Nog steeds kreupel na ijzers....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:11

janderegelaa schreef:
Nu zie je het verschil tussen paardenmensen en mensen met paarden. Ik ben zeker niet tegen blote voeten maar als het niet anders kan dan een ijzer eronder dan gaat er een ijzer onder.


Wow, zit jij er even naast............ Mensen niet over 1 kam scheren en je eerst verdiepen in wat dingen inhouden, voor je zomaar wat gaat brullen om het brullen.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:21

Ik zie op de foto's een paard met korte hoeven, weinig draagwand en steunsels dat daardoor gedwongen is om op de zool te lopen. Dan is het niet gek dat die gevoelig is.

Mijn eerste keuze zouden hoefschoenen zijn, ASAP. Dan kan je ook meestal zien of verder kreupelheidsonderzoek zin heeft, als de gevoeligheid volledig vanuit de zool komt lopen ze met schoenen aan binnen no time wel zuiver.
Iemand heeft al Hoofwear en Klaas Feuth geadviseerd, het is een prima adres om advies in te winnen :j ook wat betreft eventueel plakbeslag.

Geen idee of de conditie van de hoeven het toestaat om weer een ijzertje daaronder te doen, dat is iets om met een kundige hoefsmid te bespreken. Natuurlijke bekappers ben ik persoonlijk niet zo over te spreken, maar er zijn zat hoefsmeden die ook opties zoals schoenen, plakbeslag etc toepassen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:21

TS, als ik zo naar de hoeven kijk, ben ik benieuwd naar de gehele stand en het bewegen.

Soms is het lastig. Paarden kunnen minder lopen door slecht bekappen, slecht beslaan etc. Maar paarden kunnen ook afwijkend gaan slijten door verkeerd bewegen, pijn hogerop of een ander probleem.

Als ijzers eraf gaan, moet je de overbrugging wel echt ondersteunen. De goede bekappers kijken naar het gehele paard en zouden een paard nooit 4 maanden kreupel laten lopen. Maar ik vind bijv de straal ook niet netjes, dus vraag me af wat er gezegd en afgesproken is verder.

Een goede hoefsmid of bekapper vinden is echt heel erg lastig. En soms vind iemand een hoefsmid heel goed en een ander niet.
De hoefsmid opleiding stelt helaas niet zo heel veel voor. Wat een jonge hoefsmid vooral leert is bij de ervaren hoefsmid waar hij of zij gaat meelopen. En een hoop zelfontwikkeling. Het bekapwerk wordt te vaak nog te weinig aandacht aan besteed. Je ziet nu hoefsmeden die wel mee ontwikkelen en dat steeds beter en netter doen, maar te vaak gaat er nog weinig aandacht heen.

Je hoort ook weleens dat als een paard goede hoeven heeft, geen ijzers nodig heeft, dat ze ook echt heel standaard bekappen. Er wordt te weinig naar het paard gekeken.

Goede bekappers leren niet zo heel anders. Ze leren ook van de ervaren bekapper ( vaak ooit hoefsmid geweest ) gaan zich verdiepen, leren veel over de hoef, het been en het lijf. En er wordt veel info en ervaringen gedeeld.
Natuurlijk zijn er veel mensen die hun paard "redden" met ijzers. Maar ook genoeg die alles hebben geprobeerd, bij een bekapper uitkomen en daar goede resultaten behalen.

Zoals met alles met paarden; het gaat om de persoon, zijn ervaring en ook inzet om te blijven leren en ontwikkelen. Er zijn hoefsmeden met een afgeronde opleiding die het nooit echt gaan leren of goed gaan doen.

Fiek26
Berichten: 13
Geregistreerd: 05-02-21

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 11:25

Bekapper zojuist geweest, optie hoefschoenen inderdaad besproken dus die gaan we opmeten.
Hielen waren ook wat lang geworden waardoor ze meer op de toon liep. De hielen ietsjes ingekort.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:26

Superpony, amen!!

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:34

Fiek26 schreef:
Bekapper zojuist geweest, optie hoefschoenen inderdaad besproken dus die gaan we opmeten.

Fijn, je paard zal je dankbaar zijn.

Ik ben oprecht verbaasd dat hoefschoenen nu pas besproken zijn. Nogmaals, misschien heeft je bekapper het al vanaf dag 1 aangegeven maar na 4 maanden tobben is het advies / optie bespreken rijkelijk laat imo. Maar beter laat dan nooit, dus top dat ze er komen! :)

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 12:45

Fiek26 schreef:
Bekapper zojuist geweest, optie hoefschoenen inderdaad besproken dus die gaan we opmeten.
Hielen waren ook wat lang geworden waardoor ze meer op de toon liep. De hielen ietsjes ingekort.


Is de zool ook wat holler gemaakt zodat het paard meer op de draagrand en steunsels kan lopen?

Ik zie veel natuurlijke bekappers die de zool zo dicht mogelijk op de grond willen hebben, maar dit is echt niet altijd goed voor ieder paard. Steunsels en draagrand heten niet voor niets zo.. O:)

Misschien is het ook goed om de opleidingen van je bekapper na te trekken, sommige mensen noemen zich zo na een cursus hoefbekappen en die kunnen echt verschrikkelijke fouten maken. Waarmee ik niet iedereen over een kam wil scheren of wil pleiten voor traditionele smeden. Maar het is gewoon belangrijk om een vakman te hebben voor de hoeven en daar wordt vaak te licht en makkelijk over gedacht. No Feet, No Horse.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15926
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 13:09

Elisa2 schreef:
Fiek26 schreef:
Bekapper zojuist geweest, optie hoefschoenen inderdaad besproken dus die gaan we opmeten.
Hielen waren ook wat lang geworden waardoor ze meer op de toon liep. De hielen ietsjes ingekort.


Is de zool ook wat holler gemaakt zodat het paard meer op de draagrand en steunsels kan lopen?

Ik zie veel natuurlijke bekappers die de zool zo dicht mogelijk op de grond willen hebben, maar dit is echt niet altijd goed voor ieder paard. Steunsels en draagrand heten niet voor niets zo.. O:)

Misschien is het ook goed om de opleidingen van je bekapper na te trekken, sommige mensen noemen zich zo na een cursus hoefbekappen en die kunnen echt verschrikkelijke fouten maken. Waarmee ik niet iedereen over een kam wil scheren of wil pleiten voor traditionele smeden. Maar het is gewoon belangrijk om een vakman te hebben voor de hoeven en daar wordt vaak te licht en makkelijk over gedacht. No Feet, No Horse.


Ik ben wel benieuwd naar de foto’s nu.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 13:11

Elisa2 schreef:
Fiek26 schreef:
Bekapper zojuist geweest, optie hoefschoenen inderdaad besproken dus die gaan we opmeten.
Hielen waren ook wat lang geworden waardoor ze meer op de toon liep. De hielen ietsjes ingekort.


Is de zool ook wat holler gemaakt zodat het paard meer op de draagrand en steunsels kan lopen?

Ik zie veel natuurlijke bekappers die de zool zo dicht mogelijk op de grond willen hebben, maar dit is echt niet altijd goed voor ieder paard. Steunsels en draagrand heten niet voor niets zo.. O:)

Misschien is het ook goed om de opleidingen van je bekapper na te trekken, sommige mensen noemen zich zo na een cursus hoefbekappen en die kunnen echt verschrikkelijke fouten maken. Waarmee ik niet iedereen over een kam wil scheren of wil pleiten voor traditionele smeden. Maar het is gewoon belangrijk om een vakman te hebben voor de hoeven en daar wordt vaak te licht en makkelijk over gedacht. No Feet, No Horse.



Mijn hemel, de zool holler maken? Op de steunsels lopen? Je bent niet goed.

Ts ik vind de hoeven er zo niet slecht uit zien. Maar verstandig dat je hoefschoenen gaat laten aanmeten, ik denk dat je een heel eind komt als je hetzelfde gaat doen als arabesk heeft gedaan, afhankelijk van wat je paard aangeeft. Loopt je paard ook gevoelig op zachte ondergrond?

Mag ik vragen wie je bekapper is? Mag via pb.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 13:15

janderegelaa schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de foto’s nu.


Dat lijkt me niet zo zinnig.... van deze hoeven is op dit moment niet veel te maken. Daar mag je een jaar voor uittrekken.

Ir111, Superpony en ik zitten aardig op 1 lijn als ik dit zo lees.
Nagelen zal op dit moment meer schade maken dan goed doen, zeker wanneer er een schimmel woekert.

Iemand met veel verstand van WLD en beschermend schoeisel in laten vliegen of zelf naar Klaas Feuth gaan bijvoorbeeld.

Ik heb zelf een paard wiens voeten er exact zo uit zagen.... erger zelfs. Dat drijft tot wanhoop. Nagelen/ beslag verhuld discomfort maar verergert de kwaal.
Ik heb stad en land afgereisd en ben zelfs jaren naar Visdonk/ van Nassau gereden, maar ook daar ging het van redelijk naar beter en weer slechter.
Rigoureus van de ijzers af, een strak regime van bijhouden door de bekapper, zelf de schimmel heel goed behandelen, hoefbescherming regelen, en goed kijken naar je management (niet op stal zetten/ geen overmatig bijvoer/ veel bewegen) moet dit kunnen oplossen. Het was bij mij echt veel erger.

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 13:16

Nou maartje, mijn idee. Mijn hemel Zeg. De Hoefwand en de steunsels horen nooit maar dan ook nooit gewicht te dragen…

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 13:17

Maartje1990 schreef:
Elisa2 schreef:
Is de zool ook wat holler gemaakt zodat het paard meer op de draagrand en steunsels kan lopen?

Ik zie veel natuurlijke bekappers die de zool zo dicht mogelijk op de grond willen hebben, maar dit is echt niet altijd goed voor ieder paard. Steunsels en draagrand heten niet voor niets zo.. O:)

Misschien is het ook goed om de opleidingen van je bekapper na te trekken, sommige mensen noemen zich zo na een cursus hoefbekappen en die kunnen echt verschrikkelijke fouten maken. Waarmee ik niet iedereen over een kam wil scheren of wil pleiten voor traditionele smeden. Maar het is gewoon belangrijk om een vakman te hebben voor de hoeven en daar wordt vaak te licht en makkelijk over gedacht. No Feet, No Horse.


Mijn hemel, de zool holler maken? Op de steunsels lopen? Je bent niet goed.

Ts ik vind de hoeven er zo niet slecht uit zien. Maar verstandig dat je hoefschoenen gaat laten aanmeten, ik denk dat je een heel eind komt als je hetzelfde gaat doen als arabesk heeft gedaan, afhankelijk van wat je paard aangeeft. Loopt je paard ook gevoelig op zachte ondergrond?

Mag ik vragen wie je bekapper is? Mag via pb.


En bedankt :P

In ieder geval lopen mijn paarden niet kreupel na eventuele ijzers...heb echt al zoveel gekloot gezien van het zogenaamd natuurlijk bekappen dat ik zeg dat je niet alles moet geloven wat daar over geschreven wordt op internet.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 13:18

pluisje88 schreef:
Nou maartje, mijn idee. Mijn hemel Zeg. De Hoefwand en de steunsels horen nooit maar dan ook nooit gewicht te dragen…


De gehele ondervoet heeft natuurlijk een dragende functie...., en dan verschilt het per paard waar het paard beter op functioneert.
Bij de 1 is dat met een hoefwand die gelijk is aan de zool, bij de ander is er wat meer hoefwand nodig.... er is geen one size fits all.
Altijd blijven kijken naar wat werkt, niet wat op papier wenselijk is.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 13:26

Maartje1990 schreef:
Elisa2 schreef:
Is de zool ook wat holler gemaakt zodat het paard meer op de draagrand en steunsels kan lopen?

Ik zie veel natuurlijke bekappers die de zool zo dicht mogelijk op de grond willen hebben, maar dit is echt niet altijd goed voor ieder paard. Steunsels en draagrand heten niet voor niets zo.. O:)

Misschien is het ook goed om de opleidingen van je bekapper na te trekken, sommige mensen noemen zich zo na een cursus hoefbekappen en die kunnen echt verschrikkelijke fouten maken. Waarmee ik niet iedereen over een kam wil scheren of wil pleiten voor traditionele smeden. Maar het is gewoon belangrijk om een vakman te hebben voor de hoeven en daar wordt vaak te licht en makkelijk over gedacht. No Feet, No Horse.


Mijn hemel, de zool holler maken? Op de steunsels lopen? Je bent niet goed.

Ts ik vind de hoeven er zo niet slecht uit zien. Maar verstandig dat je hoefschoenen gaat laten aanmeten, ik denk dat je een heel eind komt als je hetzelfde gaat doen als arabesk heeft gedaan, afhankelijk van wat je paard aangeeft. Loopt je paard ook gevoelig op zachte ondergrond?

Mag ik vragen wie je bekapper is? Mag via pb.


Elisa2 schreef:
En bedankt :P

In ieder geval lopen mijn paarden niet kreupel na eventuele ijzers...heb echt al zoveel gekloot gezien van het zogenaamd natuurlijk bekappen dat ik zeg dat je niet alles moet geloven wat daar over geschreven wordt op internet.



Mijne lopen gelukkig ook niet kreupel ;)

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 13:52


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15926
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 14:02

superpony schreef:
janderegelaa schreef:
Nu zie je het verschil tussen paardenmensen en mensen met paarden. Ik ben zeker niet tegen blote voeten maar als het niet anders kan dan een ijzer eronder dan gaat er een ijzer onder.


Wow, zit jij er even naast............ Mensen niet over 1 kam scheren en je eerst verdiepen in wat dingen inhouden, voor je zomaar wat gaat brullen om het brullen.

Ach zolang ik me niet verschuil achter een leeg profiel ;)

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 14:27

Tja eens met janderegelaa(r).
Als ze goed loopt op ijzers en zonder duidelijk kreupel; waarom dan geen ijzers?
Ik zou sowieso een kreupelheidsonz laten doen;kreupel is kreupel en dit klinkt, zoals Elisa al zegt, als belastingskreupel onder de knie.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 14:38

Zoals ik de beginpost lees, liep ze al kreupel met ijzers..... Klopt dat, TS?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:47

Twiggy2008 schreef:
Zoals ik de beginpost lees, liep ze al kreupel met ijzers..... Klopt dat, TS?

Née verderop in de reacties zegt ze dat paard met ijzers niet kreupel liep.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 18:10

janderegelaa schreef:
Ach zolang ik me niet verschuil achter een leeg profiel ;)


Dat heeft hier totaal niks mee te maken.

Ik kijk in niemands profiel en lees alleen iemands reactie.

TS, je krijgt nu veel info op je af en meningen verschillen behoorlijk.

Mensen pleiten voor een hoefsmid, maar ook in hoefsmeden zitten enorm veel verschillen en die zijn het ook vaker niet dan wel eens met elkaar. Je wil niet weten hoe vaak die elkaars werk afzeiken ook.

Bekappers hebben mensen vaak een vooroordeel over. Maar er zijn minstens zoveel slechte hoefsmeden, dus of je nou de 1 of de ander laat komen, iemand moet gewoon zijn werk goed doen. En de ene bekapper is heel goed en de ander niet, NET ALS bij hoefsmeden.

Beiden kijken naar het paard. Wat ik eerder schreef; teveel hoefsmeden, maar ook (zelf) bekappers werken naar een standaard modelletje en dat werkt gewoon vaak niet.

Ik bekapte vroeger zelf, ouderwets geleerd. Mijn ruin was hb en werd door een zgn goede hoefsmid gedaan, zelfs speciaal beslag gehad. Na een tijd weer zonder en eerst een hoefsmid en daarna bekapper, maar bij beiden liep hij daarna rot.

Weer zelf gaan doen en liep hij ook weleens flink rot. Ben de hoeven meer in hun waarde gaan laten, vaker bijgehouden en niet naar een ideaal plaatje bekapt. Vanaf toen liep hij goed.

Mijn andere ruin liep continu kreupel nadat de hoefsmid was geweest. Hij is zijn hele leven ( elders ) niet goed bekapt ( door hoefsmeden MET naam ). We doen hem ook alweer jaren zelf en loopt dan prima.

We kijken hierbij ook naar hoe ze zelf afslijten bijv. Stel dat ze consequent schuin afslijten, houden we daar rekening mee. En dan kunnen wij het heel vaak doen. Maar stel je voor dat je hoefsmid maar eens per 6, 8 of 10 weken komt bijv. Dan zijn het grote verschillen als ze steeds terug gezet worden naar een ideaal model.

Verder kan je hier gewoon niks zonder foto's van het lijf, bewegings filmpjes, linksom, rechtsom en rechtuit van je af en naar je toe.

En je hoeft niet zelf te gaan bekappen. Die basis cursus is vaak voor mensen om zelf te leren kijken, meer te leren over de functie van de hoef, en bijhouden tussendoor, meestal onder begeleiding van de smid/bekapper die dan ook regelmatig aangeeft wat je eraf mag halen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:14

De zool holler maken is het allerdomste wat je nu kunt doen. Dan gaat een paard helemaal gevoelig lopen. Ik sta ervan te kijken dat bijna twintig jaar na het in Nederland bekend raken van natuurlijk bekappen mensen nog steeds denken dat een paard op de hoefwand en steunsels hoort te lopen. Een paard loopt op de hoefwand, zool, en straal, dat is normaal.

De gevoeligheid hoeft niet eens uit de voeten te komen maar kan ook uit schouders of benen komen.

Simpel op te lossen met schoenen die niet de nadelen van hoefijzers hebben.

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:18

Ninx schreef:
pluisje88 schreef:
Nou maartje, mijn idee. Mijn hemel Zeg. De Hoefwand en de steunsels horen nooit maar dan ook nooit gewicht te dragen…


De gehele ondervoet heeft natuurlijk een dragende functie...., en dan verschilt het per paard waar het paard beter op functioneert.
Bij de 1 is dat met een hoefwand die gelijk is aan de zool, bij de ander is er wat meer hoefwand nodig.... er is geen one size fits all.
Altijd blijven kijken naar wat werkt, niet wat op papier wenselijk is.


Geen enkel paard hoort alleen op de uitstekende hoefwand en steunsels te Lopen. Punt. Ook niet sommige paarden wel.
Gewoon niet. Het doet ze pijn. Niet soms, maar gewoon altijd..

LuckyLuna
Berichten: 752
Geregistreerd: 11-01-14

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:27

Offtopic maar denk ik wel de plek waar ik antwoord krijg.

Mijn paard is dus minder dan een jaar geleden van de ijzers gegaan. Op het harde loopt ze nu goed! Op grind nog super gevoelig. Ook als ze op het harde een keer op een steentje staat.
Heeft helaas een chronische overbelaste pees.et veel geduld en rust zou dit weer kunnen herstellen.

Ik wil haar graag helpen met hoefschoenen voor de lange wandelingen op het harden. Maar hoe belemmerend is dat voor haar pees?

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nog steeds kreupel na ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:44

Tja ehm, ik lees liever de informatie van de mensen die echt verstand hebben van probleemhoeven en paarden met gevoelige zolen zoals ik die gepost heb in de linkjes. ;-) Dat natuurlijk bekappen is een hype waar helaas veel paarden slechter van worden en waarbij er vaak teveel druk op de zolen komt te staan. Wordt teveel mee aangekloot.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:57

LuckyLuna schreef:
Offtopic maar denk ik wel de plek waar ik antwoord krijg.

Mijn paard is dus minder dan een jaar geleden van de ijzers gegaan. Op het harde loopt ze nu goed! Op grind nog super gevoelig. Ook als ze op het harde een keer op een steentje staat.
Heeft helaas een chronische overbelaste pees.et veel geduld en rust zou dit weer kunnen herstellen.

Ik wil haar graag helpen met hoefschoenen voor de lange wandelingen op het harden. Maar hoe belemmerend is dat voor haar pees?


Een chronisch overbelaste pees kun je wat rust geven met orthopedisch beslag.
Hoe lang heeft je paard die overbelaste pees al?

Op het moment dat een paard op grind of op een steentje al gevoelig is loop je ook het risico op zoolkneuzingen en daarmee ook op hoefzweren. Hoefschoenen passen vaker niet dan wel en zou ik niet eens durven proberen met een paard met chronisch overbelaste pezen.
Ik begrijp echt die hele ijzerloos hype niet. Ik vind het zo sneu voor de paarden die dagelijks met pijnlijke voeten staan vanwege een hype. (Of een excuus om minder geld uit te geven aan de voeten van je paard)