Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard wil niet meer rijden

 
Profiel   

Mijn vraag, en ik heb ook geen verstand van IJslanders hoor, maar heb je zelf ervaring met IJslanders?
Kan het zo zijn dat hij jouw hulpen niet snapt met rijden?
Zo heb ik ooit redelijk onervaren een paard gereden die de passage en piaffe beheerste. Ik kon niet in normale draf de bak rond omdat hij mijn zithulpen niet goed snapte


Laatst bijgewerkt door Joanne1987 op 15-05-22 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 13:10 



 
Profiel   

Ok, dus je paard wilde (toevallig?) 1 dag (gisteren) niet lopen? Misschien ben ik te nuchter hoor, maar waarom dan van alles erbij halen? Het is warm, doe een paar dagen rustig aan en kijk daarna nog eens verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 13:11 



 
Profiel   

Is ze niet gewoon hengstig? Of is ze normaal wel te rijden met hengstigheid. Kan uit je bericht niet op maken of je haar nu pas een paar dagen hebt of kent of sinds een paar dagen op een andere stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 13:18 



 
Profiel   

Je bent bang voor spierbevangenheid, maar je voert je paard wel kuil? Die twee dingen kan ik niet rijmen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 13:23 



 
Profiel   

Wat mij niet helemaal duidelijk is, rijd je haar pas sinds kort? Ze staat wel pas sinds kort op deze plek? Paarden hebben best een tijdje nodig om ergens te aarden. Dat kan ook best een rol spelen. Daarnaast speelt ook mee hoeveel rij ervaring heb jij, is ze al lang(er) onder het zadel of nog niet zo lang, idd hoe is haar weekschema. Je geeft trouwens aan dat je geen instructrice kan vinden met ervaring met Ijslanders, maar iedere (basis) instructeur kan je helpen met de problemen waar je nu tegen aan loopt. Ik zou dus gewoon iemand zoeken in de buurt, en vast beginnen met lessen. Dan kun je ondertussen rustig verder zoeken naar iemand die wel ervaring heeft met gangenpaarden. Je zou ook iemand kunnen zoeken die ervaring heeft met zowel grondwerk als rijden, dan kun je uitsluiten of zoiets als scheefheid bijvoorbeeld een rol speelt. Ondertussen zou je dan grondwerk met haar kunnen doen, als je even een rijpauze in wil lassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 14:11 



 
Profiel   

Snap dat je geen filmpje wilt plaatsen, hoor. Maar dan blijft het gissen naar de oorzaak van het staken.

Overigens, als jouw paard wél bevangen is, en dat hoop ik oprecht niet voor je, móet je je voerbeleid wel veranderen. Dan is kuil en/of gras geen optie meer..... Sterkte ermee!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 17:59 



 
Profiel   

Paard is net verhuisd en moet nog wennen aan de nieuwe plek. Gun ze wat tijd. Verhuizen is een hele impact voor een paard.

Verder doet ze dat alleen als je rijdt in de bak of ook buiten?
Mijn paard vindt rijden in de bak ook maar weinig aan. Na 20 minuten heeft ze het allemaal wel gezien, terwijl ze buiten gewoon vrolijk rond blijft lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 19:16 



 
Profiel   

Je zou een filmpje op YouTube kunnen zetten en dan hier delen. Dan kan je makkelijk weer prive maken/verwijderen. Maar zonder beeld is het moeilijk om er iets over te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 19:22 



 
Profiel   

Qimm schreef
90 paarden :oo


ik sta op een stal met meer dan 400 paarden :+ daar kun je trouwens gewoon voeren wat je zelf wilt (geldt ook voor ruwvoer). v.w.b. het krachtvoer (of vitaminebrok): gewoon bakjes klaar zetten in speciaal daarvoor gemaakte kastjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 08:02 



 
Profiel   

Sandra_H schreef
Qimm schreef
90 paarden :oo


ik sta op een stal met meer dan 400 paarden :+ daar kun je trouwens gewoon voeren wat je zelf wilt (geldt ook voor ruwvoer). v.w.b. het krachtvoer (of vitaminebrok): gewoon bakjes klaar zetten in speciaal daarvoor gemaakte kastjes.


400! Daar mag dan wel heel veel weiland bijzitten om alles buiten te kunnen laten lopen %)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 08:23 



 
Profiel   

Dreamboy schreef
400! Daar mag dan wel heel veel weiland bijzitten om alles buiten te kunnen laten lopen %)


dat is er :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 08:40 



 
Profiel   

ijslandert schreef
DJZ schreef
Als ik dit zo lees, denk ik dat je er even een zadelpasser/maker bij moet halen. Als jouw paard aan de hand alles zonder problemen doet, en onbelast wel wilt 'werken', dan kan het maar zo zijn dat het zadel haar niet lekker past en ze daarom niet verder wilt lopen :)
Vergelijk het met schoenen die jou niet fijn passen.. dan loop je ook liever niet :P


haar zadel heb ik een paar weekjes terug al laten passen en het is een speciaal ijslander zadel. dus is denk ik heel on waarschijnlijk dat dat het probleem is…


Maar zeg nooit nooit, zelf heb ik het gehad louter door bespiering dat er een zadel na 3 maanden niet meer paste!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 08:43 



 
Profiel   

Dan wil ik daar wel eens foto's van zien.
Heb nog nooit 400 paarden buiten gezien, ook geen 200 overigens als ze een dagdeel buiten staan :)
Lijkt me geweldig om te zien :j

Betreft dit paard...kuil?
Kuil zit net als mais in een kuil.
Voordroog zit in plastic. Dat kan in bijna droge vorm tot aan donkerbruine natte zooi en alles er tussenin.
In voordroog hoeft helemaal niet meer voedingswaarde te zitten.
Wel kan het zijn dat zelfs mooie droge kuil toch niet fijn zijn voor enkele paarden.

Maar mij klinkt dit ook als een zadel probleem, immers hij is wel voorwaarts zonder.
Helaas zijn er erg slechte passers, dan ligt een zadel nog helemaal ruk.
En er zijn ook goede passers en past een zadel toch niet. Dat kan een klein mini drukpuntje zijn, wat na 10 minuten lopen wel echt zeer gaat doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 08:46 



 
Profiel   

Als dat de stal is die ik ken met 400 paarden dan klopt het zeker dat deze buiten op de wei komen
En nog in de randstad ook!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 08:50 



 
Profiel   

wauw, lijkt me echt gaaf om te zien.
En in de randstad helemaal :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 08:53 



 
Profiel   

1 hoe Lang zit ze nog in het haar?
2 hoe Lang heb je dr
3 lange hoeven kunnen er voor zorgen dat ze niet wil lopen. Zit wel wat verschil tussen belast en onbelast lopen.
4 het is warm en vooral ijslanders kunnen daar last van hebben. Hoe lang is ze in nl?
5 je zadel kan nu al niet meer passen
6 is er niet iemand op stal die wat meer verstand van paarden heeft dan jij? Die even mee wil kijken
7 in kort gras zit meer suiker dan lang gras dus als ze gevoelig zijn juist nu graasmasker op.

Dus even ademhalen en niet gelijk in de stress over spier bevangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 08:55 



 
Profiel   

Je paard is net verhuisd, heeft tijd nodig om te wennen en het is ook behoorlijk warm. Dus dat ze dan even weinig zin heeft in werken onder het zadel, vind ik niet vreemd. Ik zou me pas zorgen gaan maken als dit probleem langer aanhoudt. Geef haar nu tijd om te wennen en vraag met dit weer niet te veel inspanning van haar.
Je schrijft dat ze dagelijks een half uur moet bewegen. Wat versta je daaronder? Wat is de reden dat dat dagelijks moet?

Als je paard bevangen is of je daar bang voor bent, zou ik niet nog 2 weken wachten vooraleer de DA komt.
De staleigenaar geeft aan dat je paard onrustig wordt als de buren wel eten krijgen en zij niet. Dat is wellicht inderdaad zo, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze hetzelfde voer moet krijgen. Je kan haar ook iets anders geven, idd bijvoorbeeld vitaminebrok.
Ik kan me daarnaast wel voorstellen dat de staleigenaar niet wil meewerken aan ander voer voor jouw paard. Voor mij was dat een van de redenen om van stal te veranderen.
Er schreef iemand hier dat als het paard echt bevangen is, het voerbeleid aangepast moet worden. Daar ben ik het zeker mee eens, maar helaas willen niet alle staleigenaren daarin meegaan, met dramatische gevolgen voor het paard helaas.

TS, je schrijft dat ze veel snoepjes krijgt. Wanneer krijgt ze snoepjes ('zomaar', tijdens het spelen (bv met een voederbal), als beloning,...)? Probeer het geven van snoep te beperken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 08:56 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
wauw, lijkt me echt gaaf om te zien.
En in de randstad helemaal :j

Wennekers bij schiphol. Mijn paard ( nu met pensioen op de veluwe ) kwam daar hele dagen buiten in de groep.
Maar ik geef toe, er zijn er daar ook genoeg die hun paard alleen een half uur in de paddock en de stapmolen laten doen. Ligt niet aan de stal, daar kan gewoon alles van groepweides, tot prive weilandjes voor met z'n tweeen, tot 1 persoons weilandjes voor de hengsten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 09:12 



 
Profiel   

Wauw super en ik altijd maar denken dat er maar enkele kleine plekjes daar zijn die de hele dag weidegang bieden. Niet de grote stallen.
Gaaf..en wat een werk.

De mensen die dan alsnog hun paard zowat de hele dag ophokken begrijp ik dan niet...sorry...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 09:15 



 
Profiel   

ijslandert schreef
oke, ik heb dus sinds maandag mijn paard hier. ik ga er 2x per dag heen, ze komt uren per dag in de wei en ik zet haar de rest van de dag op de paddock. ze heeft veel snoepjes en speeltjes dus ze is niet ongelukking hier.


Ik vermoed dat je pony gewoon even moeite heeft met de omslag naar het warme weer. Probeer vroeg of laat op de dag te rijden, als dat je lukt.

Maar mogelijk is er wat meer aan de hand. Je bovenstaande redenering is ietsjes te simpel, helaas. Er zijn wat meer factoren die voor je pony bepalend zijn of 'ie gelukkig is of niet. Deze pony is net verhuisd, dus voelt zich mogelijk nog niet helemaal thuis (dat kan ook best even duren, is echt niet raar) en heeft nog geen vaste vriendjes in de kudde (staat 'ie al in de kudde?) dus dat zou ook best eens een grote factor kunnen zijn.
Geef het wat tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 09:24 



 
Profiel   

Popstra schreef
Als dat de stal is die ik ken met 400 paarden dan klopt het zeker dat deze buiten op de wei komen
En nog in de randstad ook!!


Denk dat er niet heel veel van deze stallen zijn. Idd Wennekers, zoals hieronder al genoemd. Iets off topic misschien, maar ik wilde ermee aangeven dat er ook grote stallen zijn waar (o.a.) zelf je voer bepalen heel goed mogelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 09:28 



 
Profiel   

willen jullie aub niet over andere dingen gaan praten hier. (:

ze staat maximaal 2 uur per dag op het gras maar als dat meer wordt dan zal ik het masker op doen. ze heeft al een vast vriendje waarmee ze altijd naar buiten gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 09:46 



 
Profiel   

Eatshay schreef
ijslandert schreef
oke, ik heb dus sinds maandag mijn paard hier. ik ga er 2x per dag heen, ze komt uren per dag in de wei en ik zet haar de rest van de dag op de paddock. ze heeft veel snoepjes en speeltjes dus ze is niet ongelukking hier.


Ik vermoed dat je pony gewoon even moeite heeft met de omslag naar het warme weer. Probeer vroeg of laat op de dag te rijden, als dat je lukt.

Maar mogelijk is er wat meer aan de hand. Je bovenstaande redenering is ietsjes te simpel, helaas. Er zijn wat meer factoren die voor je pony bepalend zijn of 'ie gelukkig is of niet. Deze pony is net verhuisd, dus voelt zich mogelijk nog niet helemaal thuis (dat kan ook best even duren, is echt niet raar) en heeft nog geen vaste vriendjes in de kudde (staat 'ie al in de kudde?) dus dat zou ook best eens een grote factor kunnen zijn.
Geef het wat tijd.


dankje! ik ga morgen ochtend weer proberen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 09:47 



 
Profiel   

TS hoeveel ervaring met paarden heb je zelf?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 09:54 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
TS hoeveel ervaring met paarden heb je zelf?


heb zelf 8 jaar gereden 2x per week op 3 plekken in totaal
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 09:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen