Nog steeds kreupel na ijzers....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:22

Slijtage is voor veel paarden niet het belangrijkste argument voor ijzers. Althans mijn ervaring is dat je best flink moet rijden, qua kilometers, voor een gezonde hoef echt slijt bij een wisselende ondergrond. Veel asfalt, split en heel grof zand in combinatie met nat weer en hogere snelheid zorgt voor meer slijtage.
Tot zo een beetje 80 kilometer per week op wisselend verharde weg, duinzand, bos, strand en bak redde ik het zonder ijzers met mijn draver met vrij gevoelige voeten. Mijn huidige paard heeft hardere voeten dus daar ben ik nog niet bij een omslagpunt gekomen maar ik kom ook niet aan de 80 kilometer per week. Iedere zeven weken kan de hoefsmid er best wat afhalen en dan vijl ik zelf ook nog wat tussendoor.
Veel beweging zorgt juist voor een goede groei van de hoef. Zoveel mogelijk vrije beweging naast de training is alleen maar goed.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:05

fransje23 schreef:
Mijn post was een mooie reminder voor mezelf, hield niet voor niets een slag om de arm :D
Had toevallig van de week een artikel gelezen waarin dit onderzoek genoemd werd :D

Denk dat het over dit onderzoek ging https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/asj.13380

En ja, ik weet dat ze tussen door vaak weer op ijzers gaan.

De springpaarden op blote voeten gaan voor concoursen op gras ook op ijzers ivm kalkoenen.


Boeiende link. Kort gezegd gaan paarden op blote voeten harder maar hebben meer kans op een fout.

Dat klopt ook wel aangezien een paard zonder gewicht makkelijker in galop aanspringt. Bijna alle dravers hebben in het begin gewicht nodig en hoe beter ze worden/ouder ze zijn des te minder gewicht er nodig is.

Ik kan hem ook omkeren: een paard wat op blote voeten kan koersen heeft waarschijnlijk meer talent voor de sport en daardoor minder hulp nodig van het gewicht of de balans verandering van het ijzer. Dus die kan dan misschien ook harder :D

Super boeiend onderzoek, want als het maar even kan willen ze in onze sport vaak zonder ijzer, leuk om dat bevestigd te zien.

Is dus wel zo dat een koerspaard 1 x per 2 weken oid koerst en dan dus alleen voor de koers zonder ijzers staat he. Dus dat is misschien 4 dagen per maand zonder en de rest met :)

Wat ik mij afvroeg:

Citaat:
During the data collection period, it was permitted to race horses without shoes during the winter, but this has since been banned due to perceived animal welfare issues. Assuming that welfare problems related to racing unshod during the winter season would be manifested in a particularly high risk of galloping, disqualification, or penalties, our data provide some support for this hypothesis.


Begrijp ik nou goed dat je in de winter niet zonder ijzers mag ivm welzijn?

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:55

Zo lees ik het ook, Ruitje :D

Aangezien het in Zweden is kan ik mij voorstellen dat sneeuw, opgevroren keiharde banenen ijs daar misschien wel wat mee te maken hebben?
We kennen de mensen die trainde bij - 25 graden.. :brr:

Hoe minder er op en om het paard hangt, hoe meer talent voor de sport toch?
Denk dat dat misschien wel voor alle disciplines telt.

Wel totaal off-topic trouwens :=

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 01:31

Babootje schreef:
superpony schreef:
En het gaat toch niet om geld? Bekappen moet je bijhouden, dus de bekapper moet veel vaker komen.

Dat lijkt me niet, want zonder ijzers slijten de hoeven harder.

superpony schreef:
Ijzers zitten er vaakveel te lang onder, dus is ook niet bevorderlijk.

Dat is natuurlijk ook onzin. Paarden die goed worden gemanaged, gaan naar de smid als dat nodig is. Bij mij gaat de ene om de 6 weken en de andere om de 7/8 weken.
Maar er zijn natuurlijk ook eigenaren die wachten tot ze eraf vallen. Die gaan we natuurlijk niet als voorbeeld nemen.

superpony schreef:
Er zijn echt hele ervaren goede bekappers die bomvol zitten. Als het een slechte hype was, zouden zij echt niet zulke goede resultaten behalen. Ze houden vaak reportages bij, maken voor en na foto's en al die ervaring wordt gedeeld. Juist om de vooroordelen uit de wereld te helpen.


Ik hoor (en zie soms ook) er meer negatieve dan positieve verhalen over. En ik lees dat hier in het topic ook weer terug. ik vind het ook heel triest om te lezen - ook hier weer in het topic - dat paarden na een jaar nog steeds gevoelig lopen. En dan is dat nog maar jullie "leken"oordeel, niet dat van een DA.

superpony schreef:
Een gewone hoefsmid krijgt echt niet meer opleiding in het gewone bekap werk. Die moet het bij de eerste baas gewoon al doende leren. Als hoefsmeden langskomen vinden ze bekapwerk vaak niet belangrijk en wordt even vlug vlug gedaan. Of door de leerling, die vaak niet eens bij elk paard, en elke hoef gecontroleerd wordt.


Dat is in ieder geval niet mijn ervaring. In dat geval heb je gewoon een slechte smid.
Ik ben zelf altijd zeer kritisch op het werk van iedere smid die aan mijn paarden komt. Ik heb nu een hele goede, waar ik heel tevreden mee ben, maar blijf ook steeds zelf opletten.


Denk je dat echt? Wij moeten de paarden echt gewoon met regelmaat bijhouden. Dat doe je ook omdat je niet steeds grote veranderingen wilt.

6-8 weken vind ik dus niet zo vaak. Het ligt eraan hoe snel hoeven groeien, maar als ik zie wat er bij veel paarden vanaf moet elke keer, vind ik dat dus te lang tussen de bekap beurten in.

Jullie leken, is een groot vooroordeel. Een veearts weet niet zoveel van bekappen. Het is slechts een klein deel van de opleiding en de interesse en ervaringen van een arts persoonlijk doen de rest daarna.

In mijn paardenleven heb ik toch wel meer dan 100 hoefsmeden aan het werk gezien. Bij mijn eigen paarden, op stallen waar ik heb gewerkt en bij mensen waar ik les heb gegeven. Er lopen echt veel prutsers rond en dat heeft niks met het geld te maken.

Mensen hebben zelf 0,0 kennis en als een hoefsmid een goede naam heeft geloven ze het wel. Alleen als een paard herhaaldelijk slecht loopt na het bekappen of ijzers leggen, gaat er een belletje rinkelen. Waar het ook langer kan duren voor paarden last krijgen van slecht bekap werk.

En hoe wil je het dan leren? Elke hoefsmid begint bij een ervaren hoefsmid en mag het bekapwerk doen. Zoals gezegd stelt de opleiding echt weinig voor qua bekappen. En hoe goed je daarna wordt, is de kennis die je meerkijgt van de leermeester en eigen verdieping.

Er zijn al veel meer bekappers dan mensen weten en die zitten propvol qua agenda. Als die allemaal slecht werk zouden leveren, zouden ze echt niet zoveel werk hebben.

Vooroordelen of van horen zeggen is gewoon niet fair.

Er zijn overal veel prutsers en de goede zullen hier zeggen; maak eerst foto's en dan bekappen of ijzers of schoenen. Niemand laat een paard kreupel lopen, zeker niet 4 maanden. Dan is de bekapper te weinig geweest of heeft TS een goedkoop iemand laten komen die inderdaad het vak niet beheerst. Maar dat staat los van de titel hoe iemand zich noemt.

Ik kan me morgen ook hoefsmid noemen, dus zo moeilijk is dat niet.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 01:39

Ayasha schreef:
Ninx schreef:
Wat trek je toch bijzondere conclusies....

Ik zeg dat ik nergens lees wat jij beweert... ofwel: dat men het prima vindt dat een paard kreupelt en stimuleert dit vooral zo te laten.
Dus misschien kunnen we concluderen dat echt NIEMAND dit wenselijk vindt?

Wanneer een paard kreupelt en je blijft aanmodderen op dezelfde manier als hoe ie kreupel geworden is dan accepteer je zijn lijden. Als er geen ijzers onder kunnen kan je op zijn minst plakijzers of schoenen laten aanmeten om dat lijden te verlichten tot de hoef hersteld is. Als je dat pas na vier maanden doet dan heb je IMO echt niet zoveel moeite met een paard dat pijn heeft.


Maar dat ligt aan de eigenaar. Niet aan een hoefsmid of bekapper.

Er zijn ook hoefsmeden die gewoon echt slecht zijn en bekappers die het vak niet verstaan.

Ik heb vaak genoeg hoefsmeden meegemaakt die zo een groot ego hebben dat ze denken dat zij alles kunnen oplossen. Denken rontgen ogen te hebben en komen met de meest vreemde constructies om problemen op te lossen.
En die hebben dan een goede naam, zijn net iets duurder dan de anderen, verkopen alles met ene interessant praatje, maar lossen niks op.

Hoeveel paarden hebben geen scheuren die nooit verdwijnen?

Daar tegenover ken ik juist bekappers die gelijk adviseren eerst foto's te maken zodat ze beter op maat kunnen bekappen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 02:40

superpony schreef:
Ayasha schreef:
Wanneer een paard kreupelt en je blijft aanmodderen op dezelfde manier als hoe ie kreupel geworden is dan accepteer je zijn lijden. Als er geen ijzers onder kunnen kan je op zijn minst plakijzers of schoenen laten aanmeten om dat lijden te verlichten tot de hoef hersteld is. Als je dat pas na vier maanden doet dan heb je IMO echt niet zoveel moeite met een paard dat pijn heeft.


Maar dat ligt aan de eigenaar. Niet aan een hoefsmid of bekapper.

Er zijn ook hoefsmeden die gewoon echt slecht zijn en bekappers die het vak niet verstaan.

Ik heb vaak genoeg hoefsmeden meegemaakt die zo een groot ego hebben dat ze denken dat zij alles kunnen oplossen. Denken rontgen ogen te hebben en komen met de meest vreemde constructies om problemen op te lossen.
En die hebben dan een goede naam, zijn net iets duurder dan de anderen, verkopen alles met ene interessant praatje, maar lossen niks op.

Hoeveel paarden hebben geen scheuren die nooit verdwijnen?

Daar tegenover ken ik juist bekappers die gelijk adviseren eerst foto's te maken zodat ze beter op maat kunnen bekappen.

Ik heb het over de eigenaren. Zij beslissen uiteindelijk wat er wel of niet gebeurt.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 08:37

MarjanB schreef:
Nou ik kan het er juist mee oneens zijn dat aanmodderen met ijzers soms erger is dan kiezen voor een paar maanden wat gevoelig lopen. Ik heb er echt top smeden bij gehad maar t wilde gewoon niet. Ook op ijzers bij tijd en wijlen gevoelig op het harde. Nu 3 maand zonder ijzers en met deels hoefschoenen. Jullie mogen heel kort door de bocht vertellen waar jullie blijer van worden..
[ [url=m/4DW7GR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CKrktV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze discussie is gewoon niet zwart wit te voeren… ik voel mee met ts en heb 3 jaar geprobeerd om op de traditionele manier er een fatsoenlijke voet onder te krijgen. Het wil gewoon niet…


Wat ik vooral zie is dat de positie van de voetas verbeterd is, van heel erg week naar een normale stand. Dat vergt denk ik ook al een andere manier van bekappen/ beslaan en dat maakt een goede hoefsmid ook zo belangrijk. Die dat ook zou moeten kunnen zonder beslaan in mijn ogen. Gaat ook om een stuk anatomie en kennis van de hoefstanden, bewegingsafloop etc.

Hier komt de smid ook regelmatig, in de winter zit er iets langer tussen dan in de zomer maar ook omdat hoef/ beenstanden willen bijhouden zonder te grote veranderingen wat niet goed is voor bijv. artrose en/ of pezen en banden.

Ik blijf voorstander van blootvoets, hier gaan alleen om medische redenen ijzers onder of als het echt, echt niet anders kan voor de sport.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:16

Naar mijn mening wordt er soms te snel een ijzer onder geslagen en zijn er veel onkundige smeden.
Hoef passend maken voor het ijzer in plaats van andersom.
Veel ondergeschoven verzenen, rotstraal, te lange steunsels die blijven zitten etc.

In de praktijk komt het er op neer dat je als eigenaar best wat kennis moet hebben en niet blind vertrouwen op de hoefsmid of bekappen.

Ik ben er ook vrijwel altijd bij als
de smid komt. Dan kun je overleggen en zien hoe je paard reageert.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:24

Ayasha schreef:
Ik heb het over de eigenaren. Zij beslissen uiteindelijk wat er wel of niet gebeurt.


Dat zeg ik. Het is de schuld van de eigenaren.

Maar de eigenaar moet wel kunnen vertrouwen op de kunde en ervaring van een hoefsmid of bekapper. Zeker als je het zo leest dat mensen geen idee zelf hebben over hoe een gezonde hoef eruit moet zien en hoe deze werken.

Maar helaas is het niet zo makkelijk. Ik ben weleens verhuisd, zocht een hoefsmid en dan kwam er een bekende die super goed was. Geen idee soms waarop dat is gebaseerd is, maar vermoed dat de charmante, leuke hoefsmid al snel een goede reputatie kan krijgen.

Mijn ruin kreeg in Emmeloord speciaal beslag en daar ging eigenlijk van alles mis. Hoefsmid nr1 was de beste, maar werd weggeroepen. Daarop moest een ander hoef 2 doen, ook een geweldige hoefsmid. Ik stond er bovenop en zei al dat het anders was, maar ja, wat moet ik daar doen? Die eerste er weer onder vandaan halen?
Ik heb ze na 4 weken door een ander laten vervangen en het was waardeloos haast werk.

Ik volg hoefsmeden en bekappers. Hoefsmeden laten vaak alleen hun speciale ijzers zien. Ze laten bijna nooit een mooie, gezonde, goed bekapte hoef zien.
De serieuze, ervaren bekappers die ik volg laten hele mooie resultaten zien. Voor- en na foto's, zijkant, onder kant etc. Heel leerzaam en ook nuttig voor de mensen met de vooroordelen.

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:04

Dan heb ik toch een bijzondere reguliere smid
Die laat juist voor en na foto's zien van van alles.
Dat kan tijdelijk met een ijzertje zijn bij een bevangen paardje. En daarna het verloop van de groei van het hoefje.
Maar ook wld hoeven helemaal kapot die per bekapbeurt steeds beter worden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:09

DuoPenotti schreef:
Dan heb ik toch een bijzondere reguliere smid
Die laat juist voor en na foto's zien van van alles.
Dat kan tijdelijk met een ijzertje zijn bij een bevangen paardje. En daarna het verloop van de groei van het hoefje.
Maar ook wld hoeven helemaal kapot die per bekapbeurt steeds beter worden.


Ja, dat denk ik ook... dat jij dus mazzel hebt met jouw smid.
Gelukkig zijn ze er wel, vakidioten die zich blijven bijscholen en verdiepen.

Maar vind het zonde dat je deze echt met een lampje moet zoeken....

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:03

Zulke slechte ervaringen heb ik dan met andere traditionele gelukkig ook niet.
Maar ik weet dat ik heel zuinig moet zijn op mijn huidige smid. :j Echt een topper.

Toevallig plaatst de smid dit vandaag:
"2 jaar geleden werd deze lieve pony hoefbevangen nu al weer een dik half jaar zonder ijzers en stabiel in de voet ... love my job"

Dus ja eerst een traditionele oplossing met een ijzertje om druk van de voorkant van de hoef te halen.
Om wanneer als het kan het weer met blote voetjes verder te gaan.

Niet elke smid timmert lukraak wat ijzers onder.
Ik vermoed zelfs de meeste niet maar dat dat interpretatie is van een eigenaar of stalgenoot die de reden niet zo goed begrijpt of sowieso anti is.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:43

Onze traditionele smid slaat er ook niet zomaar een ijzer onder, ook niet bij HB..die staat gelukkig open voor alle nieuwe ontwikkelingen. Maar goed, het is ook een hele goede en ik ben er heel blij mee. Helaas zitten zulke ook heel snel vol..

Het is inderdaad wel belangrijk om zelf wat kennis te hebben.

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:45

Nee mijn hb-er kreeg dan ook weer geen ijzertje onder.
Per paard verschillend.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:07

DuoPenotti schreef:
Dan heb ik toch een bijzondere reguliere smid
Die laat juist voor en na foto's zien van van alles.
Dat kan tijdelijk met een ijzertje zijn bij een bevangen paardje. En daarna het verloop van de groei van het hoefje.
Maar ook wld hoeven helemaal kapot die per bekapbeurt steeds beter worden.



Dan heb jij wel verschrikkelijk veel mazzel.

Ik zit nu 1,5 jaar in een andere provincie en heb op mijn eerste stal echt met kromme tenen naar het werk zitten te kijken van verschillende hoefsmeden. Pas afgelopen week een smid aan het werk gezien die echt keurig beslaat maar zich dus ook bijschoold en internationaal wedstrijden doet. Inmiddels heb ik zelf een fijne nb gevonden maar ben blij dat ik nu ook een goede smid ken.

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:13

Ik denk dat het verschrikkelijk veel mazel best mee valt eigenlijk.
Want een vorige smid had ze er ook fijn op de voetjes staan.
Maar die nb-er, nee die herkende schimmel weer niet....

Misschien omdat we hier in een erg paardrijke omgeving zitten?
De smeden zonder gevoel zijn snel zonder werk.

25 jaar terug had ik wel eens zo'n drol.
Toen mijn paard in de springsport op ijzers. Helaas vaste smid ziek.
Nieuwe jonge smid sloeg er een ijzer onder zo krap dat het leek alsof hij morgen weer aan de beurt was.
Dat zei ik ook, maar nee was prima.
Week later ijzer kwijt...ja niet gek zeg.
Maar ik zag die ook nooit geadviseerd worden en later ook dat hij geen smid meer was.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:18

DuoPenotti schreef:
Nee mijn hb-er kreeg dan ook weer geen ijzertje onder.
Per paard verschillend.

De heel goede smid die ik vroeger had (helaas gestopt wegens rugklachten) zei juist dat hij van bevangen hoeven wou afblijven omdat die te gevoelig waren, en er zeker geen ijzers onderslaan.

pluisje88

Berichten: 8072
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:22

Ik ben het juist zelf gaan leren omdat ik alle smeden in de buurt tenenkrommend slecht vind als je paard niet op ijzers gaat. Bekappen anders dan gewoon eraf kappen wat uit steekt doen ze niet. Op advies van mijn wel kundige smid die naar Frankrijk ging verhuizen ben ik het zelf gaan doen. Dat bevalt nu al een jaar prima.

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:29

Dat werd ook bij die van mij gezegd. En kreeg ze dus ook niet.

Maar de pony die gedeeld werd met ijzertje snap ik ook weer waarom die wel een ijzertje had.
Daar toen de filmpjes van gezien, voor en na ijzers...dan was dat ongemakkelijk even nagelen en op 1 been staan wel waard. Heel erg waard.
En als ik nu de update lees dat die na 2 jaar weer zonder ijzer goed is.... dan lijkt het mij een prima behandeling geweest.
De smid maakt dus onderscheid en ik als leek weet dat die overweging niet zomaar word gemaakt.


anjali schreef:
DuoPenotti schreef:
Nee mijn hb-er kreeg dan ook weer geen ijzertje onder.
Per paard verschillend.

De heel goede smid die ik vroeger had (helaas gestopt wegens rugklachten) zei juist dat hij van bevangen hoeven wou afblijven omdat die te gevoelig waren, en er zeker geen ijzers onderslaan.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:10

Ben superblij met mijn huidige smid, zowaar een traditionele, maar een hele fijne vrouw. En niet voor de ijzers, die komen er niet onder bij mijn IR ruin en daarin staat mijn hoefsmid geheel aan mijn kant. Wij hebben bewust hoefschoenen en dat werkt prima. En nog extra revalidatie schoenen bij HB aanvallen (komt helaas om de zoveel tijd tóch voor bij IR, hoe goed je ook op alles let).

Heb vooral ervaring met NBers de laatste 16 jaar, de vele jaren daarvoor daarvoor met hoefsmeden. Je hebt goede en slechte aan beide kanten. Helaas wel heel veel meer slechte dan echt goede. Zo simpel is het. Momenteel bewust overgestapt naar mijn huidige, geweldige smid vorig jaar. NBers blijven zo vast houden aan elke paar weken bekappen. Mijn ruin trok dat dus niet en ik was de discussies ook meer dan zat. Ik miste het oprecht goed kijken naar mijn paard. Maar ach, dat heb ik met de traditionele hoefsmeden ook, hoor.

En ook met dierenartsen. Die weten helemaal geen moer, al doen ze vaak wel alsof dat zo is. Na jaren met een IR paard, durf ik wel te stellen dat ik zijn voeten kan dromen.... Nu loopt hij gelukkig weer super.

Mijn hoefsmid beslaat bevangen paarden ook absoluut niet. En terecht, maar mijn idee. Ze is sowieso niet zo pro ijzers. Liever de hoefschoenen met zoontjes hier, werkt veel fijner en je beschadigt de voeten niet nog meer.

Als eigenaar verdiep je je in wat werkt, lijkt mij.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:44

Twiggy2008 schreef:
NBers blijven zo vast houden aan elke paar weken bekappen. Mijn ruin trok dat dus niet en ik was de discussies ook meer dan zat. Ik miste het oprecht goed kijken naar mijn paard.


Ja, de frequentie is best hoog inderdaad.... welk nadeel ondervond jij daarvan?

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:25

pluisje88 schreef:
Ik ben het juist zelf gaan leren omdat ik alle smeden in de buurt tenenkrommend slecht vind als je paard niet op ijzers gaat. Bekappen anders dan gewoon eraf kappen wat uit steekt doen ze niet. Op advies van mijn wel kundige smid die naar Frankrijk ging verhuizen ben ik het zelf gaan doen. Dat bevalt nu al een jaar prima.

Ik heb op een gegeven moment zelf een vijl gekocht omdat ik dacht dan de randjes een beetje te kunnen bijhouden tussen 2 bekapbeurten door. Nou,wat zijn die hoeven hard zeg en wat kreeg ik een pijn in mijn rug! Dat werd niets en ik heb nu bijzonder veel respect voor het werk van de smid gekregen!

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:09

anjali schreef:
pluisje88 schreef:
Ik ben het juist zelf gaan leren omdat ik alle smeden in de buurt tenenkrommend slecht vind als je paard niet op ijzers gaat. Bekappen anders dan gewoon eraf kappen wat uit steekt doen ze niet. Op advies van mijn wel kundige smid die naar Frankrijk ging verhuizen ben ik het zelf gaan doen. Dat bevalt nu al een jaar prima.

Ik heb op een gegeven moment zelf een vijl gekocht omdat ik dacht dan de randjes een beetje te kunnen bijhouden tussen 2 bekapbeurten door. Nou,wat zijn die hoeven hard zeg en wat kreeg ik een pijn in mijn rug! Dat werd niets en ik heb nu bijzonder veel respect voor het werk van de smid gekregen!


Waar heb je die gekocht dan..agradi heeft een ronde botte gehad als ik mij kan herinneren van uit een ander topic..

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:54

Dat lukt mij ook niet zelf vijlen. Ook geprobeerd maar de kracht niet voor.
Idd groot respect voor de smid.
Daarom ook zo belangrijk je paard op te voeden.

Maar ik geloof wat we al een poosje off topic zijn :o

pluisje88

Berichten: 8072
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 22:00

DuoPenotti schreef:
Dat lukt mij ook niet zelf vijlen. Ook geprobeerd maar de kracht niet voor.
Idd groot respect voor de smid.
Daarom ook zo belangrijk je paard op te voeden.

Maar ik geloof wat we al een poosje off topic zijn :o


Betere spullen kopen :j