Nog steeds kreupel na ijzers....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:28

betadine schreef:
04Sanne04 schreef:
Hey,

Ik doe nog even mee .
Het heeft vaak jaren nodig voor de hoef om zich weer te herstellen na het dragen van ijzers. Gezien het best schade aan de hoef en de beenderen veroorzaakt.


Dit klopt niet. Correct aangebrachte ijzers brengen helemaal geen schade aan. Het enige is dat de zolen minder contact maken met de ondergrond waardoor ze bij het afhalen terug moeten harden (soort eeltlaag zeg maar).
24/24 hoefchoenen is net als 24/24 bandages. Je sluit zowel de hoefwand als de zool af van lucht.
Er bestaan inderdaad meerdere oplossingen, maar een goede hoefsmid en diens advies zijn volgens mij meer waard als een jaar aanklooien met een paard die gevoelig loopt. Hoefschoenen kunnen dan wel nuttig zijn, als je paard na een jaar nog niet zonder kan kun je net zo goed een ijzer onder zetten.


Mijn hemel, wat een onzin, deze post.

Fiek26
Berichten: 13
Geregistreerd: 05-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 22:50

Sintara schreef:
Oh fijn zeg :) dus het kwam misschien niet eens van de hoeven? Hopelijk is het nu helemaal over, kan je eindelijk weer wat gaan genieten samen! Het lijkt me voor jullie allebei wel erg rot, een jaar duurt dan echt lang :(:) ..


Voor de duidelijkheid :),
tis niet zo dat ze al n jaar kreupel is, ze loopt sinds 4 maanden zonder ijzers, in het begin is ze wat gevoelig geweest, maar liep ze wel goed.
sinds een maand is ze af en aan kreupel.

Zie nu pas dat ik dat niet duidelijk heb vermeld

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:03

Kunnen heel goed zoolkneuzingen en/ of hoefzweren zijn..als dat zo is zie je dat wel aan de hoeven over een tijdje. (ringen/ plekken die er uit gaan groeien) Ik heb zo'n beeld vaker gezien bij dit soort oorzaken. Soms zijn er ook donkere plekjes te zien op de zool.

Hopelijk in ieder geval voor jullie iets onschuldigs en dat het niet meer kreupel lopen zich door blijft zetten.