Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard met lichte ataxie

 
Profiel   

Lang getwijfeld of ik dit wel wilde posten maar aangezien ik hier geen ervaring mee heb en hoop wat tips te krijgen, doe ik toch een poging. Waarom de twijfel? Ik heb het paard bij aankoop niet laten keuren. Stom? Ja, achteraf wel maar in de 45 jaar dat ik paarden heb, heb ik er nog nooit een laten keuren en het geluk is altijd aan mijn zijde geweest. Tot nu toe dus. Hier hoef ik dan ook verder geen commentaar op te hebben. Dan nu het verhaal. Twee jaar geleden kocht ik mijn nu 14 jarige ruin nadat ik mijn jonge paard verkocht had ivm lichamelijke klachten van mijzelf. Ik hoopte, door een ouder paard terug te kopen, nog enigszins te kunnen genieten van het rijden. Ik heb er zo'n 10x op gereden maar helaas lukt het me niet meer en het paard loopt inmiddels alweer een half jaar van zijn vakantie te genieten. Ik kocht hem van iemand die hem zelf net een jaar had. Daarvoor was hij van veulen af aan bij dezelfde eigenaar geweest waar hij recreatief gereden werd. Degene waar ik hem van kocht had er een paar maanden mee gereden maar wilde toch liever een paardje waar ze zelfstandig mee op pad kon. Dat kan met mijn paard wel maar hij gaat niet graag alleen op pad dus moet je zelf wat zelfverzekerder zijn en dat was zij niet. Bij het bekijken vond ik hem met longeren wat slungelig. Met rijden merkte ik er echter niets aan. Ze vertelde dat hij, voor zij hem kocht, ruim 5 jaar niet gereden was en dus slap in de spieren. Dit verhaal is later bevestigd door de 1e eigenaresse. Ik vond het een aannemelijk verhaal en heb hem gekocht. Eenmaal thuis heb ik er eerst een zadelmaker bij gehad en op haar advies een osteophaat. Deze schrok behoorlijk en dacht aan ataxie. Echter, de testen daarvoor doorstond hij goed. Hij heeft hem behandeld en ik zag hem, mede doordat ik hem ging trainen en hij 24/7 buiten loopt, zienderogen opknappen. Met rijden heb ik ook nooit iets gemerkt. Tot december heb ik hem, niet heel regelmatig, gereden en gelongeerd. Ik zag dat hij linksvoor niet helemaal zuiver liep. Niet kreupel maar toch. Een andere osteophaat erbij gehaald en deze begon, naast vermoedens van atrose in de elleboog, ook over ataxie. Inmiddels is ook door de dierenarts bevestigd dat hij lichte ataxie heeft en atrose in zijn elleboog. Ik mag er in principe gewoon mee rijden, mits is kleine voltes e.d. vermijd. Echter, ik rijd dus niet meer. Ik ben dan ook op zoek naar tips om hem toch enigszins te kunnwn trainen zodat de ataxie niet erger wordt. Ik ben bekend met grondwerk maar is dit genoeg? Ik kan hem niet alle dagen trainen ivm mijn eigen gezondheid.Zijn er eventueel ook supplementen die nog iets kunnen ondersteunen? Respect voor het lezen van het hele verhaal. Tips zijn zeer welkom maar houdt het lief.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 17:26 



 

Ik heb een ruin met forse ataxie en hem houd ik goed door aquatraining. Inmiddels gaat het zo goed dat we 1x in de maand gaan maar we komen van 2x per week.
Mijn ruin is overigens bij aankoop röntgenologisch en klinisch gekeurd maar de keuringsarts heeft het over het hoofd gezien en hem goedgekeurd dus een keuring zegt ook niet alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 17:47 



 
Profiel   

Tarico schreef
Ik heb een ruin met forse ataxie en hem houd ik goed door aquatraining. Inmiddels gaat het zo goed dat we 1x in de maand gaan maar we komen van 2x per week.
Mijn ruin is overigens bij aankoop röntgenologisch en klinisch gekeurd maar de keuringsarts heeft het over het hoofd gezien en hem goedgekeurd dus een keuring zegt ook niet alles.

Dat is helemaal balen. Ik heb helaas geen trailer en geen trekhaak onder de auto dus aquatraining is voor ons helaas geen optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 17:52 



 
Profiel   

Is het geen idee om een bijrijder te zoeken voor hem ? Krijgt hij toch wat extra aandacht en beweging.
Ik heb hier een oudje staan die mijn buurmeisje gelukkig maakt en paard blij omdat hij mee kan op buitenrit. Hij heeft ook artrose maar heeft wel baat bij beweging. Ook geestelijk knapt hij daarvan op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 18:17 



 
Profiel   

betadine schreef
Is het geen idee om een bijrijder te zoeken voor hem ? Krijgt hij toch wat extra aandacht en beweging.
Ik heb hier een oudje staan die mijn buurmeisje gelukkig maakt en paard blij omdat hij mee kan op buitenrit. Hij heeft ook artrose maar heeft wel baat bij beweging. Ook geestelijk knapt hij daarvan op.


Dat heb ik meerdere keren geprobeerd maar helaas slechte ervaringen mee. De atrose is het probleem ook niet, hij loopt 24/7 buiten en krijgt genoeg beweging. Het gaat mij meer om de ataxtie onder controle te houden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 18:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen