Mennen met lichte ataxie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Mennen met lichte ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 21:55

Aangezien ik niet meer rijd maar ik mijn paard met lichte ataxie en beginnende atrose in de elleboog toch in beweging wil houden, ben ik nog steeds op zoek naar een alternatief voor het rijden. Natuurlijk doe ik grondwerk en we wandelen voor zover mijn gezondheid dat toe laat. Longeren is mij afgeraden. Zoveel mogelijk rechtuit is mij verteld. Iemand zoeken die hem rijdt is geen optie. Hier heb ik te vaak mijn neus mee gestoten. Bovendien wil hij niet graag alleen op pad en teveel in de (redelijk zware) bak is niet goed voor hem. Lange lijnen vindt hij leuk om te doen maar dat gesjouw achter hem aan is voor mij dan weer niet zo goed. Nu vroeg ik mij af of het lichamelijk voor hem haalbaar zou zijn om hem voor de kar te (laten) beleren. Of zal dit dan weer te belastend zijn voor zijn beginnende atrose? Is het sowiezo een goed idee om met een paard met lichte ataxie te mennen?

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Mennen met lichte ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 22:08

Ik zou het je afraden. Ook mennen is hard werken, juist met artrose.

Een paard kan licht atactisch zijn maar mocht hij zich verstappen dan zijn de gevolgen met een kar natuurlijk veel heftiger dan onder het zadel; hij valt en met de snelheid krijgt hij de kar erachteraan. Levensgevaarlijk dus.

Ik weet niet hoe groot hij is maar is lekker wandelen en eventueel naast de fiets een idee voor je?

monsera
Berichten: 3072
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Mennen met lichte ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 22:13

Misschien kun je hem inderdaad met de fiets mee nemen. Moet je even handigheid in krijgen.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 22:17

Mennen wil ik niet direct als onmogelijk zien,

Maar gezien artrose dan wel op ietwat verende grond of desnoods aangepaste ijzers met demping.

Een licht karretje dat goed in evenwicht hangt, vergt niet per se veel belasting.

Of het qua atactisch kan: is héél erg afhankelijk van je paard denk ik.
Is hij heel licht atacticsh maar wel stabiel op zijn benen: geen enkel probleem, bochtjes terug in stap of rustige draf, zodat hij wat meer tijd heeft om dat op te lossen en verder gewoon gaan.

Is hij ook op rechte lijnen super instabiel, of os hij heel wisselend maar soms wel echt slecht: niét doen.

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 22:18

monsera schreef:
Misschien kun je hem inderdaad met de fiets mee nemen. Moet je even handigheid in krijgen.


Het probleem is dat hij niet graag alleen op pad gaat. Hij gaat steeds stil staan. Niet echt handig als ik op de fiets zit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 22:22

Dreamboy schreef:
Aangezien ik niet meer rijd maar ik mijn paard met lichte ataxie en beginnende atrose in de elleboog toch in beweging wil houden, ben ik nog steeds op zoek naar een alternatief voor het rijden. Natuurlijk doe ik grondwerk en we wandelen voor zover mijn gezondheid dat toe laat. Longeren is mij afgeraden. Zoveel mogelijk rechtuit is mij verteld. Iemand zoeken die hem rijdt is geen optie. Hier heb ik te vaak mijn neus mee gestoten. Bovendien wil hij niet graag alleen op pad en teveel in de (redelijk zware) bak is niet goed voor hem. Lange lijnen vindt hij leuk om te doen maar dat gesjouw achter hem aan is voor mij dan weer niet zo goed. Nu vroeg ik mij af of het lichamelijk voor hem haalbaar zou zijn om hem voor de kar te (laten) beleren. Of zal dit dan weer te belastend zijn voor zijn beginnende atrose? Is het sowiezo een goed idee om met een paard met lichte ataxie te mennen?

In de wei…beetje grasmaaien…is ook beweging en vind hij echt heel fijn…

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 22:25

Femke_Tweety schreef:
Mennen wil ik niet direct als onmogelijk zien,

Maar gezien artrose dan wel op ietwat verende grond of desnoods aangepaste ijzers met demping.

Een licht karretje dat goed in evenwicht hangt, vergt niet per se veel belasting.

Of het qua atactisch kan: is héél erg afhankelijk van je paard denk ik.
Is hij heel licht atacticsh maar wel stabiel op zijn benen: geen enkel probleem, bochtjes terug in stap of rustige draf, zodat hij wat meer tijd heeft om dat op te lossen en verder gewoon gaan.

Is hij ook op rechte lijnen super instabiel, of os hij heel wisselend maar soms wel echt slecht: niét doen.


Op de rechte lijnen is er niets aan de hand, eigenlijk heb ik er met rijden ook nooit iets van gemerkt. Toen ik hem kocht was hij de laatste jaren weinig bereden en slap in de achterhand. Hoe meer ik hem reed hoe beter het werd. Hij is ook echt maar heel licht atactisch. Het is dat ik er op gewezen werd door twee verschillende therapeuten en een dierenarts. Die vonden hem niet helemaal lekker lopen vanachter.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 22:26

Dreamboy schreef:
Femke_Tweety schreef:
Mennen wil ik niet direct als onmogelijk zien,

Maar gezien artrose dan wel op ietwat verende grond of desnoods aangepaste ijzers met demping.

Een licht karretje dat goed in evenwicht hangt, vergt niet per se veel belasting.

Of het qua atactisch kan: is héél erg afhankelijk van je paard denk ik.
Is hij heel licht atacticsh maar wel stabiel op zijn benen: geen enkel probleem, bochtjes terug in stap of rustige draf, zodat hij wat meer tijd heeft om dat op te lossen en verder gewoon gaan.

Is hij ook op rechte lijnen super instabiel, of os hij heel wisselend maar soms wel echt slecht: niét doen.


Op de rechte lijnen is er niets aan de hand, eigenlijk heb ik er met rijden ook nooit iets van gemerkt. Toen ik hem kocht was hij de laatste jaren weinig bereden en slap in de achterhand. Hoe meer ik hem reed hoe beter het werd. Hij is ook echt maar heel licht atactisch. Het is dat ik er op gewezen werd door twee verschillende therapeuten en een dierenarts. Die vonden hem niet helemaal lekker lopen vanachter.



Dan zou ik de menvraag ook eens bij die drie neerleggen.

Zij kennen hem live, en kunnen het beter inschatten dan wij vanachter een scherm ;)

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 22:27

janderegelaa schreef:
Dreamboy schreef:
Aangezien ik niet meer rijd maar ik mijn paard met lichte ataxie en beginnende atrose in de elleboog toch in beweging wil houden, ben ik nog steeds op zoek naar een alternatief voor het rijden. Natuurlijk doe ik grondwerk en we wandelen voor zover mijn gezondheid dat toe laat. Longeren is mij afgeraden. Zoveel mogelijk rechtuit is mij verteld. Iemand zoeken die hem rijdt is geen optie. Hier heb ik te vaak mijn neus mee gestoten. Bovendien wil hij niet graag alleen op pad en teveel in de (redelijk zware) bak is niet goed voor hem. Lange lijnen vindt hij leuk om te doen maar dat gesjouw achter hem aan is voor mij dan weer niet zo goed. Nu vroeg ik mij af of het lichamelijk voor hem haalbaar zou zijn om hem voor de kar te (laten) beleren. Of zal dit dan weer te belastend zijn voor zijn beginnende atrose? Is het sowiezo een goed idee om met een paard met lichte ataxie te mennen?

In de wei…beetje grasmaaien…is ook beweging en vind hij echt heel fijn…


Hier heb ik echt wat aan. Hij loopt 24/7 buiten en vanaf december niet echt meer iets gedaan. Helaas zie ik zijn spieren snel minder worden en dat lijkt me, juist voor de ataxie, niet wenselijk.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 22:29

Dreamboy schreef:
monsera schreef:
Misschien kun je hem inderdaad met de fiets mee nemen. Moet je even handigheid in krijgen.


Het probleem is dat hij niet graag alleen op pad gaat. Hij gaat steeds stil staan. Niet echt handig als ik op de fiets zit.


Maar hoe zie je dat voor je als menpaard?
Dan moet hij in het tweespan lopen.

Dan zal je gebonden blijven aan een rijbak en dan moet je gezegend zijn met een staleigenaar die dat toestaat op zijn bodem en een bak vanaf 20x60.

Daar komen bochten en wendingen bij kijken. Wat zorgt voor belasting.

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 22:31

[/quote]

Op de rechte lijnen is er niets aan de hand, eigenlijk heb ik er met rijden ook nooit iets van gemerkt. Toen ik hem kocht was hij de laatste jaren weinig bereden en slap in de achterhand. Hoe meer ik hem reed hoe beter het werd. Hij is ook echt maar heel licht atactisch. Het is dat ik er op gewezen werd door twee verschillende therapeuten en een dierenarts. Die vonden hem niet helemaal lekker lopen vanachter.[/quote]


Dan zou ik de menvraag ook eens bij die drie neerleggen.

Zij kennen hem live, en kunnen het beter inschatten dan wij vanachter een scherm ;)[/quote]

Dat ga ik ook zeker doen maar ik ben gewoon op zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben.

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 22:34

Saaams schreef:
Dreamboy schreef:
[quote="monsera"


Maar hoe zie je dat voor je als menpaard?
Dan moet hij in het tweespan lopen.

Dan zal je gebonden blijven aan een rijbak en dan moet je gezegend zijn met een staleigenaar die dat toestaat op zijn bodem en een bak vanaf 20x60.

Daar komen bochten en wendingen bij kijken. Wat zorgt voor belasting.


Klopt. Ik ben het ook aan het opbouwen en het gaat steeds een stukje beter. Maar voorlopig zijn we nog niet zover dat ik er met een fiets naast ga. Dat mennen is dan ook pas als hij vertrouwd alleen op pad wil.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 22:46

Dreamboy schreef:
monsera schreef:
Misschien kun je hem inderdaad met de fiets mee nemen. Moet je even handigheid in krijgen.


Het probleem is dat hij niet graag alleen op pad gaat. Hij gaat steeds stil staan. Niet echt handig als ik op de fiets zit.

Maar hoe handig is dat voor de wagen?

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 22:48

monsera schreef:



Het probleem is dat hij niet graag alleen op pad gaat. Hij gaat steeds stil staan. Niet echt handig als ik op de fiets zit.[/quote]
Maar hoe handig is dat voor de wagen?[/quote]

Lees even mijn reactie hierboven.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 22:50

Kwestie van uitproberen, denk ik., En op trainen.

Rechtuit voor de koets is een prima training en minder belastend dan onder het zadel. Mits je traint op een geschikte bodem waar de koets goed op rolt.

Alleen zijn er heel veel maars.....
Kan je zelf mennen? Want mijn ervaring is, dat er heel wat ruiters zijn die zelf mennen vanaf de bok eng vinden.
Voor het mennen heb je een goed tuig en koets nodig en dat is een behoorlijke uitgave.
Kan je mennen in jouw omgeving? Of heb je ook een mentrailer nodig?

Heeft je paard een goed men karakter? Niet ieder paard is geschikt als je men paard.

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 22:57

janouk schreef:
Kwestie van uitproberen, denk ik., En op trainen.

Rechtuit voor de koets is een prima training en minder belastend dan onder het zadel. Mits je traint op een geschikte bodem waar de koets goed op rolt.

Alleen zijn er heel veel maars.....
Kan je zelf mennen? Want mijn ervaring is, dat er heel wat ruiters zijn die zelf mennen vanaf de bok eng vinden.
Voor het mennen heb je een goed tuig en koets nodig en dat is een behoorlijke uitgave.
Kan je mennen in jouw omgeving? Of heb je ook een mentrailer nodig?

Heeft je paard een goed men karakter? Niet ieder paard is geschikt als je men paard.


Ik heb wel eens gemend maar ben daar niet heel ervaren in. Mocht het allemaal doorgaan dan ga ik daar natuurlijk wel eerst lessen in nemen en mijn menbewijs halen. Ik ga hem ook zeker niet zelf beleren. Qua karakter ben ik er niet zo bang voor. Hij is draver gefokt, alleen nooit voor de sulky gestaan door persoonlijke omstandigheden van de toenmalige eigenaar en als 1,5 jarige verkocht aan een meisje die hem dus later onder het zadel heeft laten beleren. Alleen het alleen op pad gaan is nu nog een dingetje. Maar dat heeft hij vroeger ook wel gedaan dus dat is een kwestie van weer opbouwen. Goed tuig is duur, maar dat is een goed zadel ook. Wat de kar betreft zit ik te denken aan een lichte kar of wellicht een sulky. De omgeving is zeker geschikt om te mennen. Het hoeft van mij ook zeker niet hard, gewoon lekker in stap en af en toe een stukje draven.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 04:13

Ja! Wij hebben er 1 die vele malen beter is geworden door werk voor de sulky op de drafbaan :) !

Dingen om rekening mee te houden:
- Door zijn ataxie heeft hij ook minder vertrouwen in zijn lijf en is een klap onzekerder/angstiger. Ik zie dat niet alleen op pad willen ook daar vandaan komen. Die van ons is ook sneller gestressed.
-Wij hebben heel, heel langzaam opgebouwd in het beleerproces, dus ik zou hem niet ergens heen brengen en zeggen: hij moet in een beleerd. Het duurde bij onze draver gewoon langer voordat kwartjes vielen. Ook dat past bij ataxie, het duurt nou eenmaal langer voordat iets land in het lijf.
- Weet jij heel, heel zeker dat hij niet beleerd is voor de kar vroeger en dat dat mis is gegaan? Ik kom echt zelden Dravers tegen met een verhaal als het jouwe, veel vaker kom ik zo'n verhaal tegen en blijkt een paard de hele boel afgebroken te hebben met beleren en word daardoor verkocht :)
-Stap is neurologisch gezien veel moeilijker dan draf, het siert je dat je veel wil stappen maar waarschijnlijk is draf een makkelijkere kadans voor hem.
- Die van ons word echt veel minder bij geen arbeid, juist regelmatig in dezelfde kadans oefenen geeft het lijf herkenning in wat hij doet en daarnaast is spieropbouw alleen maar prettiger voor zo'n paard.
-Overweeg een MMEP test, dan weet je echt hoe ernstig de ataxie is en in welke benen. Op die manier kun je je keuze om wel of niet te beleren maken.

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 07:48

ruitje schreef:
Ja! Wij hebben er 1 die vele malen beter is geworden door werk voor de sulky op de drafbaan :) !

Dingen om rekening mee te houden:
- Door zijn ataxie heeft hij ook minder vertrouwen in zijn lijf en is een klap onzekerder/angstiger. Ik zie dat niet alleen op pad willen ook daar vandaan komen. Die van ons is ook sneller gestressed.
-Wij hebben heel, heel langzaam opgebouwd in het beleerproces, dus ik zou hem niet ergens heen brengen en zeggen: hij moet in een beleerd. Het duurde bij onze draver gewoon langer voordat kwartjes vielen. Ook dat past bij ataxie, het duurt nou eenmaal langer voordat iets land in het lijf.
- Weet jij heel, heel zeker dat hij niet beleerd is voor de kar vroeger en dat dat mis is gegaan? Ik kom echt zelden Dravers tegen met een verhaal als het jouwe, veel vaker kom ik zo'n verhaal tegen en blijkt een paard de hele boel afgebroken te hebben met beleren en word daardoor verkocht :)
-Stap is neurologisch gezien veel moeilijker dan draf, het siert je dat je veel wil stappen maar waarschijnlijk is draf een makkelijkere kadans voor hem.
- Die van ons word echt veel minder bij geen arbeid, juist regelmatig in dezelfde kadans oefenen geeft het lijf herkenning in wat hij doet en daarnaast is spieropbouw alleen maar prettiger voor zo'n paard.
-Overweeg een MMEP test, dan weet je echt hoe ernstig de ataxie is en in welke benen. Op die manier kun je je keuze om wel of niet te beleren maken.


Kijk! Dit is een reactie waar ik iets mee kan. Ja, ik weet heel zeker dat hij nog nooit een sulky van dichtbij hebben gezien. Ik heb goed contact met het meisje, inmiddel vrouw, die hem op jonge leeftijd kreeg en onder het zadel gereden heeft. Daarnaast is het bevestigd door meerdere mensen, ook uit de drafsport, die hem gekend hebben. Toenmalige eigenaar had geldproblemen en heeft hem toen moeten verkopen.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:14

Dreamboy schreef:
monsera schreef:
Misschien kun je hem inderdaad met de fiets mee nemen. Moet je even handigheid in krijgen.


Het probleem is dat hij niet graag alleen op pad gaat. Hij gaat steeds stil staan. Niet echt handig als ik op de fiets zit.

En hoe zie je dit dan voor je met een kar erachter?
Want dan zal hij toch ook op zichzelf moeten lopen.

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 08:18

monsera schreef:
Misschien kun je hem inderdaad met de fiets mee nemen. Moet je even handigheid in krijgen.


Het probleem is dat hij niet graag alleen op pad gaat. Hij gaat steeds stil staan. Niet echt handig als ik op de fiets zit.[/quote]
En hoe zie je dit dan voor je met een kar erachter?
Want dan zal hij toch ook op
zichzelf moeten lopen.[/quote]

Als je nu eerst eens alles leest dan hoef ik niet steeds in herhaling te vallen.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:56

Dreamboy schreef:
monsera schreef:
Misschien kun je hem inderdaad met de fiets mee nemen. Moet je even handigheid in krijgen.


Het probleem is dat hij niet graag alleen op pad gaat. Hij gaat steeds stil staan. Niet echt handig als ik op de fiets zit.

En hoe zie je dit dan voor je met een kar erachter?
Want dan zal hij toch ook op
zichzelf moeten lopen.[/quote]

Als je nu eerst eens alles leest dan hoef ik niet steeds in herhaling te vallen.[/quote]
Als jij je quotes niet zo verkloot dan is het ook te lezen.....
Succes met je niet goed meelopende paard voor een wagen te planten. Hoor wel wanneer je in de sloot ligt. :wave: :wave: :wave: :wave: :wave:

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:01

Alleen op pad met de wagen worden ze wel zelfstandiger van, lijkt mij niet zo'n probleem. Zulke dingen zijn te oefenen door er achter te lopen en ze voorwaarts te houden etc.

De post van Ruitje vind ik een hele zinvolle, met lichte artrose kun je prima mennen maar ik zou zelf dan wel voorzichtig zijn met de hoeveelheid asfalt. En/ of daar wat dempende ondersteuning bij zoeken dmv een dempend ijzertje of hoefschoenen. Rust roest bij artrose dus in beweging houden is heel belangrijk.

Echter met beleren is het wel dat je er zelf of veel achter moet lopen of dat er gewerkt wordt aan de dubbele longe. Dus daar zou ik even kritisch naar kijken, wie je kan helpen op een manier die bij het paard past. Wellicht weer Ruitje daar nog mensen voor.

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Mennen met lichte ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 09:08

@sabbientje. Ik zal jou als eerste op de hoogte stellen. Geef je je telefoonnummer even door?

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 09:15

Elisa2 schreef:
Alleen op pad met de wagen worden ze wel zelfstandiger van, lijkt mij niet zo'n probleem. Zulke dingen zijn te oefenen door er achter te lopen en ze voorwaarts te houden etc.

De post van Ruitje vind ik een hele zinvolle, met lichte artrose kun je prima mennen maar ik zou zelf dan wel voorzichtig zijn met de hoeveelheid asfalt. En/ of daar wat dempende ondersteuning bij zoeken dmv een dempend ijzertje of hoefschoenen. Rust roest bij artrose dus in beweging houden is heel belangrijk.

Echter met beleren is het wel dat je er zelf of veel achter moet lopen of dat er gewerkt wordt aan de dubbele longe. Dus daar zou ik even kritisch naar kijken, wie je kan helpen op een manier die bij het paard past. Wellicht weer Ruitje daar nog mensen voor.


Ik ga hem ook niet zelf beleren hoor. Lange lijnen doe ik wel met hem en longeren met dubbele longe deed ik ook wel maar longeren wordt nu dus afgeraden. In principe hoeven we maar een klein stukje over de weg om bij paden te komen die goed geschikt zijn om te mennen. Er zit een menvereniging in de buurt. Ik zal daar eens informeren of er iemand is die me wil helpen.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:22

Paarden die aan de hand soms zeiken met meelopen, kunnen voor de kar soms wel goed doen.

Je geeft, als je er achter zit, immers de druk van achteren.
En dat is fundamenteel anders dan van de voorkant of zijkant.


Zelfde dat mijn paard moeizaam de trailer opgaat als ik zelf aan de voorkant meeloop, maar perfect! als ik dat vanuit menpositie doe.

Ik zeg niet dat het altijd zo werkt, maar ik zou het dus niet op voorhand als een probleem zien dat hij niet makkelijk het erf verlaat op dit moment.

Wél alert blijven, dit type paarden wil wel eens ineens een veel hogere versnelling vinden wanneer je op het punt komt dat je weer ríchting stal gaat.
Even alert op blijven, dat hij je niet ineens verrast met een euh, mach 3 versnelling...
(Been there done that :') )