Ervaringen kreupel paard zonder aanleiding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minetje
Berichten: 324
Geregistreerd: 18-02-11

Ervaringen kreupel paard zonder aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 19:05

Hoi allemaal!

Wij zijn vandaag met onze nieuwe merrie naar de kliniek geweest voor een kreupelheids onderzoek. Merrie is gekocht als fokmerrie, wisten van onregelmatigheid af maar lijkt toch een stuk erger te zijn dan verteld. Ons doel is de merrie comfortabeler te krijgen, ze hoeft niet meer te dienen als sportpaard ondanks dat ze nog maar 7 jaar oud is.

Merrie is nu bij 2 klinieken geweest, Someren en Lingehoeve en zij kunnen beide niks vinden. Advies zou zijn ct of mri, maar voordat we dat doen willen we even alle opties bekijken.

Ze is linksvoor op de korte volte stokkreupel, zachte volte iets beter dan harde maar nogsteeds echt kreupel. Rechte lijnen loopt ze een stuk beter maar niet goed. Op echo's en rontgen is niks te zien.

Ze hebben linksvoor uitverdoofd, vanaf de kroonrand ongeveer dus onder de kogel. Paard liep meteen goed.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen met kreupelheden zo laag in de hoef. Hoefzweer is het niet, ze is al zeker een maand zo kreupel en reageert niet extreem op knijpen met de tang. De dierenarts voelt wel lichte pulsatie in die voet.

Waar wij aan denken:
-hoefkatrolontsteking alleen linksvoor? We hebben gelezen dat er paarden zijn die het wel hebben maar op foto's niks laten zien. Paard heeft aardig verwaarloosde hoeven en land zeker op de teen ipv hiel.

-Iets met de collateraal bandjes? Maar dat hadden ze waarschijnlijk op de echo moeten zien?

-Zou het nut hebben om iemand thermografische beelden te laten maken van die voet of er 'hitte' te vinden is?

Wat we nu sowieso gaan doen is hoeven goed laten bekappen en vanaf vandaag op de metacam om te kijken of dat verbetering geeft.

Heeft iemand nog ideeën?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Ervaringen kreupel paard zonder aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:12

Thermo kun je doen idd. Je kan ook een week lang ouderwets in een soda of biotex bad gaan weken. Kijken of er een abces in de voet zit en je die er uit kan krijgen. Een stompe schroevendraaier en hamer pakken hoef tussen de knieën en voorzichtig de zool af tikken en kijken of je reactie krijgt kan je ook proberen als je met een tang niet kunt ontdekken.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:13

Gebroken botje in de voet? Hier op stal had een paard zijn straalbeen gebroken. Hij liep van het ene op andere moment stokkreupel. Op 1 foto was het een beetje te zien dus na een heleboel andere foto's eindelijk goed op beeld gekregen. Maar dat is blijkbaar lastig te zien op Rontgen en hangt erg van de hoek van de foto af. Anders inderdaad MRI of CAT scan.
Mijn eigen voet is stuk en die was op foto's en echo ook perfect. Op de CAT scan met contrastfloeistof bleek het gewricht op te lichten als een kerstboom. Dat hoort niet. Dat probleem hadden ze met Rontgen en echo nooit gevonden.

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:13

Paard kan perfect een maand kreupel zijn van een hoefzweer, toch?
Niets uitwendigs aan de hand zoals rotstraal/straalkanker/hoefkanker? Kan soms ook grotere impact hebben dan je vermoedt, en zal je op echo en foto wss niet zien.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:19

Dat ze niet reageert op de tang hoeft niet heel veel te zeggen. Ik heb nu twee paarden gehad een met twee hoefzweren in 1 hoef en de ander bevangen en beide reageerde niet op de tang. Maar waren wel stok kreupel.

Die met de zweren was niet te zien op een foto, die hebben we er uiteindelijk uit gekregen door een zeiknat hoefverband met watten aan te leggen en die in een hoefzak te doen voor drie dagen. Waren echt mini zweertjes maar ze was er goed kreupel op.

Is de hoef ook warm?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:21

Omdat paard met verdoving goed loopt zou ik thermo niet doen, je weet al in welk gebied je moet zoeken namelijk, onder de kogel.
Is dit dezelfde onregelmatigheid als waarmee ze verkocht is? Want dan lijkt een hoefzweer mij ook erg stug.

Met zo kreupel zou ik wel verder willen weten ook wat het is, dus ik denk toch dat je dan aan CT of MRI moet denken

minetje
Berichten: 324
Geregistreerd: 18-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 19:30

Absolem schreef:
Thermo kun je doen idd. Je kan ook een week lang ouderwets in een soda of biotex bad gaan weken. Kijken of er een abces in de voet zit en je die er uit kan krijgen. Een stompe schroevendraaier en hamer pakken hoef tussen de knieën en voorzichtig de zool af tikken en kijken of je reactie krijgt kan je ook proberen als je met een tang niet kunt ontdekken.


Weken kunnen we proberen inderdaad!


Sas_Mon schreef:
Gebroken botje in de voet? Hier op stal had een paard zijn straalbeen gebroken. Hij liep van het ene op andere moment stokkreupel. Op 1 foto was het een beetje te zien dus na een heleboel andere foto's eindelijk goed op beeld gekregen. Maar dat is blijkbaar lastig te zien op Rontgen en hangt erg van de hoek van de foto af. Anders inderdaad MRI of CAT scan.
Mijn eigen voet is stuk en die was op foto's en echo ook perfect. Op de CAT scan met contrastfloeistof bleek het gewricht op te lichten als een kerstboom. Dat hoort niet. Dat probleem hadden ze met Rontgen en echo nooit gevonden.


Ze hebben echt veel rontgen foto's gemaakt van de hoef dus dat denk ik zelf eigenlijk niet, maar het kan inderdaad een mogelijkheid zijn. Jou gewricht licht op zei je, zat er dan een ontsteking in of gebroken oid?


hwn schreef:
Paard kan perfect een maand kreupel zijn van een hoefzweer, toch?
Niets uitwendigs aan de hand zoals rotstraal/straalkanker/hoefkanker? Kan soms ook grotere impact hebben dan je vermoedt, en zal je op echo en foto wss niet zien.

Volgens de dierenarts had er dan al wat uit moeten komen maar we gaan proberen te weken en kijken of dat wat doet. Hoeven zien er, ondanks veelste lang niet bekapt, wel 'gezond' uit.


alice0cullen schreef:
Dat ze niet reageert op de tang hoeft niet heel veel te zeggen. Ik heb nu twee paarden gehad een met twee hoefzweren in 1 hoef en de ander bevangen en beide reageerde niet op de tang. Maar waren wel stok kreupel.

Die met de zweren was niet te zien op een foto, die hebben we er uiteindelijk uit gekregen door een zeiknat hoefverband met watten aan te leggen en die in een hoefzak te doen voor drie dagen. Waren echt mini zweertjes maar ze was er goed kreupel op.

Is de hoef ook warm?

Hoef is eigenlijk niet warmer dan de andere hoef. Je hebt gewoon 3 dagen 24/7 met water geweekt? Anders haal ik namelijk ergens een goede hoefzak die ze lang om kan houden, is het wel waard om te proberen denk ik.


siskeh schreef:
Omdat paard met verdoving goed loopt zou ik thermo niet doen, je weet al in welk gebied je moet zoeken namelijk, onder de kogel.
Is dit dezelfde onregelmatigheid als waarmee ze verkocht is? Want dan lijkt een hoefzweer mij ook erg stug.

Met zo kreupel zou ik wel verder willen weten ook wat het is, dus ik denk toch dat je dan aan CT of MRI moet denken

Duidelijk, dankjewel! Het is inderdaad dezelfde onregelmatigheid als waarmee ze verkocht is. Alleen liep ze daar natuurlijk lange rechte lijnen in het land en hebben we haar nu pas echt op de korte harde volte gezet waarbij het heel duidelijk was. Ct of mri zit nogsteeds in ons hoofd inderdaad, maar stel dat het nou zo simpel is als een zweer of dus de hoefkatrolontsteking door slecht bekappen en overbelasting dan is het zonde om die ct te laten doen, aangezien daar wel een enorm kostenplaatje aan zit en je nog geen behandeling hebt dan

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen kreupel paard zonder aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:32

een zweer zou wel héél gek zijn als er 1 zweer al voor zo'n lange(?) periode aan de orde zou zijn, is HKO niet altijd zichtbaar op rontgen? Dat is iets wat je ook met de kliniek zelf zou moeten overleggen.
Slecht bekappen zou je ook van buiten al moeten zien, als dat al aan de orde is word het verhaal misschien ook wel anders, maar dat is weer iets wat je het beste met de Smid kan overleggen

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Ervaringen kreupel paard zonder aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:35

Yep, iedere ochtend en avond schoon lauw water in gedaan en als de zak toch afraakte hoef schoongemaakt en opnieuw verpakt. Gewoon met die goedkope zelf kleefende verbandjes van horka.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:41

minetje schreef:
Hoi allemaal!

Wij zijn vandaag met onze nieuwe merrie naar de kliniek geweest voor een kreupelheids onderzoek. Merrie is gekocht als fokmerrie, wisten van onregelmatigheid af maar lijkt toch een stuk erger te zijn dan verteld. Ons doel is de merrie comfortabeler te krijgen, ze hoeft niet meer te dienen als sportpaard ondanks dat ze nog maar 7 jaar oud is.

Merrie is nu bij 2 klinieken geweest, Someren en Lingehoeve en zij kunnen beide niks vinden. Advies zou zijn ct of mri, maar voordat we dat doen willen we even alle opties bekijken.

Ze is linksvoor op de korte volte stokkreupel, zachte volte iets beter dan harde maar nogsteeds echt kreupel. Rechte lijnen loopt ze een stuk beter maar niet goed. Op echo's en rontgen is niks te zien.

Ze hebben linksvoor uitverdoofd, vanaf de kroonrand ongeveer dus onder de kogel. Paard liep meteen goed.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen met kreupelheden zo laag in de hoef. Hoefzweer is het niet, ze is al zeker een maand zo kreupel en reageert niet extreem op knijpen met de tang. De dierenarts voelt wel lichte pulsatie in die voet.

Waar wij aan denken:
-hoefkatrolontsteking alleen linksvoor? We hebben gelezen dat er paarden zijn die het wel hebben maar op foto's niks laten zien. Paard heeft aardig verwaarloosde hoeven en land zeker op de teen ipv hiel.

-Iets met de collateraal bandjes? Maar dat hadden ze waarschijnlijk op de echo moeten zien?

-Zou het nut hebben om iemand thermografische beelden te laten maken van die voet of er 'hitte' te vinden is?

Wat we nu sowieso gaan doen is hoeven goed laten bekappen en vanaf vandaag op de metacam om te kijken of dat verbetering geeft.

Heeft iemand nog ideeën?



Dat kan natuurlijk vanalles zijn. Wij hebben hetzelfde bij onze (sport)pony. Na aankoop al snel steeds meer kreupel.
Bij kreupelheidsonderzoek ook bij verdoven ondervoet helemaal zuiver.

Wij zijn begonnen met speciaal beslag met zooltje en siliconen. Daar verbeterde hij niet op na 6 weken. Toen ingespoten. Weer controle na 6 weken; verslechterd zelfs :-(
Wij hebben er voor gekozen toen een MRI te laten maken en daar is een ontsteking aan de vleugel van zijn hoefbeen gevonden.
We zijn er nog steeds mee bezig, inmiddels zo'n 10 maanden.

Ik ben iig wel blij dat we de MRI hebben laten maken, want de oorzaak van de kreupelheid is nu duidelijk.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Ervaringen kreupel paard zonder aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:58

Hoelang is dit paard al kreupel?

Licor

Berichten: 2948
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:43

Sta je ook open voor alternatieve geneeswijzen?
Mocht je in mijn regio zitten dan weet ik nog 2 adresjes die ik je van harte kan aanbevelen.. heb daar veel positieve ervaringen mee, met name ook bij vage klachten waar regulier niets gevonden wordt

minetje
Berichten: 324
Geregistreerd: 18-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 23:27

siskeh schreef:
een zweer zou wel héél gek zijn als er 1 zweer al voor zo'n lange(?) periode aan de orde zou zijn, is HKO niet altijd zichtbaar op rontgen? Dat is iets wat je ook met de kliniek zelf zou moeten overleggen.
Slecht bekappen zou je ook van buiten al moeten zien, als dat al aan de orde is word het verhaal misschien ook wel anders, maar dat is weer iets wat je het beste met de Smid kan overleggen

Van de zweer lijkt mij ook, maar je weet maar nooit. Er zijn dus wel mensen met ervaringen dat de zweer er niet uit komt dus zo lang blijft zitten.

Ik heb me flink ingelezen op hko en er zijn paarden waarvan je op de rontgen niets ziet, maar aan de buitenkant wel. En paarden die op de rontgen helemaal stuk zijn en goed lopen. Het schijnt dat hko op de foto pas zichtbaar is als het straalbeen is aangetast, daarvoor zie je dus niks op de foto.

Ik snap dat alles met de kliniek overlegd moet worden, doen we ook zeker maar ervaringen vragen kan nooit kwaad.
Koekie73 schreef:
minetje schreef:
Hoi allemaal!

Wij zijn vandaag met onze nieuwe merrie naar de kliniek geweest voor een kreupelheids onderzoek. Merrie is gekocht als fokmerrie, wisten van onregelmatigheid af maar lijkt toch een stuk erger te zijn dan verteld. Ons doel is de merrie comfortabeler te krijgen, ze hoeft niet meer te dienen als sportpaard ondanks dat ze nog maar 7 jaar oud is.

Merrie is nu bij 2 klinieken geweest, Someren en Lingehoeve en zij kunnen beide niks vinden. Advies zou zijn ct of mri, maar voordat we dat doen willen we even alle opties bekijken.

Ze is linksvoor op de korte volte stokkreupel, zachte volte iets beter dan harde maar nogsteeds echt kreupel. Rechte lijnen loopt ze een stuk beter maar niet goed. Op echo's en rontgen is niks te zien.

Ze hebben linksvoor uitverdoofd, vanaf de kroonrand ongeveer dus onder de kogel. Paard liep meteen goed.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen met kreupelheden zo laag in de hoef. Hoefzweer is het niet, ze is al zeker een maand zo kreupel en reageert niet extreem op knijpen met de tang. De dierenarts voelt wel lichte pulsatie in die voet.

Waar wij aan denken:
-hoefkatrolontsteking alleen linksvoor? We hebben gelezen dat er paarden zijn die het wel hebben maar op foto's niks laten zien. Paard heeft aardig verwaarloosde hoeven en land zeker op de teen ipv hiel.

-Iets met de collateraal bandjes? Maar dat hadden ze waarschijnlijk op de echo moeten zien?

-Zou het nut hebben om iemand thermografische beelden te laten maken van die voet of er 'hitte' te vinden is?

Wat we nu sowieso gaan doen is hoeven goed laten bekappen en vanaf vandaag op de metacam om te kijken of dat verbetering geeft.

Heeft iemand nog ideeën?



Dat kan natuurlijk vanalles zijn. Wij hebben hetzelfde bij onze (sport)pony. Na aankoop al snel steeds meer kreupel.
Bij kreupelheidsonderzoek ook bij verdoven ondervoet helemaal zuiver.

Wij zijn begonnen met speciaal beslag met zooltje en siliconen. Daar verbeterde hij niet op na 6 weken. Toen ingespoten. Weer controle na 6 weken; verslechterd zelfs :-(
Wij hebben er voor gekozen toen een MRI te laten maken en daar is een ontsteking aan de vleugel van zijn hoefbeen gevonden.
We zijn er nog steeds mee bezig, inmiddels zo'n 10 maanden.

Ik ben iig wel blij dat we de MRI hebben laten maken, want de oorzaak van de kreupelheid is nu duidelijk.

Dat snap ik, daarom kan ervaringen vragen geen kwaad zodat we alles mee kunnen nemen. Mag ik vragen wat voor behandeling je nu mee bezig bent?


Ladygiroc schreef:
Hoelang is dit paard al kreupel?

Ongeveer een maand.


Licor schreef:
Sta je ook open voor alternatieve geneeswijzen?
Mocht je in mijn regio zitten dan weet ik nog 2 adresjes die ik je van harte kan aanbevelen.. heb daar veel positieve ervaringen mee, met name ook bij vage klachten waar regulier niets gevonden wordt

Ja zeker, we hebben zelf hier in de buurt een behandelplek van Eric Laarakker zitten maar voor mijn gevoel is holistisch meer voor de organen etc ipv een echte serieuze kreupelheid?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 02:50

Het zou ook nog een kneuzing kunnen zijn ipv een zweer. Van een zweer zijn ze vaak echt giga kreupel van het ene op het andere moment. Kneuzing geeft beetje zelfde beeld maar vaak wat milder en geleidelijker

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaringen kreupel paard zonder aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 07:37

Weet je of de hoef/de kroonrand ooit beschadigd is geweest? Het kan bijvoorbeeld ook een hoornzuil zijn. Die zit in de hoef maar is vaak heel slecht te zien op röntgen. Vaak ontstaat die na een beschadiging van de hoef, vaak bovenin de hoef, of zelfs op de kroonrand. Die groeit de hoefschoen in en drukt dan op de levende structuren wat heel pijnlijk kan zijn.

fransje23

Berichten: 15352
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 08:00

De eerste stap lijkt mij het paard te laten bekappen. Mogelijk ziet de hoefsmid iets wat de aanleiding kan zijn.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:22

Koekie73 schreef:
minetje schreef:
Hoi allemaal!

Wij zijn vandaag met onze nieuwe merrie naar de kliniek geweest voor een kreupelheids onderzoek. Merrie is gekocht als fokmerrie, wisten van onregelmatigheid af maar lijkt toch een stuk erger te zijn dan verteld. Ons doel is de merrie comfortabeler te krijgen, ze hoeft niet meer te dienen als sportpaard ondanks dat ze nog maar 7 jaar oud is.

Merrie is nu bij 2 klinieken geweest, Someren en Lingehoeve en zij kunnen beide niks vinden. Advies zou zijn ct of mri, maar voordat we dat doen willen we even alle opties bekijken.

Ze is linksvoor op de korte volte stokkreupel, zachte volte iets beter dan harde maar nogsteeds echt kreupel. Rechte lijnen loopt ze een stuk beter maar niet goed. Op echo's en rontgen is niks te zien.

Ze hebben linksvoor uitverdoofd, vanaf de kroonrand ongeveer dus onder de kogel. Paard liep meteen goed.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen met kreupelheden zo laag in de hoef. Hoefzweer is het niet, ze is al zeker een maand zo kreupel en reageert niet extreem op knijpen met de tang. De dierenarts voelt wel lichte pulsatie in die voet.

Waar wij aan denken:
-hoefkatrolontsteking alleen linksvoor? We hebben gelezen dat er paarden zijn die het wel hebben maar op foto's niks laten zien. Paard heeft aardig verwaarloosde hoeven en land zeker op de teen ipv hiel.

-Iets met de collateraal bandjes? Maar dat hadden ze waarschijnlijk op de echo moeten zien?

-Zou het nut hebben om iemand thermografische beelden te laten maken van die voet of er 'hitte' te vinden is?

Wat we nu sowieso gaan doen is hoeven goed laten bekappen en vanaf vandaag op de metacam om te kijken of dat verbetering geeft.

Heeft iemand nog ideeën?



Dat kan natuurlijk vanalles zijn. Wij hebben hetzelfde bij onze (sport)pony. Na aankoop al snel steeds meer kreupel.
Bij kreupelheidsonderzoek ook bij verdoven ondervoet helemaal zuiver.

Wij zijn begonnen met speciaal beslag met zooltje en siliconen. Daar verbeterde hij niet op na 6 weken. Toen ingespoten. Weer controle na 6 weken; verslechterd zelfs :-(
Wij hebben er voor gekozen toen een MRI te laten maken en daar is een ontsteking aan de vleugel van zijn hoefbeen gevonden.
We zijn er nog steeds mee bezig, inmiddels zo'n 10 maanden.

Ik ben iig wel blij dat we de MRI hebben laten maken, want de oorzaak van de kreupelheid is nu duidelijk.

Dat snap ik, daarom kan ervaringen vragen geen kwaad zodat we alles mee kunnen nemen. Mag ik vragen wat voor behandeling je nu mee bezig bent?


Hoi TS,

Heel proces van eerst op speciaal beslag met zooltje en siliconen, inspuiten, MRI en nu rust + aluminium plaatje onder de hoeven. Dit is mijn topic: [MD] kreupel door verbening hoefkraakbeen?
Ik heb net de MRI beelden naar Heesch gestuurd voor een 2nd opinion.

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Ervaringen kreupel paard zonder aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:52

Hoe is de stand van de voeten? Hoe is de zool? Kan maar zo zijn dat ze hiel pijn heeft oid.

minetje
Berichten: 324
Geregistreerd: 18-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 14:23

Dorine92 schreef:
Het zou ook nog een kneuzing kunnen zijn ipv een zweer. Van een zweer zijn ze vaak echt giga kreupel van het ene op het andere moment. Kneuzing geeft beetje zelfde beeld maar vaak wat milder en geleidelijker


Op de kleine volte linksom is ze ook echt goed kreupel. Zou een kneuzing na een maand niet al wat beter moeten zijn?


nessinator schreef:
Weet je of de hoef/de kroonrand ooit beschadigd is geweest? Het kan bijvoorbeeld ook een hoornzuil zijn. Die zit in de hoef maar is vaak heel slecht te zien op röntgen. Vaak ontstaat die na een beschadiging van de hoef, vaak bovenin de hoef, of zelfs op de kroonrand. Die groeit de hoefschoen in en drukt dan op de levende structuren wat heel pijnlijk kan zijn.

Nou het 'stomme' is dat ze inderdaad aan beide voorvoeten aan de binnenkant van de hoef een enorme 'krak' heeft. Nog niet helemaal opengescheurd maar wel een lijn/deuk die je kan zien. Hoornzuil hebben ze wel naar gekeken op de rontgen, met meerdere artsen. Is er nog een manier om daar achter te komen?


fransje23 schreef:
De eerste stap lijkt mij het paard te laten bekappen. Mogelijk ziet de hoefsmid iets wat de aanleiding kan zijn.

Is meteen gebeurd, geen aanleiding tot zo enorm kreupel. Haar rechter hoef is veel platter en slechter dan links, dus wat ik misschien nog zou kunnen bedenken is dat ze om rechts te ontlasten, links overbelast heeft?


Koekie73 schreef:
Hoi TS,

Heel proces van eerst op speciaal beslag met zooltje en siliconen, inspuiten, MRI en nu rust + aluminium plaatje onder de hoeven. Dit is mijn topic: [MD] kreupel door verbening hoefkraakbeen?
Ik heb net de MRI beelden naar Heesch gestuurd voor een 2nd opinion.

Ga ik door lezen, dankjewel!


MarjanB schreef:
Hoe is de stand van de voeten? Hoe is de zool? Kan maar zo zijn dat ze hiel pijn heeft oid.


Rechtsvoor te plat en veelste lange teen. Linksvoor best oke eigenlijk, wel wat te lang en beide ondergeschoven hielen. Ik denk zeker dat ze hielpijn heeft omdat ze ook enorm op de teen land ipv op de hiel. Maar zou ze daarvan zo stok kreupel zijn? Ze is op de zachte volte niet veel beter dan de harde volte namelijk. Op de zool zat veel overgroeid steunsel materiaal, is nu verwijderd zonder de echte zool te snijden natuurlijk.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen kreupel paard zonder aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:43

Ongelijke voeten kunnen komen door hoefkatrolontsteking, maar door ongelijke voeten kan bijv. ook een van de pezen veel te strak gaan staan waar ze last van krijgen. Ik zou sowieso niet fokken met een paard met ongelijke voeten aangezien het ook vaak erfelijk is en enorm veel problemen kan geven.

Sowieso zou ik een goede smid laten komen, het kan nog steeds een zweer of kneuzing zijn..een maand kreupel is nog niet zo lang maar als ze al wel langer kreupel loopt dan is dat wel een teken aan de wand.

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Ervaringen kreupel paard zonder aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:47

Daar heb je denk ik je antwoord.. paarden met zo’n lange teen en ondergeschoven verzenen hebben vaak hielpijn. Ik zou daar eerst mee beginnen. Zoek een goede bekapper, bijvoorbeeld via Heleen Davies haar netwerk. Zorg dat de balans in de hoef eerst terug komt.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Ervaringen kreupel paard zonder aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:13

Mijn eigen enkel zit een deuk in. In het Thalus Calcaneusgewricht. Kraakbeen zit een gat in en in het bot zelf zit een deuk. Niets te zien op rontgen maar wel met contrastfloeistof. Niets aan te doen ook helaas. Maar daardoor weet ik wel dat er veel meer fout kan zijn dan op rontgen en scan te zien zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:17

Ze is dus op de foto geweest en er is een scan gemaakt?
Het kunnen dus niet de hoefbandjes zijn? Omdat ze ook zo plat staat? Want dat zou je moeten zien op een scan in principe. Foto was helemaal goed?

minetje
Berichten: 324
Geregistreerd: 18-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 20:54

Elisa2 schreef:
Ongelijke voeten kunnen komen door hoefkatrolontsteking, maar door ongelijke voeten kan bijv. ook een van de pezen veel te strak gaan staan waar ze last van krijgen. Ik zou sowieso niet fokken met een paard met ongelijke voeten aangezien het ook vaak erfelijk is en enorm veel problemen kan geven.

Sowieso zou ik een goede smid laten komen, het kan nog steeds een zweer of kneuzing zijn..een maand kreupel is nog niet zo lang maar als ze al wel langer kreupel loopt dan is dat wel een teken aan de wand.

De ongelijke voeten heeft ze dus door nalatige verzorging van de hoeven, is niet aangeboren. Ze is inmiddels bekapt en we kijken het eerst even aan of dat verbetering gaat geven. Dankjewel voor je input!


MarjanB schreef:
Daar heb je denk ik je antwoord.. paarden met zo’n lange teen en ondergeschoven verzenen hebben vaak hielpijn. Ik zou daar eerst mee beginnen. Zoek een goede bekapper, bijvoorbeeld via Heleen Davies haar netwerk. Zorg dat de balans in de hoef eerst terug komt.


Ze is inmiddels goed bekapt, door een goede bekapper ipv standaard hoefsmidje, dus we kijken dit inderdaad even aan.


Sas_Mon schreef:
Mijn eigen enkel zit een deuk in. In het Thalus Calcaneusgewricht. Kraakbeen zit een gat in en in het bot zelf zit een deuk. Niets te zien op rontgen maar wel met contrastfloeistof. Niets aan te doen ook helaas. Maar daardoor weet ik wel dat er veel meer fout kan zijn dan op rontgen en scan te zien zijn.

Duidelijk! Ja snap ik zeker, alleen vind ik het zo zonde om die super dure ct te laten doen terwijl het bijvoorbeeld zoiets simpels als gewoon goed bekappen kan zijn -O-


Suzanne F. schreef:
Ze is dus op de foto geweest en er is een scan gemaakt?
Het kunnen dus niet de hoefbandjes zijn? Omdat ze ook zo plat staat? Want dat zou je moeten zien op een scan in principe. Foto was helemaal goed?

Ja er zijn meerdere foto's gemaakt waar ze niks op kunnen vinden, ook vergeleken met de foto's van de rechter voet. En ze zijn echt heel lang bezig geweest met de echo dus ik denk inderdaad dat het de hoefbandjes niet kunnen zijn als je dat zou moeten zien.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen kreupel paard zonder aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:17

Graag gedaan en het is goed dat ze bekapt is, ben benieuwd of je verschil gaat merken.

Nog wel even een kleine kanttekening: hoeven gaan niet ongelijk worden door nalatige verzorging. Ze kunnen dan langer worden, breder, slordiger etc. maar niet ongelijk. Dat is of aangeboren (graasvoetje) of komt doordat ze het ea ontlasten. Dat is misschien goed om in je achterhoofd te blijven houden. :-)