Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pijnlijke spieren doordat ze overbouwt is??

 
Profiel   

Sinds een halfjaar heb ik een PRE merrie van 5 jaar.
En ben aan het zoeken wat er aan de hand is. Ze is geheel goed gekeurd, de aanmerking was dat ze overbouwt is en zolang ik recreatief wil rijden is er niks aan de hand.
Prima, want ik wil toch niet de sport in.

Elke keer is het een week of 3 rijden en dan 4-6 weken op rust omdat ze pijn heeft in het ledenen gebied en flanken. Tijdens het rijden gaat ze staken, geen lengtebuiging, bokken bij aan galopperen en zwaar in de hand. en heb het idee dat ze alle kanten op zwabbert. Ik merk wel dat ze de spieren in haar schouders, borst en hals vastzet.
Ik wacht nog op de uitslag van de pssm test. Ze is volledig gescand door de dierenarts en die constateerde alleen dat ze hengstig was. Alles zag er goed uit, ook de eierstokken. Maar 6 weken lang hengstig lijkt mij wel erg lang.
Moodymare, Oestress en Regumate werken niet.

Gisteren heeft ze een massage gekregen van mijn instructrice en zij vermoed dat ze eerst alles vastzet in haar schouders en dan gaat alles pijn doen richting haar achterhand. Ze denkt ook dat ze snel spierpijn heeft en bang is om pijn te krijgen.

Klopt het dat overbouw en pijnlijke, gespannen spieren hand in hand gaan?
En wat kan ik doen om haar te helpen? Is rijden uberhaupt wel verstandig met haar? Ik ga net zo lief met haar grondwerk doen of lange teugels/ vrijheidsdressuur.

Graag tips/ adviezen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 12:00 



 
Profiel   

Er is in elk geval niet een logisch verband met overbouwd zijn. Ik heb zat overbouwde paarden gereden (bij de quarters kom je het nogal eens tegen) maar die waren allemaal lenig en fit.

Ik vind dit echt wel extreem klinken eigenlijk. Ik zou in elk geval de pssm test afwachten voor je verder gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 12:05 



 
Profiel   

Dat ga ik zeker doen!
Ze heeft ook geen looplust. Dat zouden de spanjaarden juist wel moeten hebben. Enige wat ze leuk vind is grondwerk, working equitation, hersenspelletjes en aan de hand wandelen.
Maar wanneer ze echt aan het werk moet (onder het zadel of longeren) gaat ze in verzet. Dat is al vanaf het begin zo. Ik heb er bij de verkoper niks achter gezocht omdat ik dacht dat ze nog maar 2 maanden onder het zadel was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 12:08 



 
Profiel   

Geheel goedgekeurd - ook met foto's van de rug?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 12:16 



 
Profiel   

Klinkt eerder als bv Lyme of iets met de spieren dan nadelig gebouwd voor recreatief gebruik…

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 12:17 



 
Profiel   

Klinkt heel vaag. Hier ook een overbouwd paard die heeft geen stramme spieren hoor.

Zijn er rug en hals foto's gemaakt anders kun je niet spreken van volledig goedgekeurd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 12:17 



 
Profiel   

Dees schreef
Geheel goedgekeurd - ook met foto's van de rug?


ja, ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 12:18 



 
Profiel   

Spenk schreef
Klinkt heel vaag. Hier ook een overbouwd paard die heeft geen stramme spieren hoor.

Zijn er rug en hals foto's gemaakt anders kun je niet spreken van volledig goedgekeurd?


Ik vind het ook vaag. Vandaar ook mijn zoektocht hier op bokt, ik hoop zo dat iemand mij kan helpen, iemand die weet wat het kan zijn of ook hier ervaringen mee heeft. Rugfoto's zijn gemaakt. idd niet van de hals.
Ik lees idd meer dat spieren en overbouwt niet hand in hand gaan.
Moet ik het in een andere hoek gaan zoeken. Ik zal ook eens zoeken op lyme.
Ze komt tenslotte uit spanje, wellicht heeft ze het daar opgelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 12:21 



 
Profiel   

Dan zou ik beginnen met foto's van de hals als de pssm test negatief is. Ik zag in je andere topic iemand die het paard leek te kennen en dat die er geen problemen mee had? Wellicht dat je die benaderen kan? Wat is er dan intussen verandert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 12:22 



 
Profiel   

Hoe staat ze op de hoeven? Ik ben sowieso heel benieuwd naar een standfoto :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 12:24 



 
Profiel   

Ik heb een kruising anda x fries in de barokke uitvoering. Dus ook zwaar overbouwd. Ik herken je klachten van je spierpijn niet, mijn merrie heeft daar weinig last van gehad. Maar wel in het vast zitten. Voornamelijk in de hals en kaak, achter de oren en schouders. Heeft jouw paardje wel balans? Bij mij was het namelijk ook bokken met aanspringen en erg zwaar in de hand door een stuk balans wat zij miste in haar lijf.

Ik zou de PSSM even afwachten en misschien inderdaad wat al benoemd is, even na laten kijken op Lyme.
Komt daar niks uit, is je verdiepen in recht richten op de klassieke manier misschien iets. Mijn paardje heeft daar veel baat bij gehad toen.


Laatst bijgewerkt door Kayley95 op 03-05-22 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 12:26 



 
Profiel   

Jeetje, dat is vervelend.

Hoe is je zadel?
En hoe ziet je rijden er die 3 weken uit dan? Hoe lang rij je, hoe intensief, hoeveel herstelperiode zit er tussen rijden, hoeveel staat je paard daarnaast buiten?
Wat krijgt je paard te eten en wat doe je in die weken dat je paard herstelt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 12:27 



 
Profiel   

Heb je al eens een uitgebreide bloedtest laten doen. Kan een kombi-probleem met Kalium zijn nl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 12:30 



 
Profiel   

Soof1978 schreef
Spenk schreef
Klinkt heel vaag. Hier ook een overbouwd paard die heeft geen stramme spieren hoor.

Zijn er rug en hals foto's gemaakt anders kun je niet spreken van volledig goedgekeurd?


Ik vind het ook vaag. Vandaar ook mijn zoektocht hier op bokt, ik hoop zo dat iemand mij kan helpen, iemand die weet wat het kan zijn of ook hier ervaringen mee heeft. Rugfoto's zijn gemaakt. idd niet van de hals.
Ik lees idd meer dat spieren en overbouwt niet hand in hand gaan.
Moet ik het in een andere hoek gaan zoeken. Ik zal ook eens zoeken op lyme.
Ze komt tenslotte uit spanje, wellicht heeft ze het daar opgelopen.

Let erop dat lyme bij paarden door sommigen categorisch ontkend wordt. De andere kant is de "hype" in de alternatieve hoek dat vrijwel alle paarden Lyme hebben.
De waarheid ligt ongeveer in het midden; het kan wel maar het komt ook weer niet zo vaak voor als sommigen je proberen wijs te maken.

Maar zou ze niet simpelweg Kwalitatief Uitermate Teleurstellend gereden kunnen zijn?

Ooit een overbouwde Quarter gehad, maar toen ik die aan z'n veren ging zitten en gewoon dressuurmatig correct ging rijden, was er niks overbouwd meer aan hem!
Die had dan waarschijnlijk wel weer PSSM maar dat was in die tijd nog niet zo bekend als nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 12:37 



 
Profiel   

Even het rijtje af: gebit nagekeken, ontwormd, passend zadel en hoofdstel, niet kreupel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 12:37 



 
Profiel   

Ik had er ooit eentje die telkens (geen uitzonderingen) na een paar dagen inspanning verzuurde in de spieren. Tying up.
Dier is met vervroegd pensioen gegaan, we zijn er nooit achter gekomen waar het nou aan lag maar na lange tijd heb ik het rijden wel opgegeven met dat dier. Was wel goed 18-20 jaar geleden, vandaag de dag zouden er waarschijnlijk meer onderzoeken zijn gedaan.

Er zijn paarden bij wie de stofwisseling domweg niet goed verloopt waardoor ze makkelijk verzuren in de spieren. Komt ook bij mensen voor. Niet alles is op te lossen, het leven is niet zo maakbaar als velen denken.
Je kunt die PSSM test even afwachten, je kunt ook een breedspectrum bloedonderzoek laten doen. Mogelijk zitten er tekorten in het rantsoen, die je misschien heel makkelijk kunt oplossen.

Evenzogoed, met een waardeloos passend zadel kun je deze klachten ook veroorzaken (bij PRE's, let extra op de lengte van je zadel). En ja, ook met slechte rijderij.
In relatie tot overbouwd - als het dier vreselijk zwaar over de voorhand valt, zou ze inderdaad vast kunnen lopen in de schouders. Maar dan verwacht ik geen/veel minder verzuring in de achterhand (die wordt namelijk ontlast bij het zwaar op de voorhand gaan). Gebit en wormen verwacht ik deze klachten ook niet van, daar zou ik het iig niet zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 12:44 



 
Profiel   

Hoe rijdt je? een overbouwd paard zal een specifiek getraind moeten worden om de rug goed te blijven gebruiken. Anders kan de rug gauw hol gemaakt worden en ja daar kunnen ze pijn van krijgen.

Is de rug op de foto gezet? heb je een standfoto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 12:47 



 
Profiel   

Spenk schreef
Dan zou ik beginnen met foto's van de hals als de pssm test negatief is. Ik zag in je andere topic iemand die het paard leek te kennen en dat die er geen problemen mee had? Wellicht dat je die benaderen kan? Wat is er dan intussen verandert.


Bij foto's van de hals is het dan ook slim om foto's gericht op ECVM te nemen, daar is een speciale methode voor (dierenkliniek Emmeloord is hier bv. bekend mee). ECVM kan ook rare klachten geven. Is het SI-gewricht al onderzocht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 12:47 



 
Profiel   

Voordat je alles en iedereen van stal haalt: eerst pssm1 en pssm2. Kunnen beide getest worden door haren op te sturen naar een lab. Gezien je verhaal zou het me verbazen als je na die uitslag nog verder moet gaan zoeken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 13:21 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Voordat je alles en iedereen van stal haalt: eerst pssm1 en pssm2. Kunnen beide getest worden door haren op te sturen naar een lab. Gezien je verhaal zou het me verbazen als je na die uitslag nog verder moet gaan zoeken..

Het gevaar is wel dat je alles daaraan wijt terwijl er meer aan de hand is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 13:25 



 
Profiel   

Spenk schreef
pluisje88 schreef
Voordat je alles en iedereen van stal haalt: eerst pssm1 en pssm2. Kunnen beide getest worden door haren op te sturen naar een lab. Gezien je verhaal zou het me verbazen als je na die uitslag nog verder moet gaan zoeken..

Het gevaar is wel dat je alles daaraan wijt terwijl er meer aan de hand is.


Ik heb letterlijk duizenden euro’s uitgegeven aan dierenartsen, onderzoeken, osteopaten en fysios en alles daar tussenin en ze mankeerde vanalles en niets kon het oplossen. Aangepast management en dieet, alles in teken van de pssm managen en bijna alle klachten zijn minstens voor 90% verholpen. Onderschat niet wat pssm allemaal kan veroorzaken. Het is al jammer genoeg dat dierenartsen dat wel doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 13:58 



 
Profiel   

Wij zitten al jaren in de quarters, en die zijn nogal eens dikwijls overbouwd. Nog nooit problemen mee gehad. Ze zijn fit, atletisch en presteren op hoog internationaal niveau.
Ook mijn dikke IJs is overbouwd. Ook hier geen problemen mee, al wordt deze enkel recreatief gereden.
Ik zou ook eerst testen op PSSM1 en 2. Denk dat je niet veel verder zult moeten zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 14:10 



 
Profiel   

Ik wilde ook de pssm test adviseren, maar dat ga je al doen. +:)+
Ik zou dat even afwachten.

Wat voer je nu? En wat doe je nu in de 3 weken dat je traint? Wat voor training doe je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 14:15 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hoe rijdt je? een overbouwd paard zal een specifiek getraind moeten worden om de rug goed te blijven gebruiken. Anders kan de rug gauw hol gemaakt worden en ja daar kunnen ze pijn van krijgen.

Is de rug op de foto gezet? heb je een standfoto?

Ik haalde het in het vorige topic ook al aan. Ik ken deze merrie en heb haar een tijd gereden. Ken de bovenstaande klachten totaal niet. Super lief en braaf paard, opstappen en wegrijden. Vind het erg jammer dat je er al veel tijd en moeite in hebt gestopt en nu iedere keer opzoek gaat naar allerlei andere factoren. Ik denk dat je paard wel bewezen heeft dat als je haar consequent goed rijdt je er een heerlijk paard aan hebt zonder kwaaltjes.
Je kunt van alles proberen en alles uitsluiten maar zodra zo een dier zich vast zet in het lijf en spanning opbouwt is het heel logisch dat ze hier last van ondervindt. Ontspanning, consequent zijn en vooral veel herhalen is wat voor haar mentaal en fysiek goed werkt. Paard heeft trouwens qua tuig alles tip top in orde, kan niet anders zeggen dan dat de eigenaar alles uit de kast haalt voor haar paard! Maar ik denk dat dit paard het beste rijtechnisch geholpen kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 15:18 



 
Profiel   

Spenk schreef
Dan zou ik beginnen met foto's van de hals als de pssm test negatief is. Ik zag in je andere topic iemand die het paard leek te kennen en dat die er geen problemen mee had? Wellicht dat je die benaderen kan? Wat is er dan intussen verandert.


Er is niks verandert, behalve dat ik haar nu zelf weer rijdt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-22 15:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen