Nog steeds kreupel na ijzers....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fiek26
Berichten: 13
Geregistreerd: 05-02-21

Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 21:46

Hoi,

Inmiddels is m'n paard na 20njaar al weer 4 maanden van de ijzers af..
Echter merk ik dat ze nog steeds niet goed loopt.. ze blijft op zowel hard als zacht niet goed lopen. Dit neem ik waar doordat ze knikt met haar hoofd. Echter als ik alleen naar het beenwerk kijk lijk ik niets te zien.

Er heeft zich ook een schimmel genesteld tussen hoefwand en witte lijn, deze is behandeld met imaverol. Zou dit toch nog een reden zijn dat ze gevoelig loopt?
Ik hoor graag advies over wat te doen.. ze loopt 24/7 op de wei en ondanks dat ze niet zuiver loopt houd ik haar wel in beweging maar wel beperkter, is het wijsheid om haar nu toch ondanks alles meer beweging te geven zodat ook het hoefmechanisme van dienst kan zijn? Ik ben de kluts kwijt..

Hoor graag jullie tips..

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:22

Is er al kreupelheidsonderzoek gedaan met evt uit verdoven?

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:40

Heb je dit al met de hoefsmid besproken?

Skessa_
Berichten: 10619
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:45

En terug op ijzers is geen optie?

Mijn merrie liep na meer als een jaar ook nog steeds gevoelig en op elk steentje waar ze op stapte liep ze een paar passen kreupel. Heb er weer ijzers onder laten slaan en gaat prima.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:45

Liep ze met ijzers ook kreupel? Waarom is ze ooit op ijzers gegaan? Loopt ze nu op het zachte èn op het harde niet goed of op 1 van beide? Waarom heb je haar van ijzers afgehaald? Wat voor ondergrond loopt ze op? Heb je foto's van de voeten? Dierenarts al gebeld?

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:46

Ik ben zeker niet pro ijzers, liefst zonder ijzers. Maar als een paard al 20 jaar ijzers had, zou ik die er gewoon op laten als je paard dan goed loopt...

Hingarden

Berichten: 248
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:53

Begrijp ik het goed dat het paard 20 jaar op ijzers heeft gestaan? En nu net 4 maanden van de ijzers af is?

Als het paard zijn hele leven al op ijzers heeft gelopen, waarom zou je dan nu opeens zonder willen?
Ik vergelijk het maar even met een mens, die zijn hele leven op schoenen heeft gelopen en plots op blote voeten verder moet. Dat gaat waarschijnlijk nooit meer wennen.

En dan komt daar ook nog bij dat het paard dus al ouder dan 20 jaar is. Dus misschien wel wat artrose heeft. Ik zou het paard niet langer pesten en gewoon weer terug op ijzers zetten.

En zo en zo je hoefsmid bellen en overleggen met hem. Hij is de expert dus kan je vast een goed advies geven.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:07

Echt iets voor een goede hoefsmid, dit verhaal. 4 maanden kreupelen is wel heel erg naar voor je paard..

Soms is het een kwestie van anders bekappen, er is best een hoop mogelijk ook zonder ijzers. Maar je zult in elk geval wat moeten veranderen

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 01:34

Na 20 jaar ineens zonder ijzers...wellicht is haar beenstand nu anders en veroorzaakt dat pijn?
Je zou nog hoefschoenen kunnen proberen maar zou zeker ook overleggen met de hoefsmid. Misschien is het onschuldig; een hoefzweer, gevoelige/dunne zolen maar het kan net zo goed hoger uit de gewrichten komen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 01:43

Ik zou de oorzaak willen weten.

Het is fijn dat ze 20jr lang met ijzers goed liep, maar waarom loopt ze zonder niet goed??

Wie heeft de ijzers eronder vandaan gehaald en haar daarna bekapt?

Als je een paard blootvoets wil houden is het vaak een totaal pakket. Zonder foto's kunnen we hier al sowieso niks zeggen. Misschien is de stand teveel verandert in 1 keer.

Ze heeft nu 4 maanden geen ijzers en loopt al die tijd rot? Hoe vaak is ze nu bekapt en wat zegt je hoefsmid of bekapper? Blootvoets moet goed bijgehouden worden, maar de rest is voeding en beweging.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 07:29

Ik zou even contacten met je dierenarts en dan een kreupelheidsonderzoek laten doen, dan weet je zeker dat het uit de hoeven komt, hert kreupel lopen, en kun je een plan maken.
Als je paard alleen met ijzers pijnvrij kan lopen zou ik er gewoon weer ijzers onder doen als je de schimmel onder controle hebt.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 07:40

Onze haf ging na 20 jaar rondom van de ijzers af. Toen rondom op schoenen gezet in de paddock. Pas na drie maanden konden de achter schoenen eraf en na vijf maanden de voor schoenen. Nu rijden we haar alleen nog met schoenen voor en als de ondergrond heftig is dan ook achter.

