Overkoot jaarling ervaring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Overkoot jaarling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 13:18

Hoi allemaal,

Ik heb een jaarling staan die 2 maanden stond opgehokt. Nu gaat hij rechtsachter overkoot. Als hij z'n voet neerzet staat hij goed maar met optillen van de voet zie je het terug knikken.

Is dit iets wat kan komen door slappe spieren en pezen, en gaat dit weg als hij 24/7 buiten staat?
Kan er niet veel over vinden en ben echt opzoek naar ervaringen bij zo'n jong dier!.
Pony stapt langzaam, draaft en galloppeerd wel.
Ik heb filmpjes kan ze alleen niet op YouTube krijgen.

Overkoot met optillen voet
Afbeelding

Voet neergezet met druk er op
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Indi_Vito op 07-05-22 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:21

Indi_Vito schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb een jaarling staan die 2 maanden stond opgehokt. Nu gaat hij rechtsachter overkoot. Als hij z'n voet neerzet staat hij goed maar met optillen van de voet zie je het terug knikken.

Is dit iets wat kan komen door slappe spieren en pezen, en gaat dit weg als hij 24/7 buiten staat?
Kan er niet veel over vinden en ben echt opzoek naar ervaringen bij zo'n jong dier!.

Ik heb filmpjes kan ze alleen niet op YouTube krijgen.

Wat is de reden dat hij 2 maanden opgehokt stond?

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 13:23

fleurtjeuh schreef:
Indi_Vito schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb een jaarling staan die 2 maanden stond opgehokt. Nu gaat hij rechtsachter overkoot. Als hij z'n voet neerzet staat hij goed maar met optillen van de voet zie je het terug knikken.

Is dit iets wat kan komen door slappe spieren en pezen, en gaat dit weg als hij 24/7 buiten staat?
Kan er niet veel over vinden en ben echt opzoek naar ervaringen bij zo'n jong dier!.

Ik heb filmpjes kan ze alleen niet op YouTube krijgen.

Wat is de reden dat hij 2 maanden opgehokt stond?


Stond met een aantal andere veulens

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:25

Indi_Vito schreef:
fleurtjeuh schreef:

Wat is de reden dat hij 2 maanden opgehokt stond?


Stond met een aantal andere veulens

Dat is nog geen reden :')
Dat is hoe.
Ik vraag waarom

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 13:27

fleurtjeuh schreef:
Indi_Vito schreef:
[quote="fleurtjeuh"

Wat is de reden dat hij 2 maanden opgehokt stond?


Stond met een aantal andere veulens

Dat is nog geen reden :')
Dat is hoe.
Ik vraag waarom[/quote]

Uhm geen idee haha ik heb hem net een dag

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:28

Ik zou hem 24,7 weidegang geven en zien hoe het zich ontwikkeld. Maar ik heb niet veel hoop dat dit weer goed komt, vooral omdat hij het aan 1 been heeft.
Oh ik zie nu dat je hem net een dag hebt. Als je hem zo gekocht hebt zou ik hem snel terug brengen.

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:30

Indi_Vito schreef:
fleurtjeuh schreef:

Dat is nog geen reden :')
Dat is hoe.
Ik vraag waarom


Uhm geen idee haha ik heb hem net een dag

Wist je dit voordat je hem kocht?
Wat zegt de vorige eigenaar ervan?
Hoe is de conditie van de rest van het dier?

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:32

Mijn jonge paard ging vorig jaar overkoot na een flinke groeispurt maar verder nog weinig bespiering vanwege wormbesmetting. Dat is toen vanzelf overgegaan toen hij een tijdje dag en nacht op de wei stond. Nu heeft hij het weer nadat hij een maand op stal moest maar nu hij weer buiten staat wordt het alweer minder.
Maar ik heb begrepen dat het ook te maken kan hebben met bijv een te stijle hoefstand. Dat is bij mijn paard niet het geval maar ik zou het ook gewoon even met je DA bespreken. Als het te lang duurt zou mijn gevoel zijn dat sowieso te doen.

Edit: als je 'm net hebt zeker even met DA bespreken en met de vorige eigenaar.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 13:36

LunarEclipse schreef:
Mijn jonge paard ging vorig jaar overkoot na een flinke groeispurt maar verder nog weinig bespiering vanwege wormbesmetting. Dat is toen vanzelf overgegaan toen hij een tijdje dag en nacht op de wei stond. Nu heeft hij het weer nadat hij een maand op stal moest maar nu hij weer buiten staat wordt het alweer minder.
Maar ik heb begrepen dat het ook te maken kan hebben met bijv een te stijle hoefstand. Dat is bij mijn paard niet het geval maar ik zou het ook gewoon even met je DA bespreken. Als het te lang duurt zou mijn gevoel zijn dat sowieso te doen.

Edit: als je 'm net hebt zeker even met DA bespreken en met de vorige eigenaar.


Ja vorige eigenaar is op de hoogte, en volgende week komt de dierenarts al om te enten dus dan kan ze er gelijk naar kijken!

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:47

fleurtjeuh schreef:
Indi_Vito schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb een jaarling staan die 2 maanden stond opgehokt. Nu gaat hij rechtsachter overkoot. Als hij z'n voet neerzet staat hij goed maar met optillen van de voet zie je het terug knikken.

Is dit iets wat kan komen door slappe spieren en pezen, en gaat dit weg als hij 24/7 buiten staat?
Kan er niet veel over vinden en ben echt opzoek naar ervaringen bij zo'n jong dier!.

Ik heb filmpjes kan ze alleen niet op YouTube krijgen.

