Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard opbouwen na 10 weken rust

 
Profiel   

Heyy

Mijn paard heeft 10 weken vakantie/rust gehad. Nu wil ik haar volgende week weer gaan oppakken. Hoe snel is mijn paard weer terug op haar oude niveau?
Ze komt van 4/5 keer in de week buitenritten maken waarbij ze makkelijk 20/25 km liep (dit deed ik absoluut niet elke dag, maar even een indicatie). Iemand enig idee?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 19:20 



 
Profiel   

Ik moest bij een peesblessure met 2 minuten draf per week erbij opbouwen. Had je paard een blessure of gewoon alleen vakantie?
In het laatste geval kan je wel een stuk sneller gaan denk ik. Bij mij was het advies om om de dag te rijden, andere dag stappen. Goed voor de spieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 19:26 



 
Profiel   

Ik zou het heeeeeel langzaam oppakken. Beter te langzaam dan te snel. Beginnen met wat simpel stap draf galopwerk. Geen echte oefeningen maar gewoon voorwaarts en over de rug. Dan na een paar weken wat meer uitbreiden.

Tenzij je paard echt een blessure heeft gehad en je vanaf 0,0 moet beginnen, dan zou ik beginnen met stappen en longeren voordat je erop gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 19:31 



 
Profiel   

Lekker rustig aan en onbelast beginnen, aan de dubbele lijnen, bv. Kan je ook mooi lange stukken rechtuit voor opbouw en toch ook dressuurmatig mee oefenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 19:38 



 
Profiel   

Gewoon op buitenrit gaan maar dan veel stappen in het begin afgewisseld met stukjes draf. En dan kort beginnen, half uurtje de eerste week. En dan langzaam opbouwen. Tenminste, wanneer ze gewoon vakantie heeft gehad, bij een peesblessure is het even kijken wat de da zegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 19:46 



 
Profiel   

Ze heeft geen peesblessure gehad maar een overstrekte pees dus er zat irritatie.
Maandag moet ik nog 1 keer terug maar dan kan ik weer opbouwen. Als het goed is krijg ik een opbouw schema maar was al een beetje benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 21:12 



 
Profiel   

Maar hoeveel weken ben je verder voordat je weer een beetje duur training kunt doen? Dus echt wat langere ritjes, niet perse intensief.
Ik rijd haar enkel nog op buitenrit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 21:13 



 
Profiel   

Ze heeft overigens niet helemaal stil gestaan. Ze mocht de hele dag naar buiten en daarnaast een half uur stappen en enkel wat langer dan dat. Dit deed ik dagelijks.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 22:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen