze konden altijd weg van elkaar, altijd een plek om ergens rustig te staan of te liggen en te eten.

Wij hebben een pp, dus geen vierkante paddock of wei, waar ze elkaar in een hoek drijven bijvoorbeeld.

Nu nog 2 merries en 1 ruin, waarvan 1 merrie drachtig. Ze zijn heel close, maar zeker de merries zijn wel duidelijk. Maar ze beschadigen elkaar niet.
Doorgaans is waarschuwen onderling ook voldoende. Zeker als de samenstelling van de kudde goed is en je dus voldoende ruimte, eten en variatie hebt.
Het kan ook verveling zijn dat ze elkaar gaan lastigvallen.

Als het jonge paarden zijn, is het heel verstandig dat er ook minimaal 1 oudere, goede opvoeder bij loopt. Jonge paarden moeten niet elkaar opvoeden.

Risico's loop je altijd. Mijn merrie lag 2 weken geleden open en heeft dat echt zelf gedaan. Uiteraard op zaterdag, moest gehecht, ab etc etc.

Als het niet goed gaat, kan je altijd nog naar een beter passende plek kijken. Het is duidelijk dat het hier niet goed gaat. Alleen zetten moet echt het laatste zijn wat je wil doen.

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:43


DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:52

Als ze een keer een flinke tik op de sprong krijgt heb je zo weinig aan peesbeschermers...

Dit soort topics hebben idd altijd een gemene deler.
Hoe groot is de plek waar ze staan en hoeveel plekken aan voer is er.
En dan krijg je wazige antwoorden.

Als ik mijn ruin en merrie op 20x 20 zet slaat hij.

Staan ze minimaal 20x40 dan niet meer.
En dan heb ik het over gras.
Met daaraan vast nog altijd de rijbak. Staan al jaren bij elkaar en knuffelen ook samen.

Ik heb jonge paarden gehad die moesten nog veel ruimer staan. Minimaal halve hectare gras.

Dus ts, hoe groot is het stuk en hoe kunnen ze eten?

Tip.
Google maps. Rechter muisknop. Afstand meten.

Malle_meid

Berichten: 192
Geregistreerd: 31-10-21

Re: Beenbescherming op stal / in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 18:22

Hoe lang staan ze buiten? Als ze de hele dag buiten staan, dan zou ik niet met beenbescherming gaan werken, worden de pezen te warm van. Transportbeschermers zijn hier ook niet geschikt voor. En dan nog houd je nog veel been en andere lichaamsdelen over waar geen bescherming zit en de kans op een blessure bestaat.

Ik snap dat je het sneu vind en niet op de kosten en andere ellende van een blessure zit te wachten. Dan heb je geen andere keuze dan óf alleen zetten óf met een ander maatje in de paddock. En als dat op de huidige stal niet kan, dan zul je op zoek moeten gaan naar een andere stalling.

Helaas is hier geen magische oplossing voor, dit zijn de zorgen waar je als paardeneigenaar mee te maken kunt krijgen.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 18:46

Vervelend. Ik zou hem niet meer in die groep zetten. Het liefst met 1 maatje waar hij goed mee kan. En anders maar alleen. De gezondheid van mijn paard zou toch voorgaan. Contact met andere paarden is leuk maar soms geeft het alleen maar ellende.
Ik heb moeder en dochter gehad die elkaar helemaal lens sloegen als ze bij elkaar stonden. Ging gewoon niet.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Beenbescherming op stal / in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 19:27

https://www.rideawaystore.com/nl-NL/Equ ... ogQAvD_BwE
Deze had ik voor mijn brokkenpiloot. Hij mocht de box niet uit zonder rondom in de beschermers met springschoenen. Hij heeft diverse serieuze blessures gehad: griffelbeenbreuken, peesblessures, etc en om hem te beschermen tegen zijn eigen ongeluk moest hij altijd die dingen om.
Het heeft hem een hele tijd geholpen.

Miss_Mii21

Berichten: 526
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 15:17

Nicky1963 schreef:
https://www.rideawaystore.com/nl-NL/Equ ... ogQAvD_BwE
Deze had ik voor mijn brokkenpiloot. Hij mocht de box niet uit zonder rondom in de beschermers met springschoenen. Hij heeft diverse serieuze blessures gehad: griffelbeenbreuken, peesblessures, etc en om hem te beschermen tegen zijn eigen ongeluk moest hij altijd die dingen om.
Het heeft hem een hele tijd geholpen.


Tnx!

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Re: Beenbescherming op stal / in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 16:14

Ik heb de gatusos air peesbeschermers besteld en die krijg ik volgende week binnen. Ook vanwege een paard met een schiefel die nogal onvoorzichtig is.