Wat is de reden dat hij 2 maanden opgehokt stond?

Ik heb vaak genoeg gezien dat jonge paarden gedurende enkele wintermaanden meestal groepsgewijze ergens binnen stonden,wegens de weersomstandigheden en de toestand van de wei.Dat kan geen oorzaak zijn van nu overkoot te gaan .Maar de DA komt binnenkort bij ts dus laat die maar kijken.Waarschijnlijk heeft ts hem niet laten keuren voor ze hem aanschafte? Want dan zou dat toch gezien zijn.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Overkoot jaarling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:03

Ik heb geen kennis van overkoot maar gezien de foto's had ik dit eerst met een da besproken voordat ik hem zou kopen.

Hopelijk is het iets wat eenvoudig op te lossen is.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:18

Ik ben het met @anjali eens!

Ik heb wel vaker jonge dieren op stal zien staan in een groepsvestiging. Nooit beengebreken of problemen gezien.

Met deze is er wel wat meer aan de hand, zoals bijvoorbeeld aangeboren beenstand.

Dan hadden ze snel moeten ernaar handelen!

Beste is ook zoveel mogelijk buiten op het land!

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Overkoot jaarling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 16:45

Staat nu 24/7 in t land wel op een dijk dus hoop dat dit geen gevolgen geeft. Filmpjes doorgestuurd naar de dierenarts die verwacht dat het wel beter wordt met de tijd. Andere da komt woensdag.
Hij krijgt nu ook vitamine brok met lijnzaad.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Overkoot jaarling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 17:04


Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Overkoot jaarling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 21:12

Hmm oogt niet als een dier wat erg lekker in zijn vel zit.. Filmpje is niet heel duidelijk maar met name in draf vind ik hem RA en LV wel erg kort lopen.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Overkoot jaarling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:13

Het dier loopt achter lang niet goed. Oogt erg stijf. Het heeft ook steile voeten ms kan de hoefsmid daar iets in betekenen

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Overkoot jaarling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:21

Het ligt waarschijnlijk aan mij maar dat overkoot gaan zag ik eigenlijk niet in het filmpje?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:58

Libbylove schreef:
Hmm oogt niet als een dier wat erg lekker in zijn vel zit.. Filmpje is niet heel duidelijk maar met name in draf vind ik hem RA en LV wel erg kort lopen.

Gewoon kreupel, en niet goed door zijn vacht en een wormenbuik.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:30

Heb je iemand meegehad die er verstand van heeft, voor de koop? Ziet er niet top uit inderdaad maar ligt niet alleen aan een koot.

Marigold

Berichten: 12572
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:37

Twee maand (als het al niet meer was) binnen hoeft niet in een nette opfok te zijn geweest, er zijn ook schuurtjes of dat soort dingen met afgespeende veulens erin die in de mest staan. En dan slap er uitkomen in het voorjaar. Geen goede start, en al helemaal niet als de hele beenstand verkeerd is gaan staan. Ze groeien ook in tussentijd.
Dus ik zou zelf dat paard niet kopen, en er zou misschien wel meer toezicht mogen komen op de wijze van houden van paarden in de winter.
Er zijn plekken waar in de winter geen paard op het land komt, en voor een deel staan ze 24/7 in de stal, maanden lang. Best sneu voor die dieren.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 15:31

Marigold schreef:
Twee maand (als het al niet meer was) binnen hoeft niet in een nette opfok te zijn geweest, er zijn ook schuurtjes of dat soort dingen met afgespeende veulens erin die in de mest staan. En dan slap er uitkomen in het voorjaar. Geen goede start, en al helemaal niet als de hele beenstand verkeerd is gaan staan. Ze groeien ook in tussentijd.
Dus ik zou zelf dat paard niet kopen, en er zou misschien wel meer toezicht mogen komen op de wijze van houden van paarden in de winter.
Er zijn plekken waar in de winter geen paard op het land komt, en voor een deel staan ze 24/7 in de stal, maanden lang. Best sneu voor die dieren.

Op sommige plekken is de conditie van het land in combinatie met de weersomstandigheden (al zijn de winters tegenwoordig wat zachter) soms zo dat paarden niet 24\7 buiten kunnen en bij jonge paarden die in groepen gehouden worden betekent dat toch vaak dat ze de slechte wintermaanden binnen moeten doorbrengen. Ik heb nog nooit gezien dat een paard daar zomaar overkoot van ging.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Overkoot jaarling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 15:38

Jeetje wat ziet die er slecht uit!
Ontwormen rapido, en de dierenarts voor zijn kreupelheid en overkoot.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 15:42

Bij mijn zoektocht naar een nieuw maatje voor mijn pony kwam ik ook bij zo'n stal terecht. Allemaal pony's in een donker hok bij elkaar, duidelijk een handelaar in deze dieren. Zagen er niet gelukkig uit en sommige waren zelfs bang. Hoe moeilijk ik het ook vond om niet gelijk alles te willen redden, heb ik er geen eentje meegenomen. Vaak zijn het pony's waar niet of nauwelijks naar omgekeken is en heb jij er een (financiƫle) bak ellende van.
Er zijn twee opties: doorpakken(met een onzekere toekomst) of terugbrengen.

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 15:43

Overkoot valt me op het filmpje nou ook niet op, maar wat ziet 'ie eruit zeg! Inderdaad, heel snel ontwormen en laat de dierenarts maar eens kijken.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Overkoot jaarling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 16:35

Ach wat een scharminkeltje. Fijn dat die bij jou een plekje heeft.