Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Iemand bekend met retacted sole? Hoef issue met foto

 
Profiel   

Mijn 17 jarige merrie heeft ineens last van een 'retracted sole', vertaald: teruggetrokken zool.

Ik kan alleen engelstalige informatie vinden, vandaar dat ik benieuwd ben of mensen het herkennen, of dat het zo zeldzaam is?

Mijn paard staat 24u buiten, middag op gras en verder op een zandpaddock met stukken verhard. Geen ijzers.
Krijgt een balancer en handje muesli.

Ik lees dat retacted sole kan ontstaan als de ondergrond vochtig is, dat is dus best gek: het is namelijk erg droog nu?

Ze wordt netjes elke 6 weken bekapt.

We rijden zo'n 3x pw een buitenrit en ik longeer haar.

Ze loopt nu heel iets gevoelig.

Graag hoor ik ervaringen van anderen: kun je er iets tegen doen? Of kan ik het voorkomen een volgende keer?

Zie de foto's:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

En de dame in kwestie:

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-22 17:40 



 
Profiel   

Heeft je paard whiteline deseace misschien? Zou er wel een goede smid bij halen. Misschien even een andere dan die je nu hebt. (even een ander oog)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-22 18:03 



 
Profiel   

O ja, vergeten te zeggen: ik heb dit uiteraard ook laten zien aan mijn hoefbekapster en ook besproken. Ik heb veel vertrouwen in haar werk.

Het zou vanzelf weer over gaan en over de oorzaak is niet zo veel bekend. Vandaar dat ik hier wat ervaringen hoop te horen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-22 18:18 



 
Profiel   

ik ben wel benieuwd naar een foto van de hoef op de grond van de zijkant.
ik vind het eigenlijk wel wat op een dubbele zool lijken,maar ik ben geen expert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-22 18:21 



 
Profiel   

Ik heb helaas geen goede foto, maar wellicht geeft dit wel een idee:
[ img ]

Het gaat dus niet zo zeer om die 'rand', maar echt het verschijnsel dat de zool terugtrekt...

Bij haar gelukkig niet heel extreem, google laat het veel duidelijker zien..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-22 18:34 



 
Profiel   

Dit heeft mijn paard ook volgens mij. Is mij pas opgevallen na de laatste bekapbeurt, dus heb er eerder niet naar kunnen vragen. Wist niet wat t was. Mijn bekapper komt dinsdag weer. Ik zal eens vragen of hij er wat over weet! Mijn paard loopt alleen niet gevoelig erop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-22 18:44 



 
Profiel   

Laura_ schreef
Dit heeft mijn paard ook volgens mij. Is mij pas opgevallen na de laatste bekapbeurt, dus heb er eerder niet naar kunnen vragen. Wist niet wat t was. Mijn bekapper komt dinsdag weer. Ik zal eens vragen of hij er wat over weet! Mijn paard loopt alleen niet gevoelig erop.


Ben benieuwd!
Je hebt geen foto toevallig?
Gelukkig geen gevoeligheid, dat scheelt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-22 20:19 



 
Profiel   

Als dit het resultaat is na elke 6 weken een bekapbeurt, dan vrees ik dat jouw bekapper er enkel naar kijkt en de rasp er naast laat liggen.
Naar mijn idee is een net iets meer grondige bekapbeurt echt wel een noodzaak nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 23:40 



 
Profiel   

Ik vijl de rand er af, zodat dit niet meer het contactpunt is, vooral de achterkant comfortabel maken, maak het een vloeiende achterkant, dit zorgt ervoor dat ze hun gewicht echt naar achter zetten, dode straal materiaal eraf halen, teen mag ook iets strakker (maar lastige angle en niet duidelijk zichtbaar, dus onder voorbehoud), de callous ridge komt door teen lopen, ontwijken van het gewicht volledig in de hielen te zetten door ongemak.
Ik ben dit een aantal keer tegen gekomen, was ook zo weer weg na een aantal bekappingen.
Ik raad je aan David Landreville te volgen als je dat niet al deed, mooie beeld voorbeelden van wat ik bedoel.
Succes! Knap dier *-:)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-22 01:34 



 
Profiel   

Heeft je paard niet een dubbele zool?

Ik denk dat er qua bekappen trouwens wel winst gemaakt kan worden.
Tenminste ik weet niet hoelang geleden de hoefsmid geweest is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-22 15:10 



 
Profiel   

Ik zou eigenlijk zeggen dat ze weleens een bekapbeurtje mocht hebben. Ziet eruit alsof dit al een tijd geleden is. Qua zool maar ook qua straal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-22 15:13 



 
Profiel   

Hier ook een paard (fjord) die het heeft.

Het is voor mij eigenlijk altijd een teken dat de hoef zich hersteld. Bij goed voer , in zijn geval suikerarm en droog hooi, zie ik de zool terug trekken.
Is er hooi wat meer suikers bevat dan word de zool eerder boller en uiteindelijk is er weer een lichte aanval van HB.
Onlangs hadden wij weer een hooi wissel en was het weer raak. Wel snel aangegeven bij mijn stalhoudster en die is op zoek gegaan naar suikerarm hooi. Sinds 3 weken krijgt hij nu dat suikerarme hooi en ik zie nu de zool zich weer wat terug trekken. En ik heb mijn paard ook weer terug want hij barst weer van de energie en is weer blij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-22 15:31 



 
Profiel   

Mijn oudere paard heeft dit juist bij droogte gehad, paar jaar geleden nu. Viel met name op aan de voorkant van de hoeven. Was niet erg zei mijn hoefsmid, mogelijk kwam het door de droogte. Ik had het zelf nooit eerder gezien. Het is vanzelf overgegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-22 15:41 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

De foto's zijn gemaakt vlak voor de volgende bekapbeurt, ze wordt trouw elke 6 weken bekapt, de bekapster heeft een zeer goede naam, mogelijk vertekenen de foto's toch iets? En ja ze zat vlak voor de bekapbeurt, dus dat zie je ook indd

Nile: ook wel bij droogte dus?

Cowgirl: hmm... Bij ons geen hooiwissel geweest recent, maar wellicht toch goed om in de gaten te houden...

Spookje29: bedankt voor de tip! Ik ga op zoek..

Het gaat overigens langzaam beter, het groeit er weer uit gelukkig, de zool wordt minder ondiep en ze loopt ook niet meer gevoelig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-22 07:23 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

Hier overigens foto's van de zijkant. 2 achtervoeten en 1 voorvoet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-22 07:30 



 
Profiel   

De stand van de hoeven is gek. Lastig te zien zo op de foto maar volgens mij zijn de hielen te hoog gelaten als ik dit zo zie

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-22 07:49 



 
Profiel   

Ja was inderdaad in een kurkdroge weide. Had het paard toen al bijna 20 jaar en had het nooit eerder bij hem gezien. Ik maakte het toen maar nat 1x per dag voor de rest van de droge periode, voor wat het waard was :') . Van de week was mijn hoefsmid er voor mijn andere paard en die zag een dun lijntje tussen de witte lijn en het afrolpunt, evenwijdig aan de draagrand, volgens haar was dat ook door de droogte. En achter klinkt de zool ook wat in vind ik zelf, ik zie wat meer draagrand.

Ik heb nu maar een vochtinbrengende hoefcreme gekocht, misschien maakt het uit. Maar eigenlijk moet het gewoon wat vaker regenen denk ik.

Verder heeft je paardje mooie voeten hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-22 20:19 



 
Profiel   

Hoi, mijn paard heeft retracted sole gehad inderdaad, ik had er toen een topic over geopend.

Jouw verhaal matched alleen niet zo met die van mij.. Staat jouw paard toevallig op grond dat makkelijk in de hoef blijft plakken (van die klompen vormt)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-22 20:24 



 
Profiel   

Bij mijn paard was de oorzaak wel nattigheid, toen ik inmiddels wist wat het was en ze weer dramatisch liep (zoals een hoefbevangen paard dus echt slecht) zette ik haar op een droge plek en liep ze in twee dagen weer goed.
Wat helpt: zorgen dat er geen druk op de zool komt, droog houden en de hoefranden extreem rond maken zodat - wederom - de hoeven zo goed mogelijk leeg blijven.
Het komt door druk tegen de zool waardoor deze niet normaal uitgroeid maar zogezegd vastpakt aan het hoefbeen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-22 20:29 



 
Profiel   

Nile: bedankt. Ja gek hè? Ineens na zo'n droge periode ontstaat het... Dank dat je je ervaring deelt. Ik spoelde de hoeven ook om de dag af, maar wellicht niet genoeg?

Sintara: nee kluit helemaal niet vast: overdag weiland en avond en nacht paddock met los wit zand, wat als het droog is heel mul wordt, dus best ook in de zool drukt? In combi met droge harde hoeven toch verminderde doorbloeding ofzo? Geen idee...

Gelukkig groeit het er inmiddels wel weer mooi uit, benieuwd wat ze nu ineens weer bedenkt :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 16:56 



 
Profiel   

Misschien kun je in de paddock voor de bak waar gedronken wordt een modderpoel maken. Wij deden dat voor de stallen en voor de waterbak zodat de paarden paar keer per dag natte voeten kregen omdat ze schuilden voor de zon en ook drinken moesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 17:01 



 
Profiel   

Echt heel gek. Het staat erom bekend dat het juist niet gebeurt bij goed droge, harde zolen :=

Maarja, in elk geval fijn dat de jouwe niet zo slecht liep en dat het nu alweer beter gaat :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 23:11 



 
Profiel   

Ik heb eerder het idee dat er gewoon een goede bekapping nodig is. Zeker voordat je dit wil kunnen zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 23:31 



 
Profiel   

Nee als het echt retracted sole is (en op de foto lijkt het wel, kijk maar naar de onregelmatige deuken in de zool) wil je de hoefwand niet nog korter. Op een gegeven moment doet het namelijk als het hersteld soort van plop en dan komt het uiteinde van de zool een heel stuk verder. Bij mijn paard was er toen opeens geen hoefwand meer over, alsof er 1,5cm af was gehaald. Het is een vrij apart fenomeen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 23:34 



 
Profiel   

Sintara schreef
Nee als het echt retracted sole is (en op de foto lijkt het wel, kijk maar naar de onregelmatige deuken in de zool) wil je de hoefwand niet nog korter. Op een gegeven moment doet het namelijk als het hersteld soort van plop en dan komt het uiteinde van de zool een heel stuk verder. Bij mijn paard was er toen opeens geen hoefwand meer over, alsof er 1,5cm af was gehaald. Het is een vrij apart fenomeen


Juist! Hier waarschuwen ze dus ook voor, het lijkt alsof je de boel even goed moet bekappen, maar dan worden ze kreupel omdat je snel teveel weghaalt! Ik kende het voorheen ook niet.

Het zijn echt de zolen die lijken in te deuken (in werkelijkheid gewoon niet verder groeien want indeuken kan niet begreep ik?).. mijn bekapster zei dat het te maken kon hebben met een tijdelijk verminderde doorbloeding?

En inderdaad opvallend dat het bij haar juíst met de droogte optreedt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-22 16:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen