Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 8 [ 178 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nog steeds kreupel na ijzers....

 
Profiel   

Ninx schreef
Twiggy2008 schreef
NBers blijven zo vast houden aan elke paar weken bekappen. Mijn ruin trok dat dus niet en ik was de discussies ook meer dan zat. Ik miste het oprecht goed kijken naar mijn paard.


Ja, de frequentie is best hoog inderdaad.... welk nadeel ondervond jij daarvan?


Hij ging steeds gevoeliger lopen, stond veel te kort.... en aangezien we ook een deel betonplaten hebben, was zo vaak bekappen écht geen goed idee. Maar daar wilde de NBer niet aan. Nu met langere periode tussen de bekappingen door heb ik een ander paard. Dus tja...... Mijn hoefsmid was verder tevreden over wat de NBer had gedaan, maar gaf ook aan dat het niet nodig is bij dit paard om zó vaak te bekappen... Het verhaal van de hoef past zich aan, ging hier niet op. Paard heeft IR en waarschijnlijk ook genetisch dunne zolen. Verder prima voetjes, groeien ook prima, kleine kanteling door de HB aanvallen, maar we mogen niet klagen hoe hij het doet en hoe alles er van binnen en buiten uit ziet. Ik ben even klaar met NB, maar heb ook niets met de benadering van de gemiddelde hoefsmid :7 .
Blij met mijn huidige smid, die gelukkig het beste van twee werelden heeft én ook nog eens een erg leuk mens is, waar ik mee kan sparren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 22:19 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
DuoPenotti schreef
Dat lukt mij ook niet zelf vijlen. Ook geprobeerd maar de kracht niet voor.
Idd groot respect voor de smid.
Daarom ook zo belangrijk je paard op te voeden.

Maar ik geloof wat we al een poosje off topic zijn :o


Betere spullen kopen :j


Mijn smid wil mij ook zelf laten vijlen, heb een prima vijl van haar gekregen. Maar met reumatische handen en een artrose lijf is het niet te doen helaas. Had niets liever gewild het zelf te doen, maar moet reëel zijn. Het gaat gewoon niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 22:23 



 
Profiel   

Twiggy2008 schreef
pluisje88 schreef

Betere spullen kopen :j


Mijn smid wil mij ook zelf laten vijlen, heb een prima vijl van haar gekregen. Maar met reumatische handen en een artrose lijf is het niet te doen helaas. Had niets liever gewild het zelf te doen, maar moet reëel zijn. Het gaat gewoon niet.


Ik heb reuma en ook artrose in m’n handen. Ben absoluut niet sterk maar Cody diamond vijl, goed scherpe messen en een goede tang en gaan met die banaan. Het is inspannend zeker nu de hoeven zo hard zijn maar het is zeker wel te doen. Met een gloedjenieuw nieuwe bassoli vijl red ik het ook niet. Goede spullen maken echt het verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 22:27 



 
Profiel   

Heeft niets met spullen te maken.
Vijl van de smid lukt ook niet.
Heeft met brak lijf te maken.
Dus makkelijk beoordeeld....

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 22:29 



 
Profiel   

Zeker heeft het wel met spullen te maken. Zoals gezegd zit er in de verschillende merken een wereld van verschil. Veel smeden hebben bassoli en zoals hierboven gezegd kom ik er daar ook niet mee door. Het staat of valt echt met je gereedschap.

Duidelijk dat je nog nooit een Cody diamond vijl vast hebt gehad want 99% zeker dat je daar gewoon je paard mee kunt vijlen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 22:35 



 
Profiel   

Fijn jij je zin...
Er zijn dagen dat ik niet eens 4 hoeven kan krabben.
Denk dat meer dat hier dat zo ervaren.
Maar fijn dat het jou wel lukt. :j
Maar maak het geen algemeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 23:01 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Fijn jij je zin...
Er zijn dagen dat ik niet eens 4 hoeven kan krabben.
Denk dat meer dat hier dat zo ervaren.
Maar fijn dat het jou wel lukt. :j
Maar maak het geen algemeen.


Achja ik heb m’n weg erin gevonden. Ga op een krukje zitten en paard legt haar been op mijn bovenbeen. Staand kan ik het ook niet. Probeer er alleen mee duidelijk te maken dat er veel meer mogelijk is dan mensen zelf vaak denken. Krom staan voor hoeven krabben lukt mij ook niet eens altijd hoor. Afhankelijk van hoe ik eraan toe ben en of mijn paard het op dat moment goed kan of niet (pssm dus voeten optillen is soms moeilijk)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 23:09 



 
Profiel   

Pluisje, dat is heel fijn voor jou en je paard, dat het wel lukt. Tuurlijk is goed materiaal de basis.

Ik heb geen artrose in mijn handen, wel in mijn onderrug, knieën en schouders. Ik heb ook twee paarden op een doe het zelf plek (ben 3x, soms 4x daags daar vanwege mijn IR paard). Fysiek genoeg werk voor dat artrose lijf met fibro en gewrichtspijnen (wel in mijn handen).

Als je mij voeten ziet uit krabben moet ik dat al met beleid doen. Zo'n oud wijf ben ik dan :+ . Althans, zo zie ik er niet uit, maar zo voelt het helaas wel. Uitputtingslag. En dan heb ik nog twee lieverds, die met liefde hun voet al geven als ik er al naar wijs. Alsof ze het van me weten.... Bij koud vochtig weer wil mijn lijf al helemaal niet. Maar mijn geest gelukkig wel, dus we gaan gewoon stug door :o .

Ik ben blij met mijn eigen smid, doe mij wel geleerd heeft wat ik zelf kan doen. Maar ook ziet dat het niet gaat.

Maar goed, lekker off topic, haha. Fijne dag allemaal :D !!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-22 09:37 



 
Profiel   

Ik heb een "traditionele" smid. Die is jarenlang werkzaam geweest bij dierenkliniek wolvega. Mijn paard staat frans en wordt netjes gecorrigeerd. Vroeger had ze snel last van brokkelvoeten. Wel eens een ijzer onder gehad maar vond dat eigenlijk een beetje onnodig :o Zodoende begonnen met op het harde te trainen in de vorm van naast de fiets lopen en lange rechte stukken met de wagen. Ik ga er geregeld een uur op uit, waarbij we wel 3 kwartier tot een halfuur draven. Zo zijn we gerust 15 kilometer op blote voeten op het asfalt aan het werk. En nog nooit zulke sterke hoeven bij haar gezien

Zo ken ik ook een natuurlijk bekapper hier in de buurt. Hij bekapt ze regelmatig veel te kort waardoor het paard een week op "eieren" loopt. Daarbij heeft echt elk paard bij hem rotstraal. Is niet heel raar, want hij verkoopt er dan ook een middel voor ;) Die mag ver uit de buurt blijven bij ons :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-22 10:06 



 
Profiel   

@Snorkel: Jij vroeg waar ik die vijl had gekocht. Dat was bij HorseLover postorder. (Die volgens mij niet meer bestaat).De vijl leek heel professioneel. Maar ik had echt de kracht niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-22 10:48 



 
Profiel   

Nu er toch al een off topic discussie is over vijlen :') ik kon ook niks zelf want kreeg t gewoon niet voor elkaar. Nu heb ik een bokje gekocht en zowaar ik krijg t ineens wel voor elkaar. Het was bij mij vooral een probleem om het been op de plek te houden en dan ook het vijlen nog te coördineren. Had vaker Ellen van m’n vingers dan van de voet van kaat _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-22 10:59 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Nu er toch al een off topic discussie is over vijlen :') ik kon ook niks zelf want kreeg t gewoon niet voor elkaar. Nu heb ik een bokje gekocht en zowaar ik krijg t ineens wel voor elkaar. Het was bij mij vooral een probleem om het been op de plek te houden en dan ook het vijlen nog te coördineren. Had vaker Ellen van m’n vingers dan van de voet van kaat _O-


Neem eigenlijk aan dat je een bokje hebt dus je vijl met 2 handen kan vast houden of de hoef tussen je benen klemt anders kan het idd haast niet vind ik :7

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-22 11:52 



 
Profiel   

Hey,

Ik doe nog even mee .
Het heeft vaak jaren nodig voor de hoef om zich weer te herstellen na het dragen van ijzers. Gezien het best schade aan de hoef en de beenderen veroorzaakt.
Mijn pony heeft nu al ruim een jaar geen ijzers meer en loopt nog steeds gevoelig op bepaalde ondergronden.
Ik zag laatst hoefschoenen waar ik wel goede dingen over gezien heb. ScootBoots, kun je ook 24/7 aanlaten en belemmeren de natuurlijke hoef werking niet.
Ben zelf van mening dat blote voeten het beste zijn en ijzers alleen als het medisch nodig is. Al denk ik dat er tegenwoordig veel goede andere opties zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 07:24 



 
Profiel   

04Sanne04 schreef
Hey,

Ik doe nog even mee .
Het heeft vaak jaren nodig voor de hoef om zich weer te herstellen na het dragen van ijzers. Gezien het best schade aan de hoef en de beenderen veroorzaakt.


Dit klopt niet. Correct aangebrachte ijzers brengen helemaal geen schade aan. Het enige is dat de zolen minder contact maken met de ondergrond waardoor ze bij het afhalen terug moeten harden (soort eeltlaag zeg maar).
24/24 hoefchoenen is net als 24/24 bandages. Je sluit zowel de hoefwand als de zool af van lucht.
Er bestaan inderdaad meerdere oplossingen, maar een goede hoefsmid en diens advies zijn volgens mij meer waard als een jaar aanklooien met een paard die gevoelig loopt. Hoefschoenen kunnen dan wel nuttig zijn, als je paard na een jaar nog niet zonder kan kun je net zo goed een ijzer onder zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 10:06 



 
Profiel   

Schade aan beenderen..de onzin moet niet groter gaan worden zeg.
Mijn god zeg... hoe kan dat met ijzertje medisch dan ooit helpen als zijn als de beenderen aan gort gaan. Geen dierenarts die er dan aan mee werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 10:09 



 
Profiel   

Volgens mij is niet sannes bedoeling om jaarrond de schoenen 24/7 aan te laten. Maar als overgangsperiode is het een mogelijkheid.

De zolen zijn trouwens echt niet het enige waar een ijzer wat mee doet qua hoef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 11:46 



 
Profiel   

04Sanne04 schreef
Hey,

Ik doe nog even mee .
Het heeft vaak jaren nodig voor de hoef om zich weer te herstellen na het dragen van ijzers. Gezien het best schade aan de hoef en de beenderen veroorzaakt.
Mijn pony heeft nu al ruim een jaar geen ijzers meer en loopt nog steeds gevoelig op bepaalde ondergronden.
Ik zag laatst hoefschoenen waar ik wel goede dingen over gezien heb. ScootBoots, kun je ook 24/7 aanlaten en belemmeren de natuurlijke hoef werking niet.
Ben zelf van mening dat blote voeten het beste zijn en ijzers alleen als het medisch nodig is. Al denk ik dat er tegenwoordig veel goede andere opties zijn.


Als je pony nu na ruim een jaar zonder ijzers nog steeds gevoelig loopt op bepaalde ondergronden, dan vind ik het een schande dan je je pony al een raar laat kreupelen!!!
Eenvoudig op te lossen door je paard te laten beslaan. Je paard loopt gevoelig omdat je m zonder ijzers laat lopen. Maar daar heb je zeker niet aan gedacht? Dit is echt niet normaal. Wat een ellende wordt veroorzaakt door die ijzerloos hype.
Fijn als het kan zonder ijzers, maar niet als het niet kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 18:04 



 
Profiel   

Babootje schreef
04Sanne04 schreef
Hey,

Ik doe nog even mee .
Het heeft vaak jaren nodig voor de hoef om zich weer te herstellen na het dragen van ijzers. Gezien het best schade aan de hoef en de beenderen veroorzaakt.
Mijn pony heeft nu al ruim een jaar geen ijzers meer en loopt nog steeds gevoelig op bepaalde ondergronden.
Ik zag laatst hoefschoenen waar ik wel goede dingen over gezien heb. ScootBoots, kun je ook 24/7 aanlaten en belemmeren de natuurlijke hoef werking niet.
Ben zelf van mening dat blote voeten het beste zijn en ijzers alleen als het medisch nodig is. Al denk ik dat er tegenwoordig veel goede andere opties zijn.


Als je pony nu na ruim een jaar zonder ijzers nog steeds gevoelig loopt op bepaalde ondergronden, dan vind ik het een schande dan je je pony al een raar laat kreupelen!!!
Eenvoudig op te lossen door je paard te laten beslaan. Je paard loopt gevoelig omdat je m zonder ijzers laat lopen. Maar daar heb je zeker niet aan gedacht? Dit is echt niet normaal. Wat een ellende wordt veroorzaakt door die ijzerloos hype.
Fijn als het kan zonder ijzers, maar niet als het niet kan.


Tja de hype volgen is belangrijker als het welzijn van het paard helaas
Ik ben in principe van als er geen ijzer onder hoeft liever niet. Maar als je paard gevoelig blijft, of er zijn medische redenen, laat er dan alsjeblieft een ijzer onder gaan. En laat je dan niet beïnvloeden door een hype waarin niet kloppende informatie word verspreid

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 18:11 



 
Profiel   

LiannePuthzy schreef
Tja de hype volgen is belangrijker als het welzijn van het paard helaas
Ik ben in principe van als er geen ijzer onder hoeft liever niet. Maar als je paard gevoelig blijft, of er zijn medische redenen, laat er dan alsjeblieft een ijzer onder gaan. En laat je dan niet beïnvloeden door een hype waarin niet kloppende informatie word verspreid


Nou, zorg voor goede bescherming.... dat kan een ijzer zijn, een schoen of plakbeslag.....
Als het paard in zijn leefomgeving goed en comfortabel loopt en alleen tijdens ritten bescherming nodig heeft is dat dus snel opgelost.... maar dat moet je wel doen en daarin investeren.
Ik heb altijd het e.e.a. aan schoenen paraat staan voor 'je weet maar nooit'.... niet aankijken maar beschermen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 18:46 



 
Profiel   

Sommige paarden hebben nu eenmaal dunne en gevoelige zolen helaas, maar ik blijf erbij dat een paard niet op de zool hoort te lopen dus imo gaat er daar al het een en ander mis. En ik ben ook voor ijzerloos zoveel mogelijk. In ieder geval zou ik op zoek gaan naar de oorzaak en niet teveel in symptoombestrijding blijven hangen..soms helpt het om een second opinion te krijgen van verschillende hoefsmeden. Een overgangsperiode van ijzerloos naar blootvoets is normaal..maar een jaar duurt te lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-22 10:44 



 
Profiel   

Fiek26 schreef
Bekapper zojuist geweest, optie hoefschoenen inderdaad besproken dus die gaan we opmeten.
Hielen waren ook wat lang geworden waardoor ze meer op de toon liep. De hielen ietsjes ingekort.

Hoe gaat het nu met jullie? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-22 15:21 



 
Profiel   

Hier ook vorige week van de ijzers afgegaan vanwege langdurige blessure.
Ik spray een paar keer per week met dry feet om de hoeven/zolen harder en minder gevoelig te maken.
Heb hem de eerste week alleen op zachte grond gelaten en gisteren voor het eerst een stukje op het harde gelopen met hoefschoenen en dat ging gelukkig prima.
Hij komt goed de stal uit ‘s morgens dus ik ben al helemaal opgelucht .

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-22 15:41 



 
Profiel   

Sintara schreef
Fiek26 schreef
Bekapper zojuist geweest, optie hoefschoenen inderdaad besproken dus die gaan we opmeten.
Hielen waren ook wat lang geworden waardoor ze meer op de toon liep. De hielen ietsjes ingekort.

Hoe gaat het nu met jullie? :)


Op dit moment duidelijk beter, heeft nu ruim 1 week rust gehad. DA dacht aan overbelasting, dus volgende week maar eens kijken wat ze gaat doen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-22 16:21 



 
Profiel   

Oh fijn zeg :) dus het kwam misschien niet eens van de hoeven? Hopelijk is het nu helemaal over, kan je eindelijk weer wat gaan genieten samen! Het lijkt me voor jullie allebei wel erg rot, een jaar duurt dan echt lang :(:) ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-22 19:05 



 
Profiel   

Goed dat je de DA hebt gevraagd Fiek26!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-22 20:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 8 [ 178 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen