Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoeven niet recht?? Help!

 
Profiel   

}:0 [ img ]
Heyhoi allemaal!

Ik heb nu al 4 jaar dezelfde hoefsmid. Mijn paardje heeft voor ijzers, en achter willen we ook doen.

Zijn Hoeven groeien langzaam en slijten super snel

Maar ik deed vandaag zijn Hoeven uitkrabben en in de olie zetten. En zag dat zijn Hoeven niet helemaal horizontaal recht zijn. Kan dit?

Zo ziet het eruit

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Ik vind dat ze een beetje scheef zijn? Dat de ene kant van de wand langer is dan de andere kant?

Bij de 3e foto heb ik lijntjes gemaakt, rood is hoe het nu is. En groen hoe het hoort te zijn? Correct me als ik t verkeert heb hoor haha

Wat vinden jullie?

Ik heb weinig verstand van hoeven, dus sorry als ik dingen verkeert zeg haha

En als dit zo is, kan dit ook zorgen voor problemen met rijden?

Plus hebben jullie tips voor droge Hoeven? Zijn voofhoeven lijken te leiden onder het droge zand :(

Voordat ik naar mijn hoefsmid stap wilde ik het eerst vragen hier ;)

Bedankt!


Laatst bijgewerkt door Bolle94 op 30-04-22 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-22 21:09 



 
Profiel   

Scheef kan ik niet beoordelen zo. Oliën / vetten doe ik nooit, daardoor sluit je de hoef juist als het ware af en wil het vocht er helemaal niet meer intrekken. Als ik de hoeven te droog vind worden, zet ik m’n paard met vier voeten in bakjes water. Bak hooi voor z’n neus en hij blijft wel een half uurtje staan. Was een tip van m’n hoefsmid (die het fijn vindt als de hoeven niet zo kneiter hard / droog zijn). Andere optie is door vochtig gras wandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-22 21:20 



 
Profiel   

Hilary schreef
Scheef kan ik niet beoordelen zo. Oliën / vetten doe ik nooit, daardoor sluit je de hoef juist als het ware af en wil het vocht er helemaal niet meer intrekken. Als ik de hoeven te droog vind worden, zet ik m’n paard met vier voeten in bakjes water. Bak hooi voor z’n neus en hij blijft wel een half uurtje staan. Was een tip van m’n hoefsmid (die het fijn vindt als de hoeven niet zo kneiter hard / droog zijn). Andere optie is door vochtig gras wandelen.



Oeeh dat is idd slim! Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-22 21:22 



 
Profiel   

Het haar zou nog kunnen vertekenen, als de spleet van de straal recht naar beneden loopt zou hij nog best recht kunnen zijn.

Denk dat je meer fotos (hoef op de grond) nodig hebt om te kunnen beoordelen of het recht is of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-22 21:25 



 
Profiel   

Azmay schreef
Het haar zou nog kunnen vertekenen, als de spleet van de straal recht naar beneden loopt zou hij nog best recht kunnen zijn.

Denk dat je meer fotos (hoef op de grond) nodig hebt om te kunnen beoordelen of het recht is of niet.


Das ook waar, ik maak morgen wel eventjes nog wat foto's:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-22 21:27 



 
Profiel   

Ik kan zo van deze foto eigenlijk niets zien, behalve dat ik hoop dat de rest van de hoef nog onder de sok zit :'). Hij lijkt erg kort zo.
Sommige paarden slijten scheef af. Dit komt door hun looppatroon. Zeker als hoeven heel langzaam groeien of teveel slijten, kan de smid dit met bekappen niet voldoende corrigeren, immers te kort is ook niet goed. Een andere reden kan zijn dat de hoefsmid je paard bewust binnendoor heeft gezet. Dan laat hij de binnenkant wat zakken. Dit onlast de knieën wat. Kan ook zijn dat je hoefsmid er geen gevoel voor heeft en je paard totaal scheef kapt natuurlijk. Ook dit komt helaas voor. Ik kan het alleen niet zo goed zien zo ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-22 21:59 



 
Profiel   

Je kan altijd een keer een andere hoefsmid uitnodigen om te kijken wat die ervan vindt en anders een goede communicatie behouden en het gewoon even navragen aan je hoefsmid; dat je twijfelt en wat zijn/haar mening is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-22 22:00 



 
Profiel   

Ik denk dat jouw pony een beetje wijdbeens loopt en daardoor wat schever afslijt. Ik kan niet zien of je nu een achterhoefje gefotografeerd hebt, maar het kan achter ook komen doordat je pony biljardeert. Dat betekent dat hij zijn hoef nog draait als deze al op de grond staat.
Mogelijk is dit gewoon zoals jouw pony afslijt en wil dit helemaal niet zeggen dat er iets mis is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 16:31 



 
Profiel   

Diddykong schreef
Ik kan zo van deze foto eigenlijk niets zien, behalve dat ik hoop dat de rest van de hoef nog onder de sok zit :'). Hij lijkt erg kort zo.


Mee eens. Zo op het zicht lijken de hielen te laag (of te ondergeschoven in het slechtste geval) om er deftig een ijzer onder te nagelen (één van de redenen dat ik nooit voor ijzers kies, want lage hielen zijn op zich prima), maar kan zijn dat er veel haar over hangt.

Om te checken of de hoeven langs beide kanten gelijk zijn, gaat mijn bekapper altijd in het midden van beide hoefballen de maat nemen, dus als je links en rechts van de straal loodrecht op je rode lijn een lijn trekt, en deze afstanden meet tot de kroonrand, dan zouden die gelijk moeten zijn (als je hoefsmid niet om één of andere reden naar binnen toe bekapt, maar de meeste hoefsmeden zullen dat wel uitleggen aan de eigenaar.

Maar ben wel benieuwd naar meer en vollediger foto's, hoop dat de hoef er toch anders uitziet dan het op deze foto's lijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 21:49 



 
Profiel   

Simpel antwoord op een simpele vraag. Slijten jouw schoenen volledig recht af? :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 22:03 



 
Profiel   

Goede hoevenfoto’s maken op vlakke ondergrond, niet in het stro. Sokken even in bandageren of iets dergelijks, zodat de hoef goed zichtbaar is.
Voorkant, beide zijkanten en achterkant. Hoef optillen en goede rechte foto van de onderkant maken. Hier kan je zo niet veel zinnigs aan zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 23:15 



 

Absolem schreef
Simpel antwoord op een simpele vraag. Slijten jouw schoenen volledig recht af? :)*


En wat betekend dat dan als dat zo is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 23:35 



 
Profiel   

Absolem schreef
Simpel antwoord op een simpele vraag. Slijten jouw schoenen volledig recht af? :)*

Nope.. en ik ga ook steeds beroerder lopen (lees: pijn in mijn bekken hebben) naarmate mijn schoenen/zolen schever worden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 23:38 



 
Profiel   

Humpiedumpie schreef
Absolem schreef
Simpel antwoord op een simpele vraag. Slijten jouw schoenen volledig recht af? :)*


En wat betekend dat dan als dat zo is.

Dat je volledig en altijd in balans loopt. Dat is echter zo goed als onmogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 23:40 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Dat je volledig en altijd in balans loopt. Dat is echter zo goed als onmogelijk.

Hoezo? Mijn dochters lopen netjes recht op hun schoenen.
Ik loop scheef omdat ik mijn bekken scheef is.
Mijn kleintje slijt zijn hoeven netjes recht af, mijn oudje niet en daarom krijgt hij een ijzer in de zomer als wij meer buiten rijden op de weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 23:42 



 
Profiel   

Houd de schoenen eens langs een waterpas?
De meeste mensen slijten gewoon echt niet kaarsrecht hun schoenen af.
Paarden lopen ook niet volledig recht, daarom ben je als ruiter constant bezig met het rechtrichten van je paard. Heel belangrijk in het rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 23:52 



 
Profiel   

Dat kun je zo niet zien...pak hem op en laat hem losjes hangen bij de koot zodst de voet niet ondersteunt wordt en ga er echt boven staan, dan zie je of recht is of niet. Als hij scheef is zeg dit je hoefsmid en c9ntroleer rustig hoor als hij er is, hij moet dit nl ook zo controleren...zscheef afslijten beteke d dat je paard scheef neerzet, of hij is scheef en kun je gaan rechtrichten of hij zit vast in zijn rug en compenseert..maar de voet moet altijd recht gemaakt worden door de smid, jij oet zorg3n dat hij recht zij voeten neer kan zetten door training
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 19:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen