Kalkoengaten schoonmaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BenteR
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-11-21

Kalkoengaten schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 18:20

Hooi!
Omdat ik binnenkort wedstrijden op gras ga rijden, heeft de smid gister kalkoengaten in de ijzers geboord. Alleen vraag ik me af hoe ik deze goed schoon houd.
De smid zei zelf dat ik het het best met watten en vaseline kon doen maar ik weet niet of dat helemaal goed blijft zitten. Want ja, dan moet ik die er natuurlijk ook inhouden met het rijden en ik weet niet of dat dan goed blijft zitten…
Dus, tips zijn welkom :)

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Kalkoengaten schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:29


McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:31

BenteR schreef:
Hooi!
Omdat ik binnenkort wedstrijden op gras ga rijden, heeft de smid gister kalkoengaten in de ijzers geboord. Alleen vraag ik me af hoe ik deze goed schoon houd.
De smid zei zelf dat ik het het best met watten en vaseline kon doen maar ik weet niet of dat helemaal goed blijft zitten. Want ja, dan moet ik die er natuurlijk ook inhouden met het rijden en ik weet niet of dat dan goed blijft zitten…
Dus, tips zijn welkom :)


Wat Brainless tipt. De avond voor de wedstrijd kun je ze bijvoorbeeld thuis schoonmaken en er dan vette watten indrukken, en hopen dat ze erin blijven ;).

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:48

Schoonmaken thuis, watten erin en zelftappende proppen/kalkoenen gebruiken. Ideaal. Als er dan nog wat rommel in het gat zit, draaien die het er wel uit.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:51

ik heb toen, schroeven, zelf ingekort met dezelfde maat van kalkoengat er in gedraaid, en ook goede hoefsmeden kunnen dit doen, een widiapunt, maar dan niet met punt, maar 1 die je er weer uit kan draaien met platte schroevendraaier of torx.

gewoon wat vaseline er in, schroef er in draaien, en die blijven zitten, die rubberen dopjes vallen er altijd uit.

alleen vette watten, drukken er snel door of vallen er uit, blijven plakken aan mest/urineinbox.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Kalkoengaten schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:12

Ik maakte bij brave paarden de gaten pas schoon op concour. Met een kleine schroeven draaier. Werkte fijner dan alle andere troepjes die er voor gemaakt zijn. Dan zelftappende stiften erin.
Bij jong onervaren spul deed ik thuis voor weg gaan de gaten schoon maken. Thats it.

Kabayo

Berichten: 13953
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Kalkoengaten schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:13

Ik maak ze altijd schoon met een spijker en dan de kalkoen erin draaien, op wedstrijd terrein

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:15

Ik maakte de gaten altijd schoon met een Hoefnagel, en dan watten gedrenkt in olie en dan in het gat proppen. Op wedstrijd watten er uit en kalkoen er in

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Kalkoengaten schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:37


Bielsje

Berichten: 1388
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Kalkoengaten schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:44

Wij maakten het ook schoon met zon soort ding als brainless tipte, vlak voordat we de proppen (of kalkoenen volgens de rest van NL :') ) erin draaiden.

BenteR
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 20:45

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik het maar gewoon schoon ga maken de dag voor de wedstrijd en dat het dan wel goed komt!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Kalkoengaten schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:55

Vroeger gebruikte ik ook watten met vaseline, maar tegenwoordig gewoon zelftappende stiften. Veel makkelijker en sneller. Even de meeste zooi uit het gaatje pulken en hop de stiften er in.

Malle_meid

Berichten: 192
Geregistreerd: 31-10-21

Re: Kalkoengaten schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 21:07

Wat ik vroeger deed was inderdaad de dag van tevoren de gaten schoonmaken en elk schroefgat even checken of het schroefdraad schoon genoeg dat je de stiften/kalkoenen er goed in kan draaien. Dat kun je met een tap doen, maar dat vond ik zelf altijd wat eng, want als ze de hoef uit je handen trekken en erop zouden gaan staan, brrrr, doodeng. Maar ik gebruikte dan altijd de kalkoenen zelf om te testen. Maar ik lees hierboven dat er tegenwoordig zelftappende kalkoenen zijn. Als ze allemaal goed schoon zijn, dan watten erin proppen met vet, goed proppen.