Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard wil niet meer rijden

 
Profiel   

oke, ik heb dus sinds maandag mijn paard hier. ik ga er 2x per dag heen, ze komt uren per dag in de wei en ik zet haar de rest van de dag op de paddock. ze heeft veel snoepjes en speeltjes dus ze is niet ongelukking hier.
sinds gisteren wil ze eigenlijk niet meer rijden. ik stap op, rij 10 minuten en dan stopt ze. ik krijg haar echt niet voorruit, ik kan heel veel been geven maar ze luistert niet. ze is niet een lui paard. als ze naast me loopt is ze heel voorwaarts en nieuwschierig. maar met het wandelen buiten wil ze vaak ook niet mee. haar hoeven moeten best nodig bekapt geworden, (laatst gedaan in januari, ik had hier geen keuze over want zoals ik zei, heb ik haar pas sinds maardag hier) maar ze zien er eigenlijk prima uit. als ik haar longeer is ze niet kreupel dus vgm komt het niet daardoor. de hoefsmid komt volgende week. ook komt de DA/tandarts over 2 weekjes dus wss krijg ik dan antwoord. maar ik wil graag horen wat jullie denken
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 11:18 



 
Profiel   

Mijn paard is ook niet zo vlot als het warm is.
Misschien is je paard bang om van stal weg te gaan bij z’n vrienden vandaan ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 11:21 



 

Niet meer op gaan zitten tot alles is gecontroleerd.
Harnachement, gebit, hoefsmid etc.
Bij groen licht, instructie zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 11:21 



 
Profiel   

Als ik dit zo lees, denk ik dat je er even een zadelpasser/maker bij moet halen. Als jouw paard aan de hand alles zonder problemen doet, en onbelast wel wilt 'werken', dan kan het maar zo zijn dat het zadel haar niet lekker past en ze daarom niet verder wilt lopen :)
Vergelijk het met schoenen die jou niet fijn passen.. dan loop je ook liever niet :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 11:24 



 
Profiel   

DJZ schreef
Als ik dit zo lees, denk ik dat je er even een zadelpasser/maker bij moet halen. Als jouw paard aan de hand alles zonder problemen doet, en onbelast wel wilt 'werken', dan kan het maar zo zijn dat het zadel haar niet lekker past en ze daarom niet verder wilt lopen :)
Vergelijk het met schoenen die jou niet fijn passen.. dan loop je ook liever niet :P


haar zadel heb ik een paar weekjes terug al laten passen en het is een speciaal ijslander zadel. dus is denk ik heel on waarschijnlijk dat dat het probleem is…

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 11:25 



 
Profiel   

Peanutbutter schreef
Niet meer op gaan zitten tot alles is gecontroleerd.
Harnachement, gebit, hoefsmid etc.
Bij groen licht, instructie zoeken.


ik ben al idd een instructeur aan het zoeken maar het is heel lastig om er een dicht bij mij te vinden met ervaring met ijslanders

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 11:26 



 
Profiel   

Wilt ze naast het rijden nog wel graag bewegen? Met longeren nog voorwaarts? Ik moet namelijk gelijk aan spierbevangenheid denken, ook vanwege de verhuizing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 11:30 



 
Profiel   

noviceh schreef
Wilt ze naast het rijden nog wel graag bewegen? Met longeren nog voorwaarts? Ik moet namelijk gelijk aan spierbevangenheid denken, ook vanwege de verhuizing.


ja bij het longeren doet ze gewoon tölten en draven met haar oortjes naar voren

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 11:34 



 
Profiel   

Heb je een bloedonderzoek laten doen? Toen mijn pony niet meer wilde trainen en alleen maar wilde grazen etc. en het trainen allemaal meer moeite koste de DA er bij gehaald en hij blijkt nu een lichte ontsteking bij de lever te hebben waar hij voor word behandeld.
Bloedonderzoek is in ieder geval aan te raden. Dan ben je zeker dat dat in orde is (of niet).

Evt zadelpasser inderdaad er opnieuw bijhalen of een andere zadelpasser naar het zadel laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 11:37 



 
Profiel   

Hoe belangrijk is het dat de instructeur ervaring met IJslanders heeft? Volgens mij is dit een probleem in de basis, waar ook een instructeur zonder IJslander ervaring je mee kan helpen :)

Waar zit je in de buurt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 11:40 



 
Profiel   

Is het paard wel volledig beleerd?
Misschien weet ze gewoon niet wat je van haar verwacht?
Ook zal het paard nog moeten wennen aan de nieuwe omgeving. Ik denk dat het slim is om eerst alleen onder begeleiding van een instructeur te gaan rijden. Voor je het weet krijg je nieuw aangeleerd gedrag waar je niet op zit te wachten door tijdelijke stress of miscommunicatie. Dat zou zonde zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 11:41 



 
Profiel   

Ik dacht dat je je paard pas sinds maandag had, maar door je bericht over het zadel zie ik dat ze langer in je bezit is.
Waarom laat je dan volgende week pas een smid opnieuw komen als je zelf al weet dat dit dringend nodig is?

Als het geen lui / flegmatiek paard is, is er meer aan de hand en zou ik beginnen met een bloedonderzoek inderdaad.

Wat krijgt ze verder aan voer en beweging? Hoe ziet het weekschema er gemiddeld uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 11:45 



 
Profiel   

bedankt voor alle reacties ❤️
we gaan morgen de DA bellen om een bloedonderzoek te laten doen…

voor nu… moet ik nog proberen te rijden? longeren? zal het erger worden als ik niks met haar doe? ze hoort 30 minuten per dag te bewegen maar ik doe nu minder omdat ze dus niet wil.
ze krijgt helaas 2x per dag een handje krachtvoer (verplicht op deze stal) maar als het echt spierbevangenheid is dan kan dat wss stoppen. ik heb ook een vitamine brok die ik wil bij voeren wanneer we een uur of meer rijden maar dat gaat echt nog lang duren voordat ze dat kan.
en dan onbeperkt ruwvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 12:23 



 
Profiel   

Levendig blij paard dat aan de longe en aan de hand gewoon mee doet maar onder het zadel niet.
Waarom dan een bloedonderzoek?
Klinkt mij eerder als een zadel of rijtechnisch probleem. Ik zou eerst eens beginnen met instructie en uiteraard een gekapper.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 15-05-22 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 12:30 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Levendig blij paard dat aan de longe en aan de hand gewoon mee doet maar onder het zadel niet.
Waarom dan een bloedonderzoek?
Klinkt mij eerder als een zadel of rijtechnisch probleem. Ik zou eerst eens beginnen met instructie.


ik wil het gewoon zeker weten & ben nu bang voor spierbevangenheid

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 12:31 



 
Profiel   

Dat handje krachtvoer kun je alvast vervangen door een vitaminebrok.

Hoe lang heb je je paard al, hoe oud is paard, hoeveel ervaring heb je met paarden?

Je paard is net verhuisd, zal nog moeten wennen. Staat ze wel op een stal waar ze weten dat IJslanders sober gevoerd moeten worden? (Voordat ze ploft van het te rijke gras of er hoefbevangen van wordt)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 12:31 



 
Profiel   

Een spierbevangen paard is ook niet blij en voorwaarts aan de longe.
Maar op zich kan een algemene test natuurlijk sowieso nooit kwaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 12:33 



 
Profiel   

Veel snoepjes is vaak ook veel suiker, is ook niet bevorderlijk. Neem dan een beter alternatief zoals paar vitamine brokjes.

Waarom zou ze veel snoepjes moeten krijgen eigenlijk? Belonen met stem of een lekker kriebeltje is ook prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 12:36 



 
Profiel   

Ik zie nu het oudere topic over het voeren van kuil.
Als je inderdaad op die stal staat met kuil, weiland en krachtvoer dan kan het inderdaad wel zo zijn dat er veel en veel rijk voer in gaat. Dat is wel echt gevaarlijk voor een ijslander.

Als ze verder gewoon normaal reageert en gewoon voorwaarts is met longeren kun je aan de longe blijven bewegen totdat je wat meer helderheid hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 12:42 



 
Profiel   

ijslandert schreef
oke, ik heb dus sinds maandag mijn paard hier. ik ga er 2x per dag heen, ze komt uren per dag in de wei en ik zet haar de rest van de dag op de paddock. ze heeft veel snoepjes en speeltjes dus ze is niet ongelukking hier.
sinds gisteren wil ze eigenlijk niet meer rijden. ik stap op, rij 10 minuten en dan stopt ze. ik krijg haar echt niet voorruit, ik kan heel veel been geven maar ze luistert niet. ze is niet een lui paard. als ze naast me loopt is ze heel voorwaarts en nieuwschierig. maar met het wandelen buiten wil ze vaak ook niet mee. haar hoeven moeten best nodig bekapt geworden, (laatst gedaan in januari, ik had hier geen keuze over want zoals ik zei, heb ik haar pas sinds maardag hier) maar ze zien er eigenlijk prima uit. als ik haar longeer is ze niet kreupel dus vgm komt het niet daardoor. de hoefsmid komt volgende week. ook komt de DA/tandarts over 2 weekjes dus wss krijg ik dan antwoord. maar ik wil graag horen wat jullie denken


Misschien kun je laten filmen wat er precies gebeurt als je rijdt en je paard stopt? Daarnaast..... paarden moeten ook even wennen als ze net verhuisd zijn. Ikzelf liet mijn paard dan altijd echt even met rust en begon dan altijd rustig met wat wandelen en grondwerk, voordat ik er uberhaupt weer aan ging denken om er op te gaan. Ik zag dat het veel meer met hem deed dan ogenschijnlijk leek, zeg maar. Met een filmpje kunnen we zien wat er daadwerkelijk gebeurt......

Op de wei is best een dingetje nu met die droogte. En als je ook nog kuil/voordroog/krachtvoer voert, tja..... Dat is niet best voor een (sober) paard. Ze zijn zo bevangen en echt, dat wil je nooit mee maken...... Daar hoeven ze niet eens dik voor te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 12:44 



 
Profiel   

Twiggy2008 schreef
ijslandert schreef
oke, ik heb dus sinds maandag mijn paard hier. ik ga er 2x per dag heen, ze komt uren per dag in de wei en ik zet haar de rest van de dag op de paddock. ze heeft veel snoepjes en speeltjes dus ze is niet ongelukking hier.
sinds gisteren wil ze eigenlijk niet meer rijden. ik stap op, rij 10 minuten en dan stopt ze. ik krijg haar echt niet voorruit, ik kan heel veel been geven maar ze luistert niet. ze is niet een lui paard. als ze naast me loopt is ze heel voorwaarts en nieuwschierig. maar met het wandelen buiten wil ze vaak ook niet mee. haar hoeven moeten best nodig bekapt geworden, (laatst gedaan in januari, ik had hier geen keuze over want zoals ik zei, heb ik haar pas sinds maardag hier) maar ze zien er eigenlijk prima uit. als ik haar longeer is ze niet kreupel dus vgm komt het niet daardoor. de hoefsmid komt volgende week. ook komt de DA/tandarts over 2 weekjes dus wss krijg ik dan antwoord. maar ik wil graag horen wat jullie denken


Misschien kun je laten filmen wat er precies gebeurt als je rijdt en je paard stopt? Daarnaast..... paarden moeten ook even wennen als ze net verhuisd zijn. Ikzelf liet mijn paard dan altijd echt even met rust en begon dan altijd rustig met wat wandelen en grondwerk, voordat ik er uberhaupt weer aan ging denken om er op te gaan. Ik zag dat het veel meer met hem deed dan ogenschijnlijk leek, zeg maar. Met een filmpje kunnen we zien wat er daadwerkelijk gebeurt......

Op de wei is best een dingetje nu met die droogte. En als je ook nog kuil/voordroog/krachtvoer voert, tja..... Dat is niet best voor een (sober) paard. Ze zijn zo bevangen en echt, dat wil je nooit mee maken...... Daar hoeven ze niet eens dik voor te zijn.


ik snap dat het dieet niet echt ideaal is, maar het kuil kreeg ze al op haar oud plekje sinds januari dus daar ligt het echt niet aan… het gras ook trouwens. het krachvoor ga ik denk ik bespreken met de stal eigenaar… hij zegt dat de paarden onrustig worden als hun buren wel brok krijgen en zij niet.

het gras is nu trouwens echt heel kort maar ik heb een masker voor als het langer is.


ik ga geen filmpjea hier plaatsen omdat ik ze niet kan verwijderen en daar niet echt fijn bij voel. maar kan wel filmpjes maken voor de DA? maar die will wss gewoon kijken in het echt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 12:50 



 
Profiel   

Je kunt wel een vitamine / mineralenbrok geven ipv krachtvoer. Ze krijgt zo weinig krachtvoer dat zo’n vitaminebrok mij beter lijkt dan heeft ze minder kans op tekorten.

Marstall force of vitalbix zijn voorbeelden van zulke vitamine brok

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 12:54 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Je kunt wel een vitamine / mineralenbrok geven ipv krachtvoer. Ze krijgt zo weinig krachtvoer dat zo’n vitaminebrok mij beter lijkt dan heeft ze minder kans op tekorten.

Marstall force of vitalbix zijn voorbeelden van zulke vitamine brok


ik heb al een goede ijslander vitamine brok dus ik kan het bespreken. ze hebben daar 90 paarden dus doen meestal niet eigen brokken voeren omdat dat te veel werk is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 12:55 



 
Profiel   

90 paarden :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 12:56 



 
Profiel   

Wow 90 paarden…

Je hebt nog geen reactie gegeven op mijn andere vragen. Ben wel benieuwd, want dat geeft een beter beeld.
Hoe ziet een gemiddeld weekschema eruit qua voer en beweging? Ook vrije beweging zonder dat je iets met haar doet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 13:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen