Springschoenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BenteR
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-11-21

Springschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 10:28

Hallo!
Ik weet niet helemaal of dit onderwerp in het forum past, maar ja :)
Ik wil zelf graag springschoenen aanschaffen, maar ik vraag me af welke maat ik moet, dus ik dacht misschien kunnen jullie me helpen!
Mijn pony is 152 en heeft op zich best wel grote hoeven!
Dusssss… help me

Magisch
Berichten: 45
Geregistreerd: 03-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:47

Dat is lastig te beslissen! De maat van de springschoen hangt ook af van het materiaal dat je kiest. Mijn paard van 1.70 cm stokmaat draagt van een rubberen springschoen maat L en van een stoffen springschoen maat M. Ze passen beide. Voor jouw pony zal ik daarom op een XS of S uitkomen. Misschien een aanrader om meerdere maten online te bestellen en ze op je gemak te passen? Succes!

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Springschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:49

Mijn kwpn van 1.55 heeft echt stoffen en rubberen maat L nodig. Anders liggen ze op de hoeven ipv. er over heen.

Mijn Arabier kruising van 1.48 had maat S nodig van stoffen en M van rubber.

Ligt dus echt aan de maat van de benen in combinatie met de grootte van de hoef.

Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:30


mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Springschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:31

Springschoenen moet je echt passen. Misschien kun je iets passen van stalgenootjes? Daarbij past mijn paard ook niet springschoenen van elk merk door een andere pasvorm.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:40

Voor welk doel wil je ze aanschaffen?
Aantikken balken, aantikken hoefbal, aftrappen ijzers,...?
Hoe verder in het bovenstaande lijstje, hoe groter de springschoen moet vallen. Je hebt een springschoen daardoor ook eerder te klein dan te groot naar mijn idee.

Edit: spelfouten
Laatst bijgewerkt door Bowo op 16-05-22 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:41

welk doel wil je bereiken met de springschoenen? aantikken van hoefballen of voorkomen van aftrappen van ijzers? of iets anders?

Mijn paard heeft ze om ter voorkoming van het aftrappen van de ijzers en dan moeten ze tot de grond komen. mijn pony van 1.50 heeft L. M past in omvang ook maar dan komen ze niet tot de grond.
Als het alleen ter bescherming van de hoefballen is hoeven ze niet tot de grond te komen en kunnen ze dus korter zijn.

en pas op, bij sommige paarden geven die krengen wonden in de kootholtes.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Springschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:57

Mijn ervaring is, het scheelt best wel per merk. Ze van het ene merk van de stoffen een maat M heeft is die van een ander merk te klein.
Zo had ik eerder die van Sectolin maat M en paste perfect. Daarna een zoektocht waar de ene M te klein was, maar de L weer te groot.
Ik heb nu die van BR in L.
Ze is 1.50