Zwakke achterhand of iets anders?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 16:49

Heyhoii!

Ik heb een fjordje, maar hij loopt gek volgens mij.

Als hij draaft dan lijkt hij iets door te zakken door zijn heup of bekken.

En hij is nog jong, dus dit lijkt mij niet normaal.
Door mijn vorige post is mij heel duidelijk gemaakt dat ik te zwaar ben, dus daar hoeven jullie niet op te reageren ( ik stap voorlopig even niet op)


Het 1e filmpje is van toen hij onbereden was. Hij doet het ietjes. Maar niet veel volgens mij.

Het 2e filmje is een van de 1e keren draven. Je ziet dan meteen dat er iets mis is. Maar ik was dom, en geloofde mijn trainer die zei dat dat was omdat hij moest wennen aan het rijden

Het 3e filmpje is van 3 weken geleden. Volgens mij is het wel iets verbetering. Maar nogsteeds niet 100% ok. Nu ik een andere trainer heb lijkt hij het beter te doen. ( zit een jaar tussen ogv) Mijn trainer zegt dst hij een zwakke achterhand heeft. Maar dat zou toch veel beter moeten worden??

Wat vinden jullie?

Ik wil er zelf graag een DA bij halen, maar ben nog minderjarig en kan niet zomaar 1000 euro missen. Dus het komt wel, maar wilde eerst dit proberen.

Alvast bedankt voor het andwoorden en anders voor het lezen <3
Laatst bijgewerkt door C_arola op 13-05-22 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Beginpost aangepast op verzoek

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:55

Goed gezien, jouw fjord loopt achter kreupel. Niet meer op rijden en de dierenarts laten komen om uit te zoeken wat er aan de hand is.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:05

Dat is geen zwakke achterhand, dat is kreupel. Dierenarts erbij halen en niet meer op kruipen!
Begrijp ik nu goed dat je hem al een jaar rijdt, terwijl hij zo kreupel loopt? Dat had toch iemand eens tegen je mogen zeggen...
Laatst bijgewerkt door sevke op 04-05-22 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:06

Ik had na het vorige topic al het een en ander gezegd, maar dit geeft wel wat meer overzicht.

Ik ben alleen even kwijt of hij is gekeurd? En dan klinisch of ook röntgen (incl hals en rug?)?

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:06

Hij loopt inderdaad niet goed. Een dierenarts hoeft niet meteen 1000 euro te kosten. Ik vermoed dat de dierenarts een buigproef wil doen en een foto van de achterhand. Dan zit je gok ik rond de 200-300 zonder voorrijkosten. En dan kun je vanuit daar verder kijken.

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 17:08

Bowo schreef:
Ik had na het vorige topic al het een en ander gezegd, maar dit geeft wel wat meer overzicht.

Ik ben alleen even kwijt of hij is gekeurd? En dan klinisch of ook röntgen (incl hals en rug?)?



Nee gekocht als veulen, alleen geënt enz maar niet gekeurt

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:09

ben het met lon eens, da laten komen, of naar kliniek gaan, dan kunnen ze zien waarom paard onzuiver loopt.

en je kan even checken of hij aan de hand zonder zadel.( dus niet onder zadel) of ie alleen op zachte ondergrond kreupel loopt en bv niet op t harde?

dan heb je ook idee of t bv een hard of zacht beengebrek is.



of dat het bv vast zit in de lende, en door ostheopaat losgemaakt moet worden..

kan ook zijn dat door zadel wat bv niet goed past/ligt, en je er dan op zit, er druk op rug komt die ongelijk is en t paard uit evenwicht haalt en dat ie daarom tactmatig fout loop en dus kreupel loopt.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:10

Ik vind m wat atactisch lopen… hij loopt zeker niet goed nee.

Zeker een da laten komen, eerst maar eens laten kijken.

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 17:12

amen schreef:
ben het met lon eens, da laten komen, of naar kliniek gaan, dan kunnen ze zien waarom paard onzuiver loopt.

en je kan even checken of hij aan de hand zonder zadel.( dus niet onder zadel) of ie alleen op zachte ondergrond kreupel loopt en bv niet op t harde?

dan heb je ook idee of t bv een hard of zacht beengebrek is.



of dat het bv vast zit in de lende, en door ostheopaat losgemaakt moet worden..

kan ook zijn dat door zadel wat bv niet goed past/ligt, en je er dan op zit, er druk op rug komt die ongelijk is en t paard uit evenwicht haalt en dat ie daarom tactmatig fout loop en dus kreupel loopt.



Er komt volgene maand een zadelmaker, osteopaat is al geweest en hij word regulier gemasseerd.

Ik zal even kijken of hij beter loopt op het harde / zachte

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 17:13

Gwenvd schreef:
Ik vind m wat atactisch lopen… hij loopt zeker niet goed nee.

Zeker een da laten komen, eerst maar eens laten kijken.


Wat is atactish? Sorry ben echt een leek, dit is me eerste paardje haha

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:14

begin met een dierenarts ipv zadelmakers, osteopaten en masseurs. Dit dier loopt kreupel, ik zou eerst eens een bewegingsonderzoek laten doen.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:25

Ik zou de zadelmaker afbellen en eerst een afspraak maken bij de kliniek. Een zadelmaker is nu echt weggegooid geld.
Deze pony is duidelijk kreupel, eerst de kreupelheid oplossen voordat er weer een zadel op gaat

xChanelx
Berichten: 1919
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:25

Ik ga mee in eerst een dierenarts erbij. Uiteindelijk gaat je dat minder geld kosten gok ik dan beginnen bij een osteo en zadelmaker. Hij loopt echt duidelijk niet goed. Doet hij het onbelast, dus zonder ruiter, inmiddels ook zo sterk?

hwn
Berichten: 4693
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:42

Ik durf nog niet zo zeggen dat ie kreupel is. Hij loopt niet over de rug, alsof hij zich nog wat onzeker voelt met een ruiter op de rug. Mocht je een instructeur erbij halen die bijv. ook revalidatietrainer is, dan kan die vast meer zeggen. Zou me niet verwonderen, mocht dit paard leren voorwaarts-neerwaarts lopen, dat het een heel ander beeld geeft.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:44

Ik zou eens beginnen met een kreupelheidsonderzoek aangevuld met verdere diagnostiek die uit het kreupelheidsonderzoek komt (echo, foto's en/of uitverdoven). Daar ben je zeker geen 1000 euro aan kwijt maar geeft wel veel duidelijkheid

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:02

Je zou natuurlijk zelf al kunnen kijken aan de hand/longeerlijn hoe hij loopt op zowel zachte als harde ondergrond en eventueel filmen. Dit is handig om te weten als de dierenarts komt (slechter op het zachte is vaak iets anders dan slechter op het harde) je dierenarts weet dan ongeveer waar hij het kan zoeken.

Maar denk dat hij met buigproeven achter al ver komt. Maakt het nog verschil of je linksom of rechtsom rijdt/longeert? Ook dit kan weer wat zeggen over de eventuele plek.

Ik weet niet hoe lang hij al kreupel loopt? Maar als dat langer is dan 2 weken zou ik toch echt (spoedig) een dierenarts laten komen.

Heeft hij hiervoor wel goed gelopen? Voor je hem zadelmak ging maken?

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 19:03

Veraaaaah schreef:
Je zou natuurlijk zelf al kunnen kijken aan de hand/longeerlijn hoe hij loopt op zowel zachte als harde ondergrond en eventueel filmen. Dit is handig om te weten als de dierenarts komt (slechter op het zachte is vaak iets anders dan slechter op het harde) je dierenarts weet dan ongeveer waar hij het kan zoeken.

Maar denk dat hij met buigproeven achter al ver komt. Maakt het nog verschil of je linksom of rechtsom rijdt/longeert? Ook dit kan weer wat zeggen over de eventuele plek.

Ik weet niet hoe lang hij al kreupel loopt? Maar als dat langer is dan 2 weken zou ik toch echt (spoedig) een dierenarts laten komen.

Heeft hij hiervoor wel goed gelopen? Voor je hem zadelmak ging maken?


Nee je kan op het filmpje zien dat hij het meteen deed.

Longeren doet hij het minder.

DuoPenotti

Berichten: 29419
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:07

sevke schreef:
begin met een dierenarts ipv zadelmakers, osteopaten en masseurs. Dit dier loopt kreupel, ik zou eerst eens een bewegingsonderzoek laten doen.

:j eens.

Ik ben best iemand die ooit eerder een osteopaat laat komen dan een dierenarts.
Maar niet bij een paard dat zo loopt.
Daar zou ik echt willen weten wat er mee is. En als de dierenarts dat nodig vind rontgen of echo laten maken.

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:08

Deze pony lijkt mij niet atactisch.

Aan de longe is hij slap van achter, maar wel zuiver. Met ruiter overduidelijk kreupel.

Nu is het longeerfilmpje wel oud, dus daar zou ik een recent filmpje wel van willen zien. En bij een kreupelheid altijd beginnen bij de DA.

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:18

Zodra hij bereden wordt zie je dat hij niet goed loopt. Achter veel te kort, en ook de houding van de rug is voor mij ongewoon. Sterkte!

Bolle94
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 19:22

Avalanche schreef:
Deze pony lijkt mij niet atactisch.

Aan de longe is hij slap van achter, maar wel zuiver. Met ruiter overduidelijk kreupel.

Nu is het longeerfilmpje wel oud, dus daar zou ik een recent filmpje wel van willen zien. En bij een kreupelheid altijd beginnen bij de DA.


Dit is de meest recente longeer video die ik heb. Is niet heel oud, denk dan 4 maanden terug. We longeren hem weinig omdat hij dst niet leuk lijkt te vinden
Laatst bijgewerkt door C_arola op 13-05-22 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast op verzoek

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Zwakke achterhand of iets anders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:26

Ik zou de zadelmaker afbellen en de dierenarts bellen. Het 2e longeerfilmpje vind ik hem niet fijn lopen, maar de 2 rijfilmpjes echt heel slecht. Niet doorrijden, maar eerst uit laten zoeken waarom.

Ik vind het bizar slecht trouwens dat 2 instructeurs hier gewoon mee door blijven gaan.

DuoPenotti

Berichten: 29419
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:29

MyWishMax schreef:
Ik zou de zadelmaker afbellen en de dierenarts bellen. Het 2e longeerfilmpje vind ik hem niet fijn lopen, maar de 2 rijfilmpjes echt heel slecht. Niet doorrijden, maar eerst uit laten zoeken waarom.

Ik vind het bizar slecht trouwens dat 2 instructeurs hier gewoon mee door blijven gaan
.

dit vind ik nog wel het ergste geloof ik.

Ts heeft les omdat ze ervaring mist, dus vraagt hulp.
Prima helemaal top.

Maar dan moeten instructie toch echt zeggen dit klopt niet.
Hun deskundigheid is dan ook -10. Verschrikkelijk.
Gelukkig vraagt ts hier verder en pakt ook alles fijn op. Dikke pluim.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110661
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:32

Ik zou niet meer longeren, de zadelmaker idd afbellen en eerst maar eens een dierenarts naar laten kijken.
Idd bizar dat 2 instructeurs dit niet zien!

Goed dat je hulp vraagt! Ik hoop dat je fjord snel weer goed loopt :)
Misschien kun je in de toekomst ook met je fjordje gaan mennen?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-05-22 19:34, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:32

Ja, helemaal mee eens dp! Ik vind het enorm knap van ts dat ze haar gevoel toch volgt en verder kijkt. Dat is echt niet makkelijk als de omgeving niks zegt of het niet zo erg vindt.

Dus idd, goed van je ts! Sorry dat ik dat niet geschreven heb in vorige post