Je kunt na drie maanden geen wonderen verwachten

LuckyLuna
Berichten: 752
Geregistreerd: 11-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 07:40

Aller eerst: wat onwijs gaaf dat je een paard dat 20 jaar op ijzers heeft gelopen de kans geeft om bloothoefs te gaan!

Geduld, een bekwaam bekapper, en veel eigen kennis opdoen.

Mijn eigen paardje heb ik na 12 jaar van de ijzers afgehaald. Achteraf had ik dit zo veel eerder moeten doen. We zijn nog bezig om haar echt lekker te laten lopen. Maar inmiddels zijn de ijzers er bij 10 maand af. Het begin was verschrikkelijk. Nu zijn alleen grind paardjes nog een probleem.

De hoeven moeten weer compleet veranderen en het gaat echt niet over rozen. Geef je paard een jaar de tijd.

Heb je foto's, ook van de onderkant. Ben namelijk wel erg benieuwd!

Killed

Berichten: 1576
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: België

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:19

Ben benieuwd naar foto’s van de hoeven, wordt ze wel correct bekapt? Door een traditionele hoefsmid of door een moderne bekapper?

Zijn hoefschoenen geen optie om jouw paard meer comfort te geven ?

Elisa2

Berichten: 37128
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:57

Knik met het hoofd is niet goed, had ze dat niet met ijzers? het kan van alles zijn..een zoolkneuzing, zweer, gevoelige zolen, iets gekanteld hoefbeen.

Knik met hoofd duid meestal wel op belastingskreupelheid onder de knie. Ik zou de smid bellen en deze even mee laten kijken en anders wellicht een kreupelheidsonderzoek.

Schimmels maken de hoef en zool wel zacht waar die normaliter hard hoort te zijn en tegen een stootje hoort te kunnen.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:03

Wat goed dat je het probeert. Ik heb mijn pony na 10 jaar ook van de ijzers af en hij loopt na 4 mond ook nog voor gevoelig. maar mn op kleine steentjes. op het zachte en gladde harde ondergrond geen problemen meer.
Ik heb hoefschoenen aangeschaft en dat gaat beter. echter loopt die van jouw op het zachte ook nog kreupel. Ik zou dan denk ik toch een dierenarts erbij halen om bijv eens foto s te laten maken vd hoeven.. sterkte
Laatst bijgewerkt door lnvdh op 27-05-22 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26247
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:09

LuckyLuna schreef:
Aller eerst: wat onwijs gaaf dat je een paard dat 20 jaar op ijzers heeft gelopen de kans geeft om bloothoefs te gaan!

Geduld, een bekwaam bekapper, en veel eigen kennis opdoen.

Mijn eigen paardje heb ik na 12 jaar van de ijzers afgehaald. Achteraf had ik dit zo veel eerder moeten doen. We zijn nog bezig om haar echt lekker te laten lopen. Maar inmiddels zijn de ijzers er bij 10 maand af. Het begin was verschrikkelijk. Nu zijn alleen grind paardjes nog een probleem.

De hoeven moeten weer compleet veranderen en het gaat echt niet over rozen. Geef je paard een jaar de tijd.

Heb je foto's, ook van de onderkant. Ben namelijk wel erg benieuwd!


Lees je zelf wel goed wat je schrijft? Dat jullie je paarden dit aandoen. Ik snap dat echt niet.

DuoPenotti

Berichten: 29432
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:13

Ik vind dit oprecht zielig voor het paard.
Knikken met het hoofd dan zijn ze echt flink kreupel en dan maar zo aan laten modderen, dat kan toch niet!
Ik word heir oprecht boos van!

Je zult je maatregelen moeten nemen.
Kunststof beslag kan een tussenoplossing zijn.
Hoefschoenen.
Maar zo een paard laten lopen... :n

LuckyLuna
Berichten: 752
Geregistreerd: 11-01-14

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:22

Er zijn veel verschillende gedachten de goede momenteel.

Kies dat wat bij jou en je paard past. Mijn mening is dat de ijzers de hoeven verpest hebben en het kost tijd om daar van te herstellen. Terug op ijzers zetten. Nee nooit van mijn leven.

En inderdaad onwijs zielig dat het paard nu niet goed loopt. Dat klopt echter is de blote voet hier van niet de schuldig. Maar het feit zat ze zo lang op ijzers hebben gestaan.

Babootje

Berichten: 26247
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:22

Fiek26 schreef:
Hoi,
Er heeft zich ook een schimmel genesteld tussen hoefwand en witte lijn, deze is behandeld met imaverol. Zou dit toch nog een reden zijn dat ze gevoelig loopt?


Je paard heeft zoals ik het lees White line disease. Een niet te onderschatten ziekte.
Bij white line disease vreet een schimmel zich door in de hoefschoen. Hierdoor kan de hoefwand loslaten, net als bij hoefbevangenheid. Deze wittelijnziekte kan ook kreupelheid veroorzaken. Behandelen met imaverol is niet voldoende. Het aangedane deel van de hoef moet worden weggesneden
http://hoofcare.nl/white-line-disease/

SjonnieZ

Berichten: 2315
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:51

Gevalletje tijd voor een bezoekje aan een DA.
En na 20 jaar ijzers afdoen en verwachten tot de kreupelheid mindert is een utopie.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:04

LuckyLuna schreef:
Er zijn veel verschillende gedachten de goede momenteel.

Kies dat wat bij jou en je paard past. Mijn mening is dat de ijzers de hoeven verpest hebben en het kost tijd om daar van te herstellen. Terug op ijzers zetten. Nee nooit van mijn leven.

En inderdaad onwijs zielig dat het paard nu niet goed loopt. Dat klopt echter is de blote voet hier van niet de schuldig. Maar het feit zat ze zo lang op ijzers hebben gestaan.

Dat kan wel wezen, maar een paard pijn laten lijden, is echt niet ok.
Lees dan naar oplossingen zoals die van Arabesk, of ga met pijnstillers in de weer.

Zorg dat de gevolgen van deze verandering geen pijn opleveren voor het paard, ook niet tijdelijk!

anjali
Berichten: 15072
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:10

Babootje schreef:
Fiek26 schreef:
Hoi,
Er heeft zich ook een schimmel genesteld tussen hoefwand en witte lijn, deze is behandeld met imaverol. Zou dit toch nog een reden zijn dat ze gevoelig loopt?


Je paard heeft zoals ik het lees White line disease. Een niet te onderschatten ziekte.
Bij white line disease vreet een schimmel zich door in de hoefschoen. Hierdoor kan de hoefwand loslaten, net als bij hoefbevangenheid. Deze wittelijnziekte kan ook kreupelheid veroorzaken. Behandelen met imaverol is niet voldoende. Het aangedane deel van de hoef moet worden weggesneden
http://hoofcare.nl/white-line-disease/

Bij deze aandoening is er vaak een verband met hoefbevangenheid.Die op zich ook al tot kreupelheid leidt.Ik zou niet zomaar hoefwand gaan wegsnijden want straks kan hij helemaal niet meer lopen dan! Dit wordt een gevalletje voor een goede ervaren DA. Ts,waarom heb je de ijzers laten verwijderen,was het paard toen al niet rad?

DuoPenotti

Berichten: 29432
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:33

anjali schreef:
Babootje schreef:


Je paard heeft zoals ik het lees White line disease. Een niet te onderschatten ziekte.
Bij white line disease vreet een schimmel zich door in de hoefschoen. Hierdoor kan de hoefwand loslaten, net als bij hoefbevangenheid. Deze wittelijnziekte kan ook kreupelheid veroorzaken. Behandelen met imaverol is niet voldoende. Het aangedane deel van de hoef moet worden weggesneden
http://hoofcare.nl/white-line-disease/

Bij deze aandoening is er vaak een verband met hoefbevangenheid.Die op zich ook al tot kreupelheid leidt.Ik zou niet zomaar hoefwand gaan wegsnijden want straks kan hij helemaal niet meer lopen dan! Dit wordt een gevalletje voor een goede ervaren DA. Ts,waarom heb je de ijzers laten verwijderen,was het paard toen al niet rad?

Nog nooit van gehoord dat HB en WLD een verband hebben.
En ja de schimmel moet als het kan helemaal weg gesneden worden.
Ik heb ook zo'n natuurlijk bekapper gehad die beweerde dat mijn paard geen schimmel had, terwijl ik zei van wel.
Blij dat ik overgestapt ben toen naar weer fatsoenlijk traditioneel met wel fatsoenlijke opleiding en dus verstand van zaken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:49

Vraag een goed en degelijk advies aan Klaas Feuth van Hoofwear.
Zowel voor beschermend plakbeslag of schoenen ter overbrugging als de behandeling van de schimmel (WLD).

Juist opnieuw nagelen zorgt weer voor nieuwe ingangen voor de schimmel. Het moet adequaat behandeld, want het ondermijnd de stevigheid van de voet en werkt dus gevoeligheid in de hand.

Ik ben het overigens niet eens met de bewering dat een traditionele smid op de opleiding meer leert. De meeste tijd wordt gespendeerd aan het leren smeden, hetgeen al lastig zat is.
Maar alle aandoeningen en interne en externe zaken die deze aandoeningen triggeren weten ze vaak niet zoveel van.
De opleiding stelt in die zin dus niet heel erg veel voor helaas.

Iemand als Klaas Feuth, en zo zijn er gelukkig meer, heeft erg veel alround kennis.

9 uit 10 keer komt het helemaal goed, maar je moet er wel grondig en consequent mee aan de slag.
Succes!