Harde knikker op onderbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TerrorPjony
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-02-22

Harde knikker op onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 16:52

Afbeelding

Haii

Ik haalde Terry de Terror uit het land vandaag en ontdekte tijdens het poetsen dat hij een knikker op zijn linker voorbeen aan de buiten kant heeft. (zie afbeelding recht onder het puntje van mn duim)
Afbeelding



Ik heb niks met hem gedaan behalve laten rollen in de bak. en ik ga maandag gelijk de Dierenarts bellen.
Maar denken jullie dat het iets is om mij deze 2 dagen gelijk zorgen over te maken?

Hij staat nu weer op het land
Loopt niet kreupel
Is niet warm
Hij is nog steeds vrolijk en zichzelf.
Laatst bijgewerkt door TerrorPjony op 17-06-22 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Harde knikker op onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:54

Kan het bewegen? Is het hard of zacht, glad of bloemkolig?

Het hoeft niets ernstigs te zijn, zeker niet als hij er geen last van lijkt te hebben. Wie weet is het morgen al goed weg getrokken, geen paniek ;)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Harde knikker op onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:56

Kijk het even aan. Misschen heeft hij gewoon met zijn hoef tegen zijn eigen been getikt bij het rollen.
En koelen is altijd goed, dus dat kun je in elk geval doen

TerrorPjony
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 16:57

Azmay schreef:
Kan het bewegen? Is het hard of zacht, glad of bloemkolig?

Het hoeft niets ernstigs te zijn, zeker niet als hij er geen last van lijkt te hebben. Wie weet is het morgen al goed weg getrokken, geen paniek ;)


Het is echt een harde knikker. Rond kan het niet bewegen. Ik was er maandag voor het laatst en mijn verzorger heeft ook niks gemerkt. Ben zo bang dat zn pezen beschadigen en dat hij 2 jaar niks kan doordat hij moet herstellen. Hij is pas 3

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Harde knikker op onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:59

Klinkt als een schiefel. De meeste geven geen probleem. Alleen wanneer er pezen langs lopen kan het irritatie geven

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:06

Kan een schiefel zijn.

Met zijn hoeven is ook iets serieus mis. Zo horen hoeven er niet uit te zien, misschien een andere bekappen laten komen? Hoe vaak worden zijn hoeven gedaan? En is hij hoefbevangen geweest vanwege die grote ribbels in zijn hoeven?

TerrorPjony
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 17:11

Hannanas schreef:
Kan een schiefel zijn.

Met zijn hoeven is ook iets serieus mis. Zo horen hoeven er niet uit te zien, misschien een andere bekappen laten komen? Hoe vaak worden zijn hoeven gedaan? En is hij hoefbevangen geweest vanwege die grote ribbels in zijn hoeven?


Hij is 2 weken geleden bekapt geweest. Hij mag idd alweer en de afspraak staat ook voor aankomende week.
Afgelopen winter heeft hij binnen gestaan daar is die grote rand van omdat hij weer andere voeding kreeg waardoor de hoefwand dikker wordt de overgang van arm hooi naar rijk gras is de oorzaak volgens mijn bekapper (we hebben rustig opgebouwd met gras)
Maar die ring groeit er vanzelf uit. Als er niks aan de hand is gaat hij elke 8 weken. Maar hij wikkelt zijn hoeven via de buitenkant af waardoor de binnenkant minder goed slijt. Vandaar de flares.


Hij is nog nooit hoef bevangen geweest.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:17

Mijn pony heeft ook zo'n bultje op haar been. Is een schiefel. We waren eerst bang voor een breuk in het griffelbeentje. Dat was het gelukkig niet. Mijn pony had er last van ( ze heeft een klap gehad van een ander paard ). Wij hebben gekoeld en behandeld met ekyflogyl. Ze heeft geen last meer maar de bult zit er nog.

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Harde knikker op onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:20

Dat is inderdaad een schieffel. Ekyflogyl en koelen wil dat in het beginstadium nog wel wat verminderen.
En anders is het gewoon ontsierend; op die plek meestal niet zo'n probleem.
Het komt doordat het botvlies door een klap (van de eigen hoeven of die van een ander paard) geirriteerd raakt.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:23

TerrorPjony schreef:
Het is echt een harde knikker. Rond kan het niet bewegen. Ik was er maandag voor het laatst en mijn verzorger heeft ook niks gemerkt. Ben zo bang dat zn pezen beschadigen en dat hij 2 jaar niks kan doordat hij moet herstellen. Hij is pas 3

:(:)
Niet meer zorgen dan strikt noodzakelijk!

Ik heb met meerdere paarden peesblessures gehad, en zo klinkt het niet. (Niet warm, niet pijnlijk, niet kreupel, geen zwelling, en het is 1 plekje.)

Ik gok ook dat het een schiefel is.
Die kunnen ook weer verdwijnen, en tenzij de pees er last van krijgt is het een onschuldig schoonheidsgebrek.

TerrorPjony
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 00:01

Babootje schreef:
Dat is inderdaad een schieffel. Ekyflogyl en koelen wil dat in het beginstadium nog wel wat verminderen.
En anders is het gewoon ontsierend; op die plek meestal niet zo'n probleem.
Het komt doordat het botvlies door een klap (van de eigen hoeven of die van een ander paard) geirriteerd raakt.


Heeft u toevallig nog een tube liggen ergens? Ik wil het wel proberen alleen als ik het opzoek op bokt zijn de reacties wisselend van het middeltje

TerrorPjony
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 00:02

Melvern schreef:
Mijn pony heeft ook zo'n bultje op haar been. Is een schiefel. We waren eerst bang voor een breuk in het griffelbeentje. Dat was het gelukkig niet. Mijn pony had er last van ( ze heeft een klap gehad van een ander paard ). Wij hebben gekoeld en behandeld met ekyflogyl. Ze heeft geen last meer maar de bult zit er nog.

[ [url=m/l3Jm4K.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat het veranderd in een schoonheid foutje maakt mij niet uit. Het gaat mij erom dat mn baby gewoon zichzelf kan blijven zonder pijn.
Heeft u nog een tube Ekyflogyl liggen die ik mag overnemen?